مکمل سیاست کاهش سود سپرده بانکی

۱۳۹۹/۰۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۷۳۱

نایب‌رییس اتحادیه املاک با تاکید بر اینکه دولت سیاست‌های اقتصادی را وارونه و از پایین به بالا اجرا می‌کند درباره راه نجات اقتصاد کشور و صنعت مسکن ایران توضیحاتی داد. حسام عقبایی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار کرد: کاهش سود بانکی اساسا کار خوبی در اقتصاد کشور محسوب می‌شود، این اقدام به روان‌سازی اقتصادی و گردش خوب مالی کمک می‌کند. از سوی دیگر سال‌هاست که فعالان اقتصادی اعم از کارخانه‌داران و فعالان اقتصادی و دهک‌های ضعیف جامعه که وام‌های 5، ‌10، ‌15 میلیون تومانی دریافت می‌کنند همواره به دنبال این بودند، تا نرخ سود تسهیلات کاهش پیدا کند.

وی تصریح کرد: اما باید به این نکته توجه شود که در کنار کاهش سود سپرده بانکی، کاهش سود تسهیلات دیده شود و از این مساله غفلت نشود.

وی بابیان اینکه سود تسهیلات 18 و 24 درصدی با سیاست‌های کلان اقتصادی مغایرت دارد، ادامه داد: زمانی که سود سپرده بانکی کاهش می‌یابد، عده‌ای از موجران که از مستأجران خود پول پیش (رهن) دریافت می‌کنند و آن را در بانک سپرده‌گذاری می‌کنند. وقتی سود این سپرده‌ها کاهش می‌یابد، توقع موجران از مستأجران افزایش می‌یابد.

نایب‌رییس اتحادیه املاک با اشاره به اینکه صاحب‌خانه‌ها با کاهش نرخ سود سپرده بانکی انتظار افزایش پول پیش را دارند، افزود: اینکه می‌گویم کاهش سود سپرده بانکی برای اقتصاد مفید است در این صورت است که یک پکیج اقتصادی داشته باشیم.

 اقتصاد کشور را باید از بالا به پایین اصلاح کنیم نه از پایین به بالا. به‌عبارت‌دیگر اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی تنها راه نجات اقتصاد کشور و صنعت مسکن است.

عقبایی تأکید کرد: اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی باید توسط مجلس دهم انجام می‌شد که این کار را متاسفانه نکردند. از مجلس یازدهم که شعار اقتصادی دارد و اکثر نمایندگان آن با هم هماهنگ هستند انتظار می‌رود اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی کشور را عملیاتی کند.

وی یادآور شد: حتی رهبر معظم انقلاب نیز نوروز سال گذشته این موضوع را به‌صورت تلویحی مطالبه‌گری کردند. از این رو مجلس یازدهم باید این مساله را در دستور کار خود قرار دهد.

وی بیان کرد: یکی از زیرمجموعه‌های اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی می‌تواند کاهش سود سپرده‌گذاری و در کنار آن کاهش سود تسهیلات بانکی باشد. به‌این‌ترتیب دهک‌های مختلف جامعه می‌توانند برای خرید خانه از این تسهیلات استفاده کنند.

وی بابیان اینکه اگر در کنار کاهش سود بانکی سایر بخش‌های مالی و سیاست‌های پولی و بانکی را اصلاح کنیم تا جلوی تورم گرفته شود کار بسیار خوبی است، اظهار کرد: نباید از مساله تورم غافل شویم؛ تورم کشور در فروردین‌ماه 99 بیش از 2برابر سود بانکی بوده است، این اتفاق خوبی نیست. باید فاصله بین تورم و سود بانکی بسیارکم باشد.

وی در بیان راهکار کاهش فاصله بین تورم و سود سپرده‌های بانکی، گفت: دولت باید در ساختار سیاست‌های پولی و مالی خود از بالا به پایین اقدام کند نه از پایین به بالا. در این صورت کاهش سود بانکی می‌تواند در رونق اقتصادی، افزایش سرانه‌های ملی، درآمدهای سرانه افراد و جهش تولید مدنظر رهبر معظم انقلاب تأثیرگذار باشد.

نایب‌رییس اتحادیه مشاوران املاک با تأکید بر اینکه مجلس یازدهم باید قوانینی را تصویب کند تا علاوه بر تورم، جلوی پول‌شویی را بگیرد، افزود: در این صورت کاهش سود سپرده‌های بانکی توأم با کاهش سود تسهیلات، می‌تواند عامل بازدارنده‌ای در کنترل تورم کشور  به‌خصوص کنترل تورم مسکن و نرخ اجاره‌بهای مسکن باشد.

عقبایی در پاسخ به اینکه آیا عزمی در دولت برای اصلاح سیاست‌های اقتصادی و اجرای آن از بالا به پایین می‌بینید، گفت: متأسفانه چنین عزمی که دولت برای اجرای سیاست‌های اقتصادی از بالا به پایین داشته باشد، دیده نمی‌شود. فعلاً این کار را برعکس (پایین به بالا) انجام می‌دهند. 

لازمه اصلاح سیاست‌های اقتصادی تا آنجایی که دولت اختیارات دارد در هیات دولت، شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی از حداکثر ظرفیت‌ها استفاده کند، ضمن اینکه با تعامل با مجلس یازدهم جاهایی که به قوانین خاص نیاز دارد، بتواند در کمیسیون اقتصادی مجلس رایزنی‌های لازم را انجام دهد.

وی تاکید کرد: مطالبه‌گری دولت در اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی در مجلس دهم کم‌رنگ بود؛ به‌عبارت‌دیگر اینها از مجلس دهم مطالبه‌گری نکردند.

 امیدواریم مجلس یازدهم در این زمینه ریل‌گذاری کرده و سیاست‌های پولی و بانکی کلان که یکی از زیرشاخه‌های کوچک آن اصلاح سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی است را به دولت ابلاغ و بر آن نظارت کند.

 

ارسال نظر