حناچی: قرنطینه تهران به‌دلایل اقتصادی امکان‌پذیر نیست

۱۳۹۸/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۱۲
کد خبر: ۱۶۵۶۶۲
حناچی: قرنطینه تهران به‌دلایل اقتصادی امکان‌پذیر نیست

گروه راه و شهرسازی |

 جلسه روز گذشته شورای شهر تهران به مثابه دو جلسه قبلی تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت و مصوباتی در راستای مقابله با گسترش کرونا به تصویب رسید. از جمله اینکه اعضای شورا به منظور کاهش مراجعات حضوری شهروندان و کاهش میزان ساخت و سازها در پی شیوه کرونا مصوب کردند تا عوارض صدور پروانه ساختمانی در دو ماه ابتدای سال ۹۹ با نرخ سال ۹۸ محاسبه شود. علاوه بر این با موافقت اعضای شورای شهر تهران فعالیت کمیته‌های نما به منظور کاهش ترددهای غیر ضروری متقاضیان حوزه شهرسازی تعطیل شد.روز گذشته همچنین پیروز حناچی شهردار تهران به صحن علنی شورای شهر آمد و گزارشی در خصوص اقدام‌های مدیریت شهری برای مقابله با ویروس کرونا ارایه کرد. در حالی که شهردار تهران از عدم امکان قرنطینه تهران صحبت کرد اما شهربانو امانی از قرنطینه نشدن پایتخت گلایه کرد. بررسی اعتراض فرمانداری تهران به لایحه بودجه سال ۹۹ شهرداری تهران، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه از دیگر دستور جلسات روز گذشته شورای شهر تهران بود.

   عوارض پروانه ساختمانی در دو ماه اول ۹۹

در ابتدای جلسه محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران پیشنهادی مبنی بر دریافت عوارض ساختمانی در دو ماهه اول سال ۹۹ بر مبنای نرخ سال ۹۸ را ارایه کرد. او در توضیح این پیشنهاد گفت: به منظور کمک به مودیان شهرداری، کاهش مراجعات حضوری شهروندان به دلیل شیوع بیماری کرونا، تحت تأثیر قرار گرفتن ساخت و ساز شهری و در راستای کمک به مدیریت بیماری کرونا، طرح دو فوریتی «دریافت عوارض ساختمانی در دو ماهه اول سال ۹۹ بر مبنای نرخ سال ۹۸» ارایه می‌شود. این طرح پس از بحث و بررسی به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

   فعالیت کمیته‌های نما به مدت دو ماه تعطیل شد

یکی دیگر از مصوبات روز گذشته شورای شهر تهران تعطیلی فعالیت کمیته‌های نما به مدت دو ماه بود و در این خصوص «طرح دو فوریتی اعطای مجوز به شهرداری تهران برای اخذ تعهد از مالکین پروژه‌های ساختمانی برای ارایه تاییدیه نمای ساختمان به منظور کاهش ترددهای غیر ضروری متقاضیان حوزه شهرسازی در راستای مقابله با شیوع کرونا » مورد بررسی قرار گرفت.براساس این طرح و با پیشنهاد کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در راستای مقابله با شیوع کرونا، فعالیت کمیته‌های نمای مناطق تا پایان اردیبهشت ماه 99 تعطیل شد و بدین‌ترتیب مالکان و ذی‌نفعان هنگام دریافت صدور پروانه متعهد می‌شوند تا پس از گذار از دوران بحران شیوع بیماری، نسبت به کسب تاییدیه نما اقدام کنند.

   بررسی ۱۱ ایراد فرمانداری

 به بودجه ۹۹ شهرداری

بررسی نامه اعتراض فرمانداری در خصوص تبصره‌های بودجه ۹۹ شهرداری تهران از دیگر دستورجلسات آخرین جلسه شورای شهر تهران در سال 98 بود که روی میز بررسی قرار گرفت. محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران در این باره توضیح داد: هیات تطبیق کلیات بودجه ۹۹ شهرداری را پذیرفته اما از ۴۴ بند بودجه به ۱۱ بند ایراداتی وارد دانسته است که اعضا در مورد این ایرادات به جمع‌بندی رسیدند.کمیسیون برنامه و بودجه نظرات کارشناسی خود را در این خصوص ارایه کرده است. در ادامه حسن رسولی بندهای مورد انتقاد فرمانداری را قرائت و پاسخ‌های کمیسیون را نیز عنوان کرد.

