آتش‌سوزی‌های بحث‌برانگیز در پارک چیتگر

۱۳۹۹/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۷۴۹
آتش‌سوزی‌های بحث‌برانگیز در پارک چیتگر

گروه راه و شهرسازی|

آیا آتش‌‌سوزی دوشنبه شب گذشته در پارک چیتگر عمدی است؟ آیا ارتباطی میان آنچه از سوی برخی از اعضای شورای شهر تهران، «شبهاتی درباره تعطیلی پارک چیتگر» خوانده شده بود، با این آتش‌سوزی وجود دارد؟ آیا ارتباطی میان آتش‌سوزی‌های سریالی در پارک چیتگر طی 6 ماهه نخست سال 98 و حریق دوشنبه شب هفته گذشته با ماجرای قطعی آب این پارک طی سال‌های گذشته وجود دارد؟ این سوال‌ها و سوالاتی از این دست، تاکنون بی‌پاسخ مانده‌اند. اما شواهد و برخی اظهارنظرها از سوی شورای شهر تهران حاکی از وجود «توطئه» برای تخریب این پارک جنگلی حکایت می‌کند.

   شبهات درباره تعطیلی پارک جنگلی

یکشنبه هفته گذشته، مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در جریان برگزاری دویست و شانزدهمین جلسه این شورا درباره تعطیلی پارک چیتگر، اظهار کرد: این پارک حدود ۹۵۰ هکتار مساحت دارد و بزرگ‌ترین پارک تفرجگاه تهران محسوب می‌شود ولی هنوز تعطیل است.پارک چیتگر تنها پارکی است که ۲ ایستگاه مترو در نزدیکی آن قرار دارد و علی‌رغم اعلام ستاد ملی کرونا جهت بازگشایی این پارک، هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

وی اظهار کرد: ‌البته شبهاتی در مورد تعطیلی پارک چیتگر مطرح است که به دلیل مستند نبودن آن الان آن را اعلام نمی‌کنم.

   جزییات آتشی که مهار شد

حدود 36 ساعت پس از اظهارات مبهم فراهانی درباره پارک چیتگر، این پارک جنگلی در ساعت 21 دوشنبه هفته گذشته دچار حریق شد. پس از اطفای حریق، ‌سخنگوی آتش‌نشانی به رسانه‌ها گفت: با حضور آتش‌نشانان در محل و به گفته فرمانده میدان، مشاهده شد که حریق در زمینی به مساحت حدود ۲۰۰۰ متر مربع رخ داده است و تعدادی درخت و بوته‌های داخل پارک شعله‌ور شده و آتش در حال گسترش است.

ملکی درباره شدت حریق و شعله زیاد آن نیز گفت: هنگام اطفای حریق مشاهده شد که حریق به یک کانکس که داخل آن پر از لوله‌های پلی‌اتیلن بود سرایت کرده و لوله‌ها نیز دچار آتش‌سوزی شده‌اند که به همین دلیل شعله زیادی از محل حریق بلند شده بود. این کانکس نیز مربوط به کارگاه پروژه آب‌رسانی در پارک بوده و پس از پایان عملیات در همان محل مانده بود.

   چیتگر در آتش ندانم‌کاری‌ها و توطئه‌ها 

مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران اما همزمان با انتشار حریق و انجام عملیات اطفای آن در پارک چیتگر، در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: چیتگر در آتش ندانم‌کاری‌ها، توطئه‌ها و اهمال‌ها می‌سوزد.

او تأکید کرد: پیگرد قانونی متخلفین، توطئه‌گران و اهمال‌کاران که این ثروت ملی را تهدید کرده‌اند، مطالبه ملی است. فکری اساسی برای تحول در حفاظت از این سرمایه ملی باید اندیشید.

   ۲۰ مورد آتش‌سوزی در شش ماه اول 98 

فراهانی همچنین روز سه‌شنبه گذشته در دویست و هفدهمین جلسه شورا با اشاره به آتش‌سوزی در پارک چیتگر گفت: آنچه که در پارک چیتگر رخ داد و دل همه را سوزاند اولین بار نیست. آمار آتش‌سوزی‌های شش ماه اول سال گذشته را مورد بررسی قرار دهید بیش از ۲۰ مورد آتش‌سوزی در شش ماه اول در چیتگر ثبت شده است که این امر در 20 سال گذشته در چیتگر بی سابقه است. 

وی ادامه داد: این امر نشان می‌دهد اداره و مدیریت پارک‌های بزرگ در پایتخت با توجه به نبود امکانات لازم منطقه برای حفاظت باید در اختیار سازمان پارک‌ها قرار بگیرد.

   یافته جدیدی ندارم

با انتشار اظهارنظر فراهانی در فضای مجازی، در ذهن بسیاری از شهروندان و دغدغه مندان حوزه شهری این سوال ایجاد شد که آیا میان حریق در پارک چیتگر با سخنان روز یکشنبه فراهانی و آنچه که او «شبهاتی در مورد تعطیلی پارک چیتگر» خوانده بود، ارتباطی وجود دارد؟ «تعادل» همین سوال را با او طرح کرد. اما این عضو شورای شهر اظهار کرد که «یافته جدیدی ندارم و نمی‌توانم در این باره اظهارنظر کنم.»

   آتش‌سوزی عمدی یا غیرعمدی؟

این در حالی است که زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر نیز در نشست سه‌شنبه گذشته این شورا اظهار کرد که آتش‌سوزی بوستان چیتگر عمدی بوده است.

دیروز اما سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران در گفت‌وگو با فارس، درخصوص اینکه در برخی از محافل و فضای مجازی پیام‌ها و ادعاهایی دست به دست می‌شود که حکایت از عمدی بودن آتش‌سوزی‌های اخیر در تهران دارد گفت: برای ما در سازمان آتش‌نشانی شهر تهران هنوز عمدی بودن آتش‌سوزی‌ها ثابت نشده است.

