قیمت مسکن تا مهر از مرز تورم عبور نمی‌کند

۱۳۹۹/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۰۱۳

نایب‌رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به توقف معاملات مسکن پس از شیوع کرونا ویروس، جدیدترین پیش‌بینی قیمت مسکن در شهرهای بزرگ و کوچک را تشریح کرد.

حسام عقبایی در گفت‌وگو با تسنیم با یادآوری اینکه نیمه اول سال 98، رکود تورمی بر بازار مسکن حاکم بود اما طی نیمه دوم وارد رکود غیرتورمی بازار مسکن شدیم، اظهار کرد: از نیمه بهمن سال گذشته بازار مسکن از فاز رکود غیرتورمی، وارد فاز رکود تورمی (افزایش قیمت مسکن) شد که این وضعیت تا هفته اول اسفندماه ادامه داشت. از هفته اول اسفندماه با جدی شدن بحث شیوع ویروس کرونا حجم معاملات کاهش یافت.

وی با تایید کاهش حجم معاملات ملکی‌ افزود: البته میزان کاهش معاملات مسکن طی اسفندماه سال گذشته حداقل 24 درصد بوده است، چه‌بسا بیشتر از این هم کاهش‌یافته است. در رابطه با رشد قیمت نیز باید یادآوری کنم که از نیمه دوم بهمن این افزایش قیمت آغاز شد و تا اوایل اسفند 98 ادامه داشت.

نایب‌رییس اتحادیه مشاوران املاک در خصوص دلایل رشد قیمت مسکن در اسفندماه سال گذشته گفت: بازار مسکن از یک رکود تورمی در نیمه اول سال وارد یک رکود غیرتورمی شده بود و انتظار مردم این بود، شاید کاهش بیشتری در قیمت مسکن ایجاد شود. ازاین‌رو، با توجه به اینکه اتفاق مذکور روی نداد وارد بازار مسکن شدند تا قبل از سال جدید که معمولاً متناسب با تورم قیمت‌ها افزایش می‌یابد، خرید خود را انجام دهند. عقبایی بیان کرد: با وجود آنکه در فروردین‌ماه بازار مسکن تعطیل بوده و مشاوران املاک حق فعالیت را ندارند، اما در فضای مجازی هنوز کاهش قیمتی در نرخ‌های اعلامی ایجاد نشده است.

وی درباره وضعیت بازار مسکن در آستانه ماه مبارک رمضان نیز گفت: از آنجاکه یک تورم عمومی در کشور داریم، این تورم قاعدتا در همه بخش‌های اقتصادی تأثیرگذار خواهد بود و نمی‌توانیم بگوییم با توجه به رشد بالای قیمت مسکن در سال 98، امسال این اثرگذاری وجود نخواهد داشت. تورم عمومی اثر خود را روی قیمت پایه زمین، کارگر، مصالح ساختمانی، هزینه‌های صدور پروانه ساخت و... می‌گذارد.

وی ادامه داد: مسکن با سهم 35 تا 40 درصدی از اقتصاد کشور از تورم عمومی متأثر خواهد شد. ازاین‌رو باید ببینیم تورم عمومی اعلام‌شده از سوی دولت و تورم واقعی چه میزانی است.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم مرکز آمار تورم واقعی را اعلام کند که همین انتظار هم می‌رود، اضافه کرد: بنابراین تا سقف اعلامی برای تورم، قیمت مسکن در سال 99 افزایش خواهد یافت. سال گذشته قیمت مسکن بیش از 2 برابر تورم افزایش یافت، اما امسال پیش‌بینی می‌شود قیمت مسکن در نیمه اول امسال از مرز تورم عبور نخواهد کرد.

نایب‌رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: پیش‌بینی می‌کنیم گرچه عملاً چند ماه ابتدایی امسال بازار مسکن کم رونق خواهد بود، اما رکود تورمی بر بازار حاکم است.

عقبایی اظهار کرد: درمجموع رشد قیمت مسکن در شهرهای بزرگ طی امسال به سقف تورم اعلامی از سوی دولت نزدیک می‌شود، چون توازن بین عرضه و تقاضا کمتر است. اما این افزایش قیمت برای شهرهای کوچک کمتر بوده و فاصله آن با خط تورم بیشتر است.

