هراس از تکرار انفجار بیروت در شهران

۱۳۹۹/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۷۹۹
هراس از تکرار انفجار بیروت در شهران

در پی انفجار انبار مواد شیمیایی در بیروت، مجید فراهانی عضو شورای اسلامی شهر تهران در پستی اینستاگرامی اعلام کرد: تهران هم می‌تواند حادثه‌ای دلخراش‌تر از حادثه بیروت را تجربه کند.

او نوشت: تجربه انفجار بیروت تجربه‌ای بسیار تلخ و ناگوار بود که تاثیرات منفی آن دهه‌ها در بطن لبنان خواهد ماند. فراتر از هر حادثه و فاجعه درس آموخته‌ها و‌ عبرت‌های آن باید مورد توجه قرار گیرد. حتما در اقصی نقاط گمرک‌های رسمی یا اسکله‌های غیر رسمی، در مناطق ویژه اقتصادی یا بنادر ساحلی و‌ غیرساحلی کشور انبارهای مشابه انبار مواد شیمیایی بیروت یافت می‌شود که از این پس باید به عنوان یک بمب ساعتی نگریسته شود اما علاوه بر اماکن یاد شده انباشت مواد شیمیایی در بطن و مرکز شهرها و اماکن مسکونی

 خطر آفرین‌تر است. اینجا است که شناسایی نقاط پرخطر در تهران و‌ دیگر شهرها و احتمال بروز فاجعه و برنامه‌ریزی برای خروج این بمب‌های ساعتی از شهر را بایست از دولت و‌مدیریت شهری طلب کنیم.

عدم رعایت پروتکل‌های نگهداری و انباشت مواد شیمیایی در شهر می‌تواند در یک لحظه تمام نظامات یک جامعه و شهر را بر هم بریزد، از این رو، موضوع خروج تاسیسات پرخطر از شهر تهران بیشتر از گذشته باید در دستور کار قرار گیرد و شهرداری با کمک دولت باید برای تحقق آن کمر همت ببندد. فقط به عنوان یک‌ مثال به انبار نفت محله شهران که یک‌ بمب هیدروژنی داخل شهر و روی گسل زلزله مشا بنا شده توجه کنیم

انبار نفت شهران با مخازنی غول پیکر درست در بطن بافت مسکونی شمال غرب تهران در محله شهران قرار گرفته و هر روز حدود 300 تانکر 30 هزار لیتری حمل سوخت از ابر مخازن این انبار نفت بارگیری می‌کنند و سپس از وسط بافت مسکونی و خیابان‌ها و کوچه‌های شهران می‌گذرند و نهایتا وارد بزرگراه می‌شوند.

    چهارشنبه تصمیم نهایی گرفته می‌شود

فراهانی در در پستی توئیتری اما خبر از تشکیل جلسه برای بررسی آخرین وضعیت انتقال انبار نفت داده است.

مجید فراهانی که گفته شورای عالی شهرسازی قبلا در مصوبه‌ای خواستار انتقال انبار نفت شهران به بیرون شهر شده بود نوشته است روز چهارشنبه آینده به اتفاق رییس کمیسیون شهرسازی شورا در جلسه‌ای میزبان مسوولان وزارت نفت و شورای عالی شهرسازی خواهیم بود. این عضو شورای اسلامی شهر تهران وعده داده در این جلسه آخرین وضعیت انتقال انبار نفت و ایمنی انتقال را بررسی خواهند کرد.

    انتقال انبارهای شیمیایی 

به عهده شهرداری نیست

اما این در حالی است که رضا کرمی محمدی، ‌رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها با اشاره به خطری که وجود این انبارها در داخل شهر دارد، گفت: انبارهای مواد شیمیایی که در داخل شهر تهران هستند در ابتدای ساخت، خارج از شهر محسوب می‌شدند اما با گسترش شهر تهران آنها هم داخل شهر قرار گرفتند و حال وجود آنها خطرناک است. وی افزود: وجود انبارهای مواد شیمیایی داخل شهر تهران مساله مهمی است که چندبار در شهرداری آن را پیگیری و در این خصوص تذکراتی ابلاغ کردیم اما متاسفانه تاکنون توجهی نشده است. کرمی در مورد نهادهای مسوول در برابر انتقال انبارهای شیمیایی تصریح کرد: تخلیه و انتقال این انبارها برعهده شهرداری نیست بلکه مربوط به نهادهای مرتبط با آن انبارها می‌‌شود. رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران گفت: وظیفه ما این است که خطرات وجود آنها را شناسایی و به این نهادها تذکر دهیم که تاکنون چندبار این کار را کردیم اما به دلیل مشکلاتی که وجود دارد انجام نشده است.

    انبار نفت شهران ایمنی کامل را دارد 

اما در سوی دیگر این موضوع، کرامت ویس کرمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه مثلث حیاتی سوخت رسانی در شهر تهران وجود دارد، اظهار کرد: این مثلث شامل سه انبار نفت جنوب، انبار نفت ری جنب پالایشگاه و شمال غرب تهران کن و شمال شرق تهران قوچک می‌شود. وی با اشاره به اهمیت وجود انبارهای نفت در تهران، تصریح کرد: طی سالیان گذشته مکاتباتی انجام شده و جلسات کارشناسی و مدیریتی درون و برون سازمانی با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های ذی ربط انجام شده که در تمامی این جلسات با مباحثی که مطرح شده ضرورت وجود انبار نفت در آن نقطه و رعایت استانداردهای فنی وایمنی مورد توجه قرار گرفته است. به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، در نهایت تمام تصمیمات منجر به این شده که انبار نفت شهران با توجه به اینکه یکی از انبارهای نفت حیاتی جهت سوخت رسانی در کلان شهر تهران بوده و استانداردهای لازم را دارد، وجود آن نیز برای سوخت رسانی پایدار و ایمن و با کمترین تردد ناوگان نفتکش در سطح شهر بسیار ضروری است. وی در واکنش به اظهارات اخیر در مورد ناایمن بودن انبار نفت شهران گفت: انبار نفت شهران استانداردهای ایمنی لازم را دارد و وجود آن برای سوخت رسانی ایمن و مطمئن درسطح تهران حیاتی است.

 

ارسال نظر