در شهر

۱۳۹۹/۰۱/۲۵ - ۲۳:۳۵:۲۳
کد خبر: ۱۶۶۰۸۹

   کرونا و سیستم هواکش‌های مترو

فرنوش نوبخت، مدیر عامل شرکت بهره‌برداری مترو با اشاره به اینکه امکان تغییر و تعویض هواکش‌های مترو وجود ندارد، گفت: روز یکشنبه 338 هزار نفر از طریق مترو جابه‌جا شدند.

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران روز یکشنبه در حاشیه نشست علنی این شورا گفته بود: هواکش‌های مترو در تونل، ایستگاه‌ها و داخل واگن‌ها عملکردهای متفاوتی دارند. در ایستگاه‌ها، هواکش‌ها در زمان حریق و آتش سوزی دود را خارج کرده و نقش مکنده را بازی می‌کنند و در زمان‌های معمول در ایستگاه‌ها هوادهی می‌کنند و باعث می‌شوند دمای ایستگاه‌ها در تمام طول سال ۲۳ درجه سانتیگراد باشد و اگر دودی مشاهده شد، دقیقاً برعکس عملکرد معمول خود عمل می‌کنند. در داخل واگن‌ها سیستم هوادهی هم از بیرون و هم از داخل واگن‌ها هوا را گرفته و دوباره وارد واگن می‌کند. به‌طور ساده یعنی هوای داخل واگن را هم می‌زند که به دلیل آنکه از هوای داخل واگن استفاده می‌شود، در وضعیت کنونی خطرناک است و ممکن است ویروس دوباره در هوادهی به واگن‌ها بازگردد.وی تأکید کرده بود: اگر نمی‌توان به روش‌های دیگر تهویه داخل واگن را انجام داد و فاصله‌گذاری اجتماعی را در مترو رعایت کنیم، باید این سیستم حمل و نقل عمومی برای سلامت شهروندان متوقف شود. نوبخت اما دیروز در یک نشست خبری مجازی در این باره گفت: در بحث هواکش‌ها که آقای هاشمی رییس شورای شهر تهران مطرح کرد باید توجه داشت که هواکش‌ها در حالت عادی هوا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌گیرند و بعد از فیلتر دوباره وارد قطار می‌کنند و در همه متروهای دنیا اینچنین است. امکان تغییر و تعویض سیستم تهویه وجود ندارد و وزارت بهداشت باید به این موضوع ورود کرده و اندازه‌گیری‌های لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام دهد.

وی با تأکید بر اینکه به هیچ‌وجه امکان تغییر سیستم تهویه مترو وجود ندارد گفت: شهردار تهران اعلام کرده است که ما تابع سیاست‌های کلی ستاد مقابله با کرونا هستیم. ولی ما نمی‌توانیم در کوتاه‌مدت اقدامی برای این سیستم تهویه انجام دهیم و وزارت بهداشت باید تمهیدات لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اتخاذ کند.نوبخت در ادامه افزود: واردات قطعات یدکی مترو سخت شده و برای اینکه سرفاصله قطارها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیشتر کاهش دهیم نیازمند تأمین واگن‌ و تجهیزات لازم هستیم. خطوط 1 و 2 و 4 از سال گذشته سرفاصله قطارهای آن به کمتر از 3.5 دقیقه رسیده ولی در خطوط 3، 6 و 7 هنوز انجام نگرفته است؛ چراکه محدودیت قطار داریم. وی درباره آمار مسافران مترو گفت: در پنجم اسفند یک میلیون و 113 هزار مسافر داشتیم که این آمار در 26 اسفند به 438 هزار نفر تقلیل یافت و روز گذشته نیز 338 هزار نفر مسافر داشتیم.نوبخت گفت: در ایستگاه‌های تقاطعی همچون دروازه دولت، شادمان، تئاتر شهر و امام خمینی(ره) همیشه با حجم انبوهی از مسافر مواجهیم چون از خطوط مختلف این مسافران به ایستگاه ورود یافته و از آنجایی که شبکه مترو یک سیستم دینامیک و فعال است مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌توان در ایستگاه تقاطعی متوقف کرد و یا در سکو منتظر گذاشت و تنها چاره کار افزایش قطارهاست و یا ساعات کار ادارات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شناور کرد.

 

ارسال نظر