مقابله با کرونا نیازمند مشارکت‌های مردمی

۱۳۹۸/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۸۶۴
مقابله با کرونا نیازمند  مشارکت‌های مردمی

گروه راه و شهرسازی|

شیوع ویروس کرونا فعالیت تمام سازمان‌ها و نهادها را تحت تاثیر قرار داده است. شهرداری تهران به عنوان یکی از نهادهای متولی مقابله با ویروس کرونا اقدام‌های گوناگونی را برای این منظور اجرایی کرده است. در این رابطه، روز گذشته رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برضرورت استفاده از ظرفیت ‌مشارکت‌های مردمی برای مقابله با کرونا تاکید کرد.رضا کرمی محمدی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در جلسه کارگروه مشارکت‌های مردمی ستاد مدیریت بحران بیماری کرونا که با حضور اعضای این کارگروه در مرکز فرماندهی و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، گفت: ویروس کرونا می‌تواند موجب ترس، افسردگی و منفعل شدن مردم شود، از این رو، این کارگروه برای فعال شدن مردم در کمک به خود و دیگران فرصت خوبی است. همچنین این ستاد باید برای تعطیلات عید نوروز نیز تصمیم‌گیری کند.عضو شورای فرماندهی ستاد مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران با بیان اینکه هر گونه ورود و خروج در شهر به افزایش شیوع این ویروس کمک خواهد کرد، گفت: بنابراین باید تا جایی که امکان دارد از میزان تردد شهروندان در شهر کم شود. به همین منظور باید با استفاده از زیرساخت‌ها و امکانات شهرداری تهران و ایجاد پویش‌های داوطلبانه و مردمی شهروندان برای کمک به یکدیگر، سالمندان و سایر اقشار محروم جامعه اقدام کرد.او افزود: به گفته مسوولان مربوطه در روزهای آتی شیوع این ویروس به اوج خود می‌رسد و هرچه قدر میزان شیوع فراگیرتر شود حذف آن از جامعه طولانی‌تر خواهد شد. کرمی محمدی در مورد مصوبات این جلسه نیز گفت: در این جلسه مسوولیت کارگروه مشارکت‌های مردمی بر عهده مهدی شیرزاد، رییس ستاد مدیریت محله سپرده و مقرر شد جلسه‌های بعدی این کارگروه با استفاده از ظرفیت سازمان فناوری اطلاعات به صورت غیرحضوری برگزار شود. همچنین مقرر شد سازمان فاوا ضمن مذاکره با اپلیکیشن‌های موفق و پر طرفدار برای کمک به مشارکت‌های مردمی در موضوع کرونا امکان سنجی کند. ستاد ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی محلات نیز نسبت به راه‌اندازی دفتر مشارکت‌های مردمی به منظور جذب و ساماندهی مشارکت‌های شهروندان اقدام کند.

او ادامه داد: برآورد تعداد مورد نیاز برای اسکان داوطلبان و ایجاد ظرفیت پشتیبانی و اسکان آنها در شهر تهران، راه‌اندازی سامانه کار داوطلبانه توسط ستاد ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی محلات با همکاری سازمان فاوا و بارگذاری در سایت شهرداری تهران از دیگر مصوبات این جلسه بود.کرمی‌محمدی افزود: همچنین به منظور جلب مشارکت‌های مردمی و کارهای داوطلبان مقرر شد سازمان فاوا با همکاری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران از ظرفیت‌های اپلیکشن شهر آماده استفاده کند و مرکز ارتباطات و روابط بین‌الملل شهرداری تهران نیز موظف شد از ظرفیت هنرمندان برای آموزش و جلب مشارکت‌های مردمی استفاده کند و در عین حال این مرکز با همکاری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران از ظرفیت یک ساعت پخش روزانه استودیو شهر آماده استفاده کند.به گفته رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، مقرر شد دفتر مشارکت‌های مردمی در ستاد مدیریت محله، گروه‌های داوطلب و نیروهای خبره و متخصص داوطلب را برای مصاحبه‌های رادیویی و تلویزیونی، به مرکز ارتباطات و روابط بین‌الملل معرفی کند.

