در شهر

۱۳۹۹/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۵۸۲

قصور منطقه ۷  در حادثه پل سیدخندان

رییس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران از قصور شهرداری منطقه ۷ در حادثه فوت و مصدومیت کارگران خدمات شهری در تصادف اخیر خبر داد. افشین حبیب‌زاده، رییس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا درباه حادثه برخورد یک دستگاه خودروی سواری با سه کارگر خدمات شهری شهرداری تهران که به فوت یک کارگر و مصدومیت شدید دو کارگر دیگر منجر شد، اظهار کرد: این کارگران شاغل در حوزه پسماند و زیرنظر شرکت‌های پیمانکاری همکار با شهرداری تهران مشغول به کار بودند. رییس کمیته نظارت شورای شهر تهران با بیان اینکه در گذشته نیز اتفاق مشابهی رخ داده و به شهرداری در این زمینه تذکر داده شده بود، تصریح کرد: اساسا در اتوبان‌ها پیمانکاران اجازه ندارند، از کارگران استفاده کنند و اقدامات مربوط به خدمات شهری حتما باید توسط ماشین‌های مربوطه در این زمینه و به صورت مکانیزه انجام شود. رییس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران ادامه داد: قطعا در این زمینه پیمانکار مقصر است، چرا که حق ندارد از کارگران در آزادراه‌ها استفاده کند و حتما این مساله پیگیری خواهد شد. منتظر گزارش کامل هستیم تا اقدامات بعدی را انجام دهیم. حبیب‌زاده با بیان اینکه تقصیر در این زمینه متوجه شهرداری منطقه ۷ نیز هست، گفت: در حادثه پل سید خندان علاوه بر پیمانکار قطعا شهرداری منطقه ۷ نیز متوجه قصور شده است، چرا که شهرداری ناظر دارد و این اتفاق روی پل افتاده و ناظرین نباید اجازه می‌دادند کارگران روی پل مشغول به کار شوند.

شرط تازه برای صدور پایان کار ساختمان

مدیرکل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران اعلام کرد: ارایه پایان کار به ساختمان‌هایی که مصوبات مربوطه را رعایت نکنند، تنها با اصلاح تخلفات ممکن خواهد بود. به گزارش ایسنا، مهدی صالحی گفت: مواردی که وظیفه شهرداری در زمینه اجرای قوانین حمایت از معلولان به شمار می‌رود، این است که هنگام صدور پروانه و صدور گواهی پایان کار باید آن چه به عنوان مقررات ملی ساختمان و مقررات شورای عالی شهرسازی در این زمینه مصوب و ابلاغ شده است را کنترل کند که ابلاغیه آن به مناطق ۲۲ گانه شهرداری هم ارسال شده است و  کم وبیش اجرا می‌شود. با این حال بر این موضوع واقفیم که این موارد صددرصد اجرایی نشده و خطاهایی وجود دارد اما در این حوزه نسبت به متخلفان از سوی شهرداری تقریبا هیچ مساعدتی صورت نمی‌گیرد و تخلف در این زمینه هم از جنس تخلفانی است که قابل تبدیل به جریمه نیست و راهکار اصلاح آن فقط اجرای مصوبه است بنابراین اگر کوتاهی صورت گیرد، با جریمه حل و فصل نمی‌شود و به سازندگان و مالکان ساختمان‌ها تا زمانی که این موارد را اصلاح نکنند، پایان کار داده نمی‌شود. وی افزود: مواردی هم در این زمینه وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد. نخست بحث مربوط به بهره‌برداری است. به این معنی که ساختمان‌هایی هستند که زمان دریافت پایان‌ کار اصول مرتبط با حقوق معلولان را رعایت می‌کنند اما در زمان بهره‌برداری به تدریج کیفیت خود را از دست می‌دهند که این باید با اجرایی شدن مبحث ۲۲ ساماندهی شود. در این زمینه چند مورد هم از سوی شهرداری در حال پیشنهاد به شورای شهر است. به عنوان مثال یکی از پیشنهادات این است که ساختمان‌ها به ویژه ساختمان‌های عمومی هنگام دریافت پایان کار، لوحی به عنوان لوح دسترس‌پذیر بودن دریافت کنند و در ساختمان‌ها به عنوان شاخص همراه با کد نصب شده و در زمان بهره‌برداری اگر ساختمان دچار ضعف شود این را بتوان به عنوان تخلف ساختمانی مورد پیگیری قرار داد. صالحی گفت: پیشنهاد دیگری هم مطرح شد که بر اساس آن ساختمان‌ها و محل‌های مناسب‌سازی شده روی نقشه تهران مشخص شوند و به اطلاع عموم برسد و اگر عقب‌نشینی از این موضوع انجام شد نام آن مکان از نقشه حذف شود.

آغاز ارایه کارت دوچرخه اشتراکی رایگان به دانش‌آموزان

مدیر توسعه حمل و نقل پاک شهرداری تهران از امکان تشکیل تیم‌های دوچرخه‌سواری شهری مدارس در سه منطقه پایتخت خبر داد و گفت: دانش‌آموزان دوره متوسطه می‌توانند از کارت دوچرخه اشتراکی رایگان بهره‌مند شوند. یعقوب آزاده‌دل، مدیر توسعه حمل و نقل پاک شهرداری تهران در گفت‌وگو با فارس، درباره ارایه کارت دوچرخه اشتراکی رایگان به دانش‌آموزان گفت: دانش‌آموزان حامیان سفیران پاک در تهران محسوب می‌شوند بر همین اساس طی توافق شهرداری تهران و سازمان تربیت‌بدنی آموزش و پرورش پایتخت با شرایطی به دانش‌آموزان کارت دوچرخه اشتراکی رایگان ارایه می‌شود. وی افزود: در گام نخست دانش‌آموزان تهرانی دوره متوسطه در مناطق 6، 11 و 12 می‌توانند در مدرسه خود تیم دوچرخه‌سواری شهری تشکیل دهند و از دوره‌های مجازی آموزش در این زمینه برخوردار شوند. بر همین اساس کارت دوچرخه اشتراکی رایگان به دانش‌آموزان ارایه خواهد شد.

 

ارسال نظر