ایرانشهر

۱۳۹۹/۰۵/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۹۳۱

پلمب بنگاه‌های املاک با نوشتن اجاره‌نامه صوری 

مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه املاک گفت: اگر متوجه شویم که مشاوران املاک برای یک واحد مسکونی خالی اجاره نامه صوری نوشته‌اند دفتر فرد خاطی را پلمب و پروانه‌اش را باطل می‌کنیم. خسروی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قانون مالیات بر خانه‌های خالی که از سوی مجلس مصوب شده لازم الاجرا است و ما نیز به نوبه خود منافذ فرار از قانون را می‌بندیم. وی افزود: بر این اساس به تمامی مشاوران املاک بخشنامه کرده‌ایم که چنانچه محرز شود مشاوری اقدام به انعقاد اجاره نامه صوری برای واحدهای خالی کرده است، دفتر مذکور پلمب و پروانه صاحب املاک باطل می‌شود. خسروی گفت: با توجه به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، دریافت کد رهگیری برای کلیه قراردادهای اجاره الزامی است و از طرفین معامله می‌خواهیم این موضوع را حتماً از دفاتر املاک مطالبه کنند.  رییس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: موجران و مستاجرانی که می‌خواهند از وام کمک ودیعه اجاره مسکن یا دیگر تسهیلات دولتی استفاده کنند حتماً باید دریافت کد رهگیری را جدی بگیرند. خسروی همچنین درباره وضعیت بازار مسکن گفت: پس از آنکه دستگاه قضایی ممنوعیت درج قیمت مسکن در سایت‌های اینترنتی را اعلام کرد، شاهد آرامش نسبی در بازار هستیم و معاملات رونق گرفته است. وی با بیان اینکه مخالف تکنولوژی نیستیم،  افزود: در برخی کشورها سایت‌هایی هستند که قیمت مسکن را بر اساس معاملات نشان می‌دهند. در کشور ما هم سامانه کد رهگیری همین نقش را دارد. مشاوران املاک می‌توانند به این سامانه مراجعه کنند و در هر منطقه یا محله که مد نظر دارند آخرین قیمت را بر اساس معامله‌ای که انجام شده ببینند. اگر رویه بر این اساس باشد دیگر شاهد اعلام قیمت‌های دلخواه از طرف برخی مالکان که به نابسامانی بازار مسکن منجر می‌شود نخواهیم بود.

طرح مجدد جداسازی مسکن از راه

تفکیک بخش مسکن و راه از یکدیگر که در سال‌های گذشته مطرح و با مخالفت مسوولان سابق وزارتخانه همراه بود مجدداً از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده است.

به گزارش ایسنا، جداسازی بخش مسکن از بخش راه در مجموعه وزارت راه و شهرسازی یک بار دیگر روی میز بهارستان نشینان قرار گرفت. این طرح پیش از این هم در مجلس دهم مطرح شد که عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی و برخی معاونان او با این تفکیک مخالف بودند.

استدلال مسوولان سابق وزارتخانه این بود که با ادغام دو حوزه راه و شهرسازی شاهد انسجام در تصمیم‌گیری برای این دو بخش هستیم. به‌طور مثال در زمانی که دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن از یکدیگر جدا بودند بعضاً جاده‌ها، خطوط ریلی، ایستگاه‌های راه آهن یا فرودگاه‌ها کیلومترها دورتر از شهرها احداث می‌شد؛ زیرا پروژه محوری در تصمیم‌سازی‌ها ارجحیت داشت. در سوی مقابل، موافقان تفکیک حوزه راه از حوزه مسکن، حجیم و سنگین بودن وزارت راه و شهرسازی را مانعی برای پیشبرد برنامه‌ها می‌دانند. عقب ماندگی حوزه مسکن از جمله عوارض ادغام بخش راه با بخش مسکن عنوان می‌شود. به هر ترتیب برنامه جداسازی یک بار دیگر از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده است. رییس کمیسیون عمران مجلس در این باره گفته است: در شرایط فعلی نمایندگان مجلس موافق این تفکیک هستند تا دو وزارتخانه بتوانند به وظایف شان به درستی عمل کنند. محمدرضا رضایی کوچی با بیان اینکه با وجود ۱۵ معاون وزیر و مدیرعامل در وزارت راه و شهرسازی، مدیریت تمام این بخش‌ها توسط وزیر امکان پذیر نیست بیان کرده است: در شرایط کنونی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها زیرنظر وزارت کشور هستند حال پیشنهاد ما این است که این دو بخش به همراه حوزه مسکن، وزارت مسکن را تشکیل دهند و از سوی دیگر وزارت راه نیز تشکیل شود. هنوز مسوولان وزارتخانه از جمله محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نسبت به طرح تفکیک حوزه راه از حوزه مسکن که از سوی نمایندگان مطرح شده واکنشی نشان نداده‌اند.

برقراری مجدد پروازهای مسافری هما به وین

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» از تاریخ ۲۵ مردادماه سال جاری، براساس برنامه در روزهای شنبه هر هفته از تهران به فرودگاه وین پرواز می‌کند.

به گزارش ایسنا، با گسترش ویروس کووید ۱۹، بسیاری از پروازهای برنامه‌ای هما به مقاصد پروازی از جمله کشور اتریش متوقف شد که این وقفه چند ماهه همچنان ادامه داشت  و به دنبال رفع محدودیت بهداشتی‌های اعمال شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری اتریش و صدور مجوز برای شروع مجدد پروازهای هما به مقصد وین، از روز ۲۵ مردادماه سال جاری، پرواز برنامه‌ای هما از فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) به مقصد فرودگاه وین انجام می‌شود. این پرواز در روزهای شنبه هر هفته، با پرواز شماره ۷۱۷ در ساعت ۸ و ۴۰ دقیقه بامداد فرودگاه امام خمینی‌(ره) ترک و در ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه (به وقت محلی) در فرودگاه وین به زمین می‌نشیند.  بازگشت این پرواز در همان روز، با پرواز شماره ۷۱۶ در ساعت ۱۱ و ۵۰ دقیقه به وقت محلی از فرودگاه وین پرواز می‌کند و در ساعت ۱۸ و ۴۰ دقیقه وارد فرودگاه امام‌خمینی(ره) می‌شود.

هم‌اکنون پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به مقاصد آمستردام، پاریس، میلان، رم و لندن براساس برنامه پروازی انجام می‌شود.

 

ارسال نظر