2 گریزگاه مدیریت شهری از تنگنای مالی

۱۳۹۹/۰۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۲۸۹
2 گریزگاه مدیریت شهری از تنگنای مالی

گروه راه و شهرسازی|

نگرانی در پارلمان شهری پایتخت به عنوان مرجع قانونگذار و اتاق فکر مدیریت شهری افزایش یافته است. فوری‌ترین نگرانی اعضای شورای شهر تهران، پیامدهای کاهش محدودیت‌های کرونایی برخی مشاغل است که منجر به افزایش تعداد سفرهای درون شهری با استفاده از مترو و اتوبوس شده است و بر افزایش تعداد مبتلایان به کرونا دامن خواهد زد. در این شرایط، اگر چه پارلمان محلی از لغو بدون اجازه طرح ترافیک ناخرسند است، اما همزمان موافق لغو طرح ترافیک نیز هست، چرا که این مساله می‌تواند تا حدی منجر به کاهش سفرهای شهری با استفاده از حمل و نقل عمومی شود. اما نگرانی دوم و کمتر اورژانسی مرجع قانونگذاری شهر تهران به عدم توازن دخل و خرج شهرداری به دلیل تداوم همه‌گیری کرونا در سال جاری باز می‌گردد. از این رو، به نظر می‌رسد، شورای شهر برای حل مشکلات مالی خود دو راه سخت پیش رو داشته باشد. راه اول اصلاح قانون بودجه سال جاری شهرداری تهران است و دیگری به کار‌گیری برخی ایده‌های تازه یا فراموش شده برای کسب درآمد همچون عرضه سهام شرکت‌های متعلق به شهرداری در بازار سرمایه. عرضه سهام شرکت‌های تابعه با هدف کسب منابع مالی در دستور کار دولت و برخی سازمان‌های عمومی غیردولتی مانند تامین اجتماعی قرار دارد و از همین رو، ایرانیان طی چند روز اخیر شاهد عرضه سهام شستا و صباتامین در بازار بورس تهران بودند.

    هشدار درباره کمبود بودجه و کرونا

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در خصوص ایجاد موج جدید بیماری کرونا با رفع محدودیت‌ها هشدار داد. او در ابتدای جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه دو ماه از اعلام ورود پاندمی کرونا به کشور می‌گذرد و همه بخش‌ها تحت تاثیر قرار گرفته‌اند، گفت: مدیریت شهری تهران نیز از این موضوع بی‌تاثیر نبوده و به‌شدت دچار بحران کمبود نقدینگی شده است.

وی با بیان اینکه براساس بودجه سال ۱۳۹۹ برای اداره شهر تهران ماهانه 3 هزار میلیارد تومان منابع لازم داریم، اظهار کرد: تنها برای هزینه‌های جاری و ضروری شهر باید ماهانه 2 هزار میلیارد تومان داشته باشیم و این به معنای کسری بودجه ۵۰ درصدی نقد شهرداری برای نگه‌داشت ضروری شهر خواهد بود.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه طی سه سال گذشته هزینه‌های جاری نگه‌داشت شهر افزایش قابل توجهی پیدا نکرده و حتی با وجود تورم بیش از ۱۰۰ درصدی حتی هزینه‌ها کاهش یافته است، اظهار کرد: دیگر امکان کاهش جدی در هزینه‌های جاری نگه‌داشت شهر وجود ندارد و باید در مورد بار مالی ایجاد شده برای مدیریت شهری در ستاد ملی کرونا تصمیماتی اتخاذ شود.

