احتمال بازگشت محدودیت‌های کرونایی به پایتخت از شنبه

۱۳۹۹/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۸۰۴
احتمال بازگشت محدودیت‌های کرونایی به پایتخت از شنبه

گروه راه و شهرسازی|

به فاصله یک ماه پس از اجرای طرح ترافیک، بار دیگر زمزمه لغو این طرح با توجه به افزایش بیماری کرونا در پایتخت بالا گرفته است؛مساله‌ای که به گفته محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران تصمیم‌گیری درباره آن در اختیار این شورا و شهرداری نیست. همزمان، انوشیروان 

محسنی بندپی، استاندار تهران، ‌وضعیت این استان از نظر کرونا را قرمز اعلام کرده است. دکتر علی ماهر، معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران نیز اعلام کرده است که احتمالا بخشی از محدودیت‌های کرونایی از شنبه هفته آینده به تهران بازخواهد گشت.

اوبا بیان اینکه متاسفانه آمار ابتلا هم در تهران و هم در کشور در حال افزایش است، گفت: در این راستا پیشنهاداتی برای افزایش محدودیت‌ها و کنترل بازگشایی‌ها به مقامات بالاتر، ستاد ملی کرونا و وزارت کشور اعلام شده که در صورت موافقت بخشی از محدودیت‌ها بازمی‌گردد.

ماهر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه با افزایش آمار ابتلا، درصد اشغال تخت‌ها و میزان بستری بیماران نیز افزایش یافته، گفت: اگر همین روند ادامه داشته باشد ظرف کمتر از ۱۰ روز آینده دو برابر میزان فعلی تخت‌های بیمارستانی اشغال می‌شود و با مشکل جدی روبرو خواهیم شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به وضعیت تخت‌های تهران، ادامه داد: در حال حاضر تقریبا تمام تخت‌هایی که برای کرونا در نظر گرفته شده بود، کاملا اشغال شده، ولی بیمارستان‌ها در حال آزاد کردن تخت‌ها و بخش‌های دیگر هستند. در حال حاضر تقریبا یک چهارم تخت‌های دانشگاهی تهران توسط بیماران کرونایی اشغال شده که درصد بسیار بالایی است.

وی درباره برنامه‌ریزی برای مدیریت شرایط درصورت ادامه این روند تصاعدی، گفت: ما در حال آماده‌سازی تخت‌های بیشتر برای پاسخگویی به بیماران در صورت افزایش آمار هستیم، ولی در همین راستا پیشنهاداتی در جهت کاهش آمار ابتلا، به ستاد ملی کرونا و استانداری تهران داده‌ایم که قرار است به سرعت بررسی و برای اجرا ابلاغ شود.

  احتمال بازگشت محدودیت‌ها در تهران

وی با بیان اینکه در ابتدا قرار بر این بود که اگر بازگشایی‌ها و رفع محدودیت‌ها منجر به افزایش آمار ابتلا گردد در این روند تجدیدنظر شود، گفت: در همین راستا پیشنهاداتی برای افزایش محدودیت‌ها و کنترل بازگشایی‌ها به مقامات بالاتر، ستاد ملی کرونا و وزارت کشور اعلام شده که در صورت موافقت از شنبه آینده بخشی از محدودیت ها بازمی‌گردد و به صورت محدود اجرا می‌شود تا تاثیرگذاری آن بررسی شود. دکتر ماهر همچنین با اشاره به بی‌تاثیر نبودن لغو طرح ترافیک و بازگشایی‌ها در افزایش آمار ابتلا در سطح کشور، گفت: با این حال عدم رعایت پروتکل‌ها مهم‌ترین عامل در افزایش آمار و بروز این شرایط است. اگر پروتکل‌ها از سوی افراد جامعه و صاحبان اصناف رعایت می‌شد، مطمئنا شاهد این وضعیت نبودیم.

     نیروی انتظامی برخورد کند

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه با وجود اجباری شدن استفاده از ماسک متاسفانه هنوز همه رعایت نمی‌کنند، گفت: با افرادی که از ماسک استفاده نمی‌کنند باید از سوی نیروهای انتظامی، قضایی و امنیتی برخورد شود. چراکه ما تنها می‌توانیم توصیه و اطلاع‌رسانی کنیم که مهم‌ترین عامل پیشگیری از کرونا استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری‌ها است، ولی سایر ارگان‌های نظارتی و اجرایی که همگی عضو ستاد ملی کرونا و فرماندهی مقابله با کرونا در تهران بوده و در جریان این مسائل هستند، باید برای نظارت بیشتر و برخورد قانونی با متخلفین اقدام کنند.

