ایرانشهر

۱۳۹۹/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۳۵۱

زلزله کشنده‌تر است  یا کووید 19؟

مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در پژوهشی که به تازگی منتشر شده، میزان کشندگی زلزله و کووید ۱۹ را مقایسه کرده و ویروس کرونا را در دنیا کشنده‌تر از زلزله عنوان کرده است. به گزارش مهر، مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در پژوهشی به مقایسه اجمالی دو بحران کووید ۱۹ یا زلزله در شهر تهران پرداخته است. در یکی از بخش‌های این پژوهش به این موضوع پرداخته شده آیا کووید ۱۹ کشنده‌تر است یا زلزله؟ که براساس آمارهای ۵ ماهه مشخص شده در عمده کشورها نسبت کشندگی کووید ۱۹ بیش از زلزله بوده و احتمال اینکه فردی از کووید ۱۹ از دنیا برود براساس تخمین اولیه و ساده که براساس اطلاعات موجود تاکنون انجام شده باشد، به نحو معناداری بیش از احتمال مرگ او ناشی از زلزله است. در گزارش تهیه شده از سوی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران بر لزوم بازنگری در خصوص مخاطرات پیش روی شهر تهران و پیش بینی دقیق‌تر در خصوص مخاطرات و آثار آنها تأکید شده است. همچنین توصیه شده در برخی از دستورالعمل‌های مدیریت بحران و تطبیق آنها با شرایط چند مخاطره‌ای شهر تهران تجدیدنظر شود.

آچمز کامیون‌داران ایرانی پشت مرز میرجاوه

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور با بیان اینکه خسارت توقف هر روز کامیون 675هزار تومان است، گفت: به‌طور مشخص مشکل کامیون‌داران و رانندگان در مرز میرجاوه این است که در این مرز بعد از توقف کامیون‌ها با کاهش قیمت نفت، انگیزه تجار پاکستان برای خرید و تحویل بار با قیمت قبل از کاهش نرخ نفت کم شده است. احمد کریمی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره دلیل مشکلات ایجاد شده در مرز میرجاوه برای کامیون‌های ایرانی اظهار کرد: عمده‌ترین مشکل مرز میرجاوه و سایر مرزها به ناهماهنگی در روابط بین شرکت‌های حمل و نقل، صاحبان کالا و حمل‌کنندگان برمی‌گردد. بارها از سازمان راهداری خواسته شده که شرح وظایف هر یک از آنها را مشخص و به آنها تفهیم کند. وی تاکید کرد: اگر در دستورالعمل‌ها قید می‌شد که دیرکرد به توقف کامیون‌ها در مرز تعلق نمی‌گیرد، مسوولیت این توقف در مرزها بر عهده کامیون داران قرار می‌گرفت و گفته می‌شد که کامیون داران ریسک این شرایط را پذیرفته‌اند اما امروز سازمان راهداری نمی‌تواند به شرکت‌ها پرداخت خسارت توقف به کامیون‌داران را تکلیف کند این در حالی است که وقتی برای یک شرکت حمل ونقل بین الملی مجوز فعالیت صادر می‌شود نیازمند یک ضمانتنامه قوی است.

سند توسعه منطقه ساحلی مکران تصویب شد

به استناد بند الف ماده ۳۲ قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور، شورای عالی آمایش سرزمین، سند توسعه منطقه ساحلی مکران در افق ۱۴۱۵، که مبتنی بر مطالعات طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران مصوب دی ماه ۱۳۹۷ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران است را تصویب نمود. به گزارش ایلنا از سازمان برنامه و بودجه کشور، منطقه ساحلی مکران مشتمل بر پنج شهرستان چابهار، جاسک، سیریک، کنارک و میناب در دو استانِ سیستان و بلوچستان و هرمزگان است و دارای قطب توسعه جاسک به عنوان بندر و پایگاه نیروی دریایی، هاب گاز، نفت و انرژی و منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار به عنوان بندر آزاد و اسکله‌های با ظرفیت ایجاد مناطق صنعتی و حمل و نقل بین‌المللی است. در این سند تصریح شده است که منطقه مکران ظرفیت ایجاد انواع صنایع پتروشیمی، فولاد و صنایع بزرگ را دارد و می‌تواند زمینه‌ گسترده تولید و صادرات مجدد را فراهم سازد و توسعه برون‌زا که محتاج تجهیز منابع و سرمایه‌گذاری ملی و بین‌المللی است، عامل مهمی در توسعه منطقه مکران به شمار می‌آید و توسعه درون‌زا و برون‌زا به عنوان مکمل یکدیگر می‌تواند توسعه متوازن و پایدار منطقه را رقم بزند. در این سند همچنین توسعه منطقه ساحلی مکران توسعه‌ای شبه برون‌زاست که تلفیقی از توسعه درون‌زا و برون زا و با پیشرانی توسعه منطقه‌ای برون‌زا است که به همراه توسعه درون‌زای منطبق با ظرفیت‌ها ومزیت‌های منطقه مکران و اجتماعات محلی و از محل سرریز آن به انجام می‌رسد. در سند توسعه مذکور همچنین اهداف توسعه فضایی منطقه ساحلی مکران و نیز راهبردهای توسعه این منطقه به صورت دقیق تبیین و ترسیم شده است.

ترافیک هوایی تا ۲۰۲۳ به سطح قبل از پاندمی باز نخواهد گشت

اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) هشدار داد، حداقل تا سال ۲۰۲۳ ترافیک هوایی به سطح قبل از بحران کرونا باز نخواهد گشت. به گزارش مهر به نقل از راشاتودی، اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) هشدار داد حداقل تا سال ۲۰۲۳ میلادی، ترافیک هوایی به سطح قبل از بحران کرونا باز نخواهد گشت و حتی ممکن است این تاریخ با طولانی‌تر شدن قرنطینه‌ها و محدودیت‌های مقابله با کرونا، به تأخیر بیفتد. یاتا اعلام کرد: از آغاز پاندمی کرونا تقاضا برای مسافرت هوایی در اروپا و امریکا بیش از ۹۰ درصد کاهش داشته است. الکساندر دو جونیاک، مدیرعامل یاتا در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی گفت: ما از دولت‌ها درخواست کرده‌ایم برای آغاز به کار مجدد این صنعت، از راهکار چند مرحله‌ای استفاده کنند. این گفته‌ها امیدها برای اینکه برخی از پروازها تا تابستان دوباره برقرار شوند را احیا کرد.

ارسال نظر