نوسازی ناوگان پایتخت با اتوبوس‌های داخلی

۱۳۹۹/۰۴/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۷۶۸
نوسازی ناوگان پایتخت با اتوبوس‌های داخلی

گروه راه و شهرسازی|

پیروز حناچی، شهردار تهران دیروز در نشست شورای شهر تهران لایحه دو فوریتی نوسازی ناوگان اتوبوسرانی را پیشنهاد کرد که از سوی اعضای این شورا به تصویب رسید. شهردار همچنین از آغاز مطالعات اجرای خط ویژه اتوبوس از شرقی‌ترین نقطه بزرگراه زین الدین تا غربی‌ترین نقطه بزرگراه همت یعنی منطقه 22 خبر داد. حناچی البته، ساخت و ساز در منطقه ۲۲ تهران را از اتفاقات نادر شهرسازی قرن دانست و از ارایه یک لایحه دو فوریتی برای پیگیری طرح تفصیلی منطقه ۲۲ در جلسه آتی شورای شهر تهران خبر داد. 

    خرید اتوبوس از شرکت‌های داخلی

شهردار تهران در صحن علنی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه ناوگان اتوبوسرانی ۵ هزار ۸۰۰ اتوبوس فعال دارد که ۶۰ درصد عمر بالای ۱۰ سال دارد گفت: می‌خواهیم امسال برای نوسازی اقدام کنیم. به همین منظور با کارخانجات داخلی توافقاتی را انجام دادیم که به دلیل اینکه فراتر از اختیارات شهرداری تهران است، نیاز به نظر شورا داریم. لایحه شورای شهر اجازه می‌دهد که توافق با شرکت‌های داخلی اتوبوس سازی را تعقیب کنیم.

او همچنین از پیشنهاد یک لایحه دو فوریتی برای پیگیری طرح تفصیلی منطقه ۲۲ نیز خبر داد و گفت: به دلیل تشکیک ایجاد شده این لایحه در جلسه آتی ارایه می‌شود. هر روز در این منطقه تأخیر داشته باشیم، خسارت است.

حناچی با اشاره به اینکه منطقه ۲۲ بدون طرح تفصیلی شکل گرفت، گفت: منطقه ۲۲ از اتفاقات نادر شهرسازی قرن است.

وی اظهار کرد: طرح تفصیلی این منطقه در شورای عالی شهرسازی به سرعت به تصویب رسیده است و نزدیک یک سال است این طرح آماده ابلاغ است اما نتوانسته‌ایم ابلاغ کنیم.

شهردار تهران تصریح کرد: اگر یک فوریت این طرح رأی بیاورد، از نظر ما کار انجام شده است. با تصویب این طرح تعیین تکلیف شبکه ریلی و تأمین خدمات عمومی متناسب با بارگذاری عظیم جمعیتی به نتیجه می‌رسد. و این حلقه مفقوده که بسیاری از مشکلات شهر تهران را به وجود آورده بود، حل خواهد شد.

    دلیل درخواست مجوز از شورای شهر 

حناچی اما در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه با توافقی که با خودروسازان داخلی انجام شده، تفاهمی برای خرید ۱۲۰ دستگاه اتوبوس و۱۲۰ دستگاه مینی بوس انجام دادیم، گفت: انعقاد این تفاهم نامه از اختیارات شرکت اتوبوسرانی بالاتر بود و مجوزش باید از سوی شورای شهر ارایه می‌شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر شما چند سال باید تلاش کرد تا هر ساله با خرید ۱۲۰ دستگاه اتوبوس ناوگان مورد نظر نوسازی شود، گفت: اولاً بدانیم که عمر بالای 10 سال فرسودگی نیست و البته لازم است اقداماتی انجام شود و این قدم اول بود و ما تلاش کردیم تا هرچه اتوبوس در داخل کشور موجود است را خریداری کنیم. اگر شرکت‌های داخلی باز هم آمادگی تأمین اتوبوس را داشته باشند از ظرفیت آنها استفاده می‌کنیم و اتوبوس‌ها را برای اضافه شدن به ناوگان می‌خریم.

  کاش با دلار 4200 

اتوبوس خریداری می‌شد

پس از اعطای لایحه دو فوریتی افزایش اختیارات مالی شهردار، اعضای شورا به بیان نظرات خود پرداختند و رسولی به عنوان موافق گفت: ما به دو فوریت این لایحه رای می‌دهیم اما سه سال است که اتوبوسرانی می‌خواهد اساسنامه خود را به صحن شورا بیاورد و دیگر امسال باید این اتفاق رخ بدهد.

بهاره آروین نیز با طرح سوالی گفت: توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در اولویت کاری مدیریت شهری است اما این ۱۵۰۰ میلیارد تومان را چگونه تامین می‌کنید؟

محمود میرلوحی نیز با بیان اینکه مساله تامین اتوبوس تهران بسیار مهم است گفت: ۱۰ سال است که متاسفانه هیچ اتوبوسی به پایتخت تزریق نشده و سن اتوبوس‌ها به ۱۳ سال رسیده است.

