دفاع وزیر راه از پرواز ایرلاین‌های ایرانی به چین

۱۳۹۸/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۵۷۲
دفاع وزیر راه از پرواز ایرلاین‌های ایرانی به چین

گروه راه و شهرسازی|

یک روز پس از طرح مساله تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان هواپیمایی کشوری در ماجرای شیوع کرونا، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی از عملکرد این سازمان و همچنین ایرلاین‌های ایرانی در انجام پرواز به مقصد چین دفاع کرد.

درحالی که انتقادها به سازمان هواپیمایی کشوری و ایرلاین ماهان به عنوان مقصران اصلی ورود و شیوع کرونا در کشور بالا گرفته است، طی روزهای گذشته هم سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری و هم ایرلاین ماهان به دفاع از خود پرداخته‌اند، سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام اینکه تداوم پروازهای ماهان به چین باری و براساس ضرورت بوده، از اتهام‌های وارده شانه خالی کرد و ماهان هم مسوولیت تمامی پروازها را به گردن دولت، وزارت بهداشت و وزارت امورخارجه انداخت و به کلی خود را از انتقادهای وارده مبری کرد. در اطلاعیه جدید ماهان آمده است که پروازها به چین برابر درخواست‌های مکرر وزارتخانه‌های محترم خارجه و بهداشت و سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر بازگرداندن دانشجویان نخبه و هم‌وطنان ایرانی گرفتار‌ آمده در چین، انجام شده و شرکت هواپیمایی ماهان و کادر داوطلب و ایثارگرش (درحالی که ماهان هرگز پروازی به ووهان چین تا به آن روز نداشت) مبادرت به انتقال دانشجویان در شرایط خاص و ویژه‌ پزشکی و قرنطینه‌ای نموده است، این در حالی است که بررسی اخبار دو ماهه گذشته به خوبی نشان می‌دهد که مدیریت ایرلاین ماهان با تمایل کامل اقدام به تداوم پروازها به چین کرده است و دیدار مدیرعامل این شرکت با سفیر چین در ایران این موضوع را به خوبی اثبات می‌کند.

دراین میان و درشرایطی که سازمان هواپیمایی کشوری و ماهان، حاضر به پذیرش کوتاهی خود درباره ورود ویروس کرونا به کشور نیستند، وزیر راه و شهرسازی هم با بیان اینکه هیچ پرواز مسافری به کشور چین انجام نمی‌شود، دوباره از عملکرد این سازمان دفاع کرد.

محمد اسلامی گفت: اگر پروازی به کشور چین از سوی شرکت هواپیمایی ماهان انجام می‌شود تنها باری و لجستیکی است و تمامی این پروازها تحت نظارت وزارت بهداشت انجام می‌شود.

اسلامی در پاسخ به این سوال که او اعلام کرده‌ پرواز چین عامل ورود ویروس به کشور این بوده است، افزود: متأسفانه برخی افراد و برخی از رسانه‌هایی که خیرخواه مردم نیستند، چنین اخبار کذبی را مطرح کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، او با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی عضو و زیرمجموعه ستاد مبارزه با کرونا است، اظهار کرد: از روزهای ابتدایی که این ویروس در چین مشاهده شد و هنوز ستاد مبارزه با کرونا تشکیل نشده بود، در ۱۷ بهمن ماه جلسه اضطراری به ریاست جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور تشکیل شد و در آن جلسه تصمیم گرفته شد که تمامی پروازهای مستقیم ایران به چین قطع شود.

اسلامی اضافه کرد: دو ملاحظه در این پروازها در نظر گرفته شده بود که ابتدا ایرانیانی که در کشور چین هستند بازگردانده شوند و دوم دانشجویانی که در این کشور وجود دارند طبق تدابیر و تحت نظارت وزارت بهداشت بازگردانده شوند.

او بیان کرد: تمامی پروازها تحت نظارت وزارت بهداشت انجام شد و حتی در داخل هواپیما هم بخشی برای قرنطینه لحاظ شد تا دانشجویان و مسافرانی که از کشور چین وارد این هواپیما شده‌اند مشکلی برای ورود به ایران نداشته باشند، تمام این هواپیماها، بدون مسافر به کشور چین پرواز کرد و وزارت راه و شهرسازی حتی برای ارسال هواپیمای اختصاصی هم برای چین یک هفته منتظر دریافت مجوز بود.

