گشایش چهارمین و کوتاه‌ترین مسیر به کرج

۱۳۹۸/۱۲/۲۸ - ۰۰:۲۲:۱۵
کد خبر: ۱۶۵۸۵۰
گشایش چهارمین و کوتاه‌ترین مسیر به کرج

گروه راه و شهرسازی|

قطعه دوم و سوم آزادراه همت – کرج پس از گذشت 10 سال از کلنگ زنی، روزگذشته توسط حسن روحانی، رییس‌جمهوری افتتاح شد و به این ترتیب، چهارمین و کوتاه‌ترین مسیر مواصلاتی میان تهران و کرج به بهره‌برداری رسید. قطعه اول این آزادراه به طول 5 کیلومتر که منطقه 22 تهران را به گرمدره متصل می‌کند در 1391 افتتاح شده بود و دیروز هم قطعه دوم این آزاد راه که نقطه اتصال گرمدره به شهرک جهان‌نما و قطعه سوم از شهرک جهان‌نما تا ابتدای جاده چالوس به طول 9 هزار و 600 متر به بهره‌برداری رسید.

براساس برآوردها، 70 درصد از هزینه ساخت قطعات دوم و سوم آزادراه همت-کرج سهم دولت و 30 درصد آن سهم سرمایه‌گذار بوده است. ناگفته نماند که آزادراه همت-کرج به طول 14.5 کیلومتری از انتهای بزرگراه شهید خرازی در منطقه ۲۲ تهران آغاز شده و در ابتدای جاده چالوس، به پایان می‌رسد؛ کلنگ ساخت این آزادراه در سال ۸۸ زده شد و قرار بود که در سال ۸۹ به‌طور کامل به بهره‌برداری برسد، اما به دلیل سنگین بودن عملیات راهسازی این محور، ساخت قطعه یک آن 3 سال و افتتاح قطعه دوم و سوم آن 10 سال به طول انجامید. حسن روحانی، رییس‌جمهوری در مراسم افتتاح قطعات 2 و 3 آزادراه همت-کرج با تأکید بر مزیت‌های این آزادراه می‌گوید: میزان پیشرفت اجرایی و عملیاتی این قطعات در آغاز دولت یازدهم 3 درصد بود و 97 درصد آن طی این 6 سال تامین اعتبار و اجرا شد.

روحانی می‌افزاید: این اتوبان اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد، سال‌ها بود که مردم هنگام عبور از آزادراه و اتوبان همت یک مرتبه با یک تابلویی مواجه می‌شدند که به آنها اعلام می‌کرد اتوبان تمام شد و ناچار بودند به سمت چپ گردش و مسیر را عوض کنند اما از 29 اسفند یعنی روز پنجشنبه این مسیر و راه به روی مردم باز می‌شود و آن تابلوی قرمزی که به مردم می‌گفت پایان اتوبان است برداشته می‌شود و مسیر و راه به روی مردم باز می‌شود.

     افتتاح 3 پروژه مهم در ماه‌های گذشته

او ادامه می‌دهد: در این ماه‌های اخیر 3 تا پروژه مهم را افتتاح کردیم که بسیار اهمیت داشت یکی افتتاح مترو هشتگرد بود که برای تهران و استان البرز مهم بود و دوم افتتاح آزادراه شمال بود که صنعت جاده‌سازی و قدرت ایران را در ایجاد تونل و پل به نمایش می‌گذارد و سراسر آن جاده 32 کیلومتری که جای آن 90 کیلومتر را گرفته، یا پل یا تونل است و این قدرت مهندسی مهندسین عزیز کشورمان را نشان می‌دهد. به گفته روحانی، سومین پروژه هم قطعات 2 و 3 آزادراه همت-کرج است که در آستانه سال جدید افتتاح شد و الحمدالله سال 99 مردم به خوبی از این جاده استفاده و بهره‌برداری می‌کنند.

     هزینه 10 هزار میلیارد تومانی ساخت آزادراه

رییس‌جمهوری درباره هزینه ساخت آزادراه همت-کرج می‌گوید: حدود 10 هزار میلیارد تومان برای این آزادراه هزینه شده که گفتند ارزش فعلی این آزادراه 25 هزار میلیارد تومان است بنابراین یک سرمایه بسیار خوبی برای مردم عزیز است.

روحانی اضافه می‌کند: از هر فرصتی باید استفاده کنم و از این فرصت هم می‌خواهم استفاده کنم از پزشکان، پرستاران عزیزمان و از همه کادر درمانی و بهداشتی که شبانه روز مشغول تلاش هستند و جان بسیاری از هموطنان ما را نجات دادند و الان هم در حال درمان بیمارانی هستند که در بیمارستان بستری هستند، تشکر نمایم.  او با آرزوی شفا برای همه بیماران اظهار می‌کند: به همه پزشکان و پرستاران خداقوت می‌گوییم و در برابر آنها تعظیم می‌کنیم، این روزهای سخت خواهد گذشت و این غم به پایان خواهد رسید و به کمک و همت مردم و پزشکان از این روزهای سخت هم عبور می‌کنیم.

او بیان می‌کند: امسال جسم ما از اماکن متبرکه مقداری فاصله دارد و به دلایل بهداشتی نمی‌توانیم به اماکن متبرکه مشرف شویم اما روح ما از هر سال به آنها نزدیک‌تر است و مخصوصا امسال و روز اول فروردین به نام مولای ما حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع) است و فرزندان عزیز و بزرگوار او از امام هشتم(ع) گرفته تا حضرت معصومه(س) تا شاه‌چراغ و بسیاری از اماکن متبرکه ما از فرزندان آن بزرگوار هستند.

