تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان هواپیمایی در ماجرای کرونا

۱۳۹۸/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۸:۰۹
کد خبر: ۱۶۵۴۸۳
تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان هواپیمایی در ماجرای کرونا

گروه راه و شهرسازی|

همگام با افزایش انتقادها به سازمان هواپیمایی کشوری درباره سهل انگاری در پیشگیری از ورود کرونا به کشور، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از تفحص این نهاد قانونگذار درباره تداوم پرواز برخی ایرلاین‌ها به چین خبر داد.

به گفته بهرام پارسایی پیش از این، تحقیق و تفحص از سازمان هواپیمایی و سقوط هواپیماها در ایران به هیات رییسه مجلس ارایه و سپس به کمیسیون مربوطه ارجاع شده بود اما هر زمان که این موضوع در کمیسیون مطرح شود یک بند دیگر هم به آن اضافه می‌شود که مربوط به پرواز ایرلاین‌ها به چین بعد از شیوع کرونا است.

او در گفت‌وگو با ایسنا، افزوده است: البته اگر احیانا جلسات مجلس تشکیل نشود، انتظار داریم قوه قضاییه راسا به این موضوع ورود کند زیرا ما معتقدیم اتهام این افراد سنگین‌تر از کسانی است که ماسک احتکار می‌کنند. در واقع متهم ردیف اول کسانی هستند که با وارد کردن ویروس کرونا با جان و سلامتی مردم بازی کردند. از زمان اعلام رسمی ورود ویروس کرونا به کشور بیش از 500 نفر از هموطنانمان در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند و بیش از 11 هزار نفر هم مبتلا شده‌اند، آماری که ایران را در جایگاه سوم دنیا در ابتلا و مرگ و میر در اثر کرونا قرار می‌دهد و انتقادها به سازمان هواپیمایی کشوری و همچنین ایرلاین ماهان را در زمینه تداوم پروازها به چین، کم کاری در فرودگاه‌ها برای تشخیص بیماران مبتلا به کرونا و عدم سختگیری برای ورود چینی‌ها به ایران شدیدتر می‌کند.

بسیاری از کارشناسان حوزه هوایی و همچنین حوزه بهداشت و درمان، سازمان هواپیمایی کشوری و ماهان را مقصران اصلی ورود کرونا و شیوع آن در کشور می‌دانند، اتهامی که به نظر پارسایی سنگین‌تر از افرادی است که ماسک احتکار می‌کنند، او در این باره می‌گوید: اگر احیانا جلسات مجلس تشکیل نشود، انتظار داریم قوه قضاییه راسا به این موضوع ورود کند زیرا متهم ردیف اول کسانی هستند که با وارد کردن ویروس کرونا با جان و سلامتی مردم بازی کردند.

او ادامه می‌دهد: کشور ما مثل خیلی از کشورهای دیگر از این آلودگی عاری بود و اگر ما بخواهیم متهمان شیوع کرونا در کشور را رده‌بندی کنیم، متهمان ردیف اول کسانی هستند که عامل ورود این ویروس به کشور بودند و باعث شدند هزینه جانی، مالی و معنوی سنگینی به کشور وارد شود که به راحتی قابل جبران نیست و قطعا سازمان هواپیمایی که مانع انجام پرواز به چین نشد در کنار ایرلاین ماهان از متهمان ردیف اول است.

پارسایی تاکید می‌کند: اگر مبادی ورودی به درستی کنترل می‌شد و پروازها به چین متوقف می‌شد امروز این هزینه‌ها را متحمل نمی‌شدیم.

