اعمال محدودیت کرونایی در مترو پایتخت از امروز

۱۳۹۹/۰۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۷۲۸
اعمال محدودیت کرونایی در مترو پایتخت از امروز

گروه راه و شهرسازی|

استفاده از ماسک از امروز در ایستگاه‌ها و قطارهای متروی تهران اجباری شده و از همین رو، از ورود افراد فاقد ماسک به مترو جلوگیری خواهد شد. در همین حال عرضه ماسک با قیمت مصوب در ۲۵ ایستگاه منتخب متروی تهران و حومه صورت خواهد گرفت تا مانعی در رفت و آمد شهروندان با استفاده از مترو وجود نداشته باشد.

به گزارش «تعادل»، تعداد مسافران مترو در هفته گذشته از مرز 440 هزار نفر، در روز عبور کرد. به گفته مسوولان مترو، در محدوده این مرز جمعیتی، امکان رعایت فاصله اجتماعی ممکن است، اما با افزایش روز افزون تعداد مسافران مترو، رعایت این مساله در مترو سخت خواهد شد. 

پیش از این، علی رضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، گفته بود: ۵۰ درصد مسافران مترو از وسایل حفاظت شخصی اعم از ماسک و دستکش استفاده می‌کنند. او همچنین گفته بود، استفاده ۵۷۰هزار نفر از مترو تهران در روزهای اخیر عدد قابل توجهی است.

فرنوش نوبخت، ‌مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با اشاره به اینکه از روز شنبه از ورود افراد فاقد ماسک جلوگیری به عمل خواهد آمد، اعلام کرد: تمامی شهروندانی که قصد استفاده از مترو را دارند باید ماسک داشته باشند و این طرح به منظور حفظ سلامتی افرادی که قصد دارند از سامانه‌های حمل و نقل عمومی دورن شهری استفاده کنند، تصویب شده و نیازمند یاری شهروندان و مسافران برای اجرای هرچه بهتر این طرح هستیم.

او همچنین از عرضه ماسک با قیمت مصوب در ۲۵ ایستگاه منتخب متروی تهران و حومه خبر داد.

به گزارش ایسنا، نوبخت با اشاره به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو افزود: شرکت بهره‌برداری مترودر همین رابطه از روز شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ۹۹ در مرحله اول در ۲۵ ایستگاه منتخب که جمعیت بیش از ۵۰۰ هزار نفر در آن تردد می‌کند، اقدام به عرضه ماسک با قیمت مصوب می‌کند.

وی تصریح کرد: این کار با محوریت وزارت صمت، شهرداری تهران و معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران و با همکاری اتاق اصناف تهران و اتحادیه پوشاک تهران در ایستگاه‌های تهران (صادقیه)، کرج، گلشهر، امام خمینی (ره)، شهرری، پانزده خرداد، تئاتر شهر، میدان آزادی، بیمه، آزادگان، میدان محمدیه، شادمان، سعدی، فرهنگسرا، فردوسی، خیام، پایانه جنوب، جوانمرد قصاب، میدان انقلاب اسلامی، حسن آباد، شهدای هفتم تیر، شهید نواب صفوی، دروازه دولت، میدان شهدا و سبلان اجرا می‌شود.

نوبخت گفت: در این طرح سعی شده تا ماسک با قیمت مصوب در اختیار مردم قرار گیرد تا این طرح با موفقیت اجرایی شود.

   جلوگیری از تجمع هنگام توزیع ماسک 

کرمی محمدی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران ضمن تشریح تمهیدات شهرداری برای مقابله با موج دوم شیوع کرونا، در پاسخ به اینکه آیا سازوکار اجباری شدن توزیع ماسک در حمل و نقل عمومی تعیین شده و براساس مهلت وزارت کشور از شنبه اجرایی خواهد شد یا خیر؟ گفت: امیدواریم و دوستان به ما این قول را داده‌اند که از شنبه اجرایی شود.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در پاسخ به اینکه با توجه به وعده همکاری وزارت صمت برای تامین ماسک، شهرداری چه تمهیداتی در رابطه با چگونگی توزیع و جلوگیری از تجمع و ورود بدون ماسک به حمل و نقل عمومی در نظر گرفته است؟ اظهار کرد: در مترو برنامه‌ریزی شده است تا فضایی برای این کار اختصاص داده شود و در اتوبوسرانی و تاکسیرانی نیز به همین صورت است. برنامه‌ریزی دقیق آن هنوز به ما اعلام نشده است، اما معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تیمی را برای این منظور اختصاص داده است.

   ماسک در تاکسی اجباری نیست

در همین حال، ‌علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران با اشاره به اینکه استفاده از ماسک در تاکسی‌ها اجباری نیست گفت: طی دو هفته آینده بیش از 15 هزار تاکسی مجهز به فضای جداکننده راننده و مسافر می‌شوند.

