هراس کرونایی از افزایش سفرها

۱۳۹۹/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۷۲۲
هراس کرونایی از افزایش سفرها

گروه راه و شهرسازی|

در شرایطی که داده‌های آماری حاکی از اثر مستقیم افزایش سفرهای برون شهری روی شیوع بیماری کرونا حکایت دارد، افزایش سفرهای درون شهری با لغو طرح ترافیک و شلوغ‌تر شدن خیابان‌ها به نگرانی از شیوع گسترده‌تر کووید 19 در پایتخت به ویژه در فصل پاییز دامن زده است.  با توجه به بررسی‌های انجام‌شده درباره سفرهای بین‌شهری از ابتدای اسفندماه 98 افزایش تردد برون‌شهری بر شیوع بیماری کرونا تاثیر مستقیم دارد و ضروری است مردم با توجه به این موضوع، از انجام سفرهای غیرضروری پرهیز کنند. طبق آمار موجود، از اول اسفندماه 98 تا پنجم اردیبهشت 99، تعداد 57 میلیون و 864 هزار و 456 تردد بین استانی وسایل نقلیه سبک (سواری) در جاده‌ها ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 45 در‌صد کاهش داشت. با این حال، در شرایطی که در آستانه محرم و آخرین ماه از فصل تابستان قرار داریم، مسوولان و کارشناسان نسبت به شیوع گسترده‌تر کرونا تحت تاثیر افزایش این دسته از سفرهای بین شهری هشدار داده‌اند. از این رو، از انجام سفر، در کنار چندین عامل نظیر حضور در تجمعات، عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی، نزدن ماسک و غیره، به عنوان یکی از عوامل اصلی شیوع کرونا نام برده می‌شود.

   ارتباط مستقیم افزایش سفرها با شیوع کرونا

طبق آمار نموداری سفرهای جاده‌ای استانی، در حدود 150 روز در دوران شیوع کرونا‌ هر زمان که میزان سفرها افزایش یافته است، حدود 10 تا 14 روز بعد آمار مبتلایان به کرونا در کشور افزایش یافته است.

به گزارش فارس، در روزهای پایانی سال 98 ‌تردد روزانه یک میلیون و 400 هزار دستگاه وسیله نقلیه در جاده‌ها توسط تردد شمارها ثبت شد و به همین دلیل حدود 10تا 14 روز بعد نمودار آمار مبتلایان به کرونا، سیر صعودی در پیش گرفت و آمار مبتلایان به کرونا از رقم 1500 نفر به 3000 نفر در روز هم رسید. 

با کاهش سفرها در روزهای اول فروردین 99 نمودار آماری ابتلا به کرونا در روزهای پایانی تعطیلات نوروزی سیر نزولی در پیش گرفت و حتی در روزهای پایانی فروردین 99 به دلیل کاهش سفرها و همچنین توجه مردم به موضوع ماندن در خانه خصوصا در روزهای 13 و 14 فروردین، آمار مبتلایان به حدود 1500 نفر در روز کاهش یافت.  بنابراین گزارش، افزایش صعودی و محسوس تعداد مبتلایان به کرونا از 8 فروردین تا حدود 15 فروردین 99 ارتباط مستقیم با افزایش تعداد جابه‌جایی‌ها در روزهای پایانی اسفندماه 98 دارد. از سوی دیگر، شروع روند نزولی تعداد مبتلایان به کرونا از 13 فروردین 99 ارتباط مستقیم با کاهش سفرها در روزهای دوم تا پنجم فروردین ماه 99 دارد. در ادامه با صعودی شدن تعداد ‌سفرها از 20 فروردین 99 و در ادامه، روزهای بعد، مجددا از 12 اردیبهشت 99 نمودار مبتلایان به بیماری کرونا صعودی شد و این نشان می‌دهد هر بار میزان سفرها افزایش یافته است، حدود 10تا 15 روز بعد میزان مبتلایان به بیماری کرونا هم افزایش یافته است. یا در روزهای 29 اردیبهشت و 4 خرداد 99 که میزان سفرها افزایش بسزایی داشته، به تدریج نمودار مبتلایان به کرونا نیز صعودی شده است. نکته مهم‌تر منطبق شدن آمار مبتلایان به کرونا از روزهای 9 و 10 خرداد ‌با آمار ترددهاست که این انطباق روند سفرهای برون‌شهری با میزان مبتلایان به کرونا، قابل تأمل است.

