3 بسته تشویقی برای پروازهای عبوری‌ از آسمان ایران

۱۳۹۹/۰۴/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۱۸۳

مدیرکل دفتر بازرگانی و سرمایه‌گذاری شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از تعیین 3بسته تشویقی برای پروازهای عبوری از فضای کشور خبر داد.

‌به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، ناصر آقایی، مدیرکل دفتر بازرگانی و سرمایه‌گذاری شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران‌ بیان کرد: موضوع آیین‌نامه اصلاحی کاهش تعرفه پروازهای عبوری از آسمان ایران مطرح نیست و خبرهای منتشر شده در این باره نیز برداشت نادرست از متن آیین نامه اصلاحی است. وی اظهار کرد: شرایط به وجود آمده برای صنعت هوانوردی جهان در دوران گسترش ویروس کرونا، موضوعی نیست که بر کسی پوشیده باشد و ویروس کووید 19 تاثیرات زیادی را بر همه جنبه‌های این صنعت در جهان و ایران گذاشته است، یکی از این تاثیرات، کاهش چشمگیر پروازهای عبوری در سراسر جهان از جمله آسمان کشورمان بوده است که همچنان ادامه دارد.وی افزود: با توجه به بررسی‌های کارشناسی انجام شده، آیین نامه جدید پیشنهادی تعیین درآمدهای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران، از سوی وزارت راه و شهرسازی به دولت‌ ارایه شد تا پس از بررسی و تایید در کمیسیون اقتصادی و تصویب در هیات محترم دولت، فضا را برای پروازهای عبوری از آسمان ایران جذاب‌تر و با کشورهای همسایه قابل رقابت می‌کند.  مدیرکل دفتر بازرگانی و سرمایه‌گذاری شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه ما موظفیم در چارچوب فضای رقابتی با کشورهای همسایه، ترافیک پروازهای عبوری از فضای کشورمان را افزایش دهیم، افزود: قصد داریم با تهیه بسته‌های تشویقی، انگیزه و رغبت شرکت‌های هواپیمایی خارجی برای استفاده از فضای ایران را بیشتر سازیم و این به معنای کاهش تعرفه پروازهای عبوری نیست. وی افزود: در گام نخست، شرکت‌هایی که جزو هشت شرکت اول در سبد درآمدی ما از پروازهای عبوری هستند، از بسته‌های تشویقی بهره مند می‌شوند. دسته دوم نیز شرکت‌های هواپیمایی خارجی هستند که میزان بهره مندی خودشان از فضای ایران را حدود 20 درصد افزایش می‌دهند، در این صورت، متناسب با این درصد افزایش، از تخفیف‌های در نظر گرفته شده توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برخوردار خواهند شد. دسته سوم هم شرکت‌های هواپیمایی خارجی هستند که سعی در حفظ میزان استفاده از فضای ایران را دارند و ما نیز به آنها کمک می‌کنیم تا حتی بتوانند این میزان را افزایش دهند.وی افزود: این یک واقعیت علمی و گریزناپذیر است که ما باید با کشورهای همسایه در زمینه جذب پروازهای عبوری رقابت کنیم و انجام بازاریابی علمی فقط محدود به درآمدهای غیرهوانوردی شرکت نمی‌شود و چنین نگاهی باید به درآمدهای هوانوردی نیز اعمال شود. ما باید ضمن حفظ مشتریان فعلی، آنها را به استفاده بیشتر از فضای ایران تشویق کنیم و سایر شرکت‌ها را نیز در این مسیر قرار دهیم، پس اساسا آیین نامه پیشنهادی تعیین درآمدهای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران، به معنای کاهش تعرفه پروازهای عبوری نیست.وی گفت: آیین‌نامه اجرایی ماده 63 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین به عنوان بخشی از درآمدهای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران یک طرح پیشنهادی است که پس از بررسی‌های کارشناسانه در کمیسیون اقتصادی دولت جهت تصویب به هیات دولت ارایه و پس از تصویب وجاهت قانونی و اجرایی داشته وبه رقابتی شدن مسیرهای پروازهای عبوری منجر خواهد شد.

