«دوچرخه» جذاب ترین مد حمل و نقل در دوران کرونا

۱۳۹۹/۰۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۷۲۹

رییس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران دوچرخه را یکی از جذاب‌ترین مدهای حمل و نقل در دوران کرونا دانست و گفت: متاسفانه تهران در این دوران نتوانست از این ظرفیت استفاده کند.

به گزارش تسنیم، محمدحسین بوچانی تشکیل کمیته تحقیق و توسعه (R&D) با کار ویژه بررسی تاب آوری شهر تهران را از جمله نخستین اقدامات این مرکز برای مواجه با ویروس کرونا معرفی و اظهار کرد: رویکرد فعالیت این کمیته نخست پذیرش فراگیری ویروس در تهران و ایران و ضرورت تهیه پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های مدیریت شهری و محله‌ای و دوم بهره‌مندی از تجربیات جهانی وتهیه پروتکل‌هاست. بوچانی، گزارش‌های تهیه شده در این مرکز را در 3گروه تجربه‌نگاری، افکارسنجی و هوشمندسازی طبقه بندی کرد و دگرگونی برخی از روش‌ها در مدیریت شهر همانند جمع آوری و دفن پسماند در دوران کرونا را محصول این مطالعات دانست.

وی یکی از دستاوردهای دوران کرونا برای شهرداری را گره خوردن مطالعات با اجرا معرفی کرد و گفت: برای اینکه شهرها در دوران اپیدمی دچار تشنج و در عین حال رخوت نشوند باید 4 ویژگی ساختارهای هماهنگ، بسترهای هوشمند، فضای روشن و شفاف اجتماع شهری و برنامه‌ریزی برای شرایط بحران را داشته باشد.

رییس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران بر ضرورت پایبندی شهرها به پژوهش تأکید کرد و افزود: هر ساختار اجرایی باید برای دو زمان عادی و بحران برنامه‌ریزی جداگانه داشته باشد؛ کلان شهرهای دنیا با یک بحران مانند کرونا آزمایش شدند و شهرهایی که ضوابط و مقررات تاب آوری را لحاظ کرده‌اند توانسته‌اند با آمادگی بیشتری دربرابر کرونا مقاومت کنند. به گفته وی تاب آوری شهر بعد فراموش شده تهران در سال‌های گذشته بوده که کرونا این تذکر جدی را به تمامی دولت‌های ملی و محلی برای آماده سازی شهرها بر این اساس داده است.

بوچانی سرمایه اجتماعی را به‌عنوان یکی دیگر از درس آموزه‌های کرونا در تهران معرفی کرد و گفت: شهرهایی که دارای این ویژگی‌اند با مشارکت و همکاری شهروندان روبه‌رو می‌شوند همانطور که در تهران نواحی‌ای که سرمایه اجتماعی بالاتر دارند توانسته‌اند در برابر کرونا مقاومت بیشتر و با مدیریت شهری نیز همکاری مطلوب‌تری داشته باشند. رییس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران دوچرخه را یکی از جذاب‌ترین مدهای حمل و نقل در دوران کرونا دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه تهران در این دوران نتوانست از این ظرفیت استفاده کند؛ کوتاه بودن طول سفرها و خلوت بودن شهر دو خصیصه‌ای است که دوچرخه را شیوه پاسخگو جابه‌جایی می‌کند.

به گفته وی، دوچرخه آینده حمل و نقل شهری را در سیطره خود قرار می‌دهد؛ مدی ارزان، شاداب ولی ناسازگار با توپوگرافی تهران است که با تغییر مدل دوچرخه‌ها از دنده‌ای به برقی می‌تواند نجات بخش شهرهایی مانند تهران باشد.

بوچانی از انتشار 110 عنوان کتاب در سایت مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران همزمان با شروع کرونا خبر داد و گفت: ما معتقدیم پژوهش‌های شهری صورت گرفته در شهرداری تهران حق همه شهروندان است از همین‌ رو یک هزار و 660 عنوان پروژه مطالعاتی به‌طور کامل در این سایت و سایت شفافیت بارگذاری شده است.

 

ارسال نظر