گواهی مالیاتی نقل و انتقال املاک مسکونی برخط شد

۱۳۹۹/۰۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۷۳۰

محمد مسیحی، معاون سازمان مالیاتی از امکان صدور گواهی الکترونیکی برخط در دفاتر اسناد رسمی برای نقل و انتقال قطعی و قطعی رهنی املاک مسکونی دارای پایان کار با کاربری مسکونی برای اخذ مالیات خبر داد.

به گزارش فارس، مسیحی در نامه‌ای به ادارات مالیاتی سراسر کشور از امکان صدور گواهی الکترونیکی برخط در دفاتر اسناد رسمی برای نقل و انتقال قطعی و قطعی رهنی املاک مسکونی دارای پایان کار با کاربری مسکونی برای اخذ مالیات خبر داد.

در این نامه آمده است: پیرو اطلاع‌رسانی‌های قبلی در خصوص استقرار سامانه موضوع تبصره ۴ ماده ۱۸۷ قانون مالیات‌های مستقیم و اجرای طرح اخذ مالیات نقل و انتقال املاک به دفاتر اسناد رسمی (منتهی به نامه شماره ۳۸۰۶/۲۳۰/د مورخ ۱۳۸۹/۰۲/۰۸ موضوع توسعه طرح مذکور به دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور به منظور تبیین فرآیند انجام کار در مرحله نخست اجرای این طرح، ترتیبات بهره‌برداری از سامانه موصوف و وظایف واحدهای سازمانی ذی‌ربط، به شرح زیر ابلاغ می‌گردد.

در بخشی از این نامه آمده است: در حال حاضر و در مرحله نخست این طرح، امکان صدور گواهی الکترونیکی برخط در دفاتر اسناد رسمی برای نقل و انتقال قطعی و قطعی رهنی املاک مسکونی دارای پایان کار با کاربری مسکونی وجود دارد. در مورد سایر املاک، از جمله املاک با کاربری‌های غیرمسکونی املاک فاقد پایان کار با در دست ساخت، املاکی که نقل و انتقال قبلی آنها بر اساس بند ج ماده ۱ قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی انجام شده است (فارغ از نوع کاربری)، املاک فاقد سند تفکیکی و نیز املاک دارای سند تفکیکی که بخشی از عرصه آنها دارای کاربری غیرمسکونی باشد و نیز در موارد انتقال املاک متوفی به وراث، در این مرحله از طرح، گواهی مالیاتی به صورت برخط صادر نشده و استعلام‌های فیزیکی دفاتر اسناد رسمی باید به صورت حضوری در ادارات امور مالیاتی ذی‌ربط پاسخ داده شده و حسب مورد، گواهی مربوط با استفاده از فرم‌های ضدجعل صادر گردد.

این نامه افزوده است: در مورد املاک دارای کاربری مسکونی که فاقد بدهی مالیاتی باشند، پس از ثبت استعلام الکترونیکی دفتر اسناد رسمی در سامانه، مالیات نقل و انتقال قطعی ملک مورد معامله به صورت برخط توسط سامانه محاسبه و اطلاعات قبض مالیاتی به صورت الکترونیکی به دفتر اسناد رسمی ارسال می‌شود. پس از اعلام بدهی مالیاتی و ارسال اطلاعات پرداخت به دفتر اسناد رسمی، مودی می‌تواند از طریق دفتر اسناد رسمی برای پرداخت مالیات اقدام نماید. 

پس از اعلام وصول برخط بانک عامل، گواهی مالیاتی شامل اطلاعات کامل ملک مورد انتقال صادر می‌شود. شماره واحدی که از طریق سامانه به این گواهی تخصیص داده شده و به دفتر اسناد رسمی اعلام می‌گردد، باید به عنوان شماره گواهی مالیاتی در اسناد مربوط لحاظ شود. گواهی مالیاتی موضوع ماده ۱۸۷ قانون مالیات‌های مستقیم و شماره تخصیص یافته به آن برای مدت 3ماه دارای اعتبار است. چنانچه ظرف این مدت معامله انجام نشود، استعلام مجدد بدهی مالیاتی مورد معامله ضروری است.

 

ارسال نظر