اسلامی ادامه داد: هیچ پرواز مستقیم مسافری به کشور چین صورت نگرفته و هیچ بلیتی هم فروخته نشده و اگر موردی در این مورد زمینه ثبت شده است، باید اعلام شود تا سازمان هواپیمایی با این شرکت هواپیمایی به‌شدت برخورد کند.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: هم‌اکنون پروازهایی که انجام می‌شود مربوط به پروازهای باری است. کالاهای بهداشتی از کشور چین به ایران ارسال می‌شود و تمامی این پروازها تحت نظارت وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا است.

اسلامی در شرایطی از سازمان تحت نظارتش (سازمان هواپیمایی کشوری) دفاع می‌کند که براساس اظهارات سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی قرار است که این سازمان هم درباره پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی و هم برای سهل انگاری برای ورود و شیوع کرونا به کشور مورد تحقیق و تفحص قرار گیرد.ناگفته نماند که مجلس به بحث تداوم پروازهای ایرلاین ماهان و جست‌وجو در این باره هم خواهد پرداخت و فقط درباره سازمان هواپیمایی کشوری تحقیق نمی‌کند. به گفته بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل 90 دلایل مطرح شده از سوی ماهان برای تداوم پروازها به چین منطقی نیست. او گفت: یک ایرلاین ایرانی می‌گفت که برای وارد کردن کالای پزشکی به این کشور می‌رود، در حالی که هم مسافر می‌برد و هم مسافر بقیه کشورها را جابه‌جا می‌کرد، ضمن اینکه ادعای وارد کردن کالای پزشکی در شرایطی که حتی پزشکان و پرستاران کشورمان از وسایل لازم برای مبارزه با این ویروس محرومند ادعایی مضحک بیش نیست.پارسایی اضافه کرد: به محض اینکه جلسات مجلس برقرار شود، ما این موضوع را پیگیری خواهیم کرد که این ایرلاین علاوه بر مسافر چه کالاهایی وارد کرده است؟ برداشت من این است که اگر هم کالایی بوده تنها کالای پزشکی نبوده و این موضوع به قیمت درگیری کل کشور به ویروس کرونا تمام شد.

   ترددهای غیرضروری انجام نشود

با افزایش تعداد مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در کشور، سختگیری‌ها درباره عبور و مرور به شهرهای مختلف بیشتر شد و همین موضوع شایعاتی را هم در فضای مجازی

 به همراه داشت. اسلامی در این زمینه گفت: اینکه ستاد مدیریت مقابله با کرونا همواره اعلام کرده است که ترددهای غیر ضروری انجام نشود به معنای آن است که راه، شریان حیاتی و اساسی ملت و کشور است و امکان بسته شدن کامل آن وجود ندارد. او اظهار کرد: امسال مردم باید در خانه‌ها بمانند و از سفرهای غیرضروری به‌ویژه در ایام نوروز خودداری کنند و ما باید امسال را به گونه‌ای متفاوت ثبت کنیم تا بتوانیم هرچه سریع‌تر زنجیره انتقال ویروس را قطع کنیم.

   اعضای کابینه سالم هستند

اسلامی در پاسخ به این سوال که گفته شده برخی از اعضای هیات دولت به ویروس کرونا مبتلا شدند، گفت: متأسفانه صحبت و شایعاتی در این خصوص مطرح شده است، اما تمامی اعضای هیات دولت سالم و پای کار هستند.

اسلامی ادامه داد: تنها زمانی که آقای حریرچی مبتلا به کرونا شد. آقای رحمانی (وزیر صمت) به دلیل جانباز شیمیایی بودن ملاحظاتی را برای قرنطینه شدن در نظر گرفت، اما من خبر موثقی ندارم که ایشان به خاطر کرونا وارد قرنطینه شدند یا خیر.وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور و آقای روحانی هر دو سالم و پای کار هستند و روز جمعه دو تا سه مرتبه از طریق تلفن تمامی امور را پیگیری می‌کنند و با بنده هم به صورت مفصل تلفنی تمامی امور را پیگیری می‌کنند.

 

ارسال نظر