وی با بیان اینکه قرار بود براساس برنامه توسعه ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس وارد تهران شود اما نشد گفت: کاش زمانی که ارز ۴۲۰۰ داشتند اتوبوس وارد می‌کردند.

    لزوم تجدید نظر شهردار در تعامل با شورا

ارایه طرح دوفوریتی نوسازی ناوگان اتوبوسرانی بدون اطلاع قبلی اعضای شورای شهر تهران، ‌انتقاد برخی از اعضای این شورا را در پی داشت. در همین رابطه الهام فخاری از لزوم تجدید نظر شهردار تهران در شیوه تعامل با شورا گفت.

فخاری با اشاره به اهمیت طرح دوفوریتی که از سوی شهردار به صحن آمده است، گفت: ارایه این طرح درست و روشن است اما قبل از ارایه طرح دوفوریتی در صحن، معاونان شهرداری تهران باید این موضوع را به اطلاع اعضای شورای اسلامی شهر می‌رساندند.

وی ادامه داد: حل مسائل شهر تهران در اولویت امور است. همکاری و تعامل یک‌جانبه درست نیست، انتظار می‌رفت مدیران مرتبط با حوزه، طرح دوفوریتی را از روز یکشنبه تا به امروز در اختیار اعضای شورای اسلامی شهر تهران می‌گذاشتند.

فخاری با بیان اینکه تعامل شورا با شهرداری نمی‌تواند یک طرفه باشد، گفت: شورای شهر تهران با شهرداری همکاری می‌کند و حل مسائل شهر در اولویت است. اما یک‌دستی شورا و شهرداری نباید به این نقطه برسد که اعضا در لحظه با ارایه طرح از سوی شهردار تهران مواجه شوند. حال اینکه معاونان شهردار به اعضای شورای شهر دسترسی دارند و دست‌کم این انتظار وجود داشت که مدیران مربوط به این حوزه و معاونی که دو معاونت برنامه‌ریزی و منابع انسانی را مشترک اداره می‌کند و مرتبط با شورا هستند باید درباره طرح دو فوریتی اعضای شورای شهر را در جریان قرار می‌دادند. از این رو لازم است در نحوه تعامل با شورای شهر تجدید نظر صورت گیرد.

     معاون شهردار: هماهنگ بودیم

سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل شهرداری تهران اما در صحن شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما با کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر هماهنگ هستیم و در این دو ماه حداقل ۵ بار مستقیماً جلسه و مذاکره داشتیم. به دلیل تعجیل در موضوع از کمیسیون درخواست جلسه نکرده ایم. وی افزود: در معامله با ایران خودرو ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم و در مذاکرات بعدی با دولت و ورود اتوبوس از بخش خصوصی خارجی اختیارات ما بیشتر می‌شود وگرنه همان ۴۰۰ میلیارد هم فعلاً کافی است.

هاشمی با بیان اینکه حدود ۶۰۰ میلیارد ردیف بودجه داریم و اجازه دیگر ما این است که از محل اعتبارات غیر نقدی امکان جابه‌جایی در حد اختیارات خود را داریم، گفت با اوراق مشارکت سال ۹۸ و بانک عامل رفاه ۵۰۰ میلیارد را زنده می‌کنیم.

معاون حمل و نقل شهرداری تهران از توافق با دولت برای دریافت ۱۲۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس خبر داد و گفت: قرار شده دولت ۴۰ درصد قیمت را بپردازد.

وی با بیان اینکه همه مسیرهای منابعی را دنبال می‌کنیم و پس از یک دوره ۸ ساله اراده کرده ایم، هزار دستگاه اتوبوس وارد کند. گفت: ۱۲۰ دستگاه اتوبوس در کارخانه‌های ایران موجود است و برای جذب ۸۰ دستگاه هم مذاکره می‌کنیم و همه شهرداری‌ها در حال مذاکره است و اگر تعلل کنیم ممکن است این مقدار را هم از دست بدهیم.

     غیبت زالی در بهشت حاشیه‌ساز شد

قرار بود در جلسه دیروز شورای شهر تهران، علیرضا زالی به عنوان نماینده وزارت بهداشت در صحن شورا حضور یابد و توضیحاتی درباره انفجار کلینیک سینا مهر و حواشی آن ارایه دهد، اما به جای زالی، هادی میرهاشمی معاون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی حضور یافت. میر هاشمی نیز مشغله کاری به دلیل افزایش آمار مبتلایان به کرونا را دلیل غیبت علیرضا زالی اعلام کرد. این موضوع، انتقاد تعداد زیادی از اعضای شورای شهر را به همراه داشت تا جایی که صدراعظم نوری رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شهر تهران گفت: ‌معاون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی چه کاره است که به شورای شهر می‌آید؟

نوری تصریح کرد: جایگاه شورای شهر بالا است و وقتی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را دعوت می‌کنید و ایشان نیامده نباید نماینده وی را جهت حضور قبول می‌کردید.