به گزارش «تعادل» به نقل از دفتر اقتصاد مسکن در وزارت راه و شهرسازی، در سال 1398 تعداد کل معاملات واحدهای مسکونی با افت 34.9 درصدی به 84.9 هزار فقره رسید. از سوی دیگر، در سال گذشته، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی آپارتمانی نیز به 13.33 میلیون تومان رسید که نسبت به سال قبل، 61.7 درصد افزایش داشته است. افت تعداد معاملات و افزایش 61 درصدی قیمت مسکن به خوبی بیانگر کاهش قدرت خرید متقاضیان مصرفی آپارتمان هستند.

بر اساس این گزارش، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در اسفند سال گذشته در شهر تهران، 15.66 میلیون تومان بوده است که نسبت به ماه قبل 8.7 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 42.2 درصد افزایش داشته است.

میانگین رشد ماهانه متوسط قیمت مسکن، برای دوره 12 ماهه منتهی به اسفند 98 در شهر تهران 3.1 درصد بوده است. در این بازه زمانی، متوسط قیمت مسکن در اردیبهشت 98 بیشترین رشد (11.4 درصد) و در شهریور سال گذشته کمترین رشد (3.5 درصد) را تجربه کرده است. این گزارش همچنین حاکی است که در اسفند ماه 98 از میان مناطق 22 گانه تهران، منطقه یک با 33.22 میلیون تومان و منطقه 18 با 7.48 میلیون تومان، به ترتیب بیشترین و کمترین متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان را داشته‌اند. همچنین مناطق 5، 6، 2، 3، 1 و 4 به ترتیب مناطقی هستند که متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در آنها از متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان در شهر تهران (15.66 میلیون تومان) بیشتر بوده است. بیشترین رشد متوسط قیمت مسکن در اسفندماه 98 نسبت به ماه مشابه سال قبل، مربوط به منطقه 20 با 88.3 درصد رشد و کمترین مقدار افزایش قیمت مربوط به منطقه یک با 35.3 درصد بوده است.

گزارش دفتر اقتصاد مسکن همچنین حاکی است، در اسفند گذشته، واحدهای مسکونی با متراژ کمتر از 40 متر مربع بیشترین رشد قیمت (51.3 درصد) و آپارتمان‌های با متراژ بیش از 200 مترمربع، کمترین رشد قیمت (32.2 درصد) را نسبت به ماه مشابه سال قبل تجربه کرده‌اند.

    آغاز به‌کار دفاتر املاک

از ابتدای اردیبهشت

در تحولی دیگر، مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران اعلام کرد که دفاتر املاک می‌توانند از پایان ماه جاری با حفظ اصول بهداشتی در جهت مقابله با ویروس کرونا فعالیت خود را آغاز کنند.

بر اساس اعلام وی، به منظور حفظ فاصله اجتماعی و رعایت اصول سلامت و بهداشت عمومی، اتحادیه املاک در پایان ماه جاری فعالیت خود را با حضور یک پنجم نیروها آغاز می‌کند. از سوی دیگر بررسی فایل‌های موجود در بازار مسکن نشان می‌دهد که نرخ رشد قیمت‌های پیشنهادی در مناطق جنوبی و مناطق پر تقاضا بیش از واحدهای مسکونی عرضه شده در شمال تهران است. به خصوص در بخش املاک لوکس و نیمه لوکس طبق معمول سال‌های گذشته رکود بیشتر و رشد قیمت کمتری مشاهده می‌شود.

برآوردها حاکی از آن است که در فروردین ماه، قیمت آپارتمان در مناطق ۱ تا ۵ از ثبات بیشتری نسبت به دیگر مناطق شهر تهران برخوردار باشد و این وضعیت دست‌کم تا زمان ماندگاری ویروس کرونا ادامه خواهد داشت.

جدا از کاهش انعقاد قرارداد حضوری در دفاتر املاک، طبق برآوردی که از افت فعالیت ۳۰ کسب و کار آنلاین به علت شیوع ویروس کرونا انجام گرفته، آگهی‌های یک سامانه ملکی ۱۵ درصد کاهش یافته است. البته بررسی‌های غیر رسمی نشان می‌دهد در برخی سایت‌های فروش املاک، درج آگهی و حتی تعداد بازدیدها از آگهی‌های موجود تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

عمده ساکنان در واحدهای دارای سکنه به دلیل نگرانی از اپیدمی ویروس کرونا اجازه بازدید از خانه‌های خود را نمی‌دهند. در واحدهای خالی نیز با وجود آنکه بعضاً بازدیدهایی انجام می‌شود با توجه به نبود چشم‌انداز روشن از وضعیت بازار، به ندرت قراردادی به امضا می‌رسد.

 

 

ارسال نظر