آماده باش سوله‌های بحران پایتخت

۱۳۹۸/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۶۹۰
آماده باش سوله‌های بحران پایتخت

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری|

سوله‌های بحران شهرداری برای شهروندان تهرانی تداعی‌کننده زلزله بزرگی است که بسیاری از کارشناسان زمین‌شناسی و زلزله‌شناسی معتقدند دیر یا زود گریبان تهران را خواهد گرفت. تا قبل از زلزله 29آذر سال 96 این سوله‌ها یا کاربرد ورزشی داشت یا برای اجرای چند برنامه خاص به سازمان صدا و سیما اجاره داده شده بود. اما بعد از این زلزله بود که برخی اعضای شورای شهر درباره تغییر کاربری سوله‌های بحران شهر هشدار دادند و برخی تلاش‌ها برای بازپس‌گیری سوله‌های بحران شهرداری آغاز شد که ثمر بخش هم بود.

البته اولین‌بار بحث واگذاری سوله‌های مدیریت بحران در شورای چهارم مطرح شد و رحمت‌الله حافظی، عضو سابق شورای شهر تهران از کاسبی در سوله‌های بحران خبر داد. بعد از این افشاگری حافظی بود که شورای شهر چهارم در جلسه علنی فوق‌العاده که در تاریخ ۳۱فروردین ماه سال ۱۳۹۵ برگزار شد، ماده واحده‌ای با موضوع الزام شهرداری تهران به در اختیار قرار دادن پایگاه‌های پشتیبانی مدیریت بحران مناطق ۲۲‌گانه به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تصویب کرد.  ولی ظاهرا این مصوبه چندان جدی گرفته نشد تا اینکه بعد از زلزله سال 96 دوباره بحث بازپس‌گیری سوله‌های مدیریت بحران مطرح شد و در همان سال 96 سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرتهران، سه سوله مدیریت بحران این شهر را که برای ضبط برنامه تلویزیونی در اختیار صدا و سیما قرار گرفته بود، پس گرفت و این سوله‌ها به کاربری اصلی خود برگشت.

در آخرین اقدام نیز دیروز شهردار منطقه 4 تهران از جمع‌آوری شهربازی غیرمجاز «لی لی پوت» خبر داد و گفت: سرانجام یکی از سوله‌های مدیریت بحران منطقه که به شهربازی تبدیل شده بود با حکم مراجع قضایی تخلیه شد.به گفته محمددوست شهردار منطقه 4، این منطقه دارای 8 پایگاه مدیریت بحران است و با تخلیه شهربازی و آماده‌سازی این پایگاه، هم‌اکنون تمامی پایگاه‌های مدیریت بحران منطقه 4 آماده خدمات رسانی و اسکان در مواقع بحرانی خواهند بود.

به گزارش «تعادل»، سوله‌های بحران جایی برای انبار تجهیزات فاسدشدنی هستند که در زمان‌های وقوع بحران از آنها استفاده می‌شود. این سوله‌ها فضاهایی هستند که با هدف کمک به افراد و خانواده‌های بحران‌زده در زمان وقوع حوادث و بحران‌ها ایجاد می‌شوند. در واقع پایگاه‌های مدیریت بحران در نواحی تهران با اهداف متنوع از جمله ذخیره اقلام امداد و نجات، آموزش شهروندان، محل استقرار ستاد مدیریت بحران نواحی و مواردی مشابه در این حوزه احداث شده است که طی سال‌های گذشته تعدادی از آن در اختیار فعالیت‌های متفرقه قرار گرفت و پس از طرح انتقادها و مصوبه شورای شهر تهران باید صرفا در ماموریت‌های تعریف شده فعال شوند.

هر چند بازپس گرفتن سوله‌های مدیریت بحران اتفاق مبارکی است اما تجربه زلزله سال 96 نشان داد که شهروندان اطلاع چندانی از وجود این سوله‌ها و اینکه در مواقع بحرانی همچون زلزله باید به این سوله‌ها پناه ببرند را ندارند. شاهد بودیم که بعد از زلزله ملارد شهروندان تهرانی با خودروهای خود به خیابان‌ها آمدند و ترافیک سنگینی به وجود آمد. حال تصور کنید اگر زمین لرزه خساراتی می‌داشت، با وجود ترافیک سنگین عملا ماشین‌های امدادی و آتش نشانی مجالی برای کمک‌رسانی و امداد نداشتند. پس نکته مهم این است که شهروندان از وجود سوله‌های بحران در نزدیکی خانه‌های خود اطلاع یابند و اینکه به آنها آموزش داده شود در شرایط بحران، رفتار درست چیست و چه زمان باید به این سوله‌ها مراجعه کرد.

