تهران در صورت وقوع زلزله کن‌ فیکون نمی‌شود

۱۳۹۹/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۹۳۰

اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور سرانجام تامین مخازن آب اضطراری برای پایتخت را تشریح کرد.

نجار در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به سوالی در خصوص سرانجام تامین مخازن آب اضطراری پایتخت گفت: اگر حادثه‌ای رخ دهد، مردم در محل حادثه نیازمند آب شرب هستند و باید در سه روز اول، هر روز سه لیتر آب شرب در اختیار مردم قرار گیرد و در همین راستا چند کار اساسی در حال انجام است، از جمله تامین آب با تانکرهایی که امکان تردد در محل‌های حادثه برای آنها فراهم باشد. 

نجار ادامه داد: در تهران منابعی در مسیر لوله‌ها در حال تعبیه است که امکان برداشت آب را به سه طریق فراهم می‌کند؛ در مرحله اول برق شهر، در مرحله دوم موتور برقی و در نهایت اگر این موارد برقرار نباشد از طریق ابزار قدیمی تلمبه که می‌توان از آن آب برداشت کرد و به محض قطع شدن آب دو طرف ورودی و خروجی منبع بسته می‌شود و آب در آن ذخیره خواهد ماند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به تعیین میرآب‌هایی برای پایتخت گفت: این میرآب‌ها موظف هستند که اگر به سلامت از حادثه احتمالی عبور کردند، در این محل‌ها حضور یابند و نسبت به توزیع آب اقدام کنند. 

نجار با اشاره به اقدام اساسی‌تری که در تهران انجام شده است، گفت: در تهران مساله خود منابع مطرح است. شیرهای بسیار حساسی طراحی شده است که در مقابل لرزه عمل می‌کنند. این شیرها در ورودی و خروجی قرار دارند و در صورت ورود و خروج غیرمتعارف آب این منابع بسته می‌شوند و محل ذخیره آب شرب برای افراد حادثه دیده احتمالی خواهد بود.  رییس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین به رینگ تهران نیز اشاره کرد و گفت: قسمت بیشتر پروژه رینگ تهران انجام شده و در حال تکمیل است. این رینگ برای تامین آب بسیار حائز اهمیت است.

نجار با بیان اینکه تهران با ابزارها، امکانات و سازه‌های آهنی موجود در صورت وقوع زلزله آنگونه که بعضی‌ها می‌گویند، کن فیکون نخواهد شد، تصریح کرد: اما آسیب در تهران و نیازهای بعد از آن بسیار بالا خواهد بود.

او به اقدام بین استانی بزرگی که در پی وقوع زلزله احتمالی پایتخت در بین استان‌های کشور در حال انجام است، گفت: به همین منظور در کل کشور به ۳۰ استان برای ۲۲ منطقه تهران ماموریت دادیم که هماهنگی‌ها را انجام دهند و چگونگی ورود به استان، نحوه استقرار و عملیات امدادی را در پی وقوع زلزله احتمالی انجام دهند. 

نجار گفت: همچنین ۲۲ منطقه تهران نیز معین استان‌های کشور شده‌اند که اگر برای آنها اتفاقی بیفتد در استان‌ها حضور یابند و تبادل نیرو انجام شود، اما اصل مطلب با مردم است. در حوادث مردم اصل هستند و اگر مخاطرات و پیامدهای آن را بدانند، طبیعی است که بتوانند بهتر عمل کنند. 

او در پاسخ به اینکه در سال جاری چند منبع ذخیره آب اضطراری در پایتخت تامین می‌شود، گفت: براساس ماده ۱۳، ۱۴ و ۱۶ قانون مدیریت بحران قبل از بسته شدن بودجه سال گذشته پیشنهاداتی دادیم و دولت نتوانست آن میزان را تامین کند، اما در حد کمی که تامین کرده است تقاضا داریم تا هماهنگی‌ها انجام و اولویت‌بندی شود و برای مواردی که در اولویت بالاتری هستند، نسبت به اجرای آن اقدام کنیم. 

 

ارسال نظر