ایرانشهر

۱۳۹۹/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۵۵۷

وزیر راه: سرقت‌ از تجهیزات عمومی افزایش یافته است

‌محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه آیین رونمایی از سامانه ثبت‌نام متقاضیان نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل کالا در خصوص سانحه ریلی اخیر (خروج قطارمسافری از ریل در محور همدان- مشهد در سوم خرداد جاری) که به واسطه دزدی تجهیزات ریلی بوده با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده برای کاهش این اتفاقات اظهار داشت: خوشبختانه در این سانحه کسی آسیب ندید اما متاسفانه سرقت‌ از تجهیزات عمومی در ماه‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. به گزارش تسنیم، وی افزود: در این زمینه برای هر سانحه‌ای به غیر از اینکه در خود سازمان مربوطه یک هیات بررسی سانحه وجود دارد، در مجموعه وزارت راه و شهرسازی هم به موجب تکلیف یک کارگروه بررسی و ارزیابی در همه مدل‌های حمل و نقل تشکیل شده که به این موضوع ورود داشته تا اتفاق را بررسی و ارزیابی کند. وی تصریح کرد: در این زمینه در مشاهدات اولیه مشخص شد که اتفاق به خاطر باز شدن پیچ‌ها از ریل بوده است، اینها جزو مواردی است که اخیرا مشاهده شده و تکرار می‌شوند، پلیس بسیاری از این افراد را دستگیر کرده و بیشتر دستگیری‌ها در سال ۹۸ در اطراف تهران بوده است، در این خصوص سارقان کابل‌ چراغ‌ها در اتوبان نیز شناسایی و دستگیر شدند. وی ادامه داد: امیدواریم سیستم نظارت متفاوتی ایجاد شود تا شرایطی به وجود ‌آید که این تجهیزات قابل برداشتن و دست زدن نباشند، این کار یک اقدام پرهزینه اما ضروری است که تصمیم آن گرفته و در حال ابلاغ به شرکت راه‌آهن است تا تمهیدات ویژه‌ای را در نظر بگیرند.

اجرای طرح ترافیک ۷ بار توسط وزیر بهداشت لغو شد

مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل و نقل پاک شهرداری با اشاره به اینکه اجرای طرح ترافیک امسال ۷ بار توسط وزیر بهداشت لغو شده است، گفت: وزیر برای مقابله با کرونا دوچرخه‌سواری را تجویز کند. یعقوب آزاده‌دل، مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل و نقل پاک شهرداری تهران در گفت‌وگو با فارس، درباره ضرورت استفاده از دوچرخه در پایتخت در شرایط کرونایی اظهارداشت: اجرای طرح ترافیک از ابتدای امسال، ۷ بار توسط وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا لغو شده است و این درصورتی بوده که پایتخت روزهای پر ترافیک و آلوده‌ای را تجربه می‌کند. وی افزود: بهتر بود وزیر بهداشت که با شهردار تهران تماس می‌گیرد و می‌خواهد برای هفتمین بار طرح ترافیک لغو شود یک‌بار هم به مردم بگوید دوچرخه در ایام کرونا بهترین وسیله نقلیه است. مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل و نقل پاک شهرداری اظهار کرد: آقای وزیر دوچرخه خوب است حتی برای جنگ با کرونا، لطفا آن را به شهروندان تجویز کنید.

ملخ‌ها پشت دروازه‌های پایتخت

ملخ‌ها به دروازه‌های پایتخت رسیدند. برخی مزارع حاشیه‌ای شهر سم پاشی شدند. شهروندان نگران حضور ملخ‌ها هستند اما مدیران می‌گویند خبری از ملخ‌ها در تهران نیست و برای مبارزه با آنها دستورالعمل داریم. به گزارش فارس، خرداد سال گذشته خبر رسید که ملخ‌ها بعد از گذر از قم، رباط کریم و پرند به پایتخت رسیدند. این ملخ‌ها برای مردم و کشاورزان مشکلاتی ایجاد کرده و خسارت‌های به مزارع وارد کردند. مسوولان وزارت جهاد کشاورزی استان تهران هم این خبر را تایید و اعلام کردند بسیاری از مزارع را سمپاشی کرده‌اند. یک سال گذشت و دوباره در روزهای ابتدایی خرداد 99 خبر رسید که هزاران ملخ به شهرستان قرچک، پیشوا، ورامین، پرند و.... حمله کردند و همین امر باعث ایجاد نگرانی برای کشاورزان و مردم شد. برخی کارشناسان گفتند که این ملخ‌ها که در مناطق روستایی و مزارع هستند بیشتر بومی هستند.چند روز بعد هم خبر رسید که ملخ‌ها به پایتخت رسیدند. علی اصغر عطایی مدیرکل خدمات شهری شهر شهرداری تهران در این باره گفت: این ملخ‌ها سال گذشته هم بودند و گفته می‌شود که اینها ملخ‌های محلی و بومی هستند و در برخی محله‌ها همانند پاکدشت، ورامین و مامازن هستند و بومی بوده و آسیبی نمی‌زنند و حتی قابل کنترل هستند. در همین حال، ‌منصور درجاتی رییس مدیریت بحران استان تهران در این باره گفت: سازمان مدیریت بحران اقداماتی برای مهار ملخ‌ها انجام می‌دهد، اما مهار و مقابله با هجوم ملخ جزو کار تخصصی وزارت جهاد کشاورزی است.سال گذشته برای این کار وزارت جهاد کشاورزی ردیف بودجه‌ای اختصاص داد.برخی از رسانه‌ها اعلام کردند که ملخ‌ها به تهران هجوم آورده‌اند، اما این خبر بلافاصله از سوی محمد کرمی رییس اداره نظارت بر امر حیات وحش محیط زیست استان تهران رد شد. کرمی تأکید کرد که ملخ‌ها به تهران حمله نکردند و ملخ‌های مشاهده شده در جنوب تهران مربوط به تخم‌گذاری یک یا دو سال گذشته هستند که با توجه به شرایط آب و هوایی و رطوبت خاک متولد شده‌اند. به گفته کرمی، زمانی که رطوبت خاک مناسب باشد و دما هم افزایش یابد، تخم ملخ‌هایی که در خاک هستند تولید می‌شوند. وی ادامه داد: این حشرات بخشی از زنجیره غذایی در طبیعت محسوب می‌شوند و در فصل زادآوری و جوجه‌آوری پرندگان، پوره‌های 1 و 2 آنها به عنوان تغذیه پرندگان مورد استفاده قرار می‌گیرند. ملخ‌ها در سال‌های قبل هم بودند اما شرایط آب و هوایی به گونه‌ای نبود که آنها افزایش یابند.

 

ارسال نظر