جزییات وام کرونایی ۸۰۰ میلیاردی شرکت‌های حمل و نقل ریلی

۱۳۹۹/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۱۴۸

رییس انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی گفت: قرار است به شرکت‌های ریلی مسافری ۳۰۰ میلیارد تومان و شرکت‌های ریلی باری ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات حمایتی کرونا پرداخت شود.

به گزارش مهر، وزارت راه وشهرسازی هفته نخست اردیبهشت ماه در حاشیه مراسم رونمایی از ۵۶ دستگاه انواع ناوگان ریلی در ایستگاه راه آهن تهران، از آغاز ارسال پیامک تشکیل پرونده تسهیلات حمایتی در برابر کرونا از سوی بانک‌های عامل به بنگاه‌های آسیب دیده از شیوع این ویروس از جمله شرکت‌های حمل و نقلی در نیمه دوم اردیبهشت ماه و آغاز پرداخت تسهیلات تا پایان این ماه خبر داد. با این حال تاکنون هیچ یک از شرکت‌های حمل و نقلی اعم از هوایی، ریلی و جاده‌ای چنین پیامکی دریافت نکرد‌ه‌اند؛ تشکل‌های صنفی فعالان صنعت حمل و نقل همچنان از عدم اعطای تسهیلات حمایتی در برابر کرونا گلایه مندند. از سوی دیگر دفتر سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ارسال پیامک به همه متقاضیان و کارفرمایان ظرف مهلت یک هفته به پایان رسیده خبر داد و اعلام کرده است: این بنگاه‌ها از فردا می‌توانند به سامانه کارا مراجعه و برای دریافت وام کرونا ثبت نام کنند. این دفتر همچنین اعلام کرده است: پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا به مشاغل و کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع این ویروس از فردا آغاز می‌شود و یک میلیون واحد کسب و کار که توسط وزارت کار مشمول دریافت تسهیلات شناخته و به آنها پیامک ارسال شده است با مراجعه به سامانه کارا اطلاعات خود را برای دریافت تسهیلات ثبت خواهند کرد. بر اساس مصوبه شورای عالی پول و اعتبار و همچنین ستاد ملی مبارزه با کرونا، پرداخت تسهیلات حمایتی به کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع این ویروس، یکی از سیاست‌های وزارت کار در راستای حفظ اشتغال بنگاه‌ها و صیانت از نیروهای کار است؛ بر همین اساس، ۱۳ رسته شغلی از سوی هیات دولت شناسایی شده که بیشترین آسیب از شیوع ویروس کرونا را متحمل شده و دارای لیست بیمه در قالب کارفرمایی یا خویش فرمایی هستند؛ این بنگاه‌ها می‌توانند از تسهیلات مذکور بهره مند شوند.طبق اعلام وزارت کار، از ۱۷ اردیبهشت پیامک ثبت نام در سامانه کارا به همه کارفرماها ارسال شده و از فردا کارفرماها برای ثبت نام دریافت این تسهیلات باید به سامانه مذکور مراجعه کنند. در همین خصوص محمد رجبی رییس انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی در گفت‌وگو با مهر درباره دریافت پیامک ثبت نام در سامانه کارا گفت: تاکنون هیچ پیامکی برای ما دریافت نشده است. وی افزود: به رغم آنکه شرکت‌های ریلی در اولویت اعطای این تسهیلات قرار داده شده‌اند، اما تاکنون هیچ یک از شرکت‌های ریلی عضو انجمن، پیامکی دریافت نکرده است. مدیرعامل رجا ادامه داد: گفته شده که از فردا سامانه کارا برای ثبت نام کارفرماها باز می‌شود ولی از جزییات آن خبر ندارم. فعلاً باید صبر کنیم تا زمان اعطای تسهیلات آغاز شود. رجبی درباره مجموع تسهیلات حمایتی که به همه شرکت‌های ریلی قرار است داده شود، گفت: انجمن شرکت‌های ریلی درخواست اعطای ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های ریلی مسافری ارایه داده است. وی افزود: شرکت راه آهن نیز درخواستی برای دولت و معاونت اقتصادی ریاست‌جمهوری ارسال کرده و خواستار پرداخت ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به مجموعه شرکت‌های ریلی باری و مسافری شده است.

۱۷ شرکت ریلی عضو انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی هستند که از این تعداد ۷ شرکت در بخش مسافری و ۱۰ شرکت نیز در حوزه حمل بار فعال هستند.

 

ارسال نظر