اخبار

۱۳۹۸/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۸۴۱

آغاز ثبت‌نام مرحله دوم طرح ملی مسکن از شنبه آینده

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز ثبت‌نام مرحله دوم ثبت‌نام طرح ملی مسکن از شنبه آینده خبر داد و گفت: متقاضیان مرحله اول فرصت تکمیل مدارک را خواهند داشت. محمودزاده در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار کرد: مرحله دوم ثبت‌نام طرح ملی مسکن از شنبه هفته آینده 17 اسفند آغاز می‌شود و به متقاضیانی که نتوانسته‌اند مدارک خود را در مرحله اول تکمیل کنند، فرصت این کار داده خواهد شد. او یادآور شد: در مرحله اول ثبت‌نام طرح ملی مسکن 58 درصد از متقاضیان واجد شرایط بودند. شنبه گذشته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن نیز با اعلام اینکه ثبت اعتراض متقاضیان طرح ملی مسکن سقف زمانی ندارد، گفت: برای تکمیل مدارک توسط متقاضیان مهلت دوباره در نظر گرفته می‌شود. پروانه اصلانی با اشاره به اختلال پیش آمده برای ثبت اعتراض متقاضیان طرح ملی مسکن، اظهار کرد: به دلیل مراجعه زیاد و شلوغی سایت ثبت اعتراض طرح ملی مسکن به نشانی

abad.bonyadmaskan.ir/#/protest دچار اختلال شده بود. او ادامه داد: ثبت اعتراض در سامانه مذکور سقف زمانی ندارد و متقاضیان فعلا می‌توانند اعتراضات خود را ثبت کنند. اصلانی همچنین در پاسخ به این پرسش که برخی متقاضیان طرح ملی مسکن موفق به بارگذاری مدارک خود نشده‌اند، افزود: بزودی طی اطلاعیه‌ای به این افراد برای بارگذاری مدارک و تکمیل مراحل ثبت‌نام مهلت داده خواهد شد.

جدیدترین وضعیت مسکن مهر از نگاه آمار

فروش اقساطی ۲ میلیون و ۲۴ هزار و ۲۶۸ واحد مسکن مهر، این پروژه فرسایشی را به قیچی شدن روبان پایانی نزدیک کرده است. به گزارش ایسنا، از سال ۱۳۸۶ تاکنون دو میلیون و ۳۶۸ هزار و ۸۶۸ واحد مسکن مهر تعریف شده که تا ابتدای بهمن ماه ۱۳۹۸ تعداد دو میلیون و ۲۴ هزار و ۲۶۸ واحد به مرحله فروش اقساطی رسیده و در واقع کارت قسط برای آنها صادر شده است. بدین‌ترتیب حدود ۳۴۴ هزار واحد باقی مانده که یا دارای پیشرفت فیزیکی مناسبی هستند و تا یک سال آینده واگذار می‌شوند یا به دلیل مشکلات حقوقی از پیشرفت کمتر از ۳۰ درصد برخوردارند و بانک مسکن نمی‌تواند آنها را به مرحله فروش اقساطی برساند. در فاصله یک‌سال منتهی به ابتدای بهمن ماه، تعداد واحدهای مسکن مهر فروش اقساطی شده معادل ۶۱ هزار و ۷۴۸ واحد بوده که بررسی‌ها نشان می‌دهد این پروسه نسبت به سال‌های قبل کندتر شده و علت اصلی آن به دعواهای حقوقی یا داشتن معارض زمین‌های مسکن مهر مربوط می‌شود. تاکنون جشن اختتامیه مسکن مهر در استان‌های زنجان، یزد، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان انجام شده و استان‌های اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، قم، مرکزی، بوشهر و ایلام نیز در آستانه اتمام است. عمده واحدهای باقی مانده نیز در استان تهران قرار دارند. محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی روز ۱۶ بهمن ماه در آیین افتتاح ۱۰ هزار و ۲۷ واحد مسکن مهر پردیس در استان تهران اظهار کرد: ما تعهد کردیم که در این دو سال یعنی ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ تعداد ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر به استثنای واحدهایی که خارج از کنترل ماست و دارای پرونده قضایی هستند را تکمیل و تحویل متقاضیان دهیم. مطابق با روند پیشرفت طرح مسکن مهر، پرداخت تسهیلات جدید به واحدهای این طرح عملاً به اتمام رسیده و آنچه طی ماه‌های اخیر از طریق بانک مسکن به مالکان واحدهای مسکن مهر پرداخت می‌شود مربوط به تسهیلات متمم است. رقم تسهیلات متمم پیش‌بینی شده برای واحدهای طرح مسکن مهر بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان است.

رشد قیمت آپارتمان در زمستان غافلگیرکننده بود

اکثر مشاوران املاک عنوان می‌کردند رشد قیمت مسکن در زمستان سال جاری تا حدودی غافلگیرکننده بود. لطفی یکی از اعضای هیات‌مدیره اتحادیه املاک در گفت‌وگو با فارس گفت: تمام دود این رشد قیمت مسکن که مشخص نیست بر چه مبنایی صورت گرفته به چشم املاکی‌ها می‌رود چرا که همگان تصور می‌کنند که افزایش قیمت مسکن کار املاکی‌ها است در صورتی که با افزایش قیمت مسکن رکود معاملات در بازار حاکم می‌شود. برخی از املاکی‌ها نیز معتقد هستند که جو روانی ایجاد شده در بازار مسکن در دو ماه اول زمستان تا حدودی شک برانگیز است. مگر نه اینکه قدرت خرید متقاضیان مسکن پایین است پس چرا قیمت‌ها رشد کرده است؟ صفری یکی از مشاوران املاک در منطقه جنوب تهران به خبرنگار فارس گفت: از روزی که شهرداری سختگیری زیادی برای ساخت و ساز کرده قیمت واحدهای مسکونی نوساز گران‌تر شده است. او می‌گوید: اگر روند ساخت و ساز بدین شکل کاهشی باشد بدون شک قیمت مسکن در روزها و ماه‌های آتی باز هم افزایش می‌یابد. این مشاور املاک ادامه داد: این روزها سازندگان مسکن به جای اینکه با تجمیع زمین بتوانند یک ساختمان هفت طبقه احداث کنند شهرداری به آنها مجوز شش طبقه هم به سختی می‌دهد؛ وقتی سازنده سودی در ساخت و ساز نداشته باشد بدون تردید از ورود به عرصه ساخت خودداری می‌کند. برخی از فعالان بازار مسکن نیز به خبرنگار فارس می‌گویند که سوداگران مسکن ظاهرا این روزها با همدستی برخی از بساز‌بفروش‌ها قصد دارند با این حربه که قیمت تمام شده مسکن افزایش یافته قیمت مسکن را گران کنند.

 

ارسال نظر