ایرانشهر

۱۳۹۹/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۸۰۰

افزایش وام نوسازی به  ۲۲۰ میلیون تومان 

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: با دستور وزیر راه و شهرسازی تسهیلات در محدوده‌های مصوب سکونتگاه‌های غیررسمی به ٢٢٠ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. به گزارش وزارت راه و شهرسازی، مهدی عبوری مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: به این طریق انبوه‌سازان واجد شرایط بدون سپرده‌گذاری می‌توانند از این اعتبار بهره برده و کار را شروع کنند. عبوری گفت: همچنین در این زمینه در این محدوده‌های مصوب هزینه‌های طراحی و نظارت نظام مهندسی ۵٠ درصد کاهش یافته و شهرداری‌ها صدور پروانه را صددرصد رایگان کردند.

انتقاد عقبایی از بورس مسکن

حسام عقبایی، نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با انتقاد از برنامه دولت برای راه‌اندازی بورس مسکن، گفت: در هیچ جا بورس مسکن نداریم و آقایان می‌خواهند اسم خود را در کتاب گینس ثبت کنند. عقبایی در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص برنامه دولت و وزارت راه و شهرسازی برای راه‌اندازی بورس مسکن، اظهار کرد: مسکن یک کالای ناهمگن است و قابل عرضه در بورس نیست. گندم در همه دنیا گندم است، قیر، طلا، بنزین، نفت و ... هم همین‌گونه است. کالای همگن است که در بورس قابل عرضه است. این ایراد اول است. وی با اشاره به اینکه ایراد دوم این است که در هیچ جای دنیا چیزی به نام بورس مسکن نداریم، ادامه داد: اقتصاددانان کشور آنقدر پیشرفت کرده‌اند که توانسته‌اند تورم را کنترل کنند، مشکلات اقتصادی را رفع کنند و فقط بورس مسکن مانده است. می‌خواهند در دنیا پیشتازی کنند و در کتاب رکوردهای گینس ثبت شود که در ایران بورس مسکن برای اولین‌بار راه‌اندازی شده است. نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با طرح این پرسش که بورس مسکن چیست، افزود: پاسخ این سئوال من را نه وزیر داده و نه کس دیگری. وقتی می‌پرسیم می‌گویند بورس مسکن دو بخش دارد؛ یک بخش صندوق‌های اعتباری که مردم در آن سپرده‌گذاری می‌کنند و بخش دوم نیز این است که ما در اتاق‌های شیشه‌ای شفاف می‌خواهیم املاک مازاد و اموال دولتی را بفروشیم. عقبایی تصریح کرد: اما این تعریف بورس مسکن نیست و راهکار و روش کار است. وی با بیان اینکه کسی نمی‌داند بورس مسکن را تعریف کند، اضافه کرد: ‌از نظر بنده بورس مسکن تعریفی ندارد.‌ اساسا تعریفی ندارد. این کار غلط است. نکته بعدی این است که تلاش‌ها در کشور آن بوده که مسکن به یک کالای مصرفی تبدیل شود. وقتی مسکن را به بورس می‌برند آن را سرمایه‌ای‌تر می‌کنند. وی یادآور شد: در واقع با این کار سیاست لیبرال-فئودالیسم را تقویت می‌کنید نه سیاست توجه به مستضعفین و دهک‌های پایین جامعه. بورس مسکن سیاست اقتصاد لیبرال-فئودالی را تقویت می‌کند یا برنامه‌های خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد؟ باید مسکن از بازار سرمایه خارج و به کالای مصرفی تبدیل شود. وی گفت: باید اقداماتی انجام شود که وقتی فردی می‌خواهد مسکن بخرد نگاهش مصرفی باشد. مانند نگاه به یک پراید برای یک خانواده متوسط که می‌گوید این یک وسیله مصرفی است.

متقاضیان وام اجاره از ۲۱ مرداد به بانک معرفی  می‌شوند

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از روز​ بیست و یکم مردادماه روند معرفی متقاضیان تسهیلات کمک ودیعه اجاره به ۱۹ بانک و موسسه اعتباری آغاز می‌شود، گفت: در این مرحله تلاش این است که در کوتاه‌ترین زمان وام پرداخت شود. محمود محمودزاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بخش زیادی از پالایش متقاضیان تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات یا همان وام کمک ودیعه اجاره انجام شده و متقاضیان طبق اعلامی که از قبل صورت گرفت بر اساس رقم سمت راست کد ملی خود از روز ۱۴ مرداد نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدام کرده‌اند که این روند تا بیستم ادامه می‌یابد. محمودزاده با بیان اینکه ۱۷ بانک و دو موسسه اعتباری برای پرداخت وام اجاره توسط بانک مرکزی معرفی شده‌اند گفت: ما بر اساس سهمیه‌ای که هر بانک دارد در سامانه اقدام ملی مشخص کرده ایم که متقاضی می‌تواند شعبه بانک مورد نظر خود را مشخص کند. بر اساس این گزارش، تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات یا همان وام کمک ودیعه اجاره به میزان ۵۰، ۳۰ و ۱۵ میلیون تومان به ترتیب در تهران، کلان‌شهرها و سایر شهرها مدتی قبل در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب رسید. سود این تسهیلات ۱۳ درصد است.

مالیات خانه‌های خالی  شش برابر اجاره نیست

در حالی که پیش از این تصور می‌شد مالیات خانه‌های خالی بر اساس نرخ روز بازار محاسبه می‌شود و البته سازمان امور مالیاتی توضیحاتی شفاف در این خصوص ارایه نکرده، معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید که ضرایب بر اساس دفترچه سالیانه سازمان امور مالیاتی محاسبه می‌شود. در واقع مالیات واحدهای خالی شش برابر مالیات اجاره خواهد بود، نه شش برابر اجاره. به گزارش ایسنا، مالیات خانه‌های خالی که چهارشنبه گذشته در مجلس به تصویب رسید، برای سال اول شش برابر ‌مالیات متعلقه که رقم‌های بین ۱۵ تا ۳۵ درصد درآمد اجاره را در بر می‌گیرد شامل می‌شود. یعنی جریمه واحدهای خالی از سکنه شش برابر مالیاتی را شامل می‌شود که سالیانه به درآمد صاحبخانه‌ها اختصاص می‌یابد. پیش از این، ‌برخی تصور می‌کردند که مالیات شش برابر درآمد اجاره است. از طرف دیگر خانه‌های کمتر از ۱۵۰ متر در تهران و کمتر از ۲۰۰ متر در دیگر شهرها که تا پیش از این معاف از مالیات اجاره بود از این پس مشمول مالیات خانه‌های خالی می‌شود.

 

ارسال نظر