سرانجام خانه‌های ۳۵ متری و پلاسکو در پایتخت

۱۳۹۹/۰۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۴۲۸

عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در خصوص آخرین وضعیت صدور پروانه در شهر تهران، ساختمان پلاسکو، پادگان ۰۶، سرانجام خانه‌های کوچک مقیاس و غیره توضیحاتی ارایه کرد.

به گزارش ایسنا، گلپایگانی در یک نشست خبری مجازی با اشاره به اهمیت و اعتبار حیات و فضای باز در ساختمان‌ها گفت: در سازمان نوسازی به دنبال شکلی از معماری هستیم که حیاط‌های کوچک متناسب با زندگی آپارتمان نشینی ایجاد شود. او در پاسخ به اینکه کرونا چه تاثیری روی میزان صدور پروانه‌های ساختمانی گذاشته است تصریح کرد: معمولا در ماه پایانی سال یعنی اسفند ماه با توجه به شرایط اقتصادی شاهد هجوم مردم به شهرداری‌ها برای اخذ پروانه و تثبیت ساخت و سازهای قبلی هستیم اما از اوایل اسفند ماه سال گذشته که موضوع کرونا مطرح شد هم به دلیل رعایت مردم و هم به دلیل ایجاد محدودیت حضور فیزیکی، شاهد کاهش مراجعات بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه روند صدور پروانه در ماه‌های اسفند ۸ سال گذشته رابررسی کرده و باید اعلام کنم که در اسفند ماه سال گذشته، ۱۶ درصد میزان صدور پروانه‌ها کاهش یافته است گفت: این مساله نشان‌دهنده رکود اقتصاد مسکن است که البته دامنه کاهش صدور پروانه‌ها نیز در فروردین ماه امسال کاملا مشهود است. وی در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری جشنواره ساختمان و معمار برتر سبب باندبازی و افزایش قیمت مسکن می‌شود یا نه؟ گفت: جشنواره فیلم فجر فیلم‌های خوب را معرفی می‌کند و این برندسازی کاذب نیست چرا که ما تنها می‌خواهیم معماری ساختمان‌های برتر را به مردم معرفی کنیم تا یک مطالبه برای داشتن ساختمان‌های با معماری عمیق ایجاد شود و تشخیص سره از ناسره توسط گروه‌های کارشناسی انجام می‌شود و به نظرم نباید از ترس خطرات، یک کار خوب را کنار بگذاریم اما معتقدم که باید در این فرآیند نظارت شود تا دغدغه‌های احتمالی اعلام شده رفع شود.

وی در خصوص سرانجام ساختمان پلاسکو و صحبت‌های رییس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه از نظر قانونی هر ساختمانی که در شهر ساخته می‌شود باید ابتدا پروانه دریافت کند، گفت: در مورد ساختمان پلاسکو دو مساله وجود داشت که یکی از آنها چگونگی محاسبه هزینه صدور پروانه است چرا که برخی‌ها معتقدند از آن جایی که حریق و تخریب پلاسکو ناخواسته بوده، مشمول پرداخت عوارض ساختمانی نیست و درخواست دارند که شهرداری نگاه ویژه‌ای در این خصوص داشته باشد اما قانون صراحتا اعلام کرده که شهرداری نمی‌تواند در عوارض ساختمانی تخفیف بدهد و اجازه این کار را نداریم که در مورد این مساله مکاتباتی انجام شده و قرار است این مساله در هیات دولت توسط وزیر راه و شهرداری پیگیری شود.

