ایرانشهر

۱۳۹۹/۰۵/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۵۶۰

هشدار به متقاضیان مسکن ملی

درحالی که پس از طی مراحل اولیه، متقاضیان طرح مسکن ملی به مراحل واریز وجه رسیده‌اند، واریز نشدن قسط اولیه در موعد مقرر به منزله انصراف از پروژه تلقی خواهد شد. به گزارش ایسنا، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران بر تکمیل و واریز هرچه سریعتر آورده اولیه از سوی متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن تاکید کرد و گفت: متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن حداکثر تا تاریخ ١۵ مرداد فرصت دارند تا با مراجعه به سامانه tem.mrud.ir نسبت به تکمیل مدارک خود اقدام کنند. لازم به ذکر است عدم بارگزاری مدارک به منزله انصراف تلقی می‌شود. محبت خواه اظهار کرد: آن دسته از متقاضیان تایید شده طرح اقدام ملی مسکن استان تهران که تا تاریخ ٢۵ مرداد ٩٩ نسبت به واریز آورده اولیه به مبلغ ۴۰میلیون تومان به حساب افتتاح شده نزد بانک مسکن اقدام نکرده‌اند، عدم واریز وجه به منزله انصراف تلقی می‌شود. تاریخ ۲۵ مرداد فرصت نهایی واریز وجه جهت متقاضیان اقدام ملی استان تهران است.

انتقاد از ارایه خدمات  به ساخت‌وسازهای غیرمجاز 

علی‌اصغر عنابستانی، نماینده مجلس یازدهم با اشاره به ارایه خدمات برخی سازمان‌ها به ساخت و ساز غیرمجاز، گفت: ادارات برق، آب و گاز به این نوع ساخت و سازها خدمات می‌دهند. این ادارات از یک قانون برای این اقدام سوءاستفاده می‌کنند.علی‌اصغر عنابستانی با اشاره به ورود قوه قضاییه برای مقابله با زمین خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطق اطراف تهران، گفت: به نظر من اولویت اصلی در جلوگیری از وقوع زمین خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز، عملکرد و نظارت نهادهای دولتی است و دستگاه قضا در رده‌های پایین‌تر برای مقابله با این پدیده قرار دارد، یعنی در گام‌های نخست دستگاه‌های دولتی باید نگذارند که زمین خواری شکل گیرد و پس از آن در صورت بروز تخلف، قوه قضاییه ورود کند.وی ادامه داد: متأسفانه برخی از دستگاه‌های دولتی در حفظ بیت‌المال و مقابله با زمین خواری کوتاهی می‌کنند و این مساله موجب شده که قوه قضاییه به صورت مستقیم به این مساله ورود کند. وی افزود: نهادهایی مانند منابع طبیعی و مسکن و شهرسازی به هیچ عنوان نباید اجازه بدهند که اراضی عمومی تحت هر عنوانی به تصرف در بیاید که پس از دستگاه قضا با متخلفان برخورد کند، من با تخریب و تنبیه زمین خواران موافق هستم اما این پدیده از زمان آغاز باید متوقف شود. او به خانه ملت گفت: در شرایط کنونی برخی سازمان‌های ارایه خدمات به ساخت و ساز غیرمجاز نیز خدمات می‌دهند، به‌طور مثال شاهدیم که ادارات برق، آب و گاز به این نوع ساخت و سازها خدمات می‌دهند، وقتی بررسی می‌کنیم، می‌بینیم آنها از یک قانون برای این اقدام سوءاستفاده می‌کنند. طبق قانون مذکور مثلا یک فرد روستایی ملکی در آن منطقه اما خارج از طرح هادی دارد، اما طرح هادی در حال اجرا بوده و در آینده‌ای نزدیک این ملک جزو طرح می‌شود، حال بر اساس این قانون، فرد مذکور می‌تواند با ارایه تعهد، درخواست دریافت خدمات آب، برق و گاز کند، حال سازمان‌های خدمات رسان ازاین قانون سوءاستفاده کرده و نسبت به ارایه خدمات به ساخت و سازهای غیرمجاز در اطراف کلان‌شهرها مانند تهران اقدام می‌کنند. عنابستانی یادآور شد: نظر مقنن این بوده که مشکل یک روستایی در منطقه‌ای دورافتاده حل شود، اما در اجرا، دستگاه‌های مجری از قوانین به نفع زمین خواران و متخلفان سوءاستفاده می‌کنند، لذا این ساختارها و مشکلات باید اصلاح شود.

ارزان‌سازی ساختمان با تهاتر مصالح ساختمانی

نایب‌رییس انجمن سازندگان و تولیدکنندگان مسکن گفت: با روش تهاتر در حوزه تامین مصالح ساختمانی می‌توان واحدی را ارزان ساخت و البته صحبت‌هایی هم برای حضور در طرح‌های بازآفرینی شهری شده است. علاءالدین ختایی، نایب‌رییس انجمن سازندگان و تولیدکنندگان مسکن، در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور و نوسانات موجود در این بازار باعث شده که هزینه‌های ساخت مسکن به شکل چشمگیری افزایش یابد، گفت: هدف تهاتر، ساخت مسکن ارزان است و در همین زمینه اقدامات بسیار زیادی در حوزه کاهش قیمت مصالح ساختمانی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. همچنین در این زمینه هم قرارداد‌هایی را با بخش‌های مختلف منعقد کرده‌ایم. وی با اشاره به اینکه قیمت مصالح ساختمانی در مقایسه با سال گذشته بیش از ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است، توضیح داد: قراردادی که با سازندگان انبوه‌سازان و سایر دستگاه‌ها منعقد می‌شود باعث کاهش قیمت تمام شده ساخت مسکن می‌شود و در نتیجه این کاهش قیمت‌ها باعث می‌شود که مسکن ارزان قیمتی به دست متقاضیان برسد. ختایی با اشاره به اینکه بازار تهاتر ایرانیان در قالب تهاتر کارت قراردادی با وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و ستاد اجرایی فرمان امام برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی منعقد کرده است، ادامه داد: در این تفاهم نامه سعی شده مصالح ساختمانی مورد نیاز برای این واحد‌ها را تامین کنیم و در ازای آن واحد مسکونی یا تامین مصالح ساختمانی در سایر شهر‌ها را تهاتر کنیم. او بیان کرد: در این زمینه بنیاد مسکن و ستاد اجرایی فرمان امام همکاری‌های بسیار خوبی داشته و در بسیاری از شهر‌ها از جمله آذربایجان شرقی، گلستان و غیره این تهاتر‌ها انجام شده، اما با توجه به بخشنامه‌هایی که وزارت راه و شهرسازی به ادارات کل صادر کرده است هنوز در شهر تهران برای استفاده از کارت مصالح ساختمانی اقدامی صورت نگرفته است.

 

ارسال نظر