تب و تاب نوروز زیر پوست شهر

۱۳۹۸/۱۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۰۳۴
تب و تاب نوروز زیر پوست شهر

گروه راه و شهرسازی|

هرچند هنوز دو هفته تا پایان سال باقی مانده است اما می‌توان گفت سال 98 سال عجیب و غریبی بود. عید امسال برای برخی از هموطنان رنگ بی‌خانمانی و آوارگی داشت. سیل از شمال تا جنوب کشور را درنوردید، خانواده‌های بسیاری داغدار شدند و تعداد زیادی خانه، زمین‌ و‌دار و ندار خود را از دست دادند. هر چند وقت یک بار نیز شاهد وقوع زلزله در نقاط مختلف کشور بودیم که گاه خساراتی نیز به بار می‌آورد و در حالی که همه انتظار داشتیم سقوط هواپیمای اوکراینی و از دست رفتن 176 مسافر هموطن و غیرهموطن آن آخرین حادثه بد سال 98 باشد، اما در کمال ناباوری این‌بار با پدیده‌ای عجیب و غریب مواجه شدیم. ویروس کرونا ! وقتی زمزمه ورود این ویروس ناشناخته به مرزهای کشور رسید مثل همیشه برای آن جوک ساختیم و به آن خندیدیم اما وقتی شیوع کرونا در قم رسما اعلام شد خنده‌ها تبدیل به نگرانی شدند، کم کم قضیه جدی شد تا جایی که حتی پای قرنطینه کردن شهر نیز به میان آمد.حالا با گذشت دو هفته از شیوع این ویروس در کشور همه در بهت و ناباوری آرزو می‌کنند تا قبل از شروع سال جدید این کابوس تمام شود، آرزویی که گمان نمی‌رود تا چند ماه دیگر تحقق یابد.

دو هفته تا پایان سال و آغاز ایام نوروز بیشتر باقی نمانده است، هر سال این موقع شاهد حضور پررنگ مردم در خیابان‌ها بودیم، بازارها، پاساژها و مراکز خرید پر از کسانی بود که با لبخند و با دست پر می‌خواستند به استقبال سال جدید بروند اما امسال شرایط بسیار متفاوت است، نه‌تنها کسی ذوقی برای خرید ندارد، بلکه مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده‌اند، اکثر ادارات و سازمان‌ها دور کاری را برای کارمندان خود تجویز کرده‌اند و تمام مراکز آموزشی، تفریحی، فرهنگی و ورزشی تعطیل شده‌اند. حالا مردم در شبکه‌های مجازی حسرت دیدارهای رو در رو و دورهم بودن‌ها را می‌خورند.

