ایرانشهر

۱۳۹۹/۰۴/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۳۱۳

جزییات تازه از  بسته حمایتی دولت از مستاجران

آنگونه که پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است، نرخ افزایش اجاره‌بها برای امسال از سوی وزارت راه و شهرسازی ثابت و اعلام خواهد شد. همچنین دولت به مستاجران که در واحدهای مسکونی کوچک متراژ و پایین‌تر از الگوی مصرف زندگی می‌کنند، وام ودیعه مسکن می‌دهد.  به گزارش فارس، در خصوص بسته حمایتی دولت برای ودیعه اجاره به مستاجران واجد شرایط به‌منظور ساماندهی بازار اجاره‌بها و تاثیرات آن بر بازار مسکن، با اشاره به اینکه اقدامات و سیاست‌گذاری‌های حوزه مسکن در دو بخش کوتاه و میان‌مدت قابلیت اجرا دارد، گفت: با توجه به شرایطی که هم‌اکنون در بازار مسکن حاکم است، پرداخت ودیعه اجاره‌‌بها راهکار کوتاه‌مدت دولت برای ساماندهی بازار اجاره‌بهاست. مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه راهکارهای میان‌مدت دولت همچون طرح اقدام ملی و اخذ مالیات از خانه‌های خالی با راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان راهکارهای میان‌مدت است، افزود: در خصوص تاثیراتی که راهکارهای میان مدت و بلندمدت بر بازار مسکن می‌گذارد باید با زمانبندی و فاصله زمانی منتظر حصول نتیجه بود. اصلانی توضیح داد: در پرداخت ودیعه اجاره، تلاش می‌شود تا خانوارهای اجاره‌نشینی که جزو خانواده‌های کم‌درآمدی هستند و در واحدهای مسکونی کوچک‌متراژ و پایین‌تر از الگوی مصرفی زندگی می‌کنند، ودیعه اجاره از سوی دولت دریافت کنند. اصلانی همچنین در پاسخ به اینکه آیا پرداخت ودیعه اجاره در میان‌مدت موجب افزایش اجاره‌بهای بیشتری خواهد شد یا خیر؟ ‌ضمن رد این گفته که توسط برخی از کارشناسان مطرح شده است، اعلام کرد: برنامه‌های دولت و وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی اجاره‌بها و کنترل قیمت مسکن به شکل یک بسته طراحی شده است و شامل یک سیاست نیست. اگر تنها این سیاست را درنظر بگیریم این گفته صحیح است اما ما بسته سیاستی برای حل معضل اجاره‌نشینی در کشور داریم که یکی از آنها پرداخت ودیعه اجاره به خانوارهای واجد شرایط است. وی ادامه داد: مورد دیگری که در این بسته حمایتی در نظر گرفته شده این است که ثبت تمام معاملات در سامانه با دریافت کد رهگیری الزامی شود. بنابراین همه اینها قابل رصد است که اجاره با چه نرخی در حال افزایش است. اصلانی تصریح کرد: نرخ افزایش اجاره‌بها برای امسال از سوی وزارت راه و شهرسازی ثابت و اعلام خواهد شد. بدین‌معنا نرخ‌های افزایشی پیشنهاد شده و در حال نهایی شدن است. مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن اعلام کرد: بر اساس این سیاست، افزایش اجاره‌بها ثابت و کارشناسی شده و از آنجایی‌که این قراردادها در سامانه کد رهگیری ثبت و افزایش اجاره‌بها نیز لحاظ می‌شود بنابراین امکان کنترل بازار اجاره وجود دارد.

ارتقای دیپلماسی شهری با استفاده از ظرفیت‌های یونسکو 

رییس شورای اسلامی استان تهران گفت: هدف از امضای تفاهم‌نامه همکاری با کمسیون ملی یونسکو، استفاده از ظرفیت‌های این کمیسیون برای ارتقای دیپلماسی شهری است. الهام فخاری رییس شورای اسلامی استان تهران در مراسم امضای تفاهم‌نامه شورای اسلامی استان تهران و کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به هجوم اخبار منفی، گفت: چرا مدام باید از آسیب‌ها خبر تهیه شود درصورتی که شهرستان‌های استان تهران گنج‌های بزرگی هستند. وی افزود: تلاش ما در دوره پنجم شورا، بهره‌برداری مردم از میراث فرهنگی بوده است. هدف از همکاری و همراهی برای زنده نگه‌داشتن فضاهای مهم شهری برای مردم و توسط مردم است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی استان تهران، فخاری درادامه شهرستان ورامین را مثال زد و گفت: در این شهرستان همکاری‌های بین مردم، فرمانداری، شوراها و ائمه جمعه درکنار هم مکان‌های تاریخی این شهرستان را زنده و پویا نگه داشته است.

وی گفت: امیدواریم با همکاری کمیسیون ملی یونسکو بتوانیم ظرفیت‌های جهانی و بین‌المللی را به کار‌گیریم. البته تمام تلاش ما استفاده از این ظرفیت‌ها در راستای سوددهی به مردم و برای فعال‌تر کردن دیپلماسی شهری است. رییس شورای اسلامی استان تهران تاکید کرد: باید در فرصت باقی مانده از دوره پنجم با به کارگیری ظرفیت‌ها ارتباطات و دانش سازمان یونسکو، رویکرد موثرتری را پیش ببریم و همکارانمان در دوره ششم پرچم این نهاد را برافراشته نگاه دارند. فخاری با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری شهرستان‌های استان تهران گفت: با انتقال فرهنگ به نسل‌های جوان و ارتقاء صنعت گردشگری فرهنگی امیدواریم که بتوانیم پرچم ایران‌مان را همواره سرافراز نگاه داریم. حجت‌الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در این مراسم با اشاره به فرهنگ غنی ایران زمین، گفت: تمام کسانی که در طول تاریخ قصد ویرانی این سرزمین را داشتند در هاضمه فرهنگی ایران‌زمین هضم شده‌اند.  حسین فرجی، رییس شورای شهر ورامین نیز در این مراسم با اشاره به آثار تاریخی شهرستان ورامین گفت: در حوزه فرهنگی این شهرستان ۲۰۰اثر تاریخی وجود دارد که از این تعداد ۶۸اثر ثبت ملی و یک اثر با عنوان فرش میناخانی به ثبت جهانی رسیده است.  او با اشاره به بحث خواهر‌خواندگی شهرستان ورامین با سایر مناطق کشور توضیح داد: این شهرستان در زمینه‌های بسیاری از جمله بناهای تاریخی و فرهنگی می‌تواند با مناطقی مانند شهرستان گنبد و در خصوص موضوعات کویرگردی با طبس ارتباط لازم را برقرار کرده و پتانسیل‌های شهرستان را افزایش دهد.


 

ارسال نظر