در شهر

۱۳۹۹/۰۴/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۶۵۹

تشدید مجازات ساخت‌وسازهای غیرمجاز

سلمان سامانی، سخنگو و معاون هماهنگی وزارت کشور از ارایه لایحه اصلاح و الحاق موادی به ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها به هیأت دولت خبر داد. به گزارش ایلنا، سامانی افزود: وجود برخی ابهامات و نواقص در ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها موجب افزایش مسائل شهری، پیچیدگی اداری، اطاله زمان بررسی در کمیسیون‌ها، وفور پرونده‌ها در دیوان عدالت اداری و عدم صدور به موقع پایانکار توسط شهرداری‌ها شده که رفع این مسائل مستلزم نگاهی همه‌جانبه است. معاون هماهنگی وزارت کشور تصریح کرد: وزارت کشور برای رفع این مشکلات و با اخذ نظرات مراجع ذی‌ربط لایحه اصلاح ماده ۱۰۰، قانون شهرداری‌ها را تهیه و طی نامه‌ای به معاون اول رییس‌جمهور تقدیم کرده است. سامانی ادامه داد: درخواست کرده ایم تا این لایحه هر چه زودتر در کمیسیون خاص کلانشهر تهران و سایر کلانشهرهای دولت مورد بررسی قرار گرفته تا پس از تایید کمیسیون مربوطه در صحن دولت مطرح و تصمیم‌گیری شود. وی با بیان اینکه ۵ رویکرد اساسی را در اصلاح ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها دنبال می‌کنیم، گفت: ما به‌دنبال تسهیل در فرآیند صدور پروانه ساختمانی توسط شهرداری ها و همزمان تشدید مجازات ساخت و سازهای بدون پروانه هستیم. سخنگوی وزارت کشور تاکید کرد: در این لایحه 

پیش بینی شده است تا همکاری و هم افزایی شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط در جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز افزایش حداکثری پیدا کند. بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، سامانی غیراقتصادی و غیرسودآورد کردن جرایم ساختمانی را یکی از ویژگی‌های این لایحه عنوان کرد و افزود: در این لایحه تاکید شده است که دستورالعمل‌های مرتبط با ماده ۱۰۰ قانون شهرداریها متناسب با برخی تفاوت‌های منطقه‌ای و شرایط متنوع جغرافیایی کشور تهیه شود.

افزایش ورود زباله‌های بیمارستانی به آرادکوه

صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری از افزایش میزان زباله‌های بیمارستانی خبر داد. به گزارش ایلنا، علیپور در این باره گفت: در حالت عادی قبل از ورود بیماری کرونا به کشور روزانه بین ۷۰ تا ۸۰ تن زباله بیمارستانی در آرادکوه دفن می‌شد، اما در دوره اول کرونا در ماه‌های اسفند و فروردین این رقم به ۱۲۰ تن زباله در روز افزایش پیدا کرد و با کاهش بیماری کرونا به ۸۰ تن رسید، اما با شیوع موج دوم بیماری کرونا در حال حاضر روزانه ۹۰ تن زباله بیمارستانی در آرادکوه دفن می‌شود. وی ادامه داد: ما حداکثر توان خود را بر این گذاشته ایم که هر روز تخلیه پسماند‌ها را داشته باشیم و برای مقابله با بیماری کرونا زباله‌ای باقی نماند. علیپور ادامه داد: برای وضعیت بهتر دفن و حمل زباله‌های بیمارستانی باید یک کار زیرساختی انجام می‌دادیم و با توجه به شرایط اقتصادی و بالارفتن قیمت خودرو‌ها ۴۰ دستگاه خودرو مکانیزه که به سیستم جمع آوری و مخازن و کانتینر جدید مجهز هست در هفته آینده رونمایی می‌شود و در این سیستم جدید یک اپلیکیشن راه‌اندازی کردیم که مشخص شود چه زمانی زباله‌ها بارگیری شده و خودروی بارگیری شده در چه مکانی قرار دارد و با این خودرو‌ها می‌توانیم به حد مطلوب و استانداردی در جمع آوری زباله‌های بیمارستانی برسیم. مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران گفت: به‌طور قانونی شهرداری هیچ وظیفه‌ای در قبال جمع آوری زباله‌های بیمارستانی ندارد و این بر عهده وزارت بهداشت و نظارت سازمان حفاظت محیط زیست است و از آنجایی‌که ما نقشی در داخل بیمارستان‌ها برای تفکیک زباله‌های بیمارستانی نداریم از محیط زیست می‌خواهیم که پروتکل‌های بهداشتی پسماند‌های بیمارستانی را در داخل بیمارستان رصد کنند تا از درهم آمیختگی پسماند‌های بیمارستانی در مبدا جلوگیری شود چرا که برخی از بیمارستان‌ها پسماندخانگی بیمارستان را با زباله‌های عفونی وشیمیایی مخلوط و به آراد کوه می‌فرستند لذا از محیط زیست می‌خواهیم گشت‌های ویژه خود را در بیمارستان‌ها بگذارد تا نسبت به عملکرد تفکیک زباله‌های بیمارستانی در مبدا نظارت داشته باشد تا سلامت پرسنل ما نیز به خطر نیفتد.

قانون خروج پادگان‌ها  از شهر نیازمند بازنگری

علی اعطا، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: قانون خروج پادگان‌ها از شهر نیازمند بازنگری است و از نظر امنیتی نباید بر خروج آنها پافشاری کنیم. اعطا در گفت‌وگو با تسنیم درباره ساخت و ساز در پادگان‌هایی که از شهر خارج می‌شوند، اظهار کرد: اساساً بهتر این است که اگر پادگان‌ها از شهر خارج می‌شوند، همه فضای عمومی آنها آزاد شود اما شرایط مالی شهرداری به گونه‌ای است که تملک پادگان‌ها برایش امکان‌پذیر نبوده و ناچار به توافق شده است. وی ادامه داد: توافق با پادگان 06 منجر به این شد که به بخشی از فضای پادگان مجوز ساخت و ساز داده شود و در ازای آن 70 درصد زمین را آزاد کنند اما به‌طور قطع شرایط ایده‌آل این بود که کل فضای پادگان آزاد شود البته باید این نکته را هم در نظر داشت که طبق طرح‌های مصوب برای پادگان 06 مجوز ساخت و ساز داده شده بود و درباره پادگان‌های مختلف به شکل‌های مختلف عمل شده است. او تصریح کرد: نظر شخصی بنده این است که قانون خروج از پادگان‌ها نیاز به تجدیدنظر دارد زیرا از نظر امنیتی نباید بر خروج آنها پافشاری کنیم؛ ممکن است در هر شهری شرایط بحرانی به وجود آید، از این رو ضرورت دارد که پادگان‌ها در شهر باقی بمانند.

 

ارسال نظر