   تکذیب ضدعفونی کردن با جوهر نمک

یکی از اقدام‌های شهرداری در این زمینه ضدعفونی کردن اتوبوس‌های درون شهری و مترو است. در این ارتباط روز یکشنبه رحمت‌الله حافظی عضو سابق شورای شهر تهران از ضدعفونی کردن مترو و اتوبوس‌های درون شهری با جوهر نمک خبر داد و در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «آقای روحانی! ضدعفونی کردن مترو و اتوبوس‌های درون شهر نیاز به مواد ضدعفونی‌کننده دارد. شهرداری تهران این کار را با جوهرنمک انجام می‌دهد. شما که با بنز ضدگلوله در شهر تردد می‌کنید، فکری هم برای سلامت مردم داشته باشید. مسوول کیست؟ »

بعد از این اظهارنظر، محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ضمن رد ادعای استفاده از جوهر نمک برای ضد عفونی کردن اتوبوس‌های پایتخت، گفت: ضد عفونی کردن ناوگان اتوبوسرانی بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت است.محمود ترفع درباره ضدعفونی کردن اتوبوس‌های پایتخت گفت: نمایندگان مراکز بهداشت جهت کنترل مواد مصرفی و فرآیند عملیات ضدعفونی کردن اتوبوس‌ها در توقفگاه‌های شرکت واحد مستقر هستند. وی با رد ادعاهایی که در فضای مجازی مبنی بر استفاده از جوهر نمک برای ضد عفونی کردن اتوبوس‌ها مطرح شده است، اعلام کرد: برای این مجموعه توجه به حفظ سلامت کارکنان خدوم خود و شهروندان از هر اولویتی بالاتر و مهم‌تر است.

   ۲۰ هزار نفر مامور ضدعفونی پایتخت

همچنین روابط عمومی شهرداری پایتخت نیز اعلام کرد که این نهاد با بهره‌گیری از ۲۰ هزار مامور، ضد عفونی کردن همه اماکن را آغاز کرده است.

حمید رضا تحصیلی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران نیز با اشاره به تمهیدات انجام شده به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا گفت: در وهله اول خود کنترلی در دستور کار ما قرار گرفت، به همین منظور تمام کارمندان سازمان قبل از ورود به محل کار با تب سنج تحت کنترل قرار می‌گیرند. ارایه ماسک و تجهیزات مناسب و تقلیل ۵٠ درصدی پرسنل و شیفت‌بندی ۵٠ درصد دوم از جمله دیگر اقداماتی بوده که در این زمینه انجام شده است. او گفت: ۴۲ بازار روز در شهر تهران به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در پایتخت تعطیل شد.او با اشاره به ممنوعیت لمس نازل‌ها در مراکز CNG توسط رانندگان اضافه کرد: سوخت‌گیری در این مراکز با رعایت موازین بهداشتی تنها توسط اپراتورها انجام می‌شود. هم‌اکنون در نیمی از مراکز رد و بدل شدن پول ممنوع است و تنها با دستگاه عابربانک، هزینه‌ها دریافت می‌شود و در حال پیگیری هستیم تا در بقیه مراکز دستگاه‌های عابربانک مورد استفاده قرار گیرد. مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران ادامه داد: مراکز خرید خودرو در تهران که روزانه بیشتر از5 هزار ورودی دارند و همه اقدامات با تماس دستی انجام می‌شود، تعطیل شده است. تحصیلی با اشاره به تعطیلی مراکز خرید و فروش پرندگان که در ارتباط نزدیک با شهروندان بودند، گفت: دو مرکز شرق و غرب هم‌اکنون تعطیل شده، همچنین تمام مجوزهای نمایشگاهی ایام عید لغو شده است.

او با اشاره به تعطیلی تمامی ۴٢ روز بازار در شهر تهران اضافه کرد: همین طور در دو مرکز جنت آباد و حکیمیه علاوه بر اطلاع‌رسانی در ورودی‌ها مواد ضدعفونی و ماسک رایگان در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران با اشاره به اقدامات انجام شده درباره حیوانات شهری گفت: در گشت زنی‌های انجام شده حدود ۶٠ تا ٧٠ سگ بلاصاحب سرفه زن از اطراف بیمارستان مسیح دانشوری و شمال تهران جمع‌آوری شده است. این سگ‌ها در قرنطینه جدا نگهداری می‌شوند تا توسط نمایندگان وزارت بهداشت مورد بررسی قرار گیرند، هم‌اکنون ١٠ اکیپ در دو شیفت در حال جمع‌آوری حیوانات شهری هستند. تحصیلی اضافه کرد: همچنین 4 هزار پوستر و استند به منظور اطلاع‌رسانی در اختیار یک هزار و ۲۰۰ کیوسک مطبوعاتی و گل‌فروشی سطح شهر قرار گرفته است.

