ایرانشهر

۱۳۹۹/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۸۶۶

تورم 31 درصدی اجاره‌بها در زمستان 98

متوسط افزایش هزینه اجاره‌بها برای کل خانوارهایی که تمدید قرارداد داشته‌اند، در فصل زمستان ١٣٩٨ برابر با ٣١.۶ درصد است. به گزارش مهر، گزارش شاخص قیمت اجاره‌بهای واحدهای مسکونی خانوارهای شهری زمستان از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد. در فصل زمستان ١٣٩٨، شاخص قیمت اجاره‌بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری، به عدد ١٦٩.٣ رسید که نسبت به فصل قبل (١۶٢.٨)، ٤.٠ درصد افزایش داشته است. در این فصل بیشترین نرخ تورم فصلی مربوط به استان سمنان با ٧.٧ درصد افزایش و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان غربی با ٠.٦ درصد افزایش است. درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره‌بها در فصل زمستان ١٣٩٨ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ٢٢.٩ درصد است که نسبت به فصل پاییز ١٣٩٨ (٢١.٦ درصد)، ١.٣ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان لرستان با ٣۵.٧ درصد افزایش و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان غربی با ٩.٤ درصد افزایش است. به عبارتی خانوارهای استان لرستان به‌طور متوسط ١٢.٨ واحد درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای استان آذربایجان غربی ١٣.٥ واحد درصد کمتر از میانگین کل کشور در بخش اجاره‌بها هزینه کرده‌اند. متوسط افزایش هزینه اجاره‌بها برای کل خانوارهایی که تمدید قرارداد داشته‌اند، در فصل زمستان ١٣٩٨ برابر با ٣١.٦ درصد است.

اخذ برخط مالیات نقل  و انتقال ملک در سراسر کشور

علی فیروزی، رییس مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد گفت: اخذ مالیات نقل و انتقال املاک مسکونی در سراسر کشور برخط شده است و به این ترتیب این فرایند از ۳۰ روز به ۲ ساعت کاهش یافت. فیروزی در گفت‌وگو با مهر، در مورد مالیات نقل و انتقال املاک، اظهار داشت: پارسال در مرداد ماه، موضوع انتقال مالیات نقل و انتقال املاک در دفاتر اسناد رسمی از طریق صدور گواهی الکترونیکی برخط به صورت پایلوت از شهر تهران آغاز شد و بعد این طرح به کلانشهرها و استان‌ها گسترش یافت. رییس مرکز ملی مطالعات و پایش بهبود فضای محیط کسب و کار وزارت اقتصاد و دارایی افزود: از چند روز پیش، نرم افزار مربوطه برای تمام دفاتر اسناد رسمی در سراسر کشور باز شد و هم اکنون تمام اقدامات مربوط به مالیات نقل و انتقال املاک مسکونی بدون مراجعه به سازمان امور مالیاتی انجام می‌شود. وی ادامه داد: این موضوع موجب شده حجم بزرگی از مراجعه مردم به سازمان امور مالیاتی کم شود. فرایند مالیات نقل و انتقال املاک قبلا در تهران به صورت میانگین ۳۰ روز طول می‌کشید که الان این روند به ۲ ساعت کاهش یافته است.

٢٠٠ هزار واحد نیمه‌کاره مسکن در کشور وجود دارد

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از شناسایی ٢٠٠ هزار واحد نیمه کاره مسکن در کشور خبر داد که طی مذاکره با مالکین آنها، این خانه‌ها وارد طرح مسکن ملی می‌شوند. محمودزاده در مراسم کلنگ زنی مسکن ملی فرهنگیان که به صورت ویدئو کنفرانس در دفتر ریاست‌جمهوری برگزار شد، گفت: وزارت راه فراخوانی را در کل کشور و با هدف جهش تولید در بخش مسکن داشت که برای واحدهای نیمه‌ساخته یا تمام‌شده بدون مشتری تعیین تکلیف شود. وی گفت: در این بخشنامه از مالکین واحدهای نیمه ساز یا تمام شده دعوت کردیم در صورت علاقه به مشارکت در طرح مسکن ملی، با وزارت راه و شهرسازی وارد مذاکره شوند. محمودزاده از شناسایی٢٠٠ هزار واحد نیمه کاره در کشور خبر داد و گفت: با حمایت وزارت راه این خانه‌ها ساخته و وارد بازار مسکن می‌شود. معاون مسکن وزارت راه ادامه داد: تاکنون مالکین ٥ هزار واحد مسکونی برای تفاهم با وزارت راه اعلام آمادگی کردند و مذاکرات آن در حال اتمام است، همچنین مذاکرات برای تکمیل ٣ هزار و ٢٠٠ واحد مسکونی نیمه ساز تمام شده است. به گفته محمودزاده با ورود خانه‌های نیمه ساخته بخش خصوصی (مالکین) به بخش مسکن و عرضه آنها به بازار، اتفاق ویژه‌ای در بخش مسکن رخ می‌دهد.

آغاز جبران فوری وقفه پروژه‌های ناشی از شیوع کرونا 

محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه جبران فوری وقفه پروژه‌های بنادر کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا در دستور کار این سازمان قرار دارد، بر لزوم تحرک جدی در زمینه پیشرفت پروژه‌ها تاکید کرد. به گزارش ایلنا، راستاد در گردهمایی معاونان فنی و مهندسی این سازمان که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: با تلاش جدی در راستای کاهش و تعدیل مشکلات گام برخواهیم داشت و تاکید جدی سازمان بنادر و دریانوردی بر اتمام هرچه سریع‌تر پروژه‌ها چه در حوزه ابنیه و چه در حوزه تجهیزات است و انتظار داریم که تحرک جدی در زمینه پیشرفت پروژه‌ها حاصل شود. وی ادامه داد: باید وقفه‌ای که به دلیل شیوع ویروس کرونا در حوزه پیشرفت پروژه‌ها حاصل شده بود جبران شود و تاکید وزیر راه و شهرسازی نیز فعالیت جدی کارگاه‌ها بر اساس و مطابق پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و ما نیز تاکید داریم که کارگاه‌ها با تلاش جدی فعالیت کنند تا وقفه ایجاد شده جبران شود. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حداقل انتظار این است که در ادامه هیچ پروژه‌ای دچار اخلال و تاخیر نشود، گفت: علاوه بر پیشبرد کمی پروژه‌ها توجه به کیفیت مساله بسیار مهمی است که باید مورد توجه مدیران بنادر کشور باشد.


 

ارسال نظر