کاهش 50 درصدی ترافیک با اجرای طرح

۱۳۹۹/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۸۲۹
کاهش 50 درصدی ترافیک با اجرای طرح

از روز شنبه هفدهم خرداد طرح ترافیک با تغییر در ساعت و زمان دوباره به مرحله اجرا گذاشته شد. بر این اساس طرح ترافیک از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح آغاز و تا ساعت ۱۶ ادامه خواهد داشت. البته در راستای تسهیل در تردد شهروندان به خصوص کارمندان خروج از ساعت 14 و 30 دقیقه به بعد برای یک مرحله مجاز شمرده شد.

سرهنگ محمد رازقی رییس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، در خصوص تاثیرگذاری اجرای طرح ترافیک به فارس گفت: هدف اصلی از اجرای دوباره طرح ترافیک جلوگیری از تردد‌های غیر ضروری بود که خوشبختانه با اجرای ترافیک در روز شنبه وضعیت ترافیکی پایتخت حاکی از آن بود که اجرای طرح ترافیک به هدف خود نزدیک شده است چرا که تا قبل از ساعت 8 و 30 دقیقه کارمندان و افرادی که می‌خواهند به محل کار خود بروند از محدوده طرح ترافیک عبور کرده و به محل کار خود رسیده‌اند.بعد از ساعت 14 و 30 دقیقه هم می‌توانند بدون هیچ محدودیتی از طرح خارج شوند.

وی افزود: با بررسی میزان تردد و پایش دوربین‌های هوشمند مستقر در سطح شهر مشخص شد که با اجرای طرح ترافیک بیش از ۵۰ درصد از ترافیک موجود در محدوده مرکزی شهر کاسته شد و در اولین روز اجرای طرح ترافیک معابر 50 درصد خلوت‌تر از روز مشابه در هفته قبل بوده‌اند. به گفته سرهنگ رازقی، کاهش ترافیک به محدوده مرکزی شهر محدود نشد چرا که اجرای ترافیک ۳۰ درصد کاهش تردد و خلوتی را در سایر معابر شهری از جمله معابر بزرگراهی و خارج از محدوده طرح به دنبال داشت.  رییس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ اظهار کرد: از 20 فروردین به بعد تقریبا می‌توان گفت که دوران قرنطینه به اتمام رسید و مراکز تولیدی و اداره‌ها کار خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آغاز کردند و رفته رفته وضعیت ترافیکی تهران بیشتر و پرحجم‌تر شد تا اینکه به ترافیک سنگینی تبدیل شد که مرتبا در اخبار و رسانه‌ها در مورد آن صحبت می‌شد.ترافیک سنگین تهران دو علت اصلی داشت؛ اول، عدم اجرای طرح ترافیک و دوم توصیه به مردم جهت استفاده از وسایل نقلیه شخصی. او افزود: از 24 فروردین به بعد, ما روزهایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتیم که وضعیت ترافیک سنگین را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در تهران به نام خود ثبت کرده اند؛ چراکه شهروندان با وسایل نقلیه شخصی خود در شهر تردد می‌کردند. در این ایام بدون اینکه هیچ محدودیت و ممنوعیت ترددی وجود داشته باشد افراد با وسیله نقلیه خود به هر منطقه و هر معبری که می‌خواستند می‌رفتند؛ گرچه در گذشته‌ای نه چندان دور همواره به استفاده از حمل و نقل عمومی توصیه می‌شدند، اما به واسطه کرونا تردد با خودروی شخصی توصیه و اجرا می‌شد. البته نباید از این نکته غافل شد که بازگشایی مراکز تجاری و تولیدی و عادی شدن جامعه نسبت به وضعیت کرونا نیز در افزایش ترافیک موثر بوده است.  سرهنگ رازقی گفت: برابر الگوی ترافیکی که در دست داریم معمولا در اردیبهشت و خرداد با توجه به آنکه در فصل امتحانات مدارس هستیم، همواره وضعیت ترافیکی زودتر تخلیه می‌شد و غروب‌ها ترافیک سریع‌تر به اتمام می‌رسید؛ چراکه خانواده‌ها سفرهای تفریحی و خریدها و گشت و گذارهای خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ محدودتر می‌کردند؛ چون به پایان سال تحصیلی نزدیک می‌شدیم و دغدغه امتحانات فرزندانشان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در سر داشتند؛ بر این اساس در این ایام در سال‌های گذشته وضعیت ترافیکی نسبتا قابل قبولی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شاهد بودیم. او افزود: اما امسال برعکس آن وضعیت ترافیکی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مشاهده کردیم. از ساعت 6 صبح بزرگراه‌هایی همچون نواب از جنوب به شمال، بزرگراه امام علی (ع) از جنوب به شمال، بزرگراه‌های شهید همت و حکیم در بخش غربی در مسیر غرب به شرق، بزرگراه شهید لشکری غرب به شرق، جنوب به شمال بزرگراه آیت‌الله سعیدی، بزرگراه بسیج و آزادگان در هر دو مسیر دارای ترافیک شده و این ترافیک بعد از ساعت 7 صبح به محورهای مرکزی شهر همچون خیابان آزادی، انقلاب و کارگر کشیده شده و سنگینی بار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رفته به رفته در جای جای شهر مشاهده می‌شد به نحوی که تقریبا در محورهای مرکزی تا ساعت 8 و 30 دقیقه تا 9 صبح اشباع می‌شد.