   درب‌های بهشت‌زهرا(س) بسته شود

تذکرات و درخواست‌های اعضای شورا نیز متاثر از شیوع کرونا بود . زهرا صدر اعظم نوری رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شورای اسلامی شهر تهران در خصوص مسدود کردن درهای آرامستان‌های سطح شهر تذکر داد و گفت: امسال با توجه به شرایط بحرانی ایجاد شده انتظار می‌رود، شهروندان سنت حسنه زیارت اهل قبور را کنار گذاشته و از حضور در آرامستان‌ها اجتناب کنند. همچنین از مدیریت سازمان بهشت‌زهرا می‌خواهم تمهیدات لازم را اتخاذ و ورودی‌های بهشت‌زهرا(س) را مسدود کند و فقط امکان ترددهای ضروری فراهم شود.

   انتقاد از قرنطینه نشدن پایتخت

شهربانو امانی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز درباره قرنطینه نشدن تهران انتقاد کرد و با اشاره به اینکه مسوولان تصور می‌کنند هنوز زمان کافی برای مقابله با کرونا وجود دارد، گفت: در بحران جهانی ناشی از شیوع بیماری کرونا بنا بر آمار سازمان جهانی بهداشت، ایران بعد از چین و ایتالیا دارای بالاترین نرخ همه‌گیری در جهان محسوب می‌شود در حالی که قرنطینه بسته به‌شدت و سطح اپیدمی به عنوان تنها راه‌حل کنترل اپیدمی محسوب می‌شود، هنوز هیچ سطحی از قرنطینه در شهر تهران دیده نمی‌شود و مسوولان تنها به توصیه برای عدم خروج از منزل بسنده کرده‌اند.

او با بیان اینکه ایتالیا از نظر آمار مبتلایان و فوت ناشی از ویروس کرونا به ایران نزدیک است، تصریح کرد: دراین کشور ورود و خروج از شهرها ممنوع اعلام شده و جز خواربارفروشی‌ها و داروخانه‌ها تمام فعالیت‌ها تعطیل است، در ایتالیا جرایم سنگینی برای افرادی که بدون دلیل قانع‌کننده در سطح شهر تردد می‌کنند در نظر گرفته شده و نخست‌وزیر ایتالیا اعلام کرده که هدف از اتخاذ این تصمیمات این است که دیگر هیچ زمانی برای از دست دادن وجود ندارد.او با اشاره به اینکه مسوولان ما فکر می‌کنند هنوز زمان کافی برای آنها وجود دارد گفت: طی دو بازدیدی از دو مرکز گل و گیاه شهید محلاتی و دریاچه شهدای خلیج‌فارس داشتم هیچ‌گونه کاهش جمعیتی در حضور مردم نسبت به ایام عادی در این اماکن دیده نمی‌شود.

امانی با بیان اینکه شدت و ضعف اپیدمی افزون به همکاری مردم به کنترل‌های اجتماعی وابسته است، گفت: هم‌اکنون هیچ سطحی از کنترل اجتماعی در شهر دیده نمی‌شود تصاویری که از شهرهای خالی از جمعیت در چین و ایتالیا دیده می‌شود افزون بر همکاری مردم ناشی از مداخله دولت‌ها است. تاکنون در سطح شهر تهران جز درخواست از مردم برای حضور نیافتن در سطح شهر هیچ مداخله‌ای صورت نگرفته و اینکه برخی از مردم هشدارها را جدی نگرفته‌اند، نشان‌دهنده آن است که هیچ عزم عملی در مسوولان دیده نمی‌شود.

