دستورالعمل جدید شهرک‌سازی ابلاغ شد

۱۳۹۹/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۶۹۳
دستورالعمل جدید شهرک‌سازی ابلاغ شد

عضو هیات‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید از ابلاغ دستورالعمل جدید ترویج شهرک‌سازی در کشور خبر داد.

 در روزهای ابتدای تیرماه سال جاری، حسن روحانی رییس‌جمهوری به دستگاه‌های اجرایی و نهادهای وابسته به دولت دستور داد، اراضی دولتی واقع شده در محدوده و حریم شهرها را به منظور اجرای ماده ۶ قانون ساماندهی زمین و مسکن، برای بهره‌برداری در طرح اقدام ملی مسکن، به وزارت راه و شهرسازی واگذار کنند. هدف دولت تسریع ساخت و سازها در طرح ملی مسکن است و در همین راستا پیشنهاد ترویج شهرک‌سازی را همزمان با اجرای این طرح در دستور کار قرار داد.

زهره داودپور، عضو هیات‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید دیروز از ابلاغ دستورالعمل جدید ترویج شهرک‌سازی در کشور به تمامی ادارات کل راه و شهرسازی و شرکت‌های تابعه شهرهای جدید در کشور خبر داد. داوودپور با تأکید براینکه ایجاد شهرک به عنوان یکی از روش‌های موثر تأمین مسکن در شکل موقت و دایم در کشورها محسوب می‌شود، گفت: شهرک‌ها و شهرهای جدید هر دو به عنوان بازوهای سیاستی دولت‌ها می‌توانند نقشی مهم در ایفای رسالت ساماندهی نظام اسکان، تعادل بخشی به پهنه سرزمین و همگرایی با رویکردهای توسعه‌ای داشته باشد. بر اساس این گزارش آیین‌نامه استفاده از اراضی، احداث بنا و تأسیسات در خارج از حریم مصوب سال ۱۳۵۵، برای اولین‌بار تعریف مشخصی از شهرک به دست داد و متعاقب آن در سال ۱۳۵۶ اولین دستورالعمل شهرک‌سازی تحت عنوان «دستورالعمل صدور پروانه تاسیس و پروانه بهره‌برداری از شهرک در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها» در کشور به تصویب رسید. این دستورالعمل در سال ۱۳۸۶ مورد بازنگری قرار گرفت و نسخه اخیر، اصلاحی است که بر دستورالعمل سال ۱۳۸۶ صورت گرفته است. به گزارش «تعادل»، فرهاد بیضایی، مدیر سابق گروه سیاست‌گذاری مسکن دانشگاه علم و صنعت، پیش از این از سیاست اعلامی دولت برای اعطای زمین به خانه اولی‌ها در قالب ایجاد شهرک‌های جدید در حریم شهرها استقبال کرده بود. 

  2 نکته مثبت در سیاست جدید دولت

بیضایی در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار کرده بود: دولت تقریبا پس از 7 سال به این نتیجه رسیده است که سیاست‌های حوزه زمین اهمیت دارد و باید بحث عرضه زمین را در دستور کار قرار دهد. این حرکت خوبی است به خصوص اینکه در سیاست اعلامی اخیر به دو نکته مثبت توجه شده است. یکی توجه به خانه اولی‌ها است و نکته دوم بحث پیوسته بودن زمین با مناطق شهری است. این نکته منجر به این می‌شود که مشکل موجود در برخی از واحدهای مسکن مهر که در خارج از شهرها مکان یابی شده بودند و به همین دلیل مقداری از کیفیت واحدهای مسکونی را برای خانوارها کم کرده بود، در این سیاست وجود ندارد.  این کارشناس ارشد بازار مسکن همچنین درباره نکته منفی سیاست یادشده گفته بود: نکته نگران‌کننده، بحث واگذاری زمین برای انبوه‌سازان است. بحث این است که خیلی هوشمندانه باید نسبت به واگذاری زمین عمل شود. هدف‌گذاری، طرح‌ها و مناطقی که انتخاب می‌شوند، باید مشخص باشد. هر چند که واگذاری زمین ارزان قیمت به خانه اولی‌ها حرکت پسندیده و خوبی است، اما واگذاری زمین‌های ارزان قیمت به انبوه‌سازان کار اشتباهی است . چون واگذاری زمین به انبوه‌سازان، ایجاد رانت می‌کند. اینکه انبوه ساز وارد حوزه ساخت می‌شود، اشکالی ندارد. اما زمین باید به قیمت واقعی به انبوه‌سازان واگذار شود که ایجاد رانت برای این افراد نشود. در صورتی که انبوه‌سازان به قیمت ا رزان مالکیت زمین را به دست بگیرند، واحدهای مسکونی تولید شده در زمین‌های ارزان را، به قیمت بازار، عرضه خواهند کرد نه به قیمت ارزان‌تر از بازار.

 

ارسال نظر