    تخطی یا رفتار قانونی ؟

11 بهمن سال جاری، اسحاق جهانگیری ابلاغیه‌ای را صادر کرد که براساس آن باید تمامی پروازها از چین و بالعکس متوقف می‌شد اما با وجود این پروازهای ایرلاین ماهان به چین ادامه داشت در روزهای نخست بهانه برسر بازگشت دانشجویان و ایرانیان مانده درچین مطرح شد پس ازآن این ایرلاین اعلام کرد که برای کمک‌های بشردوستانه اقدام به انجام پروازهای باری به چین می‌کند، اما پارسایی دلایل مطرح شده از سوی ماهان را برای تداوم پروازها به چین منطقی نمی‌داند، او می‌گوید: یک ایرلاین ایرانی می‌گفت که برای وارد کردن کالای پزشکی به این کشور می‌رود در حالی که هم مسافر می‌برد و هم مسافر بقیه کشورها را جابه‌جا می‌کرد، ضمن اینکه ادعای وارد کردن کالای پزشکی در شرایطی که حتی پزشکان و پرستاران کشورمان از وسائل لازم برای مبارزه با این ویروس محرومند ادعایی مضحک بیش نیست.

پارسایی اضافه می‌کند: حتی مدیرعامل این ایرلاین با سفیر چین نشست و با افتخار گفت که ما مسافر جابه‌جا می‌کنیم، این اتفاق در شرایطی رخ داد که حتی کروی پروازی هم بدون نظارت و قرنطینه به راحتی تردد می‌کردند، اگر بر فرض توقف پروازها به قطع ارتباطات اقتصادی ایران با چین می‌انجامید باز هم می‌ارزید به این مشکلی که امروز گریبانگیر کشور شده است، در صورتی که توقف پرواز در چنین شرایطی هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کرد. پارسایی می‌گوید: به محض اینکه جلسات مجلس برقرار شود، ما این موضوع را پیگیری خواهیم کرد که این ایرلاین علاوه بر مسافر چه کالاهایی وارد کرده است؟ برداشت من این است که اگر هم کالایی بوده تنها کالای پزشکی نبوده و این موضوع به قیمت درگیری کل کشور به ویروس کرونا تمام شد. سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار می‌کند: ما پیش از این هم از مدعی‌العموم درخواست کرده بودیم جلوی این پروازها را بگیرد ولی آنها فقط نظاره‌گر بودند، حالا هم می‌خواهیم که به تمامی قصور و تقصیرها در این زمینه رسیدگی شود.

اما در حالی که سخنگوی اصل 90، سازمان هواپیمایی کشوری و ایرلاین ماهان را مسبب ورود و شیوع کرونا در کشور می‌داند، سخنگوی این سازمان دوباره به دفاع همه‌جانبه از عملکرد ضعیف این سازمان در پیشگیری از کرونا و حمایت از ایرلاین ماهان می‌پردازد، رضا جعفرزاده با اعلام اینکه هواپیمایی ماهان هیچ مجوزی برای انجام پروازهای مسافری به چین ندارد، می‌گوید: پروازهای باری بنا بر ضرورت با نظارت وزارت بهداشت انجام می‌شود.

او در گفت‌وگو با تسنیم اظهار می‌کند: این شرکت هواپیمایی هیچ مجوزی برای انجام پروازهای مسافری به مقصد شهرهای چین از سوی سازمان هواپیمایی کشوری را ندارد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری بیان می‌کند: چنانچه پروازهای باری هم به ضرورت انجام شود، این کار تحت نظارت وزارت بهداشت و با مجوز سازمان هواپیمایی کشوری انجام می‌شود. او می‌افزاید: در این پروازها هم تمام اقدامات پیشگیرانه بر حسب نیازها انجام و نظارت عالیه بر آنها اعمال می‌شود.

    کی بود کی بود، من نبودم

در یک ماه گذشته انتقادهای بسیاری به سازمان هواپیمایی کشوری و ایرلاین ماهان وارد شده است، موضوعی که شرکت هواپیمایی ماهان را برآن داشت تا بالاخره مجبور به پاسخگویی شود. البته پیش از این ایرلاین ماهان بیانیه‌ای را در توییتر برای دفاع از اقداماتش منتشر کرده بود اما این بیانیه کمکی به کاهش انتقادها نکرد و در نهایت با عقب‌نشینی از موضع قبلی خود، دولت را مقصر اصلی پروازهایش به چین معرفی کرد.