وی تاکید کرد: قاعدتا سایر دستگاه‌ها به جز وزارت بهداشت هم باید احساس مسوولیت کرده و با افراد و اصنافی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، به صورت جدی برخورد کنند.

   استاندار: وضعیت برای ما قرمز است

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران گفت: در خصوص شیوع ویروس کرونا وضعیت هشدار برای ما قرمز است، چون تهران پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. محسنی بندپی در جمع خبرنگاران افزود: در صورتی که تهران به وضعیت قرمز برسد، کنترل شرایط در آن سخت می‌شود. اکنون شرایط شیوع کرونا در تهران قرمز نیست، ولی برای ما قرمز است، چون سیاست‌های ستاد کرونای استان تهران، این بوده است که هیچ چیز را عادی فرض نکنیم و حساسیت‌های لازم را انتقال دهیم.

    وضعیت شکننده پایتخت

دکتر علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران نیز در همین رابطه اعلام کرد: در روز‌های اخیر در تهران در وضعیت هشدار بوده ایم و وضعیت بسیار شکننده‌ای در این شهر حاکم است و آمار مبتلایان، فوتی‌ها و افراد نیازمند بستری طی ۱۰ روز گذشته سیر صعودی دارد. وی تاکید کرد: همه اعضایی که در جلسه حضور داشتند نگرانی خود را از شرایط فعلی ابراز کرده و قرار شد تا تصمیمات جدی، کارا و موثرتری با انسجام بین بخشی صورت گیرد. زالی افزود: مقرر شد نمایندگان دستگاه‌ها با کارهای کارشناسی که در دستگاه‌های خود انجام خواهند داد، بسته‌ای را در زمینه کنترل بیماری در ابعاد مختلف آماده کنند تا در جلسه اضطراری که با حضور دکتر نمکی وزیر بهداشت برگزار می‌شود، ارایه شود. فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: به نظر می‌رسد فرآیندی که در تهران با آن روبرو هستیم، هم در زمینه رعایت فاصله گذاری اجتماعی و هم درباره شیوه‌نامه‌های بهداشتی، کمتر مورد توجه واقع شد ضمن آنکه مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی افزایش یافته است بنابراین نیازمند مداخلات جدی‌تری هستیم. استان تهران از نظر شیوع ویروس کرونا از ۱۱ تیر سال جاری در وضعیت هشدار قرار گرفته است. بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا ظهر روز ۱۷ تیر طی ۲۴ ساعت گذشته ۲ هزار و ۶۳۷ نفر بیمار جدید در سطح کشور شناسایی و یک هزار و ۴۵۵ نفر از آنان بستری شده‌اند و به این ترتیب مجموع افراد مبتلا به این بیماری تاکنون در کشور به ۲۴۵ هزار و ۶۸۸ نفر رسید. بر اساس همین گزارش طی ۲۴ ساعت منتهی به ۱۷ تیر ۲۰۰ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و تعداد کل متوفیان به ۱۱ هزار و ۹۳۱ نفر رسید. تعداد کل

 بهبود یافتگان نیز از سوی وزارت بهداشت ۲۰۷ هزار نفر اعلام شده است.

  تاثیر آلودگی هوا  در کاهش سیستم ایمنی

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه افزایش تردد خودروها می‌تواند سبب افزایش آلودگی هوا و کاهش ایمنی بدن افراد شود، گفت: مدیریت شهری در مورد لغو یا اجرای طرح ترافیک تابع تصمیمات ستاد کرونا است.

