ایرانشهر

۱۳۹۹/۰۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۳۳۰

تمدید قرار داد؛ راهکار دولت برای اجاره نشین ها

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه با بیان اینکه اجرای طرح اجاره‌داری حرفه‌ای به دلیل ویروس کرونا سخت است، گفت: ‌برای بخش اجاره مسکن تصمیماتی گرفته شده که در صورت تصویب در ستاد ملی کرونا یک گام به جلو است.به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، تمدید قراردادهای اجاره مسکن جزو پیشنهادات وزارت راه و شهرسازی به ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا برای حمایت از مستاجران است.محمودزاده در گفت‌وگو با تسنیم، در خصوص آخرین وضعیت طرح اجاره‌داری حرفه‌ای اظهار کرد: طرح اجاره‌داری حرفه‌ای سال گذشته تدوین و بهمن‌ماه برای دستگاه‌های ذی‌ربط ارسال شد. بعضاً برای وزارتخانه‌های کشور، صمت، سازمان ثبت و دستگاه‌های دیگر که به‌نوعی درگیر این بحث هستند، طرح اجاره‌داری حرفه‌ای را ارسال کرده‌ایم.وی افزود: این کار برای آن انجام‌شده تا از منظر تخصصی درباره این طرح اظهارنظر کنند، متأسفانه طی اسفندماه تاکنون امکان برگزاری جلسات کارشناسی فراهم نبوده است. امیدواریم از این هفته بتوانیم یا به‌صورت مجازی جلسات کارشناسی را برگزار کرده یا با دریافت پاسخ مکتوب بتوانیم جمع‌بندی نهایی طرح مذکور را عملیاتی کنیم.معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به اینکه می‌توان امیدوار بود، این طرح امسال عملیاتی شود، گفت: برای امسال اجاره‌داری حرفه‌ای به مفهوم ساختار‌سازی است. به عبارت دیگر شرکت‌هایی را باید ایجاد کنیم که این کار زمانبر است. ممکن است 3 ماه یا 6 ماه تأسیس یک شرکت زمان ببرد و اطلاع‌رسانی لازم برای آن انجام شود.محمودزاده بیان کرد: با توجه به شرایط موجود کشور شیوع کرونا ویروس  اظهارنظر درباره این مساله مقداری سخت است چراکه تحرک همه را تحت تأثیر قرار داده است.

درخواست یک‌میلیارد دلاری از صندوق توسعه برای شهرداری

شورای شهر تهران در نامه‌ای از دولت درخواست کرده تا شهرداری تهران از اعتبار یک میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا سهمی داشته باشد. به گزارش ایلنا، مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران کسری بودجه شهرداری تهران در امسال را در صورت ادامه روند کنونی محتمل دانست و از ارسال نامه‌ای به دولت برای در نظر گرفتن سهمی از اعتبار صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا خبر داد.به گفته فراهانی، شهرداری تهران برای پوشش هزینه‌های خود و مواجه نشدن با کسری بودجه نیاز به استفاده از منابع داخلی و خارجی دارد. این نهاد حتما نیازمند است از صندوق توسعه ملی و بودجه دولتی برای مقابله با کرونا استفاده کند، اوایل امسال هم در نامه‌ای به دولت این موضوع را درخواست کردیم. اما برخلاف پیگیری‌های زیاد، تا به امروز حتی یک ریال بابت این مساله از سوی دولت ملی به دولت محلی که شهرداری‌ها است، داده نشده است.پیشتر و در اسفند ۱۳۹۸، دولت بسته یکصد هزار میلیاردی را به تصویب رسانده و یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کرد.رییس کمیته برنامه، بودجه و محاسبات شورای شهر تهران، به راهکارهای داخلی هم اشاره کرد و گفت: باید درباره روش‌های جدید برای یافتن منابع درآمدی اندیشیده شود و با ارایه مشوق‌هایی به سازندگان آنان ترغیب به سرمایه‌گذاری دوباره در شهر شوند. البته به تازگی طرحی در این باره به هیات رییسه شورای شهر ارایه کردم.فراهانی با بیان اینکه تسهیلات برای حوزه شهرسازی باید در نظر گرفته شود، توضیح داد: مثلا در حوزه دادن طبقات برای معابر و کوچه‌هایی که ۶۰ درصد اماکن آن شکل گرفته باید مجوز ساخت در خط آسمان داده شود.خط آسمان به آخرین خط تراز بنا یا خط اتصال بنا با آسمان یا نقطه برخورد خطوط بالایی ساختمان‌ها با خط افق گفته می‌شود. این عضو شورای شهر تهران همچنین از وجود ۷۰ هزار پرونده راکد در کمیسیون ماده ۱۰۰ خبر داد که به گفته او؛ باید تعیین تکلیف شود در صورت نیاز توافق‌هایی ضورت بگیرد. از عمر برخی پرونده‌ها سال‌ها می‌گذرد و البته حدود ۶۰ درصد این پرونده‌ها مربوط به پروژه‌های ریزدانه و خلاف‌های بسیار جزیی است، درواقع هزینه برطرف کردن تخلف از هزینه خود خلاف بیشتر است و نکته مهم‌تر اینکه رضایت مردم را به دنبال دارد.براساس گزارش شهرنوشت؛ فراهانی یکی دیگر از راهکارهای برون رفت از بحران مالی شهرداری را ورود برخی از سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری مانند «نمایشگاه شهر آفتاب» یا «فروشگاه شهروند» به بورس عنوان کرد و گفت: می‌توان پول‌هایی را از این طریق جذب کرد.

فرماندار تهران: جلسات مذهبی در ماه رمضان تشکیل نمی‌شود

فرماندار تهران ضمن تقاضا از مردم برای همکاری با مسوولان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از شهروندانی که موارد بهداشتی را رعایت می‌کنند، قدردانی کرد.به گزارش ایسنا، عیسی فرهادی از آغاز به کار اصناف کم خطر از اول اردیبهشت ماه در تهران خبر داد.وی ضمن قدردانی از ملت فهیم و بزرگ تهران برای همکاری با مسوولان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ستاد مقابله و مبارزه با کرونا، اظهارکرد: این شرایط تا نیمه اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت و از مردم مکررا تقاضا داریم تا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. بر اساس روابط عمومی فرمانداری تهران، فرهادی همچنین بیان کرد: درماه رمضان کماکان جلسات مذهبی تشکیل نخواهد شد و تا دستور بعدی ستاد مقابله و مبارزه با کرونا این روند ادامه خواهد داشت.

 

ارسال نظر