تغییر مناسبات شهری شب عید در دوران کرونا

۱۳۹۸/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۵۷۳
تغییر مناسبات شهری شب عید در دوران کرونا

گروه راه و شهرسازی|

عید امسال به دلیل شیوه ویروس کرونا رنگ و بوی هر سال را ندارد و بسیاری از کارهایی که جزو ضروریات و سنت‌های شب عید بود، دیگر انجام نمی‌شود و به جای آن باید یکسری اقدام‌ها در خصوص پیشگیری و مقابله با این ویروس را در اولویت قرار دهیم. در واقع شیوع ویروس باعث شده تا مردم و مسوولان رویه متفاوتی را نسبت به شب عید در سال‌های گذشته در پیش بگیرند.

یکی از رسم‌های ایرانیان در روزهای آخر سال سر زدن به قبور اموات و در گذشتگان در پنجشنبه آخر سال است، اما با شیوع ویروس کرونا از شهروندان خواسته شده تا از هر گونه تردد غیر ضرور بپرهیزند. در این خصوص زهرا صدر اعظم نوری رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از شهروندان تهرانی خواست که برخلاف سنت هرساله، امسال در پنج‌شنبه آخر سال به زیارت اهل قبور نروند.

او با اظهار امیدواری از اینکه تک تک شهروندان توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند و قطع‌کننده زنجیره انتقال باشند، گفت: هر شهروندی می‌تواند یک حلقه‌ای از زنجیر باشد و مادامی که این حلقه‌ها به هم متصل باشند این زنجیره می‌تواند به راحتی ادامه پیدا کند؛ تعداد بیماران دایم افزایش یابد و شیوع این ویروس سرعت بگیرد. بنابراین هر شهروندی باید حلقه‌ای از این زنجیر را پاره کند. قطع و پاره کردن زنجیر با در خانه ماندن، در شهر نبودن و در فضاهای عمومی حضور نداشتن اتفاق می‌افتد.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تاکید کرد: مدیریت شهری در این راستا تمام تمهیدات لازم را فراهم کرده و نقاط اجتماع شهروندان را تعطیل کرده تا به نوبه خود این زنجیره را قطع کند. همچنین خدماتی را به صورت آنلاین یا غیرحضوری می‌دهد یا آن را به زمان دیگری موکول کرده است.

نوری با بیان اینکه یکی از نقاطی که بیشترین ارتباط با آن در پنجشنبه آخر سال برقرار می‌شود، سازمان بهشت زهرا(س) است، گفت: این سازمان تمام شرایط لازم و تمهیدات کافی را فراهم کرده و از همه شهروندان می‌خواهد به ویژه در شب جمعه آخر سال در بهشت زهرا حضور نیابند.

این عضو شورا ادامه داد: گرچه ما به واسطه اعتقادمان همواره برای رفتگان و اهل قبور احترام خاصی قائل هستیم و هر ساله مردم با خویشان خود که از دنیا رفتند تجدید دیدار می‌کنند و آنها را در شادی شروع سال جدید شریک می‌کنند اما امسال به دلیل شرایط خاصی که اتفاق افتاده برای حفظ سلامت همه به یکدیگر باید کمک کنیم و رویه‌ها و سنت‌های متداول را کنار بگذاریم و در مراسم شب جمعه آخر سال در بهشت زهرا(س) و آرامستان‌های مختلفی که در سطح تهران و شهرهای دیگر هست، حضور پیدا نکنیم.

سعید خال مدیرعامل بهشت زهرا(س) نیز توصیه کرد: شهروندان تهرانی زیارت اهل قبور را به بعد از این شرایط موکول کنند. همچنین او از منتفی شدن برنامه‌های تحویل سال در بهشت زهرا و گلزار شهدا خبر داد.

مدیرعامل بهشت زهرا همچنین از همکاری و همراهی مردم و توجه آنها به توصیه‌های اعلام شده قدردانی کرد و گفت: کار به اتمام نرسیده است و امیدواریم هموطنان در جمعه آخر سال و همچنین زمان سال تحویل نیز در بهشت زهرا حضور پیدا نکنند و بزودی شرایط فعلی به اتمام برسد.