وی ادامه داد: اما مساله دوم موضوع تامین پارکینگ است که بنیاد می‌گوید ساختمان قبلی پلاسکو پارکینگ نداشته اما مصوبه شورای عالی شهرسازی است که همه ساختمان‌های بزرگ باید پارکینگ داشته باشند که در این خصوص با وزیر راه مکاتبه کرده و قرار شده در اولین جلسه شورای عالی معماری در مورد تامین پارکینگ پلاسکو صحبت شود اما تا زمانی که این دو مشکل رخ ندهد از نظر ما ساخت و ساز پلاسکو بدون اخذ پروانه است. وی ادامه داد: باید تاکید کنیم که بنیاد مستضعفان با ما همکاری لازم را دارد و با اینکه تحت فشار کسبه است اما در حال ساخت ساختمانی منطبق بر نقشه‌های مصوب است که این نقشه‌ها توسط شهرداری بررسی شده و شرکت سازنده معتبر است و دستگاه‌های نظارتی نیز متعهدانه نظارت می‌کنند و نقشه مکانیک، برق و تاییدیه سازه نیز از سازمان نظام مهندسی اخذ شده است و اگر این دو مشکل ساختمان پلاسکو نیز حل شود می‌توانیم گواهی عدم خلاف را صادر کنیم اما تا آن زمان باید قوانین را رعایت کنیم. وی در خصوص سرانجام ساخت واحدهای مسکونی کوچک مقیاس که توسط شهرداری تهران پیشنهاد شده بود نیز گفت: متولی اصلی این موضوع سازمان نوسازی است اما همین الان هم ضوابط طرح تفصیلی اجازه ساخت واحدهای ۳۵ متری را می‌دهد.

گلپایگانی ادامه داد: از نظر ما در این طرح جدید هر ساختمانی که می‌خواهد ساخته شود اجازه دارد ۲۰ درصد واحدهایش را کوچک بسازد که در حال حاضر حداقل واحد مسکونی ۳۵ متری است که ما در پیشنهاد جدیدمان عنوان کردیم که حتی واحدهای کمتر از ۳۵ متر می‌تواند ساخته شود. وی افزود: البته این واحدها باید از نظر اجتماعی و فرهنگی به صورت مختلط باشد یعنی اینگونه نباشد که در یک ساختمان همه واحدهایش ۳۵ متر و کمتر باشد. باید واحدهای بزرگ‌تر و کوچک‌تر در کنار هم دیده شود که از طریق سازمان نوسازی این پیشنهاد به وزارت کشور داده شده و در یک کارگروه ویژه مسکن در حال پیگیری است و جلسات کارشناسی در چند مرحله برگزار شده و منتظر تصمیم نهایی در این خصوص هستیم. وی همچنین در خصوص سرانجام طرح پادگان ۰۶ با بیان اینکه در گذشته در شهرداری منطقه توافق شده بود که متراژ این پادگان به وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار متر مربع ساخته شود گفت: با توجه به قانون انتقال پادگان‌ها به خارج از شهر می‌توانیم در مورد این پادگان که با شهرداری نیز در مورد بهره‌برداری متفاوت از این پادگان به توافق رسیدند کاربری‌های دیگری در نظر بگیریم که البته باید عنوان کنم در این منطقه بوستان وجود ندارد و البته پیشنهادهای دیگری هم مطرح است که این پیشنهادها برای بررسی ترافیکی به معاونت‌های مذکور سپرده شده است. گلپایگانی در خصوص کمبود پارکینگ در تهران نیز با بیان اینکه مشکل پارکینگ در تهران باید از طریق ضوابط و عملیات اجرایی حل شود گفت: در بحث ضوابط از کارشناسان دانشگاه تهران کمک خواستیم که یک بازنگری در مورد پارکینگ مبدا، مقصد و تبادل سفر داشته باشند که در حال مطالعه هستند. وی با اشاره به بعد عملیات اجرای کمبود پارکینگ با بیان اینکه در حال حاضر ۳ تا ۴ هزار پارکینگ در حال ساخت در تهران داریم اما به دلیل مسائل مالی پیشرفت آنها کند است گفت: بعضا به دلیل مشکلات حقوقی و مالی با مشکلاتی مواجه هستیم که در حال اخذ اجازه از شورا هستیم تا برای رونق بخشیدن به پارکینگ‌های فضاهای محلی اقداماتی انجام دهیم هر چند که برای صدور سند پارکینگ‌های مکانیزه به توافق رسیدیم؛ البته از شهرداران مناطق خواستیم که زمین‌های متعلق به شهرداری را در هر مقیاس و وسعت شناسایی کنند تا بتوانیم پارکینگ خارج از ملک را تامین کنیم.

 

ارسال نظر