رییس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ اظهار کرد: در طول محورهای منطقه 11 و 12 که حدودا 40 کیلومتر است تقریبا صف خودروها به 40 کیلومتر می‌رسید. همچنین در محدوده‌های مناطق 6 و 7 همچون خیابان جانبازان، انقلاب، دماوند، آزادی، ‌ادامه خیابان‌های کارگر و ولیعصر در منطقه 6 ترافیک در ساعت 9-8 به اوج خود می‌رسید که این باعث می‌شد محورهای بزرگراهی نیز بار ترافیکی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حفظ کرده و تردد سنگین خودروها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شاهد باشیم و دیگر مثل قبل نباشد که ساعت 9-8 صبح ترافیک خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تخلیه می‌کردند. او افزود: حتی می‌توان گفت که اوج ترافیک در محورهای مرکزی پایتخت در بازه زمانی 10 تا 11 صبح به 40 کیلومتر می‌رسید این وضعیت در محورهای بزرگراهی نیز وجود داشت و طول صف خودروها در برخی ساعت‌ها 180 تا 190 کیلومتر بود؛ این وضعیت ترافیک خاص تهران در نیمه اول خرداد در هیچ خرداد ماهی در سال‌های گذشته وجود نداشته است. در ساعات 4 و 5 بعد از ظهر نیز بار برگشت محورها تشکیل می‌شد. به گفته سرهنگ رازقی، اگر طرح ترافیک اجرا نمی‌شد، همین وضعیت ترافیک در سطح شهر تهران ادامه پیدا می‌کرد؛ با توجه به آنکه فعالیت مراکز تجاری، خدماتی و اداری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شاهد بوده و سفرهای درون شهری با مقاصدی همچون پارک‌ها، بوستان‌ها و مراکز تفریحی بیشتر می‌شود می‌توان گفت ترافیک تهران از این هم سنگین‌تر هم می‌شد. او افزود: با اجرای طرح ترافیک وضعیت تردد در محورهای مرکزی بهتر می‌شود؛ مسوولان اعلام کردند که طرح ترافیک از 8 تا 16 باشد و از ساعت 14 خروج از منطقه طرح ترافیک آزاد شود، با این اوضاع و تفاسیر فکر می‌کنم تأثیر زیادی در حذف سفرهای غیر ضرور داشته باشد و با اجرای این شرایط فقط کسانی که مجبور هستند به محدوده مرکزی شهر وارد می‌شوند و عملا از سفرهای غیرضرور جلوگیری خواهد شد.


 

ارسال نظر