   پرداخت کمک معیشتی به دستفروشان

شیوع ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها را از رونق انداخت و تعداد زیادی از شهروندان با ضرر و زیان مالی مواجه شدند اما تاثیر این موضوع بر روی اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه نمود بیشتری دارد.کسانی که تنها ممر درآمدشان دستفروشی است و امیدشان به روزهای پایان سال بود حالا از دستفروشی و حضور در خیابان منع شده‌اند و معلوم نیست شب عید را چگونه قرار است بگذرانند.

زهرا نژادبهرام، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران از پرداخت کمک معیشتی به دستفروشان پایتخت خبر داد و گفت: خوشبختانه رایزنی‌ها با بنیاد مستضعفان به نتیجه رسید و بنیاد اعلام آمادگی کرده است که برای پرداخت کمک معیشتی به دستفروشان همراهی می‌کند. او در این باره توضیح داد: تعدادی از این دستفروشان ثبت نام کردند و تعدادی با کمک شهرداران نواحی شناسایی شدند و قرار است، لیست را در اختیار بنیاد قرار دهیم تا بتوانیم از کمک معیشتی آنها برای دستفروشان استفاده کنیم. میزان کمک بستگی به تعداد نفراتی دارد که به بنیاد مستضعفان معرفی می‌شوند. منتظر تکمیل آمار دستفروشان هستیم و براساس آن سقف کمک معیشتی در نظر گرفته خواهد شد.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران درباره دیگر برنامه‌های شهرداری تهران برای کمک به اقشار آسیب پذیر گفت: این اقدام با کمک معاونت خدمات شهری در حال انجام است و از ظرفیت‌های موجود در شهر کمک می‌گیریم، چرا که شهرداری به تنهایی نمی‌تواند تمامی مسائل مرتبط با تهران را حل کند.

   تمدید اعتبار طرح ترافیک تا اردیبهشت٩٩

در این روزها بسیاری از سازمان‌ها و ادارات کارهای مربوط به ارباب رجوع را به شکل آنلاین انجام می‌دهند تا از حجم تردد شهروندان کاسته شود. در این راستا مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران از تمدید اعتبار طرح ترافیک سهمیه‌بگیران دارای تخفیف تا اول اردیبهشت ۹۹ خبر داد.

عمار سعیدیانفر با اعلام خبر تمدید مدت اعتبار سهمیه‌های طرح‌ ترافیک سال ۹۸ اظهارکرد: زمان طرح ترافیک سهمیه بگیران خاص یعنی ایثارگران، جانبازان، معلولین، بیماران خاص، رانندگان آژانس‌ها، اتومبیل کرایه، خبرنگاران یا به عبارتی دیگر افرادی که طبق مصوبه شورای شهر تهران سهمیه‌ طرح ترافیک با ضرایب کاهشی در سال ۱۳۹۸ دریافت کرده‌اند تا اول اردیبهشت ۱۳۹۹ تمدید شده است.او با اشاره به توصیه مسوولان بهداشتی کشور به ماندن در خانه گفت: سهمیه‌بگیرانی که مشمول این تمدید زمان شده‌اند، از حضور و تجمع به منظور دریافت سهمیه سال ۱۳۹۹ در ارگان‌ها و نهادهای ذیربط خودداری کنند چرا که به صورت سیستمی زمان اعتبار طرح ترافیک برای آنها تمدید می‌شود.

درخواست گواهی پایان کار آپارتمانی غیرحضوری شددر تحولی دیگر، به منظور کاهش تردد شهروندان تهرانی و جلوگیری از گسترش بیماری کرونا، امکان ثبت درخواست جهت دریافت گواهی پایان کار آپارتمانی، غیرحضوری و چاپ کلیه فرم‌های عوارض شهرسازی اتوماتیک شد.به گزارش ایلنا، عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهردار تهران با اعلام این خبر گفت: شهروندان تهرانی از تاریخ ۲۵ اسفند ماه سال جاری می‌توانند با استفاده از کارتابل شهروندی خود درخواست دریافت گواهی پایان کار آپارتمانی را ثبت کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران افزود: شهروندان با مراجعه به سامانه تهران من به نشانی my.tehran.ir می‌توانند از این امکان استفاده کنند و بنابراین نیازی به مراجعه به شهرداری‌های مناطق ۲۲گانه یا دفاتر خدمات الکترونیک، نیست.

گلپایگانی گفت: همچنین چاپ کلیه فرم‌های اعلام عوارض (انواع پروانه و گواهی ساختمانی) اتوماتیک شد.