  کاهش ۳۰ درصدی مسافران تاکسی

در پایتخت

مسوولان از مردم خواسته‌اند تا از تردد غیر ضرور در سطح شهر پرهیز کنند و به همین دلیل این روزها دیگر از ترافیک خسته‌کننده تهران خبری نیست. به گفته علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران تعداد مسافران تاکسی در این شهر ۳0 تا ۳۵ درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر، رانندگان تاکسی و اتوبوس از جمله کسانی هستند که به دلیل شغلشان بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماری‌های واگیر‌دار قرار دارند و به همین دلیل انتظار می‌رود تا دستکش و ماسک بین رانندگان توزیع شود. این در حالی است که مدیرعامل سازمان تاکسیرانی از کمبود دستکش و ماسک در بین رانندگان خبر داد و گفت: همچنان منتظر دریافت ملزومات بهداشتی هستیم. از هفته گذشته چند جلسه برای تامین این ملزومات برگزار شد، میزان ملزومات مورد نیاز در تاکسیرانی تهران واقعا زیاد است و قصد داشتم نامه گلایه‌آمیزی برای وزیر بهداشت بفرستم و چرایی عدم تحویل این ملزومات را با توجه به پیگیری‌های مکرر رانندگان تاکسی و اعضای شورای شهر داشته باشم، اما وقتی نامه آقای وزیر را دیدم، متوجه شدم شرایط چقدر سخت است و وقتی وزارت بهداشت با این عظمت و در خط مقدم مبارزه، یک میلیون ماسک تحویل گرفته است، دیگر چه برسد به ما.  او با اشاره به اینکه ۸۰ هزار تاکسیران در تهران نیازمند دستکش و ماسک هستند، گفت: ما همچنان پیگیر هستیم و مساعدت‌هایی نیز شده است و منتظر دریافت آنها هستیم.  ستاد بحران شهرداری برای مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا مسوولیت‌هایی را بر عهده سازمان تاکسیرانی گذاشته است. قنادان درباره این وظایف گفت: بیشتر روی آموزش خودمراقبتی و ضدعفونی کردن و اصول ضدعفونی متمرکز شده‌ایم و در همین راستا دستورالعملی تهیه کرده و طی مکاتباتی که با وزارت کشور داشتیم، این دستورالعمل به سراسر کشور ابلاغ شد و به اطلاع تاکسیران‌ها رسیده است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه از روز گذشته توزیع مواد ضدعفونی‌کننده به صورت رایگان شروع شده است، درباره ضدعفونی کردن تاکسی‌ها گفت: برای ضدعفونی کردن تاکسی‌ها تعداد دفعات خاصی مشخص نشده است، هر زمانی که احساس می‌کنند باید این اقدام را انجام دهند، اما ضدعفونی کردن دو تا سه بار در طول روز معمول است که باید انجام شود.  قنادان با اشاره به بازدید کادر متخصص در زمینه ضدعفونی به همراه کارشناسان بهداشت محیط دانشگاه تهران از برخی پایانه‌ها طی روز گذشته تصریح کرد: توسط این تیم نحوه تهیه مواد ضدعفونی و انجام فعالیت ضدعفونی به رانندگان آموزش داده شد.  قنادان درباره استفاده از اپلیکیشن‌های پرداخت پول و تسهیلاتی که پس از شیوع کرونا برای گسترش استفاده از آنها در نظر گرفته شده است، گفت: این شرکت‌ها مجموعه‌های خصوصی هستند که با شهرداری همکاری می‌کنند، اما تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته شده است و می‌توانند در برخی از مراکز ما فعالیت کنند. تاکسی‌هایی که علاقه‌مند به نصب و پرداخت الکترونیکی هستند، آدرس و اطلاعاتشان به این شرکت‌ها داده می‌شود و در محل برای رانندگان تاکسی نصب می‌کنند.  

  کاهش۶٠ درصدی مسافران مترو

در پی شیوع کرونا

حال و روز این روزهای متروی تهران نیز دست‌کمی از تاکسی‌ها ندارد. مسیر مترو تجریش به ایستگاه پانزده خرداد که هر ساله این روزها به دلیل شلوغی بیش از حد جای مناسبی برای افراد سالمند و کودکان نبود، اکنون شرایط متفاوتی دارد. به گفته یوسف حجت سرپرست معاونت حمل و نقل شهرداری تهران تعداد مسافران مترو از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون 60 درصد کاهش یافته است. حجت با بیان اینکه این روزها شاهد کاهش حدود ۶۰ درصدی مسافران مترو هستیم، تصریح کرد: با توجه به روزهای قبل از شیوع ویروس کرونا، تعداد مسافران مترو ۴۰ درصد شده است. اما با وجود کاهش شدید تعداد مسافران مترو، سرفاصله حرکت قطارها کاهش نیافته است، از آنجایی که بر اساس توصیه‌های بهداشتی فاصله میان افراد باید بیشتر از یک متر باشد، سرفاصله حرکت قطارها را تغییری نداده‌ایم تا فاصله میان مسافران کاهش پیدا نکند و افراد بتوانند در محیط ایمن‌تری با مترو سفر کنند.

  طرح استقبال از نوروز در میادین میوه و تره بار

علی‌رغم همه اتفاقات ناخوشایند اما شهرداری تهران تصمیم دارد تا برنامه‌هایی را در قالب طرح استقبال از نوروز آماده کند.

