ایرانشهر

۱۳۹۹/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۸۷۲

توقف ‌برقی‌شدن خط‌آهن تهران -  مشهد‌

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توقف پروژه ‌برقی‌شدن خط‌آهن تهران ـ مشهد گفت: در سال 99 جمعا 2000 دستگاه انواع ناوگان ریلی تولید داخل وارد شبکه ریلی می‌شود. به گزارش فارس، سعید رسولی در یک نشست خبری اظهار کرد: از ابتدای سال 98 تا امروز هیچ ناوگان و واگن و لکوموتیو خارجی وارد شبکه ریلی نشد. او همچنین اعلام کرد: درباره خط آهن برقی تهران ـ مشهد تأمین مالی با سرمایه‌گذاری از محل فاینانس خارجی صورت گرفته بود، ضمن آنکه آورده ایران هم تأمین شده بود. اما به دلیل مشکلات طرف خارجی کار متوقف شد. رسولی گفت: با این حال کنسرسیوم داخلی برای استفاده از این ظرفیت اعلام آمادگی کرده ولی در کل پروژه برقی‌سازی تهران ـ مشهد متوقف است.

احتمال افزایش قیمت مسکن ملی

جلسات کارشناسی برای اصلاح قیمت واحدهای طرح اقدام ملی مسکن متناسب با نرخ تورم مصالح ساختمانی برگزار می‌شود. به گزارش ایسنا، ‌از زمانی که طرح اقدام ملی مسکن به شکل رسمی از شهریور سال گذشته آغاز شد مسوولان وزارت راه و شهرسازی همواره اعلام کردند که قیمت هر متر مربع از این واحد‌ها ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون تومان است. هر چند در برخی شهرها از جمله پرند رقم‌های بالاتری از سوی مسوولان محلی اعلام و بعداً عنوان شد که واحدهای گران‌قیمت‌تر دارای مشاعات بیشتری است و از مرغوبیت بالاتری برخوردار است. اما از نیمه دوم سال ۱۳۹۸ نرخ تورم مصالح ساختمانی روند صعودی به خود گرفت. با توجه به اینکه تامین منابع مالی طرح اقدام ملی مسکن صرفا از طریق آورده متقاضیان و سقف ۱۰۰ میلیون تسهیلات بانکی ۱۸ درصدی است و دولت یارانه‌ای را به این واحدها اختصاص نمی‌دهد و با توجه به خبری که محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی در اختیار ایسنا قرار داد احتمال تغییر قیمت‌هایی که قبلاً اعلام شده بود وجود دارد. بر اساس اعلام محمودزاده، اخیرا جلسات کارشناسی بین دستگاه‌های متولی طرح اقدام ملی مسکن در حال برگزاری است تا با توجه به تاثیر‌گذاری آیتم‌های مختلف، نرخ‌ها را اصلاح و به روز رسانی کنند. او البته این را هم گفت که قراردادهایی که پیش از این با سازندگان منعقد شده با همان ارقام متری ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون تومان است. بر اساس این گزارش، طرح اقدام ملی تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، شهریور ۱۳۹۸ با حضور رییس‌جمهور آغاز شد. البته در برخی از مناطق از پایان سال ۱۳۹۷ کلید خورده بود. در قالب این طرح تا نیمه اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ برای ۳۰۰ هزار واحد تامین زمین شده و ۲۳۰ هزار واحد مراحل اجرایی را طی می‌کند. بر اساس اعلام اسلامی وزیر راه و شهرسازی، اولین واحدهای مسکن ملی در بعضی مناطق کشور، خرداد یا تیرماه امسال تحویل می‌شود. پیش از این هم محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی به ایسنا گفته بود که ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد در شهرهای کوچک آماده واگذاری است.

مقاومت ایرلاین‌ها در عودت پول بلیت مردم 

رییس انجمن شرکت‌های خدمات مسافرت هوایی همچنان نسبت به اهمال در بازپس‌گیری پول مردم از ایرلاین‌های داخلی و خارجی انتقاد می‌کند. حرمت‌الله رفیعی در گفت‌وگو با مهر درباره آخرین وضعیت بازگرداندن پول مردم از سوی ایرلاین‌ها (پس از شیوع ویروس کرونا، قرار شد هزینه بلیت‌های خریداری شده بدون کسر خسارت کنسلی، به آنها عودت داده شود)، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۳ ماه از دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر استرداد وجه بلیت‌ها بدون کسر خسارت کنسلی می‌گذرد و به‌طور خاص، ایرلاین‌های داخلی و خارجی به مردم هنوز این وجوه را مسترد نکرده‌اند. وی افزود: پیش از شیوع کرونا، بیش از ۱,۵۰۰ میلیارد تومان پول بلیت هواپیما همراه با هزینه اقامت و تور و هتل برای دوره سفرهای نوروزی ۹۹ به مردم فروخته شده بود این در حالی است که سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان به مردم بازپس داده‌ایم. بنابراین ۷۰۰ میلیارد تومان دیگر باید به مردم بازپس بدهند. رییس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری ادامه داد: ترکیش ایر، امارات، لوفت هانزا، اوکراین ایر، ماهان و ایران ایر جزو اصلی‌ترین ایرلاین‌های بدهکار به مردم هستند؛ این پول‌ها در حساب‌های بانکی شرکت‌های هواپیمایی باقی مانده و از محل سود حاصل از گردش این منابع، به پرسنل خود حقوق می‌دهند. رفیعی یادآور شد: بلافاصله پس از مصاحبه‌ای که ماه گذشته درباره عدم استرداد ۴۰۰ میلیارد تومان از وجوه بلیت‌ها به مردم انجام دادم، بخش عمده‌ای از این وجوه به مشتریان ایرلاین‌ها بازگردانده شد؛ مهم این است که پول مردم عودت داده شود. آژانس‌های مسافرتی هم که وجوه بلیت‌ها را عودت نکرده‌اند، باید بلافاصله اقدام به استرداد پول مردم کنند. به گفته عضو هیات‌مدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران، همچنان بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان از این پول‌ها در اختیار ایرلاین‌ها باقی مانده است. وی خاطرنشان کرد: بخش عمده این پول در اختیار ایرلاین‌های خارجی است؛ ایرلاین‌های داخلی و هتل‌ها هم جزو بدهکاران به مشتریان آژانس‌های گردشگری هستند. رفیعی ادامه داد: دولت و شخص وزیر راه و شهرسازی باید پیگیر بازپس‌گیری وجوه مردم از ایرلاین‌های داخلی و خارجی باشند. مثلاً ایرعربیا هنوز هیچ پولی به مردم بازپس نداده است؛ قطرایرویز اعلام کرده بود به مسافران ادکلن می‌دهیم یک ایرلاین دیگر گفته بود چند ماه طول می‌کشد تا به مردم پول بلیت‌های فروخته شده را پس ‌دهیم.

 

ارسال نظر