هشداردرباره بروز فاجعه در سال تحصیلی

۱۳۹۹/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۲۳۱
هشداردرباره بروز فاجعه در سال تحصیلی

گروه راه و شهرسازی|

اگر چه در نشست دیروز شورای شهر تهران، «طرح تعیین حریم آثار هنری در محوطه‌های عمومی تهران» و «یک فوریت طرح نظام یکپارچه بلیت الکترونیک حمل و نقل عمومی» مطرح شد اما با توجه به اظهارات محسن هاشمی، رییس این شورا درباره ضرورت تغییر الگوی شهرسازی در پایتخت همچنین تذکر 6 نماینده این پارلمان محلی درباره بارگذاری در پادگان 06، به نظر می‌رسد، مسائل و دغدغه‌های بزرگ‌تر و بنیادینی ذهن نمایندگان شورای شهر تهران را در واپسین سال فعالیت این شورا به خود مشغول کرده است. 

به گزارش «تعادل»، بازگشایی مدارس از 15 شهریور سال جاری که روز شنبه از سوی رییس‌جمهور اعلام شد، دغدغه تازه‌ای در ذهن پارلمان شهری پایتخت ایجاد کرده است. چه آنکه این مساله منجر به افزایش استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی خواهد شد و در پی آن رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی با هدف جلوگیری از همه‌گیری کرونا ناممکن خواهد شد.  از همین رو، محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران، در جریان دویست و بیست و یکمین جلسه شورای شهر تهران گفت: با توجه به تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا مبنی بر آغاز فعالیت همه اصناف در کشور، لزوم مراقبت نسبت به بروز خطرات شیوع موج دوم کرونا در کشور به خصوص شهر تهران ضرورت دارد. او با اشاره به اجرای طرح ترافیک و بازگشایی مشاغل گفت: این امر موجب افزایش استفاده از سیستم حمل ونقل عمومی در تهران شده است که این موضوع با آغاز سال تحصیلی و بازگشایی دانشگاه‌ها در نیمه شهریور ماه تشدید خواهد شد و متاسفانه ظرفیت ناوگان حمل ونقل عمومی تهران به خصوص در زمینه اتوبوس و مترو به هیچ‌وجه پاسخگوی جابه‌جایی حجم بالای مسافر با رعایت فاصله اجتماعی نیست. هاشمی ادامه داد: پیک مسافر مترو و اتوبوس تهران در سال گذشته به حدود 2.5 میلیون نفر در روز رسید که اگر قرار باشد فاصله اجتماعی در مترو و اتوبوس رعایت شود، حداقل باید سرفاصله ناوگان حمل و نقل عمومی تهران در ساعت پیک نصف شود که با توجه به عدم افزایش تعداد اتوبوس و واگن مترو در سال‌های اخیر هنوز اقدامی برای آن صورت نگرفته است. او با اشاره به وظیفه مدیریت شهری در این زمینه گفت: مدیریت شهری وظیفه دارد که هشدارهای لازم به مسوولان وافکار عمومی را بدهد تا از بروز بحران و فاجعه در سال تحصیلی جلوگیری شود.

  دلیل سفته بازی در بازار ملک

رییس شورای شهر تهران همچنین با اشاره به جهش قیمت خرید و اجاره مسکن در هفته‌های اخیر گفت: مساله مهم دیگر شهروندان در ماه‌های اخیر جهش در قیمت خرید و اجاره منازل مسکونی است که موجب شده است تا بسیاری از مردم قادر به تمدید اجاره منزل نباشند یا توان خرید برای آپارتمان هدف خود را از دست بدهند. هاشمی افزود: البته شرایط کلی اقتصاد کشور و تحریم‌های ظالمانه که موجب کاهش شدید ارزش پول ملی و جهش تورمیشده در قیمت خرید واجاره مسکن موثر است اما به نظر می‌رسد فقدان الگوی مشخصی برای توسعه و عرضه مسکن در تهران موجب شده است تا سفته بازی در ملک و افزایش بی رویه قیمت زمین خرید واجاره مسکن مناسب را از دسترس بسیاری از شهروندان خارج کند.

  راهکار ایجاد تعادل در بازار مسکن

هاشمی ادامه داد: یکی از راهکارهای ایجاد تعادل در بازار مسکن و همچنین ساماندهی ترافیک وآلودگی هوا در تهران، تعریف پهنه T به عنوان حمل ونقل و بارگذاری در حاشیه کریدورهای پرظرفیت حمل ونقل عمومی و ایستگاه‌های مترو است. او با اشاره به بارگذاری‌های عمده در مناطق شمالی پایتخت گفت: در گذشته برای تامین نقدینگی اداره شهر، بارگذاری‌های عمده در مناطق مرغوب شمال ومرکز شهر به صورت تجاری، اداری ومسکونی انجام می‌شده که هم خرید این املاک از دسترس بخش عمده جامعه خارج بوده و هم این بارگذاری موجب تشدید آلودگی هوا و ترافیک می‌شده است. رییس شورای شهر تهران گفت: شهرداری باید در یک اقدام اصولی، در الگوی شهرسازی برای مدیریت عرضه وهمچنین ساماندهی ترافیک وآلودگی هوا تجدید نظر کرده و با تعریف پهنه T، هم مشکل عرضه و نقش قیمت زمین در مسکن را کاهش داده وهم منابع لازم برای توسعه سیستم حمل ونقل عمومی را فراهم کرده وهم آلودگی هوا وترافیک را کاهش دهد.