هاشمی با بیان اینکه بسیاری از تصمیمات ستاد ملی کرونا، بار مالی برای شهرداری ایجاد کرده، ادامه داد: تداوم فعالیت سیستم حمل و نقل عمومی و فعالیت ادارات و غیره وابسته به شهرداری با دو سوم کارکنان و تمدید فرصت پرداخت عوارض و منابع توسط شهروندان توازن منابع و هزینه‌های مدیریت شهری را به‌هم می‌زند و در این شرایط برخی از انتظارات به حق شهروندان از مدیریت شهری از جمله کاهش ازدحام در حمل و نقل مستلزم انجام سرمایه‌گذاری‌های ضروری است که در این شرایط خاص دولت باید با تامین مالی، به تعهدات خود عمل کند.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه اعضای شورای شهر نگران عادی شدن شرایط کرونا براساس آمار رسمی ارایه شده از سوی وزارت بهداشت هستند، گفت: متاسفانه این نگرانی با پاسخ نه چندان مهربانانه سخنگوی وزارت بهداشت مواجه شد که امیدواریم جبران کنند.هاشمی ادامه داد: همان‌گونه که برآوردهای مرکز پژوهش‌های مجلس و نظرات متخصصان نشان می‌دهد، آمار ابتلا به کرونا در کشور بسیار بیشتر از عدد اعلام شده رسمی است که این تفاوت‌ها دلایل گوناگونی از جمله تأخیر در اعلام ورود کرونا به کشور و عدم محاسبه قربانیان قبل از آن، عدم وجود امکان تست کافی در کشور و عنوان کردن نام سایر بیماری‌ها نظیر اختلال تنفسی و شبه کرونا به عنوان کرونا بوده است که این اختلاف به صورت کلی مورد تایید وزارت بهداشت نیز قرار دارد، اما ما از مسوولان مربوطه انتظار داریم که با عدم شتابزدگی در رفع محدودیت‌های ایجاد شده، دستاورد رعایت دو ماه گذشته شهروندان را با خطر مواجه نکنند و موجب ایجاد موج جدید بیماری کرونا را فراهم نکنند.رییس شورای شهر تهران ادامه داد: از مسوولان تقاضا می‌شود که آمار استان یا شهر تهران را به صورت جداگانه اعلام کنند، چرا که تهران به عنوان پایتخت کشور مبداء و مقصد بسیاری از سفرها است و این رفت و آمدها می‌تواند موجب انتشار دوباره ویروس کرونا شود.

    تاکید بر عرضه سهام شرکت‌های شهرداری

مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران نیز درتذکری بر لزوم ارایه لایحه در خصوص عرضه سهام شرکت‌ها، سازمان‌ها و موسسات تابعه در بازار سرمایه از سوی شهرداری تهران تاکید کرد. فراهانی با اشاره به تغییر روند رشد اقتصاد ایران و جهان طی ماه‌های اخیر گفت: ما در شورا با درک این شرایط بر خلاف دو سال گذشته که روند بودجه شهرداری را انقباضی و ریاضتی در نظر گرفته بودیم، در سال ۱۳۹۹ این روند را به انبساطی تغییردادیم؛ تغییری که در زمان خودش امری درست و دقیق بود و نباید آن را با شرایط امروز مورد ارزیابی قرار داد. بر همین اساس امروز ما در برابر تحقق‌پذیری بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران و پایداری مالی شهری باید چاره‌اندیشی کنیم.این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در این شرایط استفاده از ظرفیت بازار سرمایه و عرضه بخشی از سهام شرکت‌های شهرداری می‌تواند زمینه ساز مولدسازی دارایی‌های شهرداری و ایجاد منابع مالی مبتنی بر حفظ بخشی از مالکیت و ارزش آفرینی مولد با ورود به بورس باشد، گفت: خوشبختانه مقدمات این مهم در مصوبه «الزام شهرداری تهران به ارایه لایحه در خصوص عرضه سهام شرکت‌ها، سازمان‌ها و موسسات تابعه در بازار سرمایه» - که در ۱۲ آبان‌ماه ۱۳۹۸ به تصویب شورا رسید - پیش‌بینی شده است.رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران افزود: بر این اساس شهرداری تهران مکلف بوده است، ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این مصوبه، لایحه برنامه عملیاتی اقدامات و زمان‌بندی اجرایی برای عرضه سهام شرکت‌هایی که بیش از سی و چهار (۳۴) درصد سهام آنها متعلق به شهرداری تهران یا واحدهای تابعه آن است و قابلیت واگذاری دارند، در بازار سرمایه را به شورای اسلامی شهر تهران ارایه کند اما متاسفانه علی رغم اتمام مهلت مقرر در ماده واحده، شاهد عدم اقدام به موقع شهرداری تهران هستیم. بر همین اساس و به منظور تاکید بر استفاده از این ظرفیت در مسیر تحقق تهران شهری برای همه به‌ عنوان نماینده مردم تهران با استناد به بند ۳ ماده ۸۰ قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره « لزوم اجرای مصوبه الزام شهرداری تهران به ارایه لایحه در خصوص عرضه سهام شرکت‌ها، سازمان‌ها و موسسات تابعه در بازار سرمایه » به شهرداری تهران تذکر می‌دهم.