    طرح ترافیک

جلوی سفرهای غیرضروری را می‌گیرد 

در همین حال، در پی نگرانی از افزایش شیوع کرونا در پایتخت، زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اظهار کرد: طرح ترافیک از جمله طرح‌هایی است که در چند دهه اخیر در شهر تهران اجرا شده و در مناطق مرکزی شهر جوابگو بوده، چرا که به کاهش ترافیک محدوده مرکزی و مدیریت سفر کمک کرده است. 

او با بیان اینکه طرح ترافیک جلوی سفرهای غیرضروری را گرفته و با تغییراتی که در آن ایجاد شد‌، طرح موفقی بود، ادامه داد: ما اصرار داشتیم حتی در شرایط کرونا نیز طرح استمرار پیدا کند، چرا که به کاهش ترافیک کمک می‌کند و جلوی سفرهای غیرضروری را می‌گیرد.

نوری در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه طرح ترافیک ارتباطی به شرایط کرونایی به آن معنایی که می‌گویند ندارد، افزود: ارتباط مستقیمی بین طرح ترافیک و ‌شیوع کرونا در قطارهای مترو و اتوبوس‌ها نیست، چرا که وقتی طرح برداشته می‌شود، تغییر قابل توجهی در وضعیت مسافران ایجاد نمی‌شود؛ زیرا تغییر سبک زندگی مردم به حالت عادی و کاهش ترس آنها از کرونا باعث شده است که به همان سبک همیشگی تردد در سطح شهر روی بیاورند و برداشته شدن طرح ترافیک به افزایش سفرهای غیرضروری دامن می‌زند.نوری ادامه داد: با لغو طرح، علاوه بر اینکه ترافیک بیشتر می‌شود و مردم باید زمان بیشتری را در خیابان‌ها سپری کنند، آلودگی هوا نیز تشدید می‌شود که خود این عامل می‌تواند در دامن زدن به شیوع کرونا در محدوده‌هایی از شهر که این بار عظیم ترافیکی و تردد در آنها ایجاد شده، موثر باشد. 

   آلودگی هوا و افزایش بیماری‌های ریوی

او با اشاره به ارتباطی مستقیم بین آلودگی هوا و افزایش بیماری‌های ریوی و تنفسی گفت: هرچه آلودگی هوا بیشتر می‌شود، تاثیر عناصر آلاینده موجود در هوای آلوده که روی سیستم تنفسی، بیماران قلبی و ریوی اثرگذار است، باعث بروز مشکلات بیشتری برای آنها می‌شود و افراد آسیب‌پذیری بیشتری در برابر ویروس کرونا پیدا می‌کنند. اما از آنجایی که همه ملزم هستند تابع مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا باشند، شهرداری و شورای شهر نیز با این مساله هماهنگ هستند و تصمیمات ستاد را اجرا خواهند کرد.

   آینده نگری برای تعطیلات اجباری در پاییز

او اظهار کرد: معمولا در آذر و دی ماه هر سال وارونگی دما را داریم که این مساله مشکلاتی را برای کلانشهر تهران ایجاد می‌کند. در این رابطه درخواست کردیم که دولت اگر برنامه‌ای برای تعطیلی مدنظر دارد، به عادت معمول هر ساله و اعلام شبانه تعطیلی انجام نشود، بلکه در این شرایط باید پشت تصمیمات آینده نگری باشد و سناریوها از هم اکنون تنظیم شود و برنامه‌ریزی و پیش بینی‌ها از هم اکنون صورت گرفته تا در ایام اینورژن بتوان مدیریت بهتری داشت. 