معاون شهردار تأکید کرد: در این راستا شهروندان تهرانی از ۲۱ اسفند ماه جاری می‌توانند فرم‌های اعلام عوارض را به صورت فایلpdf در کارتابل شهروندی سامانه اینترنتی تهران من به نشانی my.tehran.ir مشاهده کنند و بدین منظور لازم است به دفاتر خدمات الکترونیک شهر، بدهی نداشته باشند.

براساس گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، او گفت: خدمات ذکر شده به همت اداره کل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه و همچنین سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران با هدف کاهش مراجعه حضوری متقاضیان و حفظ سلامت شهروندان محترم تهرانی، پرسنل شهرسازی و دفاتر خدمات الکترونیک ایجاد شده است.

   تغییر در میادین میوه و تره‌بار

خرید میوه و آجیل شب عید یکی دیگر از کارهایی است که بسیاری در شرایط کنونی ترجیح می‌دهند آن را انجام ندهند. با این حال به دلیل وجود تقاضا هنوز میادین میوه و تره بار شهرداری فعال‌اند. شهرداری تهران برای رعایت موازین بهداشتی در میادین میوه و تره بار نیز تمهیدات خاصی در نظر گرفته است و اقدام به جداسازی جایگاه صندوقداران از مشتریان در میادین میوه و تره‌بار کرده است.

سید‌سعید راد، مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران از اتخاذ و اجرای تدابیر و تمهیدات پیشگیرانه برای جلوگیری از انتشار ویروس و مقابله با بیماری کرونا خبر داد و گفت: برای مقابله با شیوع ویروس کرونا با تمام توان خود وارد عمل شده‌ایم. به این منظور شیوه‌نامه‌ای را ابلاغ کرده‌ایم که بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت تهیه شده است و به موجب این شیوه‌نامه و چک‌لیست پیوست آن‌که هر روز مورد نظارت قرار می‌گیرد، میادین و بازارهای میوه و تره بار به صورت شبانه‌روزی کنترل می‌شوند.

او با اشاره به اینکه آموزش رعایت نکات بهداشتی به کارگران غرفه‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم، اظهار کرد: هر آن‌چه در توان داریم را به کار گرفته‌ایم تا در حوزه مسوولیت خود، به قول شهردار تهران سایه نحس کرونا از روی شهر برداشته شود، هر چند اعتقاد داریم این اقدام علاوه بر اهتمام و جدیت مسوولان، نیازمند همراهی و همکاری شهروندان نیز است.

راد با بیان اینکه جداسازی جایگاه صندوقداران را مشتریان در میادین میوه و تره بار آغاز شده است تا تماس مسوولان صندوق‎ها با مشتریان را به حداقل میزان ممکن کاهش دهیم، تصریح کرد: علاوه بر این، سعی کرده‌ایم به منظور رعایت اصول و ضوابط بهداشتی، نسبت به تفکیک بخش‌های عرضه آجیل و خشکبار در میادین اقدام کنیم تا شهروندان با این محصولات که عمدتاً به صورت روباز عرضه می‌شوند، تماس نداشته باشد.

   ممنوعیت زباله‌گردی

در این روزها، بسیاری هم هستند که به دلیل شرایط کاری امکان ماندن در خانه را ندارند اما شرایط عده‌ای دیگر بدتر است؛ کودکان زباله گرد که همچنان سر در سطل‌های زباله، به دنبال لقمه‌ای نان می‌گردند. البته اخیرا شهرداری تهران زباله گردی را ممنوع کرده است، اما علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران اراده جدی‌تر شهرداری برای برخورد با تفکیک زباله در برخی مکان‌ها را مطالبه کرده و می‌گوید توان شهرداری در نظارت محدود است و باید شهروندان شهرداری

را یاری کنند.

علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در تازه‌ترین توئیت خود در این باره نوشته است: زباله‌های شهر می‌تواند به ویروس کرونا آلوده باشد. عقل حکم می‌کند تفکیک زباله طبق مصوبه ستاد بحران شهرداری، متوقف شود تا ضایعات آلوده، به چرخه بازیافت وارد نشود. اراده جدی‌تری از سوی شهرداری، در برخورد با تفکیک در خیابان و گود و گاراژ توسط برخی پیمانکاران متخلف، مورد انتظار شوراست.

 

ارسال نظر