    تحقق ۶۸ درصدی درآمدها در ۱۱ ماه

حسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر در قرائت بخشی از گزارش مالی از عملکرد شهرداری گفت: طی دوره ۱۱ ماهه سال ۹۸ مبلغ 14 هزار و 990 میلیارد تومان معادل ۶۸درصد درآمد کسب شده همچنین کسری عملکرد 7 هزار و 179 میلیارد تومان معادل ۳۲درصد نسبت به بودجه مصوب مشاهده می‌شود.رسولی درباره عملکرد حساب درآمد و هزینه 11 ماهه سال ۹۸ اظهار کرد: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب موظف بوده، در برش عملکردی 11 ماهه خود نسبت به تأمین منابع در سقف 22 هزار و 170 میلیارد تومان اقدام کند. نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران همچنین گفت: آثار مالی و اقتصادی بحران کرونا در عملکرد بودجه ٩٨ و پیش بینی تداوم بحران و شدت یافتن عدم تعادل منابع و مصارف بودجه ١٣٩٩ تا پایان نیمه اول سال جاری مستلزم تغییرات اساسی سیاست‌ها و اقدامات مالی و اقتصاد مدیریت شهری است. هم چنانکه در نطق پیش از دستور جلسه 17 فروردین 99 متذکر شدم تصمیم‌گیری عاجل شورا و شهرداری در این خصوص حیاتی است و هرگونه تعلل و تأخیر در اخذ تصمیمات ثمر بخش در دو بخش درآمدی و هزینه‌ای نه تنها برای اداره پایتخت بلکه برای کلیت نظام تبعات جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

    تخفیف عوارض کسب و پیشه

به گزارش «تعادل»، در جلسه دیروز شورای شهر، افزون بر قرائت گزارش 11 ماهه از عملکرد مالی شهرداری توسط خزانه‌دار شورا، یک فوریت طرح «حمایت از اقتصاد شهری و جهش تولید در برابر آسیب‌های ناشی از شیوع کرونا در شهر تهران» و جزییات لایحه ضوابط تشکیلاتی شهرداری نیز تصویب شد.مجید فراهانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا در تشریح طرح «حمایت از اقتصاد شهری و جهش تولید در برابر آسیب‌های ناشی از شیوع کرونا در شهر تهران» گفت: لازم است تسهیلات در اختیار کسانی که در حوزه کرونا آسیب دیده‌اند، قرار گیرد. در این طرح پیشنهاد دادیم تا افزایش بهره‌برداری تا زمانی که ستاد کرونا تعطیل اعلام می‌کند انجام شود و زمان بهره‌برداری به قرار دادها اضافه شود.فراهانی ادامه داد: همچنین بر اساس مصوبه هیات وزیران پیشنهاداتی در خصوص تخفیف عوارض کسب و پیشه و بهای خدمات را پیشنهاد دادیم. عوارض کسب و پیشه اگر تا پایان خرداد ماه پرداخت شود، ۱۰درصد و اگر تا پایان اردیبهشت ماه، پرداخت شود، شامل ۱۵ درصد تخفیف شوند.وی با بیان اینکه این طرح مفصل است و موارد زیادی را شامل می‌شود، افزود: یکی از موارد این است که پس از کرونا مراکز تفریحی و ورزشی که از کرونا آسیب دیدند بتوانند تا ۳بامداد باز باشند تا جمعیت توزیع شوند و بخشی از خسارت جبران شود. در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ۱۷ رای طرح یک فوریت «تسهیلات تشویقی حمایت از اقتصاد شهری و جهش تولید در برابر آسیب‌های ناشی ازشیوع ویروس کرونا درشهر تهران» را تصویب و برای بررسی به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع دادند.

