ارزش بازار مسکن 3 برابر ارزش بازار سرمایه

۱۳۹۹/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۲۶۵
ارزش بازار مسکن 3 برابر ارزش بازار سرمایه

گروه راه و شهرسازی|

دیروز اتاق بازرگانی تهران و وزارت راه و شهرسازی طی مراسمی دو تفاهم‌نامه با هدف اجرای طرح اقدام ملی تولید مسکن امضا کردند. این مراسم بهانه‌ای شد تا رییس اتاق بازرگانی تهران و وزیر راه وشهرسازی آمارها و تحلیل‌های خود از وضعیت اقتصاد و به ویژه بازار مسکن را به اشتراک بگذارند. بر اساس آمارها و تحلیل‌های ارایه شده در این مراسم، اگر چه ارزش بازار مسکن حدود 3 برابر ارزش بازار سرمایه است اما میزان سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و جذب منابع پولی در این بازار در قیاس با بازار سرمایه طی دو سال گذشته بسیار اندک بوده است. مساله‌ای که به عنوان یکی از عوامل کاهش عرضه واحدهای مسکونی و افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن ارزیابی می‌شود.  رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: در بخش مسکن حضور بخش‌های خصولتی و دولتی کمتر است لذا اگر سیاست‌گذاری درستی در این بخش انجام شود بخش مسکن و ساختمان می‌تواند پیشران صنعت کشور باشد.

به گزارش فارس، مسعود خوانساری دیروز در مراسم امضای دو تفاهم‌نامه در راستای طرح اقدام ملی تولید مسکن که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، گفت: در پایان سال 98 عدد تولید ناخالص داخلی کشور 2 هزار و 500 هزار میلیارد تومان برآورد شده است و ارزش بازار سرمایه نیز در سال گذشته 6 هزار هزار میلیارد تومان بوده است و ارزش بازار مسکن حدود 15 هزار هزار میلیارد تومان در پایان سال 98 بوده است و این ارقام نشان می‌دهد که ارزش بازار مسکن 2.5 تا 3 برابر ارزش بازار سرمایه است. 

 رییس اتاق بازرگانی تهران افزود: رشد واقعی سرمایه‌گذاری در سال گذشته، براساس گزارش‌های بانک مرکزی منفی 3.4 درصد و در سال 97 نیز منفی 7.4 درصد بوده است. بنابراین طی دو سال گذشته رشد واقعی سرمایه‌گذاری منفی بوده است. 

 وی افزود: مسکن، خوراک و پوشاک مهم‌ترین بخش‌های پیشران در اقتصاد هر کشور به شمار می‌روند و تمام مردم همواره به آن نیازمند هستند، از این رو، حتی اگر اقتصاد در هر کشوری دچار مشکلات شود این سه بخش آخرین بخش‌هایی هستند که از سبد اقتصادی مردم خارج می‌شود. 

خوانساری گفت: بخش مسکن از نظر سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی حایز اهمیت است اما متاسفانه در دو سال 97 و 98 رشد سرمایه‌گذاری منفی بوده است؛ این در حالی است که بخش مسکن می‌تواند از نظر اشتغال بسیار موثر باشد. از این رو، لازم است این موضوع به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد. 

    عقب‌تر از ترکیه  هستیم

رییس اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: به‌رغم اینکه ایران در بخش مسکن پیشتاز بوده و حتی شاهد ساخت مسکن صنعتی اکباتان در سال 1350 بودیم ما امروز در این زمینه عقب افتاده‌ایم به‌طوری که وقتی خودمان را در این زمینه با ترکیه مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که عقب‌تر از آنها هستیم.  وی با تاکید بر اینکه در بحث بافت فرسوده هم باید اقدامات جدی انجام می‌شد، گفت: اگر چه اقداماتی انجام شده اما کار جدی در این بخش انجام نشده و نمونه قابل توجه در زمینه ساخت در منطقه نواب در دهه 70 بود و بعد از آن کار خاصی صورت نگرفته است.  رییس اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: بخش خصوصی در زمینه بازسازی بافت فرسوده آمادگی دارد .  خوانساری اظهار کرد: در بخش مسکن حضور بخش‌های خصولتی و دولتی کمتر است، از این رو، اگر سیاست‌گذاری درستی در این بخش انجام شود بخش مسکن و ساختمان می‌تواند پیشران صنعت کشور باشد. وی با تاکید بر رفع چالش‌ها در بخش مسکن اظهار کرد: هنوز ساخت و ساز در این بخش سنتی است و کمتر به سمت صنعتی شدن حرکت کرده ایم. اخذ پروانه ساخت در کشور حداقل یک سال به طول می‌انجامد و سرمایه در این بخش خواب طولانی دارد و اینها نمونه‌هایی از چالش‌های موجود در این بخش است. 

    انتقاد از نظام مهندسی 

رییس اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: نظام مهندسی کشور، تشکیلاتی است که باید در بخش مسکن ناظر باشد اما به عنوان یک عامل برای کند‌کردن کار مطرح است و این عوامل هزینه‌هایی است که بر هزینه تمام شده ساختمان اضافه می‌شود.  وی افزود: تامین مسکن برای طبقات مختلف جامعه وظیفه است اما شاهدیم که هر روز هزینه ساخت و حتی اجاره‌بها افزایش می‌یابد بنابراین لازم است تا در این زمینه اقدامات جدی انجام شود و سرمایه‌گذاری‌های بیشتری صورت گیرد تا پیشران صنعت در این بخش باشیم.

