مسکن مهر پردیس «سلطان» ندارد

۱۳۹۹/۰۳/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۵۱۱
مسکن مهر پردیس «سلطان» ندارد

مجید اعزازی|

«دلالی و احتکار» واحدهای مسکن مهر پردیس، عاملی شد که از هفته گذشته شرکت عمران شهر جدید پردیس، افزون بر دریافت هزینه یک میلیون تومانی نقل و انتقال هر واحد مسکن مهر، ‌25 میلیون تومان دیگر نیز به عنوان بخشی (یک چهارم) از یارانه دولت به واحدهای مسکونی مهر مطالبه کند. آن طور که مهدی هدایت، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس هفته گذشته مطرح کرد، 2 تا 3 هزار واحد مسکن مهر در دست دلالان است و برخی از این دلال‌ها 100 تا 200 واحد مسکونی را در مالکیت خود دارند. افزایش ۲۵ میلیون تومانی قیمت واحدها که از ابتدای خرداد اعمال می‌شود، نیز صرفاً شامل صاحبان 2 تا 3 هزار واحدی است که دایم بر طبل گرانی می‌کوبند؛ دلالانی که حالا می‌توان از آنها به عنوان سلطان‌های مسکن پردیس نام برد. 

   رد احتکار واحدهای مسکن مهر

بررسی‌های میدانی «تعادل» اما مساله مورد نظر مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس را تایید نمی‌کند. مشاور املاک فعال در بازار مسکن پردیس، مساله احتکار 100 تا 200 واحد مسکن مهر را رد می‌کنند و می‌گویند، مگر پراید است که فردی توانایی خرید تعداد زیاد و انباشت آنها را داشته باشد؟ بنابراین بهتر است، آقای هدایت با دلیل و مدرک صحبت کند و اگر چنین مساله‌ای وجود دارد، این افراد را به قوه قضاییه معرفی کند.  بررسی‌های «تعادل» همچنین نشان می‌دهد که اخذ 25 میلیون تومان به هنگام نقل و انتقال واحدهای مسکن مهر منجر به افزایش قیمت این واحدها و حتی زمین‌های شهر جدید پردیس شده است. 

بر اساس این گزارش، از حدود 83 هزار واحد مسکن مهر کلنگ زده شده در شهر جدید پردیس، تاکنون 45 هزار واحد به متقاضیان تحویل شده است. و به گفته مسوولان امر، تکمیل پروژه‌های مسکن مهر در این شهر جدید به اعتباری بالغ بر ۵۲۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد. این در حالی است که با توجه به جهش قیمت مسکن در تهران طی سال‌های 97 و 98 بسیاری از متقاضیان در حال کوچ به این شهر هستند. در تازه‌ترین گزارش از بازار تهران، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران به بالای 17 میلیون تومان صعود کرد. این در حالی است که قیمت هر متر مربع از واحدهای مسکونی واقع در برخی از فازهای مسکن مهر پردیس، کمتر از نصف این میانگین است. از این رو، طبیعی است که تقاضای جامانده از روند پرشتاب قیمت‌ها در بازار مسکن تهران روانه بازار شهرهای اطراف مانند پردیس و پرند شود. 

    چه دلالی این همه پول دارد؟

کیمیا روشن بین، مشاور املاک فعال در بازار مسکن شهر جدید پردیس در رابطه با ادعای مدیرعامل شرکت عمران این شهر به «تعادل» می‌گوید: این حرف درست نیست. ممکن است 2 تا 3 واحد مسکن مهر دست مشاوران املاک باشد، اما اینکه گفته شود برخی 100 تا واحد مسکونی دارند، ‌صحیح نیست. مثلا همکاری داشتیم که 5 دستگاه آپارتمان داشته باشد اما 50 دستگاه آپارتمان هیچگاه نبوده است. ضمن اینکه کار مشاور املاک خرید و فروش ملک است. مگر یک مشاور املاک یا به قول آقایان دلال، چقدر قدرت پولی و مالی دارد که بخواهد 50 یا 100 واحد مسکونی بخرد و احتکار کند؟

روشن بین در پاسخ به اینکه آیا ممکن است سرمایه‌گذارانی خارج از صنف مشاوران املاک باشند که 100 واحد مسکن مهر داشته باشد؟ اظهار می‌کند: برای این داشتن مثلا 20 واحد، سرمایه‌گذار دستکم باید 10 میلیارد تومان پول داشته باشد. در این صورت، چرا سرمایه‌گذار مسکن مهر بخرد؟ از داخل شهر پردیس آپارتمان می‌خرد. 

این مشارو املاک درباره اثر دریافت 25 میلیون تومان بابت بخشی از یارانه دولت بر بازار مسکن مهر پردیس می‌گوید: فعلا قیمت خرید واحدهای مسکن‌های مهر را به‌شدت افزایش داده است، به گونه‌ای که الان برخی از واحدهای مسکن مهر تا 700 میلیون تومان هم معامله می‌شوند. در بازار پردیس به راحتی مشهود است که قیمت‌ها طی یک هفته اخیر افزایش یافته است.

به گفته روشن بین، قبل از عید نوروز، قیمت واحدهای مسکن مهر در فاز 11 که در طبقات بالا بودند، به 500 میلیون تومان هم می‌رسید، اما الان قیمت واحدهای واقع در طبقات پایین به 500 میلیون تومان رسیده است. واحدهایی که کمی بیش از 400 میلیون تومان بود. 

او می‌افزاید: مساله اخذ 25 میلیون تومان همچنین روی قیمت زمین در شهر جدید پردیس نیز اثر گذاشته است. به‌طور مثال، قیمت قطعه‌های 200 متری زمین در فاز 6 قبل از عید، نهایتا 110 میلیون تومان بود، اما الان به قیمت 300 میلیون تومان معامله می‌شود.