   ضدعفونی روزانه میادین میوه و تره‌بار پایتخت

در رویدادی دیگر، سید سعید راد مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران نیز از اجرای عملیات ضدعفونی کردن میدان مرکزی میوه و تره‌بار پایتخت به صورت روزانه خبر داد و گفت: فضاهای جمعی و معابر عمومی این مجموعه بزرگ و پرتردد اقتصادی که ۲۷۰ هکتار وسعت دارد، هر روز به صورت منظم و مستمر ضدعفونی می‌شود.در این ارتباط، مدیر میدان مرکزی میوه و تره بار نیز با اشاره به اینکه عملیات ضدعفونی کردن این مجموعه از روز سوم اسفند آغاز شده است و همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: البته در این عملیات، ورودی‌ها و خروجی‌های میدان مرکزی و باسکول‌ها، داخل سالن‌های فروش بار و فضاهای مشاع و مشترک و ساختمان‌های ستادی و دفاتر اداری آن بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت ضدعفونی می‌شود.سعید سالاری با بیان اینکه در هر شبانه روز، بالغ بر ۲۰ هزار دستگاه خودروی سبک و سنگین به میدان مرکزی میوه و تره‌بار رفت و آمد می‌کنند و ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تردد روزانه نیز در این مرکز انجام می‌شود، تصریح کرد: به همین دلیل، رعایت اصول و ضوابط بهداشتی و حفظ بهداشت محیط در این مجموعه بزرگ و پر رفت و آمد از اهمیت و ضرورت ویژه‌ای برخوردار است.

   گرمخانه‌های پایتخت بدون مبتلا به کرونا

گرمخانه‌های تهران از مراکزی است که به دلیل حضور افراد بی‌خانمان، امکان شیوع ویروس درآنها زیاد و نگرانی‌های بسیاری را ایجاد کرده است. در این خصوص سرپرست سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از اعزام 21 مددجوی گرمخانه‌های پایتخت که مشکوک به کرونا بوده‌اند به مراکز درمانی خبر داد.به گزارش فارس، سیدمالک حسینی، سرپرست سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره انجام تست کرونا در برخی از گرمخانه‌های پایتخت اظهار کرد: تست‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود از نوع پیش نشانگر و مقدماتی است و اگر مورد مشکوکی وجود داشته باشد و احتمال درگیری بدن بیمار با کرونا را نشان دهد اقدامات بیشتر و آزمایشات تکمیلی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه تاکنون هیچ مورد ابتلا به کرونا در میان مددجوهای گرمخانه‌های پایتخت نداشته‌ایم، ‌گفت: حدود 21 نفر مشکوک به کرونا در گرمخانه‌های پایتخت وجود داشت که علائم اولیه در آنها بروز یافته بود که پس از انتقال سریع به مرکز درمانی توسط نیروهای اورژانس مشخص شد هیچ کدام تست کرونای آنها مثبت نبوده است.سرپرست سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه مددجوهای گرمخانه‌ها یا مدارک هویت ندارند یا به‌طور ثابت در گرمخانه‌ها نیستند، گفت: این مساله سبب می‌شود که بررسی کامل امکان پذیر نباشد چرا که در غیر این صورت افراد باید کاملا قرنطینه شوند و از طرفی تست کرونا تا رسیدن به نتیجه نهایی 48 ساعت به طول می‌انجامد.حسینی افزود: برای برخی از مددکاران گرمخانه‌ها نیز تست کرونا انجام گرفته که برای برخی منتظر جواب هستیم و برخی علائم مشابه کرونا داشته ولی این بیماری نبوده که استراحت در منزل برای این افراد پیش‌بینی شده است. حدود 27 نفر شامل دانشجوی پزشکی، دکترا، پرستاری، مددکار و داوطلب هلال احمر طی فراخوان انجام گرفته برای انجام خدمات داوطلبانه در گرمخانه‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.

 

ارسال نظر