ایرانشهر

۱۳۹۹/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۶۷۵

پیاده‌روهای تهران اجاره‌ داده می‌شود؟

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران از ارسال لایحه بهره‌برداری از پیاده‌روهای تهران توسط شهرداری خبر داد و گفت: در این لایحه به موضوعات مختلف از جمله اجاره پیاده‌راه به برخی اصناف اشاره شده است. هاشمی در گفت‌وگو با فارس، درباره لایحه بهره‌برداری از پیاده‌روها که توسط شهرداری تهران به شورای شهر ارایه شده است، گفت: این لایحه دارای آیین‌نامه و جزییات مفصلی است که در حال حاضر همکاران ما در کمیسیون مربوطه در حال بررسی آن هستند. وی افزود: فعالیت در پیاده‌روها قانونا ممنوع نیست و در قالب این لایحه نیز قرار نیست که پیاده‌رو به فروش برسد چرا که سندی در این زمینه وجود ندارد. رییس شورای شهر تهران اظهار کرد: در صورت تصویب این لایحه در صحن شورا و رای موافق اکثر اعضا، امکان اجاره فضای پیاده‌راه برای برخی از مشاغل از جمله برخی از رستوران‌ها و اغذیه‌فروشان امکانپذیر خواهد شد. هاشمی با تأکید بر اینکه لایحه بهره‌برداری از پیاده‌راه‌ها هنوز در صحن شورا بررسی نشده است، گفت: پس از بررسی ابعاد این لایحه در کمیسیون مربوطه در شورای شهر موضوع بهره‌برداری پیاده‌راه‌ها در صحن به بحث و گفت‌وگو گذاشته می‌شود.

 

زنگ خطر توقف فاصله‌‌گذاری اجتماعی در مترو 

تعداد مسافران مترو هر روز در حال افزایش است. طی یک هفته گذشته ۴۱ هزار نفر به تعداد مسافران افزوده شده است و روزانه بیش از ۵۵۰ هزار نفر با این وسیله سفر می‌کنند؛ در این شرایط می‌توان گفت زنگ خطر توقف فاصله‌گذاری در مترو به صدا درآمده است. به گزارش تسنیم، فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 5 میلیون نفر با مترو سفر کرده‌اند، گفت: روز سه شنبه 556 هزار و 32 نفر از مترو استفاده‌ کرده‌اند در حالی که این رقم در سه شنبه هفته گذشته 513 هزار و 442 نفر بوده است و در ایام نوروز تنها یکصد هزار نفر با مترو تردد داشته‌اند. این آمار نشان می‌دهد، طی یک هفته اخیر 41 هزار و 590 نفر به مسافران مترو افزوده شده و این در حالی است که یوسف حجت سرپرست سابق معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پیش از این به گفته بود که اگر تعداد مسافران مترو از 400 هزار نفر عبور کند، ظرفیت مترو جوابگوی فاصله‌گذاری اجتماعی نیست و نمی‌توان توقع داشت این تعداد مسافر در مترو قرار گیرند و فاصله‌‌شان نیز حفظ شود. در هفته سوم فروردین که تعداد مسافران حدود 350 هزار نفر بود، در برخی ساعات و مکان‌ها وضعیت از کنترل خارج می‌شد بنابراین نگرانی کنونی این است که تعداد مسافران مترو از 400 هزار نفر بیشتر شود.

تقسیم‌بندی منطقه‌ای پایتخت تغییر می‌کند

به تازگی معاونت امور مناطق شهرداری تهران پروژه‌ای به مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران ارایه داده و از کارشناسان این مرکز خواسته است که طرح پژوهشی تغییر و اصلاح منطقه‌بندی در تهران را تدوین و ارایه کنند. به گزارش ایسنا، مریم ابهری، مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی امور مناطق مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران درباره طرح اصلاح ساختار تقسیم‌بندی مناطق گفت: این طرح مطالعاتی تقسیم‌بندی مناطق در مراحل مقدماتی قرار دارد و هنوز به جمع‌بندی نرسیده است اما آنچه مسلم است اینکه تقسیمات منطقه‌بندی فعلی شهر تهران مشکلات و مسائلی را ایجاد کرده است و ضرورت دارد که اصلاح شود. او افزود: علاوه بر این، منطقه‌بندی تهران با توجه به تغییر شرایط شهر و تغییراتی که در طی دهه‌های اخیر انجام شده و لازم است که تغییری در این مرزبندی‌ها صورت گیرد. مثلا برخی مناطق در تهران مثل منطقه 4 یا منطقه یک در مقایسه با برخی مناطق دیگر از وسعت خیلی بیشتری برخوردارند و جمعیت زیادی را در خود جا داده است و شاید لازم باشد که این منطقه مثلا به دو منطقه تبدیل شود. یا برخی بزرگراه‌ها که پیش از این در تهران نبودند مثل بزرگراه صیاد شیرازی یا بزرگراه امام علی(ع) از وسط برخی مناطق عبور می‌کنند حال آنکه شاید مناسب باشد که در مرزبندهای بین مناطق قرار گیرند.

پول بلیت قطارهای کنسل شده مسترد شد

مدیرعامل شرکت راه‌آهن از بازگرداندن کامل هزینه بلیت قطارهای خریداری شده از سوی مسافران در شرایط کرونا خبر داد. به گزارش مهر، سعید رسولی در مراسم رونمایی از ۵۶ دستگاه ناوگان ریلی، این تعداد ناوگان را حاصل سرمایه‌گذاری شرکت‌های ریلی، شرکت‌های واگن ساز، شرکت راه آهن و بانک‌های عامل به ارزش ۱۲۵ میلیارد تومان دانست و گفت: هفتم اردیبهشت امسال رکورد حمل روزانه بار ریلی با ۱۳۲ تُن-کیلومتر شکسته شد. وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۵.۱ میلیون تن-کیلومتر در شبکه ریلی حمل شد، در حالی که متوسط حمل ماهیانه بار در گذشته ۴ میلیون تُن-کیلومتر بود. مدیرعامل راه آهن ادامه داد: همچنین از ابتدای امسال تاکنون ۱۶۸ هزار تن گندم در شبکه ریلی جابه‌جا شد، ضمن اینکه امسال برای اولین‌بار بعد از ۱۵ سال حمل مستقیم بار از کشتی به قطار را شاهد بودیم که با همکاری گمرک و شرکت بازرگانی دولتی ایران انجام شد و همچنان با قدرت ادامه دارد. به گفته رسولی، در فروردین امسال ۱۶۸ هزار تن بار جدید نیز جذب ریل شد. وی با بیان اینکه هنوز خبری از تسهیلات حمایتی کرونایی از شرکت‌های ریلی نیست، گفت: هزینه بلیت‌ها به‌طور کامل به مسافران مسترد شده است.


 

ارسال نظر