ایرانشهر

۱۳۹۹/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۶۵۹

بورس مسکن  منجر به افزایش قیمت می‌شود

رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: حضور بخش مسکن در بورس، افزایش قیمت هر متربع واحد مسکونی را تشدید خواهد کرد. بدین‌ترتیب، شاهد افزایش نقش تقاضای سرمایه‌ای در این بازار خواهیم بود و دهک‎های کم‌درآمد بازهم در خانه‌دار شدن ناکام می‌مانند. ایرج رهبر رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران، در گفت‌وگو با فارس، با بیان این نکته که اساسی‌ترین هدف نهادهای تصمیم‌گیر در حوزه مسکن، تامین خانه برای دهک‌هایی است که توانایی صاحب‌خانه شدن را ندارند، عنوان کرد: کنترل قیمت در بازار مسکن و تسهیل خانه‌دارشدن دهک‌های ضعیف درآمدی نیازمند مصرفی بودن بازار مسکن است و بازشدن پای این بازار به بورس، زمینه‌ساز ورود بیش از پیش تقاضاهای سرمایه‌ای را فراهم می‌آورد.

رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران، با اشاره به علت افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر، گفت: ورود سنگین تقاضا سرمایه‌ای به بازار مسکن، زمینه‌ساز افزایش قیمت در سال‌های اخیر است و حضور بخش مسکن در بورس، افزایش قیمت هر متر مربع واحد مسکونی را تشدید خواهد کرد. بدین‌ترتیب، شاهد افزایش نقش تقاضای سرمایه‌ای در این بازار خواهیم بود و دهک‎های کم‌درآمد بازهم در خانه‌دار شدن ناکام می‌مانند. وی با اشاره به حضور پررنگ تقاضاهای سرمایه‌ای در بازار مسکن، افزود: سرمایه‌گذاری که به قصد خرید متری واحد مسکونی وارد بازار مسکن می‌شود به دنبال کسب سود و حفظ ارزش سرمایه خود در مقابل رشد تورم است، بنابراین این تصمیم کمکی به تحقق هدف صاحب‌خانه شدن اقشار ضعیف نمی‌کند.  رهبر در بیان راهکارهای بهبود شرایط بازار مسکن، عنوان کرد: دولت به منظور سامان دادن بازار مسکن، باید با اجرای قانون ساماندهی عرضه و توزیع مسکن، نسبت به واگذاری زمین ارزان قیمت، کاهش و تخفیف عوارض و کاهش درصد مالیات‌ها اقدام کرده و زمینه جهش تولید و سامان یافتن بازار را مهیا کند.

رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران، در ارتباط با تاثیرگذاری مالیات‌های تنظیمی در بهبود شرایط بازار مسکن عنوان کرد: در شرایطی که ساختار قوانین مالیات‌های تنظیمی توانایی جداسازی و قطع دست سوداگران از بازار را داشته باشد، می‌تواند در بهبود بازار مسکن بسیار موثر واقع شود. ایرج رهبر، در پاسخ به اینکه آیا نقدینگی لازم برای ساخت مسکن از چه روش‌هایی قابل تامین است، گفت: در حال حاضر مشکل اصلی بخش ساخت و ساز مسکن، افزایش نجومی قیمت‌ خانه و ناتوانی بخش اعظمی از تقاضاهای مصرفی برای حضور در بازار است. در شرایطی که قیمت‌ها به منظور موثر کردن تقاضاهای مصرفی مناسب شود، بخش خصوصی در تامین مالی پروژه‌های ساخت مسکن مشکلی نخواهد داشت.

3 سناریو  برای برچیدن پل حافظ

صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از بررسی روش‌های اجرایی به منظور برچیدن پل حافظ خبر داد. به گزارش مهر، صبوری دیلمی با بیان آنکه اهداف و ضرورت‌های ترافیکی جمع‌آوری پل حافظ در محدوده خیابان کریمخان زند تا خیابان انقلاب طی نشستی با حضور نمایندگان معاونت فنی و عمرانی، معاونت حمل و نقل و ترافیک، شهرداری منطقه ۶ و پلیس راهور تهران بزرگ مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، از موافقت پلیس راهور با برچیدن این پل سواره رو فلزی خبر داد و گفت: در حال حاضر ۳ گزینه اجرایی برای جمع‌آوری پل حافظ در حال بررسی است که به‌طور اجمالی شامل انسداد کامل خیابان حافظ در بخش حدفاصل خیابان کریمخان زند تا خیابان انقلاب، انسداد شبانه پل با امکان تردد در کنارگذرها و انسداد شبانه پل به همراه انسداد کنارگذر شرقی در طول روز است. وی با بیان آنکه مسیرهای جایگزین ترافیکی به منظور تامین رفاه حال شهروندان در زمان جمع‌آوری پل حافظ، متناسب با گزینه اجرایی نهایی تعریف و اطلاع‌رسانی خواهد شد، ابراز امیدواری کرد عملیات برچیدن پل مذکور از اوایل تیرماه آغاز شده و نهایتا تا نیمه شهریورماه سال جاری به سرانجام برسد.

تسهیلات حمایتی ایرلاین‌‌ها آماده شد

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: شرکت‌‌های هواپیمایی متقاضی دریافت تسهیلات حمایتی به دلیل رکود حاصل از شیوع کرونا، از فردا 12 خرداد می‌توانند به سایت کارا برای ثبت تقاضای خود مراجعه کنند. مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با فارس درباره آخرین وضعیت بسته حمایتی دولت از شرکت‌های هواپیمایی به دلیل کاهش تقاضای سفر در چند ماه اخیر، اظهار داشت: به شرکت‌های هواپیمایی اعلام شده است اگر متقاضی دریافت تسهیلات حمایتی هستند، ضرورت دارد تقاضای خود را در سامانه کارا ثبت کنند. وی ادامه داد: مقرر شد شرکت‌های هواپیمایی در راستای دریافت تسهیلات حمایتی از روز آینده ۱۲ خرداد نسبت به ثبت تقاضای خود در سامانه کارا اقدام کنند. اسعدی سامانی اظهار کرد: رقم این تسهیلات‌ هنوز مشخص نشده است اما پیش از این وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود ۲۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات حمایتی به دلیل رکود حاصل از شیوع کرونا و کاهش تقاضای سفر، در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار می‌گیرد. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره نحوه ضمانت این تسهیلات بیان کرد: هنوز نحوه ضمانت تسهیلات حمایتی مشخص نشده است و پس از ثبت نام، تعیین خواهد شد، البته چون این تسهیلات از طریق بانک‌های عامل پرداخت می‌شود، قطعاً بانک‌ها، ضمانتنامه‌های خاص خود را مطالبه می‌کنند.

 

ارسال نظر