شرط کارآمدی وام به حمل و نقل جاده ای

۱۳۹۹/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۱۳۱
شرط کارآمدی وام به حمل و نقل جاده ای

مجید اعزازی|

آنگونه که شهرام آدم‌نژاد، معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داده، این وزارتخانه پیشنهاد پرداخت وام ۱۲ میلیون تومانی برای رانندگان جاده‌ای را به دولت ارایه کرده است. البته این رویکرد حمایتی محدود به حمل و نقل جاده‌ای نیست و به گفته آدم‌ن‍‍ژاد، بسته حمایتی مورد نظر وزارت راه و شهرسازی از شقوق حمل و نقل در مجموع ۷۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات است. اگر چه جزییات وام 12 میلیون تومانی به رانندگان هنوز اعلام نشده، اما برخی نگرانی‌ها از بالا بودن نرخ بهره احتمالی این تسهیلات در میان فعالان صنعت حمل و نقل جاده‌ای وجود دارد. سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران و فعال اقتصادی در بخش حمل و نقل بین‌المللی در گفت‌وگو با «تعادل» می‌گوید: در صورتی که نرخ بهره درنظر گرفته شده برای این تسهیلات همانند وام یک میلیون تومانی به یارانه بگیران، ‌12 درصد یا بیشتر باشد، گره‌ای از کار رانندگان جاده‌ای باز نمی‌کند. اما در صورتی که شرایط باز پرداخت وام مورد نظر از جمله نرخ بهره و دوره بازپرداخت آن مناسب باشد، اثری مثبت اما اندک روی اقتصاد حمل و نقل خواهد گذاشت و کمکی اندک به رانندگان به شمار خواهد رفت.

به گزارش تسنیم، شهرام آدم‌نژاد با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن در حوزه حمل‌و‌نقل، اظهار کرد: این محدودیت‌ها منجر به ایجاد خساراتی به فعالان حمل‌و‌نقلی در حوزه‌های هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی شده است.

وی با بیان اینکه بررسی‌های کارشناسان شرکت‌ها و سازمان‌های زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی نشان از ضرر و زیان گسترده مجموعه حمل‌و‌نقلی در حوزه‌های مختلف دارد، ادامه داد: 2 بسته حمایتی برای صنعت حمل‌ونقل تهیه شده است؛ اولین بسته مربوط به حمل‌و‌نقل جاده‌ای و رانندگان است که از دولت مبلغ 12میلیون تومان تسهیلات برای کمک به رانندگان این حوزه درخواست شده است. بسته دوم نیز شامل دیگر حوزه‌های حمل‌و‌نقلی می‌شود که در مجموع درخواست مبلغ 7800 میلیارد تومان تسهیلات را ارئه کرده‌ایم، امیدواریم موفق به اخذ این مبالغ شده و آن را با شاخص‌های عادلانه بین حوزه‌های مختلف تقسیم کنیم. وی با بیان اینکه این کار با هدف برقراری و حفظ فعالیت شغل‌های زیرمجموعه حوزه حمل و نقلی انجام گرفت، گفت: امید است تسهیلات مورد نظر بتواند بخشی از ضرر و زیان مجموعه‌های فعال در حوزه‌های مختلف حمل‌و‌نقلی را پوشش دهد و آن را جبران کند.یکی از اولویت‌های وزیر راه و شهرسازی پیگیری این موضوع بود و در جلسات گوناگون آن را مطرح کردند که امیدواریم به زودی عملی شود.

     کارآمدی وام 12 میلیون تومانی چقدر است؟

در رابطه با بسته حمایتی اول دولت برای پرداخت 12 میلیون تومان تسهیلات به رانندگان، سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران اظهار می‌کند: جزییات نحوه اعطای این وام مهم است و تا زمانی که این جزییات از جمله اینکه آیا به حمل و نقل جاده‌ای داخلی اعطا می‌شود یا حمل و نقل بین‌المللی را نیز شامل می‌شود؟ معیار و ملاک اعطای آن چیست؟ آیا اعطای این تسهیلات بر اساس بارنامه یا با دفترچه کار یا کارت سازمان راهداری صورت می‌گیرد؟ آیا این وام به کامیون تعلق می‌گیرد یا به راننده؟