وی افزود: ایجاد آتش‌سوزی ده‌ها عامل دارد که هر کدامش می‌تواند باعث آتش‌سوزی شود نظیر صاعقه، آتش خاموش نشده بعد از پیکنیک، اتصالی سیم‌های برق و حتی گرمای بیش از حد هوا در حالی که شعله عمدی یکی از این علت‌ها می‌تواند باشد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران گفت: ما در سازمان آتش‌نشانی تهران در همین روزهای اخیر بارها اعلام کرده ایم که عمدی بودن آتش‌سوزی‌هایی که عمدتا هم در فضای عمومی شهر بوده است برای ما ثابت نشده است.

ملکی اظهار کرد: البته نکته جالب این است که در خود آتش‌سوزی عمدی هم دو نوع آتش عمدی داریم. یک مورد همان چیزی است که در ذهن مردم همواره همراه با انگیزه خرابکاری است و نوع دوم که عمدی است اما به قصد خرابکاری نیست.

وی ادامه داد: از سالیان قبل کشاورزان پس از اولین برداشت برای از بین بردن پوشالهای باقی مانده روی زمین اقدام به ایجاد حریق می‌کرده‌اند تا پول حمل و نقل پوشالها را ندهند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران گفت: در همین حین کنترل آتش از دست شان خارج شده و به زمین‌های مجاور و بوستان و درخت‌های دیگر سرایت می‌کرده و باعث حریق می‌شده است که این هم یک نوع آتش عمدی محسوب می‌شده است.ملکی گفت: اما اینکه برخی می‌گویند ما دیدیم یک نفر با یک شعله در دست آمد و جایی را به آتش کشید و رفت برای ما هنوز ثابت نشده است و باید اگر فیلم و عکس و مدارکی در دست دارند به ما و دستگاه‌های ذیربط ارایه کنند.

   بی آبی و آفت به جان پارک جنگلی

آتش‌سوزی‌های سریالی تنها مشکل پارک چیتگر نیست. بی‌آبی‌های مکرر از سال 92 تا تابستان سال 98 درختان این پارک جنگلی را در معرض تهدید و نابودی قرار داده است به گونه‌ای که مساحت 1200 هکتاری این پارک جنگلی در سال 1340 هم اینک به 840 هکتار کاهش یافته است. قطع آب پارک چیتگر، در تابستان سال گذشته منجر به ورود شورای شهر تهران به این مساله شد و حتی محسن هاشمی، رییس شورای شهر به همراهی برخی از اعضای این شورا از این پارک بازدید کرد.در شهریور سال 98، احسان صفایی، معاون خدمات شهری منطقه ۲۲ به «تعادل» گفته بود که از سال 96 به‌طور کامل آب این بوستان جنگلی قطع شد و چندی پیش توانستند بعد از دو سال چیتگر را آبیاری کنند. 

منطقه ۲۲ شهرداری به سازمان آب ۱۴۰ میلیارد تومان بدهی دارد که ۳۰ میلیارد تومان به دلیل تأمین آب‌بها و مابقی به دلیل انشعابات است. موضوع ناراحت‌کننده اینجا است که 140 میلیارد تومان برای شهرداری تهران رقم قابل توجهی نیست که از پس آن بر نیاید و چرا باید یک بوستان بزرگ که طی 58 سال تنفس‌گاه تهران بوده و ریه‌های شهر محسوب می‌شود را بر سر یک اختلاف مالی به نابودی بکشاند. 

تهران در سال‌های اخیر همواره با معضل بزرگ آلودگی هوا مواجه بوده و شهرداران همواره اذعان داشته‌اند که باید فضای سبز شهر تهران افزایش یابد، اما در عمل شاهد اتفاقات دیگری بودیم. از یک سو باغ‌های شهر تهران با تصویب مصوبه برج -باغ‌ها یکی پس از دیگری از بین رفتند و به گفته یکی از اعضای شورا بیش از 4 هزار هکتار از باغ‌های شهر تهران تبدیل به برج شد و از سوی دیگر شاهدیم که همین فضای اندک باقی مانده مانند پارک چیتگر که یک تفرجگاه عمومی است قربانی لجبازی و اختلافات مالی دو نهاد شهری می‌شود.

واقعیت این است که بسیاری از درختان چیتگر طی سال‌های اخیر به دلیل کم آبی خشک شده‌اند و حدود 3 هزار درخت نیز دچار آفت‌های گوناگون شده و احتمال سرایت این آفات به دیگر درختان نیز وجود دارد.صفایی همچنین اظهار کرده بود: از اواخر سال ۹۲ با کاهش دبی آب مشکلات آغاز شد، در این زمینه مشکلاتی با سازمان آب و فاضلاب وجود داشت و از سال ۹۴ تا ۹۶ نیز آب به دفعات قطع شد تا اینکه نهایتا در سال ۹۶ به‌طور کامل آب را قطع کردند.

 از 4 چاه موجود در پارک، 3 چاه خشک شدند و این در حالی بود که قبلا ۳۰ درصد آب مورد نیاز چیتگر توسط چاه‌ها تأمین می‌شد و تا الان (تابستان 98) نیز 3 چاه خشک شده است. او با بیان اینکه در شهریورماه سال 97 با تصفیه‌خانه موجود در منطقه تفاهم کردیم که پساب به چیتگر منتقل شود، گفته بود: ۲۴۰ مترمکعب از تیرماه پساب داخل چیتگر آمده و آبیاری به شیوه ثقلی شروع شده است. 

 

ارسال نظر