  هشدار درباره ناایمن بودن ساختمان وزارت بهداشت

میرهاشمی اما درباره کلینیک سینامهر اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 97 و 98 چندین بار بازدید از این کلینیک داشته و تخلفات به مدیران اعلام شده بود البته این ساختمان به‌طور کلی دارای 4 موسسه داروخانه، درمانگاه تخصصی، بخش بستری و مجموعه سی‌اسکن و ام‌آر‌ای بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: ‌تمدید پروانه بهره‌برداری از مجموعه تصویربرداری این ساختمان بر اساس بازدیدهای قبلی منوط به راه‌اندازی موسسه رادیولوژی بوده است ولی با بروز و شیوع کرونا و اینکه شهروندان با مشکل انجام رادیولوژی مواجه بودند این مرکز مجدد فعال و قرار شد در اسرع وقت و تا اردیبهشت اصلاح‌های مورد نیاز انجام گیرد.

میرهاشمی با اشاره به نتیجه بازدیدها در مورد این ساختمان از سطح تذکر برای اصلاح تا معرفی به کمیسیون ماده 11 تعزیرات بوده است، گفت: ‌باید توجه داشت که مجموعه درمان دانشگاه علوم پزشکی تعداد زیادی مطب، درمانگاه، آزمایشگاه و مراکز مربوطه را تحت پوشش قرار داده است و سالانه 6 هزار مرکز در سه شیفت نظارت بر آنها صورت می‌گیرد.

او افزود: کسب ایمنی برای مجموعه‌ها فردی نیست و باید پیوستگی ایمنی رعایت شود وزارت بهداشت، وزارت کار و شهرداری با یکدیگر به ایمنی جمعی ساختمان‌ها دست یافتند.

وی با هشدار در مورد وضعیت ایمنی ساختمان سابق وزارت بهداشت گفت: ‌ایمن نبودن این ساختمان را مکتوب در اختیار وزیر بهداشت قرار داده‌ایم ولی اقدامی صورت نگرفته است. آیا باید منتظر فرو ریختن این ساختمان باشیم و بعدا جلسه بگذاریم. ‌این ساختمان احتمال فرو ریختن دارد و در صورت وقوع حادثه حداقل 600 نفر کشته بر جای خواهد گذاشت.

    وزارت بهداشت پاسخگو نیست

مجید فراهانی رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران پس از استماع سخنان نماینده دانشگاه شهید بهشتی در خصوص حادثه کلینیک سینا گفت: صحبت اصلی این است که چرا وزارت بهداشت به وظایف اصلی خود در بحث نظارت و وظایفی که برای این ارگان در نظر گرفته شده است، عمل نمی‌کنند.

وی افزود: به دانشگاه علوم پزشکی برای ارایه مجوز و موافقت اصولی و نظارت ایمنی تفویض اختیار شده و جالب بوده تا کنون هیچگونه پاسخگویی در خصوص این فاجعه ارایه نشده است. چرا مسوولان وزارت بهداشت خود را کنار کشیده‌اند و هیچ صحبتی نمی‌کنند؟

عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: وزارت بهداشت وظایف مصوب در قبال نظارت بر ساختمان‌های زیرمجموعه و اختیار قانونی دارد و لازم است پاسخگو باشند.



 آمار مسافران مترو از یک میلیون نفر عبور کرد 

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران گفت: در مترو تعداد مسافران از یک میلیون نفر هم گذشته است و با افزایش فعالیت‌ها اگر مردم از ماسک استفاده نکنند، آمار مبتلایان به کرونا روز به روز بالاتر می‌رود. هاشمی در پایان دویست و بیست و پنجمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: از صبح شهردار ی تماس‌هایی داشت و به دلیل عجله‌ای که برای تامین اتوبوس داشت محدودیت‌هایی در سقف معاملاتی داشتند و درخواست کردند این مساله به صورت 

دو فوریتی مطرح شود و امیدواریم به زودی شاهد اضافه شدن ۱۲۰ دستگاه اتوبوس باشیم. او درباره دفن ۷۰ بیمار کرونایی در روز گذشته در بهشت زهرا (س) گفت: مجددا به پیک کرونایی‌هایی که در گذشته در تهران بود نزدیک می‌شویم و از آن عبور کردیم. دیروز آمار را از بهشت زهرا گرفتم این عدد به ۷۰ نفر رسیده بود در حالی که در اردیبهشت ماه به ۱۹ نفر هم رسیدیم. هاشمی گفت: الان به دلیل بازگشایی فعالیت‌ها و استفاده از حمل و نقل شاهد افزایش آمار هستیم. در مترو تعداد مسافران از یک میلیون نفر هم گذشته است و اگر مردم از ماسک استفاده نکنند این عدد روز به روز بالاتر می‌رود. رییس شورای شهر تهران افزود: از طرفی افزایش فعالیت آلودگی هوا را نیز افزایش داده است که باعث می‌شود کرونا اثرات بیشتری روی مردم داشته باشد و از مردم خواهش می‌کنم استفاده از ماسک را جدی بگیرند.

 

ارسال نظر