او افزود: جلساتی با کمیسیون کلانشهرها در این رابطه گذاشته شده و قرار است با توجه به شیوع کرونا تصمیم‌گیری‌ها متفاوت باشد، چرا که امسال وضعیت فعالیت دانشگاه‌ها و مدارس نیز معلوم نیست و شرایطی که کرونا به جامعه تحمیل می‌کند در چگونگی فعالیت مراکز آموزشی تعیین کننده است. 

نوری گفت: در پی آن هستیم که بتوانیم با تشکیل جلسات کارگروه اضطرار، با حضور سایر گروه‌های مرتبط در سطح دولت از جمله سازمان حفاظت محیط‌زیست کارها را با هماهنگی بیشتری در این شرایط پیش ببریم. او در پاسخ به سوالی درباره تعطیلات در پاییز سال جاری گفت: برنامه‌ریزی برای شرایط پیش رو را ضروری می‌دانم و با توجه به شرایط کنونی احتمالا تعطیلات در پاییز اجتناب‌ناپذیر است. 

     هشدار در مورد ابتلا به کرونا

در خیابان‌های شلوغ

در همین حال، محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهرتهران نیز با بیان اینکه لغو طرح ترافیک به نفع مردم تهران نیست، گفت: لغو طرح مسافران مترو را کاهش نداده است. علیخانی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه تصمیم لغو طرح ترافیک توسط ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته شده و همه باید از آن تبعیت کنند، گفت: تنزل دادن بحث مبارزه با کرونا به موضوع طرح ترافیک مورد نقد کارشناسی مدیریت شهری است. کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر بررسی‌های کارشناسی و تخصصی در این زمینه انجام داده و بر همین اساس لغو طرح ترافیک را مفید نمی‌دانیم. او افزود: نگاه ما به موضوع طرح ترافیک سلامت‌محور است و نمی‌توان گفت برای اینکه حمل و نقل عمومی شلوغ نشود، مکان‌های دیگر را شلوغ کنیم. بسته ترافیکی که شورای شهر جهت مقابله با کرونا ارایه داده بود شرایط شهر را بهتر می‌کرد. وی گفت: در حال حاضر خیابان‌های پایتخت در بخش مرکزی به دلیل افزایش ترددها قفل شده و با گره ترافیکی همراه است از طرفی حمل و نقل عمومی مسافران آن به دلیل شرایط کرونا کاهش یافته و به یک پنجم رسیده است و اکنون لغو طرح ترافیک تأثیر چندانی در آمار مسافران ندارد و تنها خیابان‌ها را شلوغ می‌کند. او گفت: چرا باید صورت مساله را جهت مقابله با کرونا پاک کرد دولت باید از اعتبارات مربوط به کرونا 500 اتوبوس برای تهران بخرد و واگن‌های مترو را افزایش دهد ولی این کار را انجام نداده و به جای آن لغو طرح ترافیک مطرح می‌شود. علیخانی تصریح کرد: طرح ترافیک را لغو کرده‌ایم و اکنون شهر با ازدحام خودروها حتی در خیابان‌های فرعی همراه شده و جای پارک خودرو نیز وجود ندارد.

وی گفت: ‌لغو طرح ترافیک تصمیمی است که به نفع ترافیک و مردم شهر نیست و از طرفی نه تنها سبب رعایت فاصله اجتماعی نمی‌شود بلکه سبب احتمال انتقال کرونا به دلیل افزایش تجمعات در مرکز شهر خواهد شد. او تصریح کرد: زمانی که طرح ترافیک رایگان باشد یعنی مردم را تشویق می‌کنیم که به محدوده طرح وارد شوند و این موضوع سفرهای غیرضروری را به همراه دارد و مشکلاتی را برای پلیس و ساکنین محدوده طرح ترافیک ایجاد کرده و حرکت اتوبوس‌ها در خطوط ویژه را به دلیل ورود خودروها به این خطوط با اختلال همراه می‌کند.

 

ارسال نظر