قنادان در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این پرسش که آیا استفاده از ماسک در تاکسی‌های تهران از روز شنبه اجباری است؟ اظهار کرد: در این زمینه هیچ دستورالعمل و پروتکلی از سوی ستاد مقابله با کرونا ابلاغ نشده است، بنابراین استفاده از ماسک در تاکسی‌ها اجباری نیست.

وی با اشاره به اینکه البته بهتر است شهروندان حتما هنگام استفاده از تاکسی از ماسک استفاده کنند، گفت: تا دو هفته آینده بیش از 15 هزار تاکسی در پایتخت مجهز به فضای جداکننده مسافر و راننده می‌شود.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران گفت: پیش از این نیز تعداد زیادی تاکسی مجهز به این فضاهای جداکننده شده بودند که با افزایش ظرفیت تولید کاورهای جداکننده سرعت تهیه و نصب فضای جداکننده بیشتر می‌شود.

قنادان گفت: خوشبختانه به تازگی آمار تاکسیرانان مبتلا به کرونا افزایش چندانی نیافته و 80 درصد رانندگانی که در اثر کرونا فوت شده و یا به‌طور کلی درگیر این بیماری شده‌اند در بازه زمانی اوایل اسفند بوده و 15 درصد این آمار مربوط به نیمه اول فروردین و 5 درصد مربوط به نیمه دوم فروردین است.

وی اظهار کرد: این آمار نشان می‌دهد اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی در تاکسی‌ها و سوار شدن تنها دو مسافر در صندلی عقب همچنین ارایه آموزش‌ها به تاکسیرانان و جدیت در ضدعفونی تاکسی‌ها نتایج بسیار خوبی داشته است.

   تمهیدات برای موج دوم احتمالی کرونا

رضا کرمی محمدی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران همچنین در گفت‌وگو با ایلنا درباره تمهیدات شهرداری برای موج دوم احتمالی شیوع کرونا در پاسخ به این سوال که شهرداری یک پیش بینی 3ماهه برای تامین موادغذایی و اقلام اساسی داشت و با توجه به نزدیکی به اتمام آن آیا بازهم برنامه زمان بندی برای ذخیره سازی مواد غذایی دارد یا خیر؟ گفت: خوشبختانه با اقدامات انجام شده در ابتدای شیوع کرونا، تا اواسط عید که فشارها هم زیاد بود تامین همه مواد پاسخگو بود و ذخیره سازی نیز تا 3 ماه انجام شد و برخی مکان‌هایی جدید نیز برای انبار کردن اقلام غذایی اختصاص یافت و این تجربه باعث شد تا ذخیره‌سازی چندماه جلوتر نیز درنظر گرفته شود و این اقدام با توجه به اینکه حداقل تا یک سال آینده با مساله کرونا درگیر هستیم، ادامه خواهد یافت.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران ادامه داد: ذخیره سازی مواد غذایی بستگی به مصرف دارد و همیشه به میزان سه ماه ذخیره تامین است و هر کالایی که مصرف شود، بلافاصله جایگزین خواهد شد.

او همچنین درخصوص تامین مواد بهداشتی و شوینده گفت: تولید این مواد معمولا زیاد و ارزان قیمت است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

کرمی محمدی اظهار کرد: اکنون تنها مشکلی که به‌نظر می‌رسد؛ مساله کادر پزشکی و درمانی است و در این مدت استخوان‌های آنها خرد شده است و ادامه یافتن این فرآیند و تمام نشدن دوره بیماری باعث می‌شود تا فشار همچنان بر دوش کادر درمانی باشد و این بیشترین آسیب را در آینده به کشور خواهد زد، چرا که جایگزین این نیرو نیز زمانبر است و باید تلاش کنیم این سرمایه را حفظ کنیم و برای آن فکری شود.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در پاسخ به سوالی در خصوص بازگشایی بوستان‌ها و تاکیدهایی که برای جلوگیری از تجمع در این اماکن می‌شود، گفت: شهرداری هر اقدامی در این رابطه هم که انجام دهد، اما وقتی مردم حضور داشته باشند، این مساله رخ می‌دهد. یک جمعی در پارک‌ها کنار همدیگر می‌نشینند که یا باید به صورت انتظامی برخورد شود که این مساله در توان شهرداری نیست و یا اقدامات بهداشتی، تبلیغ و تذکر به مردم صورت گیرد و هم اکنون نیز توسط نگهبان‌های پارک‌ها و بوستان‌ها این کار در حال انجام است، اما اینکه مردم چقدر گوش دهند نیز مهم است و شهرداری در سطح شهر در این حد نیرو ندارد که بخواهد در این زمینه نظارت کند و حتی اگر برخوردی هم کنیم محکوم هستیم و از لحاظ قانونی امکان برخورد برای ما وجود ندارد.


 

ارسال نظر