   کرونا و صنعت هوایی جهان

به گزارش «تعادل»، حسین اسفندیاری، ‌عضو هیات‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در فروردین ماه سال جاری با طرح چند سوال از جمله اینکه ویروس کرونا صنعت فرودگاهی را با چه وضعیتی مواجه کرده است؟ و برای سال جاری و آینده خود چه برنامه‌ریزی‌هایی باید انجام دهیم؟ گفته بود: با نگاهی عمیق‌تر و اساسی‌تر به مساله بحران ویروس کرونا در دنیا و تحت تاثیر قرار دادن صنعت هوانوردی دنیا، متوجه می‌شویم که طبق آخرین آمار یورو کنترل که فضای کل اروپا را کنترل و پروازهای آن را مدیریت ترافیکی می‌کند، ۹۰ درصد پروازهای اروپا نسبت به سال گذشته از دست رفته و فقط ۱۰ درصد پروازها در اروپا برقرار است و این امر نشان می‌دهد که چه وضعیتی برای هوانوردی دنیا به وجود آمده است. مفهوم آن این است که در کل دنیا کمابیش وضعیت بحرانی‌تر خواهد بود.

   کاهش 80 درصدی پروازهای عبوری

او گفته بود: در پروازهای عبوری با وجود ویروس کرونا ۸۰ درصد پروازها را دست می‌دهیم. از این رو، فرودگاه‌های کشور نمی‌توانند در هزینه‌های جاری، سرمایه‌ای و عمرانی و تجهیزات همانند گذشته عمل کنند.به گزارش «تعادل»، به گفته امیر مکری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها، مبلغ درآمد حاصل از پروازهای عبوری حدود 1800 میلیارد تومان است. آن‌گونه که او پیش‌تر اعلام کرد، ۶۸ درصد درآمدهای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران حاصل از پروازهای عبوری، ۲۰ درصد حاصل از ارایه خدمات فرودگاهی و حدود 5 درصد هم حاصل واگذاری اماکن است. به گزارش «تعادل» اواسط تیر ماه سال گذشته و چند روز پس از افزایش تنش‌ها میان ایران و امریکا، حجم پروازهای عبوری از آسمان ایران به 800 پرواز رسید، درحالی که پیش از آن، روزانه 840 پرواز از آسمان ایران عبور می‌کرد. اما اواخر آذرماه 98، با گذشت حدود 6 ماه از آخرین آمار منتشرشده از سوی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، مدیرعامل این شرکت از رشد پروازها و عبور900 پرواز در روز از آسمان کشورمان خبر داد. پس از سقوط پهپاد جاسوسی امریکا در خلیج فارس و نوتام (اطلاعیه هوانوردی) امریکا مبنی بر ممنوعیت پرواز بر فراز آسمان خلیج فارس و ایران، تعداد پروازهای عبوری از فضای کشور کاهش یافت اما با گذشت یک هفته از انتشار نوتام، میزان پروازهای عبوری از فضای کشور مجددا افزایش یافت و شرکت‌های هواپیمایی متوجه شدند که آسمان ایران کماکان امن است، ضمن آنکه از نظر اقتصادی هم عبور از آسمان ایران توسط ایرلاین‌های خارجی صرفه بیشتری دارد چون مدت زمان پرواز برای آنها کاهش می‌یابد.البته بهبود پروازهای عبوری از آسمان ایران طی 6 ماهه تابستان و پاییز سال گذشته و ثبت 900 پرواز در روز، در شرایطی رخ داد که در سال 97 روزانه هزار پرواز عبوری داشتیم. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در روزهای آخر آذر سال گذشته با اشاره به این آمار گفته بود: امسال در مقطعی به دلیل ناامن اعلام شدن آسمان ایران، آمار پروازهای عبوری کاهش یافت اما پس از مدت کوتاهی با اطمینان یافتن شرکت‌های هواپیمایی از امنیت آسمان ایران، تعداد پروازهای عبوری دوباره افزایش یافت و اکنون روزانه به ۹۰۰ پرواز رسیده است. از این رو، به نظر می‌رسد، با کاهش 80 درصدی پروازهای عبوری از آسمان کشور، تعداد این پروازها به کمتر از 180 پرواز در روز برسد و درآمد حاصله از این محل نیز به 360 میلیارد تومان افت کند.

 

ارسال نظر