هاشمی در گفت‌وگو با فارس، درباره موضوع لغو احتمالی طرح ترافیک اظهار کرد: موضوع طرح ترافیک یک مساله دو لبه است و باید به آن دو سویه نگاه کرد. از طرفی طرح ترافیکی که در حال حاضر اجرا می‌شود متفاوت از طرح ترافیک سابق است. اصولا زمانی که تردد خودروها در سطح شهر افزایش یابد آلودگی هوا بروز می‌کند که این آلودگی ایمنی بدن را کاهش می‌دهد و این مساله به ویژه در کسانی که دچار بیماری هستند حادتر است. رییس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه وزارت بهداشت باید این موضوع را بررسی کند و نتیجه لغو طرح ترافیک بر سلامت انسان را هم اعلام کند، گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر همه فعالیت‌ها در پایتخت در حال انجام است و کسب و کارها فعالند باید دقیق بررسی شود که آیا برداشتن طرح به نفع یا ضرر مردم است و آیا مسافران حمل و نقل عمومی با لغو طرح کاهش چشمگیر خواهند داشت؟ هاشمی گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا می‌تواند هر تصمیمی را درباره طرح ترافیک اتخاذ کند، شهرداری نیز ملزم به اجرای آن است. ولی بهتر است که اگر تصمیمی در مورد لغو طرح ترافیک وجود دارد آن را با شورای شهر مطرح کنند تا مساله به صورت قانونی صورت گیرد چرا که بر اساس قانون، لغو طرح ترافیک باید مصوبه شورای شهر هم داشته باشد. وی با اشاره به اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت‌های ورزشی را در سطح شهرها آزاد اعلام کرد ولی آن را منوط به رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی کرده است، گفت: در مورد استفاده اجباری از ماسک نیز ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت و اکنون در مورد طرح نیز خود ستاد تصمیم‌گیر نهایی است. رییس شورای شهر تهران گفت: متأسفانه در حال حاضر مسوولان درباره طرح ترافیک توپ را در زمین یکدیگر می‌اندازند و این مساله سبب سردرگمی شهروندان می‌شود و اگر ستاد ملی کرونا تصمیم نهایی را بگیرد و البته پیش از آن از نظرات کارشناسی شورای شهر استفاده کند، دیگر شاهد سردرگمی در این زمینه نخواهیم بود. هاشمی تصریح کرد: در حال حاضر برخی توپ را به زمین شهرداری انداخته‌اند و می‌گویند شهرداری به خاطر اینکه درآمدش از لغو طرح ترافیک کاهش می‌یابد، مخالف لغو آن است و این مساله حرف درستی نیست. مجموعه مدیریت شهری تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا است.


مجادله توییتری بر اثر تشدید محدودیت‌ها در تهران

مجادلات بر اثر بازگشت محدودیت‌های ترافیکی در تهران میان مسوولان قوت گرفته و در آخرین واکنش‌ها سخنگوی شورای شهر خواستار تشدید محدودیت‌ها و حتی دورکار شدن کارمندان شده است. به گزارش  مهر، روز سه شنبه محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران، در حاشیه جلسه شورای شهر به افزایش تعداد جانباختگان کرونا به حدود ۷۰ نفر اشاره کرد و در پاسخ به سوالی در خصوص لغو طرح ترافیک تهران با توجه به عدم امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی در ناوگان حمل و نقل عمومی و جولان کرونا در پایتخت گفت: من در این باره نظری نمی‌دهم، چون نظرم از سوی ستاد کرونا وتو می‌شود. علیرضا وهاب‌زاده مشاور وزیر بهداشت، در واکنش به اظهارات هاشمی با انتشار پستی در توئیتر خطاب به رییس شورای شهر تهران، نسبت به عدم لغو طرح ترافیک انتقاد کرد و نوشت: «رییس شورای شهر تهران: دفن ۷۰ مبتلا به کرونا در تهران در حالی است که تعداد دفن‌شدگان بیماری کرونا به ۱۹ نفر رسیده بود اما مجدداً آمارها افزایش یافت. شما که می‌دانید روند شیوع و ابتلاء چقدر است، چرا طرح ترافیک رو لغو نمی‌کنید تا مردم مجبور نباشند در این شرایط از مترو و اتوبوس استفاده کنند!؟» پیروز حناچی شهردار تهران نیز لغو محدودیت‌های ترافیکی در تهران را در کنترل این ویروس موثر ندانسته و در پیامی توئیتری اظهار کرد: براساس گزارش‌های علمی و مشاهدات میدانی برداشت طرح ترافیک منجر به افزایش سفرهای غیرضروری درون شهری می‌شود. سخنگوی شورای شهر تهران نیز دیروز با توجه به وضعیت شیوع کرونا در پایتخت در توئیتر نوشت: «وضعیت تهران از نظر کرونا «بسیار اسفناک» و در وضعیت قرمز است. افزایش پرشتاب تعداد بیماران و جانباختگان، حیرت‌آور است. به عنوان نماینده مردم در شورا، از ستاد کرونا مطالبه می‌کنم بی هیچ مسامحه‌ای، جدی‌ترین محدودیت‌ها را تصویب و اعمال کند. کمترینِ آن، دورکار شدن کارمندان است!» به نظر می‌رسد طرح اجباری شدن زدن ماسک در وسایل حمل و نقل عمومی با توجه به عدم امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی در پیشگیری از تشدید شیوع کرونا در پایتخت تأثیر آن‌چنانی نداشته و چاره‌ای جز بازگرداندن برخی محدودیت‌ها از سوی تصمیم‌گیران باقی نمانده است.

 

ارسال نظر