  تذکر ۶   عضو شورای شهر به حناچی

به گزارش «تعادل»، محمد جواد حق شناس، الهام فخاری، احمد مسجد جامعی، حسن خلیل آبادی، حجت نظری و علی اعطا در دویست و بیست و یکمین جلسه شورا، در تذکری به پیروز حناچی، شهردار تهران در خصوص موضوع پادگان 06، خواستار ضرورت اصلاح مصوبات و توافقات در رابطه با پادگان 06 شدند. حق شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران به نمایندگی از اعضای یاد شده با بیان اینکه بر اساس قوانین و مقررات، هرگونه تفاهم نامه منعقده در خصوص پادگان 06 باید مورد تایید شورا قرار گیرد، گفت: در صورت اصرار به آزاد سازی فضای پادگان 06 و تبدیل آن به فضای عمومی و بوستان شهری، انتظار می‌رود شهرداری با تجدید نظر در مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، از طریق ارایه پیشنهادات جایگزین توسط شهرداری تهران، راهکارهایی نظیر «انتقال حق توسعه در سایر املاک ارتش، ارایه زمین معوض از سوی شهرداری و یا دولت» دنبال شود. به گفته حق شناس، در مدت زمانی که پرونده واگذاری پادگان آموزشی 06 در دوره تصدی شهردار محترم مطرح و در جریان بوده است، هیچ اطلاع‌رسانی یا استعلامی در خصوص روند مذاکرات و شرایط توافق توسط شهرداری و چگونگی پیگیری موضوع در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، به شورای اسلامی شهر تهران نرسیده و همه اقدامات راسا توسط شهرداری دنبال شده است. رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی افزود: از دیگر سو، وزارت راه‌و شهرسازی در دوره مدیریت پیشین این وزارتخانه و شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، در مکاتبه‌ای (به تاریخ 3 بهمن 96) با ریاست محترم شورا، جناب آقای هاشمی ضمن طرح موضوع صراحتا اعلام و درخواست کرده است که «با عنایت به وسعت و اهمیت پروژه و تاثیر قطعی آن بر ساختار فضایی شهر (خصوصا شمال شرق)، جمع بندی نظرات (شورای شهر) معطوف به ملاحظات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی مترتب بر آن، جهت اتخاذ تصمیم در جلسه شورای عالی منعکس گردد.» طبعا انتظار طبیعی و قانونی این بوده که شهردار محترم نسبت به اخذ و پیگیری و اعمال نظرات شورا و کمیسیون‌های تخصصی آن حساس باشد. در صورتی که بررسی‌ها نشانگر آن است که نسبت به دغدغه‌ها، پیگیری‌ها و پیشنهادهای موردی مطرح شده نیز توجه مکفی به عمل نیامده است.


محافظت از سرمایه‌های هنری در مکان‌های عمومی

اعضای شورای شهر تهران در نشست دیروز خود کلیات طرح تعیین حریم آثار هنری در محوطه‌های عمومی شهر تهران را به تصویب رساندند. آنها همچنین به یک فوریت طرح نظام یکپارچه بلیت الکترونیک حمل و نقل عمومی نیز رای مثبت دادند. الهام فخاری، رییس کمیته هنر شورای شهر تهران در تشریح طرح تعیین حریم آثار هنری در محوطه‌های عمومی شهر تهران گفت: این طرح با حضور مدیران و کارشناسان زیباسازی نمایندگان اصناف انجمن‌های تخصصی هنری همچنین مشورت با کارشناسان حوزه مدیریت شهری شکل گرفته است. علت اصلی ارایه این طرح جنبه سرمایه‌ای آثار هنری شهر است، چرا که این آثار در فضاهای شهری متعلق به شهروندان است و شهرداری تهران از جمله شهرداری‌هایی در دنیا است که سرمایه‌گذاری ارزشمندی برای حمایت از آثار هنری خرید آثار هنری تجمیعی و تجسمی انجام داده است. او ادامه داد: با توجه به جایگاه هنر در شکل‌گیری شهر و میزان تاثیرگذاری آثار هنری خلق شده در بهبود کیفیت فضای شهری همچنین استناد به بند چهارم و پنجم ماده 79 مصوبه برنامه سوم توسعه تهران این طرح ارایه می‌گردد. او افزود: به منظور تعیین فرآیندهای حفظ و نگهداری آثار هنری از جمله مجسمه آثار حجمی و دیواره نگاره‌های واجد ارزش در شهر و کنترل کلیه عوامل آسیب رسان به اثر هنری اجرای این طرح ضرروت دارد.

محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر نیز در تشریح یک فوریت طرح نظام یکپارچه بلیت الکترونیک حمل و نقل عمومی گفت: یکی از گروه‌های ذی‌نفع در این طرح، سربازان وظیفه هستند که درخواست کارت بلیت مترو را دارند، گفت: کارت بلیتی که هزینه آن باید بین شهرداری و نیروهای مسلح تقسیم شده و 80 درصد آن را شهرداری و 20 درصد را نیروهای مسلح پرداخت می‌کرد.

 

ارسال نظر