    تعیین وضعیت زباله‌سوز اهدایی چین 

زهرا نژادبهرام، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران نیز دیروز در تذکری خواستار تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر زباله‌سوز اهدایی دولت چین به تهران شد.زهرا نژادبهرام در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه امروز جهان پیوستگی ملت‌ها است، گفت: بر همین اساس اگر کشوری دچار بحران یا رنج شود، سایر کشورها به کمک او می‌آیند و دیدید که اقدام شهرداری تهران در ویدئومپینگ ووهان باعث شد که اقدامی به‌جا و درست بود و باعث شد که شهرداری چین هدایایی برای شهر تهران ارسال کند.وی با بیان اینکه چین یک زباله‌سوز بیمارستانی به تهران اهدا کرد که متاسفانه هنوز در اختیار ما قرار نگرفته است، تصریح کرد: از حناچی شهردار تهران می‌خواهم که با ایجاد شرایط لازم هر چه سریع‌تر تمهیدات دریافت این زباله‌سوز را فراهم کند. در بین تذکر نژادبهرام، یکی از اعضاء، تصریح کرد که گویا این دستگاه زباله‌سوز به قم رفته است که این عضو شورای شهر گفت: اگر این دستگاه زباله‌سوز به قم رفته اشتباه رفته است؛ چرا که تهران یک‌سوم کشته‌های کرونا را دارد و با داشتن 11 میلیون نفر جمعیت بیشترین شیوع بیماری را دارد و با چه اجازه‌ای این دستگاه زباله‌سوز به قم رفته است.وی گفت: من پریروز با حناچی صحبت کردم و به من گفت که هنوز نیامده و اگر هنوز این زباله‌سوز نیامده باید نسبت به ارسال، نصب و راه‌اندازی هر چه سریع‌تر آن اقدام شود و اگر به هر دلیلی به قم رفته شهرداری تهران باید صراحتا اقدامات لازم را انجام دهد وگرنه شورای شهر در حد اختیارات قانونی ورود می‌کند.

    بازگشت 170 بازنشسته به شهرداری

حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز از برخورد با مدیران شهری و مدیران جوان‌تر درشهرداری گلایه کرد.نظری در تذکر پیش از دستور خود در ابتدای جلسه شورای شهر با بیان اینکه قانون به کارگیری بازنشستگان در مجلس اصلاح شد و دیدید که شهردار وقت تهران نیز به دلیل اجرای این قانون با مدیریت خداحافظی کرد، گفت: این در حالی است که شنیده‌ها حاکی از آن است که اخیرا شهرداری تهران یک لیست 170 نفره از مدیرانی دارد که بازنشسته هستند؛ اما می‌خواهد با آنها تمدید قرار داد کند که این مساله پذیرفته شده نیست.وی با بیان اینکه جای سوال است که اگر قرار است بازنشستگان کنار نروند چرا شهردار را عوض کردیم، تصریح کرد: متاسفانه در زیرمجموعه‌های شهرداری جور دیگر عمل می‌شود.وی با بیان اینکه متاسفانه دیده شده با وجود آنکه انتصابات در حوزه جوانان چشمگیر نیست اما مدیران شهرداری وقتی با انتقاد یک مدیر جوان روبرو می‌شوند با او قهر می‌کنند، گفت: دیده شده به رغم آنکه مدیر جوان نقد محرمانه داشته، باز هم مورد قهر قرار گرفته‌اند و می‌بینیم افرادی که ادعای دموکراسی دارند به شکل سختگیرانه‌ای با افراد برخورد می‌کنند و با همان یکی دو مدیر جوان نیز برخورد غیراخلاقی می‌کنند و من از همه اعضای شورا می‌خواهم که در این خصوص ورود جدی داشته باشند.

 

ارسال نظر