ایرانشهر

۱۳۹۸/۱۲/۲۴ - ۰۰:۱۵:۱۹
کد خبر: ۱۶۵۴۸۶

بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی در اوکراین

مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری از بازخوانی جعبه سیاه هواپیمایی اوکراینی توسط نهاد بررسی سوانح هوایی ایران در اوکراین خبر داد. حسن رضایی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا گفت: اولویت با بازخوانی جعبه سیاه در کشور بود که براساس مقررات تعریف شده است که ایران تلاش خود را انجام داد که با مساله تحریم کارخانه سازنده مواجه شد، بحث تحویل جعبه سیاه به اوکراین مطرح نیست و بلکه موضوع بازخوانی جعبه سیاه توسط نهاد بررسی سوانح هوایی ایران در لابراتوارهایی است که دارای شرایط فنی و همکاری مناسبی هستند. او افزود: اوکراین و فرانسه پیشنهاد داده‌اند که متخصصان ایرانی با مشاهده نمایندگان سایر کشورهای درگیر از لابراتوارهای آنها برای بازخوانی استفاده کنند و سپس اطلاعات در کشور مورد تحلیل قرار می‌گیرد. رضایی‌فر ادامه داد: شرایط همکاری هر دو لابراتوار دریافت شده و با رسیدن به تفاهم نهایی در خصوص جزییات همکاری، جعبه‌های سیاه در ابتدا در کشور اوکراین بازخوانی خواهند شد. مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: در این مدت، از طریق بررسی‌های وسیعی که در جریان بود، جزییات بسیاری از این سانحه مشخص شده است که با بازخوانی جعبه سیاه با هدف پیشگیری از رخداد مشابه گزارش مربوطه تکمیل و منتشر خواهد شد. در پی سقوط هواپیمای ۸۰۰-۷۳۷ اوکراینی جعبه سیاه این هواپیما و چگونگی خواندن و آنالیز اطلاعات آن وارد فاز جدیدی شده و اظهارات متفاوتی درباره این مساله و اینکه جعبه سیاه در کدام کشور بازخوانی و آنالیز شود، مطرح شد.

گستردگی بارش‌ها در اغلب نقاط کشور طی روزهای آینده

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: به تدریج و با ورود سامانه بارشی از شمال غرب و غرب به کشور بارش در این مناطق آغاز می‌شود و در روزهای آینده اغلب مناطق کشور را در برمی‌گیرد. صادق ضیاییان در گفت‌وگو با فارس، در تشریح آخرین وضعیت جوی کشور، اظهارکرد: روز شنبه این سامانه بارشی در کل غرب کشور فعال است ضمن آنکه دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های تهران، البرز و قزوین را در برمی‌گیرد و به برخی مناطق مرکز، جنوب و شرق کشور هم کشیده می‌شود. مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: روز شنبه‌شدت بارش‌ها در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، لرستان و ایلام و شمال خوزستان خواهد بود که در ارتفاعات این مناطق بارش به صورت برف است. ضیاییان بیان کرد: روز یکشنبه 25 اسفند فعالیت این سامانه بارشی در غرب و جنوب غرب تداوم دارد و به تدریج به مرکز، شرق و شمال شرق و دامنه‌های جنوب البرز گسترش می‌یابد. ضمن آنکه در شمال غرب و سواحل شمالی کشور بارش پراکنده خواهیم داشت و در آن روز در جنوب ایلام، شمال خوزستان، غرب اصفهان، شمال کهگیلویه‌و بویراحمد، و استان لرستان بارش‌ها شدت بیشتری دارد. او ادامه داد: روز دوشنبه 26 اسفند این سامانه بارشی در نیمه شرقی و دامنه‌های جنوبی البرز در سمنان فعال است و به تدریج از کشور خارج می‌شود.ضمن آنکه در روز دوشنبه در شمال غرب و دامنه‌های زاگرس مرکزی در غرب کشور و دامنه‌های جنوب البرز شامل استان‌های قزوین، تهران و البرز و سواحل شمال کشور بارش پراکنده داریم. مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با بیان اینکه روز سه‌شنبه 27 اسفند در نوار شمال کشور بارش داریم، گفت: امروز بندرعباس با بیشینه دمای 26 درجه بالای صفر گرم‌ترین مرکز استان و شهر کرد با کمینه دمای صفر درجه سردترین مرکز استان خواهد بود. او در تشریح وضعیت جوی پایتخت بیان کرد: آسمان تهران امروز نیمه ابری با احتمال بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود، بیشینه و کمینه دما در تهران 20 و 11 خواهد بود.

پرداخت پول مسافران ایرلاین‌ها در فروردین ماه

با وجود پیگری‌های مستمر سازمان هواپیمایی کشور، بسیاری از شرکت‌هایی هواپیمایی پرداخت پول مسافران بابت هزینه کنسلی پروازها را به بعد از تعطیلات عید نوروز و سال ۹۹ موکول کرده‌اند. از ابتدای اعلام شیوع ویروس کرونا در کشور و لغو پروازهای خارجی و داخلی، مسافران زیادی که به رسم هر سال در بهمن ماه اقدام به خرید بلیت کرده بود معطل ماندند که سرنوشت سفر و پول از دست رفته آنها چه می‌شود. مطابق قوانین حاکم بر صنعت هوایی، ابطال سفر از سوی ایرلاین و نه مسافر مساوی با پرداخت کامل هزینه‌ها است و جریمه‌ای را متوجه مسافر نمی‌کند؛ با این حال بخشنامه سازمان هواپیمایی کشور به کمک مردم آمد و شرکت‌های هواپیمایی را موظف کرد تا تمام پول بلیت‌هایی که قبل از ۵ اسفندماه برای هر تاریخی از تعطیلات نوروزی خریداری شده است بدون کسر جریمه به مسافران بازگردد. اکنون بیش از دو هفته از بخشنامه سازمان هواپیمایی و تعیین تکلیف ایرلاین‌ها از سوی وزیر راه و شهرسازی برای بازگرداندن پول مسافران می‌گذرد، اما گلایه مسافران از عدم پرداختی‌ها از سوی ایرلاین‌ها افزایش یافته است. یکی از مسافران هواپیمایی ایران ایرتور به مقصد مشهد مقدس که یک خانواده ۴ نفره است به ایرنا، گفت: بعد از اینکه پیگیر دریافته هزینه بلیت شدیم به ما اعلام کردند که باید ۲۰ روز کاری از تاریخ ابطال بلیت صبر کنید و این‌طور نیست که بلافاصله امکان بازگرداندن هزینه‌ها میسر باشد و بر این اساس مبلغ هزینه شده بعد از تعطیلات عید نوروز به ما بازخواهد گشت.

 

ارسال نظر