    شرایط مسکن در کشور بحرانی است

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برخی عوامل التهاب‌زا در حوزه مسکن خارج از اختیار است، گفت: این عوامل اقتصادی باعث هجوم سرمایه‌ها برای حفظ ارزش سرمایه به بازار مسکن و ساختمان می‌شود و در شرایط فعلی در یکی از بحرانی‌ترین حالات قرار داریم. به گزارش فارس، اسلامی در مراسم امضای دو تفاهم‌نامه در راستای طرح اقدام ملی تولید مسکن که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، گفت: باید سیاست‌ها را در حوزه مسکن تثبیت کرد و تولید مسکن در کشور پایدار شود و پایدار سازی جریان تولید مسکن در کشور برای ما فوق‌العاده اهمیت دارد و به آن ایمان داریم. وی افزود: باید در امر ساخت مسکن با اعتقاد و حرکت جهادی و پیوسته اقدام کرد تا تحولی در بخش عرضه اتفاق افتد و حرکت پایدار در بخش مسکن داشته باشیم.  وزیر راه و شهرسازی گفت: نکته دوم که همه ما باید آن را بدانند و باور کنند این است که شرایطی که به لحاظ اقتصادی در حوزه اقتصادی و در بازارهای موازی ایجاد می‌شود، و عامل اصلی التهاب زایی در جامعه است آن عوامل در بخش مسکن نیز موثر است به‌طوری که قریب به اتفاق آن عوامل خارج از اختیار ما در وزارت راه و شهرسازی است و ما هم به عنوان یک تابع متاثر از این متغیرهای حوزه اقتصادی هستیم. اسلامی گفت: همواره این التهابات در حوزه مسکن در کشور و در حوزه‌های اقتصادی تجربه شده است و ما در شرایطی اینچنین شاهد هجوم منابعی برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و ساختمان هستیم که سرمایه‌گذاران می‌خواهند با ورود به این بخش سرمایه‌های خود را حفظ کنند.  وی گفت: این عوامل مسکن را دچار بحران می‌کند چنانچه اکنون ما در یکی از بحرانی‌ترین شرایط در این دوره قرار داریم. اسلامی اظهار کرد: نکته مهم این است که در این شرایط به هیچ عنوان از جریان سازی برای تولید مسکن غفلت نکنیم و هیجان زده نشویم و تصمیمات هیجانی نگیریم و ساخت را تسهیل کنیم تا همواره ساخت و ساز ادامه یابد و جریان پایدار باشد. 

    فاصله ساخت و ساز تا برنامه ششم؟

وزیر راه و شهرسازی گفت: در چهار یا پنج سال گذشته کف پروانه‌های صادره حدود 300 هزار واحد در سال بوده و نیاز جامعه را براساس محاسبات آماری که در قانون برنامه ششم توسعه برای ما تکلیف می‌شود اعلام می‌کنند که 900 هزار واحد در سال است که 200 هزار واحد آن روستایی و 700 هزار واحد آن شهری است و تفاضل را در قابل طرح اقدام ملی تعریف کرده‌ایم که همان بحث 400 هزار واحد است که با باقی مانده 480 هزار مسکن مهر در قابل یک طرح دو سالانه قرار داده‌ایم و در جهت آن حرکت کرده‌ایم و با وجود تمام سختی و موانع و حتی کمبود منابع این حرکت اتفاق افتاد.  اسلامی با بیان اینکه اختتامیه ساخت مسکن‌ مهر را در استان‌های مختلف اعلام خواهیم کرد، اظهار داشت: در استان تهران 320 مسکن مهر مشکل قضایی دارد و به غیر از آن استان تهران مسکن مهر باقی مانده ندارد. البته شهرهای جدید تهران در این آمار گنجانده نشده است.  وی افزود: در این دوره بیش از 200 هزار مسکن مهر تحویل مردم شده و 120 هزار واحد مسکونی آماده نصب انشعابات است و حدود 70 هزار واحد مسکونی نیز در حال اجرا داریم که پیش‌بینی می‌شود عملیات اجرایی آن تا آبان ماه به ثمر برسد و باقی مانده موجود مواردی است که در محاکم قضایی است و با هماهنگی با دادستانی کمک می‌کنیم تا پرونده‌ها حل و فصل شود .  وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با اتمام پروژه‌ مسکن مهر قم که مشکل قضایی دارد و با رفع مشکلات مربوط امیدواریم در پایان سال 99 اختتامیه ساخت مسکن مهر را اعلام کنیم و به موازات آن‌که طرح ملی اقدام مسکن آغاز  و 400 هزار واحد  تامین زمین شده است و در استان‌های پیشتاز نیز از همین ماه افتتاح و بهره‌برداری واحدهای مسکونی انجام می‌شود .

    برنامه 2 بخشی دولت 

برای ساماندهی بازار اجاره

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: جلسات تعیین و تصویب سیاست‌های بهبود شرایط بازار اجاره در حال برگزاری است و به زودی راهکارهای دولت در دو قالب سیاست‌گذاری و حمایتی اعلام می‌شود. وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با فارس، در بیان تمهیدات دولت به منظور سامان دادن به بازار اجاره، گفت: مجموعه راهکارهای دولت به منظور ساماندهی بازار اجاره در دست بررسی و تصویب است و جلسات مستمر وزارت راه و معاون اول رییس‌جمهور در حال برگزاری می‌باشد. وزیر راه و شهرسازی در تشریح سیاست‌ها و راهکارهای مد نظر وزارت راه برای تسهیل شرایط مستاجران، بیان کرد: راهکارهای مد نظر در دوقالب سیاست‌گذاری و حمایتی در حال تصویب است که در طول هفته جاری اعلام عمومی خواهد شد. اسلامی با اشاره به این نکته که سیاست‌های بازار اجاره مدنظر دولت منجر به تسکین بازار خواهد شد، گفت: تا کنون هیچ دولتی، سیاست مشخصی در ارتباط با اجاره داری و سامان بازار اجاره وضع نکرده است.

 

ارسال نظر