ایرانشهر

۱۳۹۹/۰۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۵۴۱

تحولات مسکن در فروردین بیانگر وضعیت واقعی نیست

فرشید پورحاجت، کارشناس بازار مسکن، تعطیلات نوروزی و شیوع ویروس کرونا را علت افت شدید معاملات و ثبات قیمت دانست و گفت: تحولات بازار مسکن در یک ماه گذشته نمی‌تواند بیان‌کننده وضعیت واقعی آن باشد و در اردیبهشت ماه متغیرهای اثر گذار بر بخش مسکن خود را نشان می‌دهد. پورحاجت در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: افت شدید بازار‌های مالی از جمله مسکن در فروردین ماه قابل پیش بینی بود و به دلیل شیوع بیماری کرونا به جز بازار بورس، تمامی بازارها با رکود شدید مواجه بودند.

وی افزود: با این وجود وضعیت معاملات مسکن در فروردین ماه بیان‌کننده اوضاع واقعی آن نیست و انتظار داریم متغیر‌هایی مثل نرخ تورم، نرخ دستمزد، عوارض، مالیات و قیمت ارز به تدریج در ماه‌های آینده اثرگذاری خود را بر بازار مسکن نشان دهد. ‌ پورحاجت با بیان اینکه نمی‌توان به مدت طولانی تقاضای مسکن را عقب انداخت، تصریح کرد: درست است که تقاضای واقعی به علت جهش قیمت‌ها سرکوب شده اما این برای بخش مسکن که پیشرو است و می‌تواند در سال جهش تولید به اقتصاد کشور کمک کند اصلاً خوب نیست. دبیر کانون انبوه‌سازان، رکود تورمی را گزینه محتمل برای آینده بازار مسکن دانست و گفت: مادامی که تولید مسکن از تقاضای مصرفی عقب باشد و از طرف دیگر نرخ ارز روند صعودی داشته باشد نمی‌توان بازار مسکن را کنترل کرد. وی تاکید کرد: دولت باید با ارایه بسته‌های تشویقی به سازندگان بخش خصوصی، بخش ساخت و ساز را به حرکت درآورد. اگر این اتفاق بیفتد بازار مسکن کنترل خواهد شد.

وعده تکمیل پلاسکو  تا پایان سال 99 

سیدپرویز فتاح، رییس بنیاد مستضعفان با اشاره به احداث اسکلت آخرین طبقه ساختمان پلاسکو گفت: درخصوص مشکل پارکینگ مباحثی با شهرداری مطرح شد ضمن آنکه بنیاد پارکینگ پروانه مقابل ساختمان پلاسکو را بازسازی می‌کند. به گزارش فارس، فتاح اظهار کرد: در پلاسکو اختلافاتی با شهرداری وجود دارد، به آنجا رفت و آمد داریم و در حال پیگیری هستیم اما رفاقت‌ها اجازه نمی‌دهد این اختلافات عمق پیدا کند. رییس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه از شهرداری تشکر می‌کنیم که مانعی برای احداث پلاسکو ایجاد نکردند، گفت: البته شهرداری ادعاهایی داشت که در پلاسکو بنیاد باید بحث پارکینگ را رفع کند، پیش از این آقای سعیدی‌کیا رییس سابق بنیاد مستضعفان مستنداتی از جمله مصوبه کمیسیون ماده 5 که به امضای مهدی هاشمی رییس شورای شهر رسیده بود را داشتند، مبنی بر اینکه پارکینگ از تعهد بنیاد خارج است. چون پلاسکوی قدیم هم پارکینگ نداشت و چون حقوق مکتسبه و مالکانه داشته شهرداری نمی‌تواند برای پارکینگ محکوم کند. وی با بیان اینکه با این حال برای همکاری بهتر با شهرداری تعامل کردیم، افزود: روبروی ساختمان پلاسکو پارکینگ پروانه است که محل تجمع دستفروش‌ها است؛ آنجا را بازسازی می‌کنیم. رییس بنیاد مستضعفان گفت: اگر مشکلی پیش نیاید طبق وعده‌ای که داده بودیم مبنی بر اینکه پلاسکو پایان سال 99 به اتمام می‌رسد این ساختمان را تحویل می‌دهیم.

فروش اقساطی ۳۵۰۰۰ واحد مسکن مهر در پردیس

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس با اشاره به فروش اقساطی ۳۵ هزار واحد مسکن مهر در این شهر جدید از تلاش برای تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی سایت‌های مسکن مهر این شهر جدید به موازات تکمیل واحدها و سکونت مالکان خبر داد. مهدی هدایت، در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجموع واحدهای مسکن مهر این شهر جدید را افزون بر ۸۲ هزار عدد خواند و با اشاره به اینکه تاکنون ۴۲ هزار واحد از این تعداد افتتاح شده است، گفت: واحدهای تکمیل شده هم‌اکنون در حال تحویل به مالکان است. او با اشاره به اینکه تاکنون فروش اقساطی ۳۵ هزار واحد مسکن مهر در پردیس انجام شده است، افزود: با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم و با همکاری سازمان مدیریت و بانک مسکن وام هزار میلیارد تومانی مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های زیربنایی و روبنایی مسکن مهر پردیس به شرکت عمران تعلق گرفت.

پیگیری بدهی ایرلاین‌های خارجی به مسافران

درحالی که ایرلاین‌های خارجی به بهانه بی‌نظمی در دفاتر نمایندگی خود، وجه بلیت‌های ابطال شده را به مسافران پرداخت نمی‌کنند، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از پیگیری بدهی شرکت‌های هواپیمایی خارجی به مسافران خبر داد. حدود ٧٠ روز بعد از اعمال محدودیت در پروازهای داخلی و لغو بسیاری از پروازهای خارجی مسافران به دلیل شیووع ویروس کرونا در جهان، پرونده بدهی ایرلاین‌ها به مسافران نوروزی هنوز بسته نشده است. در این بین وضعیت پرداختی ایرلاین‌های ایرانی نسبت به ایرلاین‌های خارجی بهتر به نظر می‌رسد و شکایت مسافران بیشتر از شرکت‌های هواپیمایی خارجی است که هنوز پول پروازهای انجام نشده را به مشتری‌های خود بازنگردانده‌اند. رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری به ایرنا گفت: ایرلاین‌های داخلی بر سر پرداخت بدهی خود به مسافران متعهد بوده‌اند.موضوع بدهی ایرلاین‌های خارجی به آژانس‌های طرف قرارداد نیز توسط سازمان هواپیمایی در حال پیگیری است و وضعیت اعلام خواهد شد.

 

ارسال نظر