   دلال‌ها آپارتمان‌ها را نگه نمی‌دارند!

فرشاد لشگری، یکی از مشاوران املاک فعال در بازار مسکن پردیس نیز درباره ادعای دلالی شدید در این بازار به «تعادل» می‌گوید: این طوری نیست که تعداد زیادی از واحدهای مسکونی مهر پردیس دست دلال‌ها باشد. معمولا دلال‌ها واحد رو نگه نمی‌دارند، بلکه خرید و فروش می‌کنند. از این رو، اینکه چند تا واحد دست کسی باشد، چنین نیست. اما بالاخره املاک کارش این است که واحد مسکونی بخرد، یا واحد را به دیگران معرفی کند و بفروشد.  لشگری با اشاره به تاخیر شرکت عمران پردیس در تحویل واحدهای مسکن مهر این شهر، اظهار می‌کند: آنقدر آقای هدایت لطف کردند و واحدهای مسکن مهر را تحویل نداده‌اند، برخی از مالکان خسته می‌شوند و به هر قیمتی واحد خود را می‌فروشند. این دسته از واحدها را دلال‌ها نگه می‌دارند و بعد از مدتی که موعد تحویل آنها فرا می‌رسد، می‌فروشند. اما اینکه تعداد زیادی واحد دست یک نفر باشد، اینگونه نیست. مگر پراید است که تعداد زیادی از آن دست یک نفر باشد. الان هر کدام از این واحدها به‌طور متوسط 400 تا 500 میلیون تومان قیمت دارد و افراد عادی جامعه از نظر مالی نمی‌توانند در یک زمان تعداد زیادی از آنها را در اختیار داشته باشند.

   وضعیت بازار پردیس در دو ماهه گذشته؟

این مشاور املاک با اشاره به افزایش قیمت پراید به 90 میلیون تومان و نرخ ارز به 18 هزار تومان، می‌گوید: در این شرایط مطمئن باشید که همه این موارد روی قیمت ملک اثر می‌گذارد و قیمت مسکن را افزایش می‌دهد.

او می‌افزاید: متاسفانه در کشور ما، هر کالایی که قیمتش بالا می‌رود، ‌تقاضا برای آن بیشتر می‌شود. دلار وقتی بالا می‌رود، همه متقاضی می‌شوند و خرید می‌کنند. مسکن که یک کم می‌خواهد رشد قیمت را تجربه کند، مردم هجوم می‌آورند برای خرید آن. مسکن مهر نیز دقیقا این طوری است. در حال حاضر هم، چون قدرت مالی مردم برای خرید مسکن در تهران تحلیل رفته است، ‌همه به سوی بازار مسکن پردیس روانه شده و می‌شوند.

    چه طیفی متقاضی خرید مسکن مهر هستند؟

لشگری در پاسخ به اینکه چه طیفی از مردم متقاضی خرید مسکن مهر در شهر جدید پردیس هستند، اظهار می‌کند. سه دسته متقاضی داریم. یکسری کسانی هستند که توان مالی خرید مسکن در تهران را ندارند. یکسری آنهایی هستند که پول‌های خود را جمع کرده‌اند و حتی بعضی از لوازم زندگی خود را هم فروخته‌اند و پول رهن تهران هم نداشته‌اند، می‌آیند اینجا خانه می‌خرند. یکسری‌ها هم از افراد سرمایه‌دار و سرمایه‌گذار تهرانی یا شهرستانی هستند و ما دیده‌ایم که طرف آمده و 5 واحد مسکن مهر خریده و گذاشته کنار تا در زمان تحویل مسکن مهر، ‌به قیمت بالاتر بفروشد.

   قیمت‌ها افزایش یافت

این مشاور املاک فعال در بازار مسکن پردیس درباره اثر اخذ 25 میلیون تومان یارانه دولتی نیز می‌گوید:

100 درصد اثر دارد. آقای هدایت آمد یک کاری کرد همه بیایند داخل شرکت عمران شهر پردیس نقل و انتقال را انجام بدهند. قبلا شبیه خرید و فروش ماشین بود. می‌رفتند دفترخانه یک وکالت نامه کامل خرید وفروش می‌گرفتند و بعد می‌رفتند شرکت عمران یک میلیون تومان هزینه نقل وانتقال پرداخت می‌کردند و ملک را به نام خود می‌کردند، اما آقای هدایت کاری کردند که دفتر اسنادرسمی‌ها را از این وسط حذف کرد.

او می‌افزاید: اثر اخذ 25 میلیون تومان یارانه دولت این بوده است که مالکان واحدهای مسکونی پردیس، قیمت ملک را بالاتر می‌برند تا هزینه‌های نقل و انتقال پوشش داده شود. هزینه یک میلیون تومانی قبلا زیاد به چشم نمی‌آمد، یا بین طرفین تقسیم می‌شد یا توافقی بین طرفین صورت می‌گرفت و قضیه حل می‌شد. اما الان این 26 میلیون تومانی که آقای هدایت تعیین کرده، مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

لشگری اظهار می‌کند: متقاضی تمام زندگی خودش را می‌فروشد تا پولش مثلا به 400 میلیون تومان برسد تا در بازار مسکن مهر پردیس واحدی بگیرد وحساب و کتاب نقل و انتقال را نمی‌کند و توان پرداخت آن را ندارد. به همین دلیل هم فروشنده، قیمت واحد را افزایش می‌دهد تا از محل افزایش قیمت، این هزینه 26 میلیون تومانی تامین شود. البته گفته‌اند که این هزینه شامل افراد بی‌بضاعت نمی‌شود. حال معلوم نیست که چگونه می‌خواهند این اقشار را شناسایی کنند. ما نمی‌دانیم.

 

ارسال نظر