مظنونان «حادثه پارک لاله» بازداشت شدند

۱۳۹۹/۰۵/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۹۷۳
مظنونان «حادثه پارک لاله» بازداشت شدند

 شهردار منطقه ۶ از پیگرد و بازداشت مظنونان حادثه پارک لاله خبر داد و گفت: پس از حادثه مرگ یک نوجوان ۱۴ ساله در بر اثر برق‌گرفتگی، ناظر، مدیر و پیمانکارانی که در گذشته و حال، در پارک لاله فعالیت می‌کردند با هماهنگی پلیس و مراجع قضایی بازداشت شدند.

به گزارش تسنیم، تورج فرهادی با تشریح ابعاد حادثه شنبه‌شب پارک لاله که منجر به مرگ نوجوان 14 ساله شد، ضمن ابراز تأسف و عذرخواهی بابت بروز این حادثه اظهار کرد: من به سهم خودم ضمن تسلیت مجدد به این خانواده داغ‌ دیده و عذرخواهی از شهروندان تهرانی بابت وقوع این حادثه تلخ از همان لحظات اولیه حادثه با تشکیل کمیته‌ای پیگیری خود را برای بررسی چرایی این حادثه آغاز کردیم.

فرهادی افزود: ضمن هماهنگی با پلیس و مراجع قضایی تمامی افرادی که در پارک لاله فعالیت می‌کردند اعم از ناظر و مدیر و پیمانکارانی که در گذشته و حال، در پارک کار می‌کردند از صبح یکشنبه مورد پیگرد، احضار و بازداشت قرار گرفتند.

شهردار منطقه 6 ادامه داد: این موضوع باید تعیین تکلیف شود و گروه فنی، کارشناسان اداره برق و کارشناسان رسمی دادگستری که از طرف مرجع قضایی مشخص شدند بررسی فنی خود را در خصوص تشخیص نهایی علت حادثه آغاز کردند.

وی تصریح کرد: کمیته‌ای که در منطقه تشکیل‌ شده نیز تمام پرونده‌ها و گزارش اقدامات پیمانکارانی را که در این زمینه فعالیت کرده‌اند را احصا و به مراجع قضایی تحویل خواهد داد، تا آخرین نظر از مرجع قضایی گرفته‌شده و کسانی که در این زمینه قصور داشتند، شناسایی شوند؛ کوتاهی و قصوری که در نصب اتصالات و کارهایی که برای پایه چراغ‌ها انجام شده، باعث رخ دادن این اتفاق شده است. فرهادی درباره اثبات تخلف احتمالی در این زمینه گفت: حتماً با کسانی که در این زمینه نقش داشتند برخورد قانونی انجام خواهد شد. وی تأکید کرد: به‌طور حتم ما مراجع قضایی از این موضوع نخواهیم گذشت و تلاش می‌شود که دیگر چنین اتفاقاتی تکرار نشود؛ بر همین اساس از روز گذشته به‌طور جدی در تمام پارک‌ها، نظارت‌ها چندین برابر شده تا این قضیه دیگر تکرار نشود و خیال شهروندان در فضای امنی مثل پارک از همه‌چیز راحت باشد. فرهادی در پاسخ به اینکه چرا پایه چراغ‌ها داخل آب هستند و ممکن است سیم داخل آب لخت و برق‌گرفتگی ایجاد شود، گفت: اینکه ما بخواهیم کابل برق را از داخل آب و با استفاده از پوشش مناسب عبور بدهیم، اتفاقی است که در تمام دنیا در دستگاه‌های مختلف تفریحی گردشگری صنعتی، دریایی، نظامی و غیرنظامی انجام می‌شود و آب و جریان انتقال برق در کنار هم هستند اما مهم این است که پیمانکار و ناظر مربوطه، دقت نظر کافی را در اجرای این مساله نداشتند که متأسفانه منجر به بروز این حادثه تلخ شد و در این زمینه هم ‌نظر قطعی را باید کارشناسان امر بدهند اما نکته مهم اینجاست که مساله عبور کابل از داخل آب با علم امروز قابلیت حل دارد به‌شرط اینکه کارشناسان و کسانی که متخصص اجرای کار هستند در اجرای آن دقت کافی داشته باشند و نظارت دقیقی روی آن انجام‌ شود.

وی گفت: حتماً تلاش می‌شود که این اتفاق بار دیگر برای مردم نیفتد و از همه مردم و این خانواده محترم ضمن عرض تسلیت، عذرخواهی جدی دارم و امیدوارم که این مساله تکرار نشود.

در همین رابطه، زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در نشست علنی روز یکشنبه این شورا با بیان اینکه در سند برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران، شهرداری به عنوان مسوول اصلی حفظ ایمنی در فضاهای عمومی شهر است، تاکید کرد: شهرداری موظف است به منظور پیشگیری از وقوع حوادث و افزایش ایمنی تردد شهروندان در فضاهای عمومی شهر، ساختار مدیریت ایمنی و بحران و HSE شهر تهران را بازنگری و شیوه‌نامه نظام مدیریت و بازرسی و نظارت بر عملکرد و فعالیت کلیه پیمانکاران را با هدف پیشگیری و کاهش حوادث تدوین کند.

او گفت: متأسفانه علی‌رغم پیگیری‌های مستمر کمیسیون و برگزاری جلسات بسیار با شهردار محترم، معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا و اداره کل تشکیلات و بهبود روش‌ها این مهم همچنان مغفول مانده است.

نوری اضافه کرد: در نتیجه بررسی‌های به عمل آمده و خروجی جلسات برگزار شده، ضرورت دارد که در ساختار شهرداری تهران، واحدی مجزا به صورت یکپارچه و تخصصی به مقوله سلامت، ایمنی و محیط زیست بپردازد و به این نکته توجه شود که قرار گرفتن HSE در زیر مجموعه یکی از واحدهای مرتبط با سلامت، ایمنی یا محیط زیست کارایی و اثرگذاری لازم و کافی را در اجرایی شدن الزامات و ضوابط HSE نخواهد داشت.

این عضو شورا با بیان اینکه در جلسات کمیسیون برنامه و بودجه با شهردار تهران بنا شده ساختار HSE زیرنظر اداره کل محیط زیست شهرداری تهران اداره شود، گفت: این کار خبط و اشتباهی و HSE باید واحدی مستقل برای اثرگذاری هرچه بیشتر باشد.

مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران نیز در جلسه یادشده، اظهار کرد: با عنایت به اهمیت فراهم کردن فضایی امن و ایمن برای حضور شهروندان معزز تهرانی در بوستان‌ها و پارک‌های محلی در اجرای بند ۳ ماده ۸۰ قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره «لزوم توجه به ایمنی بوستان‌ها، پارک‌های محلی و فراهم آوردن زمینه حضور امن و ایمن خانواده ها» برای سومین بار به شهردار محترم تهران تذکر می‌دهم.

به گفته فراهانی، متأسفانه در سال‌های گذشته ما شاهد بروز حوادثی همچون مرگ دلخراش فاطمه عزیز در پارک کوهسار منطقه ۱۵ تا شکستن دست پسر بچه‌ای در پارکی دیگر و اخباری تلخ‌تر بوده‌ایم، حادثه‌هایی که علتش را می‌توان در کوتاهی و کم کاری، ضعف نظارت و کنترل عملکرد پیمانکاران توسط واحدهای اجرایی شهرداری مناطق و نواحی دانست.

 

ارسال نظر