او تصریح کرد: عدم اعمال ممنوعیت در فعالیت‌های غیرضروری و تعطیلی اماکن تجمع مانند بازارها نه تنها منجر به گسترش دامنه بحران و افزایش فشار بر بیمارستان‌ها و کادر درمانی و پرستاری می‌شود بلکه خسارت‌های مالی را نیز به سبب طولانی کردن مدت بحران افزایش می‌دهد. مردم تهران قطعا درک خواهند کرد که یک قرنطینه عمومی در مدتی کوتاه، بسیار کم خسارت‌تر از یک بحران طولانی مدت است، پس با درک عمق بحران ضروری است، فرمانداری با به کارگیری راهکارهای اجرایی هرگونه ورود و خروج از شهر را جز در موارد خاص و اضطراری ممنوع اعلام کند و با اتخاذ تدابیر لازم تأمین نیازهای مردم به اقلام روزمره را در اولویت قرار دهد.وی با تذکر به شهردار تهران گفت: حناچی در اسرع وقت باید نسبت به تعطیلی مراکز مربوطه اقدام کند و تمام تلاش خود را برای ارایه خدمات عمومی متمرکز کند. درخواست دارم این سازمان با بهره‌گیری از ظرفیت سامانه 137 مشارکت‌های مردمی در شناسایی اقشار آسیب‌پذیر مانند کودکان کار در طول مدت بحران حمایت‌های ویژه را انجام دهد.وی گفت: ‌در بازدیدی که چند روز پیش از گودهای زباله اطراف تهران داشتیم با وضعیت دردناکی مواجه شدیم به‌طور جدی به همه مسوولان هشدار می‌دهم که در صورت عدم مدیریت بحران کنونی آسیبی بیشتر از شیوع کرونا در انتظار است و آن هم نابودی کامل سرمایه اجتماعی است.

   نگهداشت بهبودیافتگان کرونا؟

در ادامه سیدحسن رسولی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از موافقت سیدحسن خمینی برای استفاده از مرقد امام خمینی (ره) برای نگهداشت بهبودیافتگان کرونا و نیازهای ضروری در این زمینه خبر داد.

او با بیان اینکه تجربه به من آموخته که در شرایط‌ سخت نباید خوشبینانه‌ تصور کرد و باید تمهیدات لازم برای مواجهه با بدترین وضعیت انجام دهیم، اظهار کرد: سیدحسن خمینی تولیت مرقد حضرت امام خمینی (ره) اعلام کرده که با تعطیلی حرم موافق است و همه ظرفیت‌های مرقد می‌تواند در اختیار شهرداری جهت پیشگیری و مقابله از کرونا قرار گیرد.رسولی گفت: امکان نگهداشت بهبودیافتگان کرونا یا سایر نیازهای ضروری در مرقد مطهر امام خمینی (ره) وجود دارد که ضمن قدردانی از تولیت مرقد حضرت امام خمینی (ره) از شهرداری تهران درخواست دارم که تدابیر لازم را در این راستا اتخاذ کنند و هماهنگی‌های لازم با ستاد مرکزی کرونا انجام گیرد.

   دلیل هجوم مردم به فروشگاه‌ها

به روایت هاشمی

محسن هاشمی در حاشیه جلسه و در جمع خبرنگاران بر لزوم انتشار اخبار صحیح در خصوص کرونا صحبت کرد و گفت: بعضا دیده شده است که برخی از افراد غیرمسوول سخن می‌گویند و این مساله سبب بروز شایعاتی همچون قرنطینه تهران می‌شود، بروز اینگونه شایعات سبب شد که مردم به فروشگاه‌ها و میادین تره‌بار هجوم ببرند و این در حالی است که فرماندهی مبارزه با کرونا را قرار شده است به رییس‌جمهور بدهند و امورات نیز تحت نظر وزیر بهداشت پیگیری شود و دکتر زالی نیز فرمانده ستاد کرونا در تهران است و در مورد تهران صرفا زالی می‌تواند صحبت کند. وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد در ابتدا باید تعریف درستی از قرنطینه ارایه شود، گفت: اینکه قرنطینه چیست و چه اثری دارد و آیا درصدبندی دارد باید به مردم توضیح داده شود چرا که نمی‌شود مردم در خانه بنشینند. اموراتشان چگونه بگذرد و بهتر است بررسی شود که چه نوع قرنطینه و با چه درصدی در کشورهای دیگر اعمال می‌شود.هاشمی در پاسخ به اینکه نظر شخصی شما در مورد قرنطینه چیست، گفت: امثال من نباید نظر بدهند چرا که من به عنوان رییس شورای شهر تهران عضو ستاد مبارزه با کرونا نیستم و بعضا از ما دعوت می‌شود و ما نیز نظرات تخصصی خود را می‌دهیم اما بهتر است افراد مختلف در مورد این موضوع صحبت نکنند تا موجبات سوءتفاهم ایجاد نشود.

