کشف خانه‌های خالی از طریق «سوت‌زنی»

۱۳۹۹/۰۴/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۱۸۴

گروه راه و شهرسازی|

در حالی که هفته گذشته اسحاق جهانگیری با صدور ابلاغیه‌ای از واگذاری سامانه ملی املاک و اسکان از سوی وزارت راه وشهرسازی به سازمان امور مالیاتی خبر داد، اما بر اساس اظهارات مسوولان سازمان مالیاتی به نظر می‌رسد، همچنان سامانه یادشده در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داده نشده و موتور مالیات ستانی از خانه‌های خالی همچنان خاموش است. در چنین شرایطی است که معاون سازمان مزبور از افشاگری و اصطلاحا سوت زنی شهروندان علیه خانه‌های خالی استقبال کرده است.

محسن ابراهیمی، معاون حسابرسی امور مالیاتی شهر و استان تهران در همین رابطه گفت: اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی منتظر راه‌اندازی یک سامانه مورد تعهد وزارت راه‌وشهرسازی است تا به این طریق بتوان اطلاعات خانه‌های خالی، خرید و فروش و رهن و اجاره را بر اساس آن استعلام و دریافت کرد.

به گفته ابراهیمی، این سامانه هنوز راه‌اندازی نشده و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار نگرفته و اجازه تشخیص هم به خود ممیزان مالیاتی داده نشده است.این سامانه هم بنا بود بر اساس اطلاعاتی که از دفترهای معاملات ملکی و سازمان ثبت اسناد دریافت می‌کند از خالی بودن خانه‌ها مطلع شود و اجازه نظارت و تامین مالیات بدهد.به گزارش ایرنا به نقل از مسوولان سازمان مدیریت‌وبرنامه‌ریزی، نزدیک به ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در شهر تهران وجود دارد.

   مردم تماس بگیرند

در همین حال، محمود علیزاده، معاون سازمان امور مالیاتی گفت: مردم برای شناسایی خانه‌های خالی می‌توانند با سازمان تماس بگیرند و اطلاعات آن را ارایه دهند.

علیزاده در گفت‌وگو با فارس با اشاره به آخرین وضعیت سامانه ملی املاک و اسکان که قرار است از سوی وزارت راه و شهرسازی راه‌اندازی و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد، اظهار کرد: در حال حاضر بر اساس مصوبه هیات وزیران، سازمان امور مالیاتی مکلف شده که اطلاعات هویتی مودیان خود را در اختیار این سامانه قرار دهد و فرایند تبادل اطلاعات از امروز کلید خورده است.

معاون امور فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی افزود: هنوز اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان در اختیار سازمان امور مالیاتی برای بررسی و رسیدگی به مالیات خانه‌های خالی واصل نشده و نحوه تبادل در حال بررسی است. وی با اشاره به اینکه به دنبال اجرای دقیق و صحیح قانون هستیم، گفت: البته سازمان مالیاتی به دنبال استفاده از ابزارهای دیگر برای مالیات‌ خانه‌های خالی است. مثلاً بررسی‌های میدانی و اطلاعات مردمی یا همان سوت‌زنی می‌تواند به سازمان برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی کمک کند. در حال حاضر بسیاری از مردم در تماس با سازمان امور مالیاتی اطلاعات و خانه‌های خالی را گزارش می‌کنند. این موضوع جلوی احتکار و سوداگری را می‌گیرد. شهروندان می‌توانند با تماس شماره ۱۵۲۶ اطلاعات خانه‌های خالی را در اختیار این سازمان قرار دهند.

 

ارسال نظر