در بیانیه جدید شرکت هواپیمایی ماهان که در اعتراض به گزارش روزنامه شرق منتشرشده، آمده است که شرکت هواپیمایی ماهان، شرکتی خصوصی است که تمام سهام آن متعلق به خیریه‌ا‌ی عام‌المنفعه و تحت نظارت‌های قانونی است، این شرکت پس از اطلاع از شیوع بیماری کرونا تمامی پروازهای چین خود را در مورخ 12 بهمن 98 و یک روز پیش از ابلاغ رسمی مصوبه هیات محترم دولت مبنی بر محدودیت پروازها، قطع کرد.

این ایرلاین در ادامه به دفاع از خود پرداخته و تمامی تقصیرها را به گردن سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت بهداشت انداخته است. در اطلاعیه ماهان آمده است: برابر درخواست‌های مکرر وزارتخانه‌های محترم خارجه و بهداشت و سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر بازگرداندن دانشجویان نخبه و هم‌وطنان ایرانی گرفتار‌ آمده در چین، شرکت هواپیمایی ماهان و کادر داوطلب و ایثارگرش (درحالی که ماهان هرگز پروازی به ووهان چین تا به آن روز نداشت) مبادرت به انتقال دانشجویان در شرایط خاص و ویژه‌ پزشکی و قرنطینه‌ای نمود که به حمدالله مشخص شد هیچ‌یک از دانشجویان و پرسنل پروازی مبتلا به کرونا نشده و پس از پایان مدت زمان قرنطینه به سلامت مرخص شدند. در بخش دیگری از این اطلاعیه، دوباره وزارت بهداشت و وزارت امورخارجه مقصر اصلی معرفی شده‌اند و ماهان اینگونه به دفاع از خود پرداخته است: بنا به تأکید و درخواست وزارت محترم بهداشت و وزارت محترم خارجه ده‌ها تن اقلام پزشکی شامل کیت‌های تشخیصی، لباس‌های محافظتی، تیم پزشکان متخصص چینی، دستگاه اکسیژن‌سنج، دستگاه اکسیژن‌ساز و سایر اقلام پزشکی و دارویی را از مبدأ چین و با رعایت ضوابط سازمان بهداشت جهانی به ایران منتقل کرد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه با بروز بحران پیش‌آمده و ارتباط این بحران با کشور چین از یک سو و وابستگی صنایع تولیدی کشور به اقلام مورد نیاز صنعت از چین، یکی دیگر از مشکلات صنایع کشور و دولت محترم این بود که در صورت عدم دسترسی به اقلام مذکور، کشور علاوه بر مواجهه با بحران بیماری کرونا با بحران دیگری مواجه می‌شد و آن تعطیلی کارخانجات تولیدی بود به نحوی که ممکن بود حدود 500 هزار شاغل بی‌کار شده و کشور را با تعطیلی مواجه کند، بدیهی است که این شرکت در چنین شرایطی بدون توجه به منافع مادی و حتی با پذیرش ضرر و زیان، دولت محترم و صنایع کشور را همراهی نموده و بالغ بر صدها تن اقلام صنعتی را به کشور حمل کند.

بررسی اطلاعیه و به عبارتی اعتراض ماهان به انتقادها درباره تداوم پروازها به چین نشان می‌دهد که این شرکت هواپیمایی به کلی مسوولیت پروازها به چین و بالعکس را از گردن خود برداشته و آن را به عهده وزارت بهداشت، وزارت امورخارجه و سازمان هواپیمایی کشوری انداخته است درحالی که این شرکت باید به این سوالات و ابهامات پاسخگو باشد که اگر به دلیل فشارهای وارده از سوی دولت اقدام به تداوم پروازها کرده چرا در اولین بیانیه خود در توییتر به این موضوع اشاره نکرده و همواره بحث کمک‌های بشردوستانه و حمایت ازدانشجویان ایرانی را مطرح کرده است؟ اگر این شرکت به اجبار اقدام به ادامه همکاری با چین شده چرا مدیرعامل این ایرلاین با چانگ هوا، سفیرچین دیدار کرد و تمایل خود را به تداوم همکاری‌ها نشان داد؟

 

ارسال نظر