سیدسعید راد مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران با تاکید بر افزایش تقاضا از سوی شهروندان در روزهای پایانی سال، افزود: در چارچوب اجرای طرح استقبال از نوروز که از امروز (15 اسفند) آغاز می‌شود و برای پاسخگویی هر چه بهتر و بیشتر به شهروندان، ساعت کاری میادین و بازارهای میوه و تره بار از دهه آخر اسفند افزایش می‌یابد. او با اشاره همکاری سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران با دستگاه‌های دولتی برای توزیع برخی اقلام همچون گوشت، مرغ، برنج و شکر، اظهار کرد: برای آرامش خاطر و رفاه حال شهروندان، با به‌کارگیری همه امکانات خود در کنار دولت هستیم و آمادگی داریم تا هر نوع کالای تنظیم بازار را به هر میزان که در اختیار این سازمان قرار گیرد، بین شهروندان توزیع ‌کنیم. راد با بیان اینکه تمام میادین میوه و تره بار برابر دستورالعمل‌های وزارت بهداشت هر روز ضد عفونی می‌شوند، تصریح کرد: اگر چه همه بهره‌برداران و کارگران غرفه‌ها در میادین از ماسک و دستکش استفاده می‌کنند اما انتظار ما از شهروندان این است که در این شرایط برای حفظ سلامت خود با ما همکاری کنند و در مراجعه به میادین میوه و تره بار به ویژه هنگام سوا کردن میوه حتماً از دستکش و ترجیحاً از ماسک استفاده کنند. مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران با تاکید بر اینکه بر اساس تصمیم مراجع مربوطه، مقرر شده تا مواد ضدعفونی‌کننده از طریق میادین میوه و تره‌بار در اختیار شهروندان قرار گیرد، تصریح کرد: البته این سازمان در مورد این قبیل محصولات چه از نظر زمان توزیع و چه از نظر میزان قیمت هیچ نقشی ندارد و صرفاً امکانات خود را برای توزیع این اقلام در اختیار شرکت‌های تولیدکننده که از سوی مراجع ذی‌ربط معرفی می‌شوند، قرار داده است. البته شهرداری برنامه‌هایی دارد که به شکل مجازی انجام می‌شود و سایتی را راه‌اندازی کرده است که شهروندان می‌توانند به شکل مجازی از اماکن دیدنی تهران بازدید کنند.

  اجرای طرح «سهیل» در محدوده بازار تهران

در رویدادی دیگر، علی‌محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲ نیز از اجرای طرح سهیل در محدوده بازار تهران خبر داد.

سعادتی درباره اجرای این طرح با بیان اینکه سالیان سال است که در خیابان خیام شاهد نابسامانی در تردد هستیم که این وضعیت در روزهای پایانی سال شدت می‌یابد، گفت: در روزهای پایانی سال حجم زیادی از وانت بارها در این خیابان تردد می‌کنند و شاهد پارک دوبله خودروها، پارک سه گانه، توقف در محل‌های نامناسب و حتی توقف در وسط خیابان برای تخلیه یا بارگیری هستیم.

او افزود: از آنجایی که این تخلفات و نابسامانی در خیابان خیام به وفور رخ می‌دهد، بعضا عوامل پلیس نیز از برخورد قاطع با آنها باز می‌مانند. برهمین اساس معمولا در خیابان خیام از میدان محمدیه تا چهارراه گلوبندک شاهد آشفتگی ترافیکی ناشی از بی‌انضباطی خودروها هستیم که در راستای حل این مشکل طرح سهیل با کمک پلیس و از طریق دوربین‌های کنترلی و نظارت تصویری در حال انجام است. سعادتی افزود: در طرح سهیل، ماموران پلیس با استفاده از ظرفیت دوربین‌های نظارت تصویری اقدام به شناسایی خودروهای متخلف می‌کنند و بلافاصله از طریق سامانه به رانندگان متخلف پیامک ارسال خواهد شد که اجرای این طرح تاثیر خوبی در کاهش تخلفات در این حوزه داشته است. شهردار منطقه ۱۲ با بیان اینکه اجرای این طرح در کاهش ترافیک این محدوده تاثیرگذار بوده است چرا که رانندگان بدون رویت پلیس، پیامک جریمه خود را دریافت می‌کنند، ادامه داد: اساسا اگر بتوانیم به صورت هوشمند و مکانیزه نسبت به مدیریت ترافیک اقدام کنیم، می‌توانیم در مدت زمان کوتاه با نابسامانی بیشتر برخورد کنیم. به گفته سعادتی اجرای این طرح در خیابان خیام به صورت پایلوت است و اگر دستاوردهای این طرح موفقیت آمیز باشد قطعا از این روش برای کنترل سایر محدوده‌ها استفاده خواهیم کرد.

 

ارسال نظر