رییس‌جمهوری ادامه می‌دهد: ملت ما همیشه روزهای سخت را گذرانده و از این روزهای سخت هم عبور می‌کند و ملت ما در سال 99 جبران خواهد کرد. مشکلاتی که برخی از مردم در پایان سال 98 به خاطر این بیماری در کسب و کار آنها ایجاد شده و مردم همیشه یار همدیگر بودند و این روزها بیش از همیشه باید همدیگر را یاری کنند.

     تلاش برای ساخت 17 کیلومتر باقیمانده

او بیان می‌کند: تلاش می‌شود 17 کیلومتر باقیمانده از همین آزادراه هم ادامه پیدا کند تا جاده کرج- قزوین، تکمیل شود، درواقع اگرچه یک بخشی از این پروژه کامل شده اما یک بخشی هنوز ناقص است و امیدواریم در سال 99 افتتاح شود.

روحانی اظهار می‌کند: به آقای وزیر راه و شهرسازی گفتم این اتوبان‌هایی که احداث می‌کنیم قیمت زمین‌های اطراف آن را چند برابر می‌کند و پول این اتوبان را این زمین‌ها می‌تواند تامین کند. یعنی شما وقتی اتوبانی را می‌کشید این زمین یا متعلق به دولت یا یک دستگاه دولتی، یا یک نهاد عمومی، نیروهای مسلح یا بخش خصوصی است.  رییس‌جمهوری اضافه می‌کند: اگر پادگانی هست و در کنار آن این اتوبان رد می‌شود، آن نهاد محترم و عزیز نظامی ما باید پول آن را بدهد یعنی زمین‌های آن 10 برابر ارزش پیدا کرده و اگر اینها پول‌های خود را پرداخت کنند هزینه بسیاری از آزادراه‌ها از همین راه تامین می‌شود. به گفته روحانی، در دنیا معمولا در اولین درآمدی که برای آزادراه تعیین می‌کنند ارزش زمین‌هایی است که در اطراف آزادراه‌ها یا بزرگراه‌ها ایجاد می‌شود. اگر قانون یا مقرراتی مورد نیاز هست آقای اسلامی آن را آماده کند و به دولت بیاورد و سریع‌تر تصویب شود.

     انتقال 30 درصد بار ترافیکی به‌آزاد راه همت

با افتتاح قطعات 2 و 3 آزادراه تهران-کرج پیش بینی می‌شود که بین ۲۵ تا ۳۰ درصد ترافیک محورهای دو کلان‌شهر تهران – کرج به سمت این محور سوق پیدا کند، موضوعی که خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: این آزادراه چهارمین مسیر ارتباطی بین تهران- کرج است که با حضور رییس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید. او ادامه می‌دهد: آزاد راه شهید همت – کرج ۶ خطه است که سه خط رفت و سه خط برگشت بوده و در هر دو باند رفت و برگشت یک باند اضطراری وجود دارد، ضمن اینکه در طول مسیر نزدیک به ۳.۵ کیلومتر پل و تونل احداث شده است. مدیرعامل شرکت ساخت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور می‌گوید: با بهره‌برداری از این مسیر جدید ارتباطی تهران - کرج ظرفیت ترافیکی این دو شهر افزایش پیدا می‌کند. خادمی اظهار می‌کند: با افتتاح این پروژه سوانح رانندگی و زمان سفر بین دو شهر کاهش پیدا کند ضمن اینکه دو مرکز رفاهی یکی در قسمت شمالی و یکی در قسمت جنوبی طراحی شده است که این مراکز پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی دارند. او ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه مسیر بین دو شهر در این آزاد راه کوتاه است و از مناطق مسکونی می‌گذرد از این بابت مشکلی نداریم. به گفته خادمی، قطعات دوم و سوم این آزادراه با هزینه‌ای حدود ۵۵۰ میلیارد تومان احداث شده که ۳۸ درصد آن معادل ۲۰۰ میلیارد تومان صرفاً برای تملک اراضی اختصاص یافته است و هنوز پل‌های اتصال به آزادراه کنارگذر شمالی کرج احداث نشده که ۸۰ میلیارد تومان هم برای ساخت این پل‌ها باید هزینه کنیم.


مزایای پروژه آزادراه همت-کرج

هدف از ساخت آزاد راه همت-کرج این است که از بار ترافیکی اتوبان تهران و کرج که نه تنها استان البرز بلکه تعداد زیادی از استان‌های غرب و شمال کشور را در درون خود دارد را بکاهد، ضمن اینکه از مزایای این پروژه آزادراهی، کاهش استهلاک خودرو، تصادفات، مصرف سوخت و آلاینده‌ها و همچنین کاهش زمان سفر است، مرحله بعدی این پروژه آزادراهی از ادامه قطعه سوم تا آزادراه کرج – قزوین از مسیر کنارگذر شمالی کرج خواهد بود که با احداث و تکمیل آن، ظرفیت تردد آزادراه همت – کرج صددرصدی خواهد شد. اتوبان کرج چندین بار تعریض و افزایش ظرفیت داده شده اما این مساله حل نشده است، بنابراین از اوایل دهه ۸۰ این طرح مطرح بوده است که از امتداد اتوبان همت یک دسترسی به غرب کرج و اتصال به جاده چالوس ایجاد شود.  البته به گفته مسوولان دولتی موضوع حائز اهمیت در این پروژه این است که 17.5کیلومتر کنارگذر شمالی کرج را که توسط شهرداری در دست اجراست با کمک دولت افتتاح شود تا این اتوبان به منطقه ترافیکی حصارک در منتهی الیه کرج متصل شود و خودبخود بتواند بار سنگینی که برای دسترسی به کرج و استان البرز وجود دارد را رفع کند.

 

ارسال نظر