مقیمی در پاسخ به اینکه در اظهارات منتشر شده از سوی معاون وزیر راه بر اعطای وام به «رانندگان» تصریح شده است، می‌گوید: از آنجا که راننده الزاما مالک کامیون نیست و گاهی اوقات مالکیت متعلق به فرد دیگری است، ‌ممکن است امروز راننده کار کند و فردا کار نکند. از این رو، ‌اعطای وام به رانندگان زمینه‌ساز مشکلات می‌شود.

این فعال اقتصادی در بخش حمل و نقل بین‌المللی با بیان اینکه اعطای تسهیلات در شرایط کنونی کشور فشار مالی روی دولت ایجاد می‌کند، تاکید می‌کند: در صورتی اعطای مبلغ 12 میلیون تومان می‌تواند کمک‌کننده باشد که نرخ بهره مناسب داشته باشد و دوره بازپرداخت آن طولانی مدت باشد.

مقیمی می‌افزاید: شاید بهترین حالت برای حمایت از حمل و نقل جاده‌ای در شرایط کنونی‌، اعطای نوعی تسهیلات برای پوشش هزینه تعمیرات یا تجهیزات حمل و نقلی باشد . در حال حاضر، تعویض روغن یک کامیون حدود 4 تا 5 میلیون تومان هزینه دارد. به‌همین علت، اگر تسهیلات 12 میلیون تومانی که رقم اندکی هم هست، به انجام اینگونه تعمیرات یا تهیه لاستیک اختصاص پیدا کند، و شرایط بازپرداخت مناسبی نیز داشته باشد، می‌تواند تا حدی برای کمک به حمل و نقل جاده‌ای مفید فایده باشد.

     ضرورت گشایش مرزها

این فعال اقتصادی در بخش حمل و نقل بین‌المللی در تشریح مشکلات ناشی از شیوع کرونا برای حمل و نقل بین‌المللی در دو ماهه گذشته می‌گوید: کار ما وابسته به اقتصاد صادرات و واردات و ترانزیت کالا است. وقتی اکثر مرزهای کشور - به غیر از مرزهای آبی - همه بسته است و صادرات و واردات کالا شکل نمی‌گیرد، ناوگان حمل و نقل جاده‌ای بین‌المللی زمین گیر هستند.

وی با بیان اینکه ممکن حمل و نقل داخلی تا حدی فعال باشد، اظهار می‌کند: اما قاعده این است که مرزها هم باید باز شود و رایزنی‌ها سیاسی برای رفع این محدودیت‌ها صورت گیرد. به هر حال کامیون‌ها می‌توانند ضدعفونی بشوند و رانندگان نیز می‌توانند معاینه شده و کارت سلامت داشته باشند. در این صورت، هم راننده و هم کامیون و هم بار آن می‌تواند به راحتی و بدون مشکل از مرزها عبور کند و حمل و نقل بین‌المللی جریان یابد.

مقیمی می‌افزاید: هیچ کسی نگفته است که در ایران بیش از دیگر کشورها بیماری وجود دارد. در حال حاضر، اقتصاد دنیا و مساله حمل و نقل در آن دچار وقفه شده و شاهدیم که پروازها در همه کشورها با افت قابل توجهی مواجه شده‌اند.  او با بیان اینکه پیش از بروز کرونا، مرزهای غربی کشور به سمت اروپا فعالیت قابل توجهی داشتند اظهار می‌کند: اما در حال حاضر، کامیون‌ها در پارکینگ‌ها ز مینگیر شده‌اند. به‌طوری که اگر باری هم برای صادرات وجود داشته باشد، راننده امکان رد شدن از مرز مشترک را ندارد. فکر می‌کنم برای حل این مشکل، حتما بایستی مراودات و پیگیری‌های سیاسی صورت بگیرد تا گشایش مرزها برای راننده‌ها با تنظیم و تقویم کردن سلامت راننده و ضدعفونی بودن بار و کامیون صورت گیرد.

 

ارسال نظر