   حناچی: امکان قرنطینه تهران وجود ندارد

پیروز حناچی شهردار تهران روز گذشته با حضور در صحن علنی شورای شهر گزارشی در خصوص اقدام‌های انجام شده مدیریت شهری در خصوص مقابله با ویروس کرونا ارایه کرد و گفت: امکان قرنطینه تهران با توجه به شرایط اقتصادی وجود ندارد.شهردار تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر همه کشورها درگیر موضوع کرونا شده‌اند، گفت: همه باید اقدامات لازم را انجام دهیم تا کمک‌های مورد نیاز به دست آسیب‌دیدگان برسد بر همین اساس جلسه‌ای با شهرداران کلانشهرها برگزار شد تا انتقال تجربیات انجام گیرد.حناچی با اشاره به اینکه شب‌جمعه گذشته تراکم جمعیت در بهشت‌زهرا بسیار اندک بود، گفت: باید تلاش کنیم که آخرین پنجشنبه سال نیز همین طور باشد و برای چهارشنبه سوری نیز اقدامات لازم انجام گیرد تا کمترین تراکم و تجمعات را شاهد باشیم.شهردار تهران ادامه داد: بیمارستان‌های زیادی همچون بیمارستان امام (ره)، سینا و مسیح دانشوری کانون اصلی مراجعات بیماران مبتلا به کرونا هستند و باید اقدامات لازم را انجام دهیم که کمک‌های مورد نیاز به آنها برسد.او با اشاره به اینکه کرونا سبب بیکار شدن بسیاری از افراد شده و مشکلاتی را در این زمینه به وجود آورده است، گفت: ‌رییس بنیاد مستضعفان اعلام کرد که کمک‌هایی در این راستا انجام می‌دهد که ما هم از این موضوع استقبال کردیم و اقدامات مناسبی صورت گرفت.شهردار تهران ادامه داد: در حوزه خدمات شهری در شرایط کرونا بیشترین اقدامات انجام گرفت و مدیریت بحران مانور جدی را پشت سر گذاشت. سوله‌های مدیریت بحران به عنوان محل استقرار تخت‌های نقاهتگاه پیش‌بینی شد و حدود هزار تخت در این راستا آماده‌سازی شد ولی شهروندان از تبدیل سوله‌های مدیریت بحران به محل نگهداری بیماران مبتلا به کرونا استقبال نمی‌کنند که باید تمهیدات لازم در این زمینه پیش‌بینی شود.وی در مورد موضوع پسماند گفت: در حال حاضر تنها پسماندهای بیمارستانی از سایر پسماندها جدا می‌شود و حجم زیادی از زباله‌های دیگر هیچ‌گونه جداسازی برای آنها صورت نمی‌گیرد.شهردار تهران درباره فعالیت میادین تره‌بار گفت: ما به دولت پیشنهاد کردیم که اگر قرار است حداقل تعطیلی انجام گیرد اقدامات مناسب را انجام دهیم که اکنون ساعات کار میادین به ۱۶ ساعت و برخی از شعب شهروند به ۲۴ ساعت افزایش یافته است ولی نحوه اطلاع‌رسانی باید به صورتی باشد که شهروندان بدانند که حتی در شرایط حاد این مراکز باز هستند.

 

ارسال نظر