شاید هیچ‌کس تصور هم نمی‌کرد سوله‌های مدیریت بحران روزی به منظور قرنطینه کردن بیماران مبتلا به یک ویروس ناشناس تجهیز شوند. رضا کرمی رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران روز جمعه در نشست مجازی در پاسخ به سوالی در خصوص امکان تجهیز شدن سوله‌های مدیریت بحران برای تحقق قرنطینه گفت: این پایگاه‌ها برای هر گونه نیازی که از سوی وزارت بهداشت بر اساس ظرفیت‌های مختلف این سوله‌ها اعلام شوند آمادگی لازم را دارند.

هر چند اخباری وجود دارد مبنی بر اینکه هنوز چندسوله بحران در اختیار شهرداری نیست اما زهرا صدر‌اعظم‌ نوری رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در گفت‌وگو با «تعادل» این موضوع را رد و عنوان کرد: با شیوع ویروس کرونا تمام فعالیت‌های ورزشی شهرداری تعطیل و مقرر شد با همکاری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران و نیز سازمان ورزش این سوله‌ها آماده شوند تا چنانچه در روزهای آینده شرایطی پیش آمد که نیاز به استفاده از این سوله‌ها باشد، مشکلی به وجود نیاید.

   تمام سوله‌ها در اختیار شهرداری

نوری با اشاره بر اینکه اکنون تمام سوله‌ها در اختیار شهرداری است، تصریح کرد: تعداد دقیق سوله‌ها خاطرم نیست اما حدود 110 سوله تحت اختیار شهرداری است.

او در پاسخ به اینکه سوله‌های بحران از امکانات و شرایط لازم برای قرنطینه احتمالی مبتلایان برخوردارند یا خیر، پاسخ داد: خوشبختانه هنوز شرایط تا این اندازه بحرانی نشده است، نظر ما این بود که سوله‌ها تجهیز شوند تا براساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و آموزش پزشکی قابل استفاده باشد و در صورت نیاز حتما از این سوله‌ها استفاده خواهد شد. زیرا پراکنش آن در تهران مناسب است و در مناطق مختلف تهران وجود دارد. امیدواریم کار به اینجا نرسد وامکاناتی که در سطح بیمارستان‌ها و مراکز درمانی وجود دارد، برای این کار کفایت کند.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در شرایط موجود که شیوع ویروس کرونا در شهر می‌تواند نگران‌کننده باشد، شهرداری یکسری اقدام‌ها را در سطح شهرانجام داده است و شورای شهر نیز مصوباتی داشت تا شهرداری بتواند راحت‌تر کارهای اجرایی را انجام دهد. او افزود: کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری نیز با همه دستگاه‌های اجرایی شهرداری از جمله سازمان پیشگیری و مدیریت بحران که الان فرماندهی کار را در شهرداری بر عهده دارد، جلساتی را برگزار کرده و در این جلسات دستورالعمل‌ها، پروتکل‌ها و اقدام‌هایی که باید انجام شود را به نهادهای ذی ربط صادر کرده است.

او با اشاره به اینکه شورای شهر یک طرح دو فوریتی را مصوب کرد و به موجب آن به شهرداری اجازه داد تا از محل تبصره 13، 10 میلیارد تومان برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا استفاده کند، گفت: همچنین مراکز عمومی که خدمات اجتماعی، ورزشی و فرهنگی ارایه می‌کردند، تعطیل شدند. بر اساس این دستورالعمل‌ها مترو و اتوبوس‌ها در چند شیفت کاری ضدعفونی می‌شوند تا از این طریق مانع پخش شدن ویروس شوند. از سوی دیگر تمام رانندگان اتوبوس‌ها وکسانی که خدمات ارایه می‌دهند ملزم به استفاده از ماسک و دستکش شده‌اند و به آنها تاکید شده است تا بیش از پیش بهداشت را رعایت کنند. در ارتباط با سرویس‌های بهداشتی سطح شهر نیز تاکید شده است که مرتبا شسته شده وگندزدایی شوند و نظارت بیشتری دراین خصوص اعمال شود.

او افزود: علاوه بر اینها مقرر شد سازمان زیباسازی با نصب تابلو و بنرهایی درباره این موضوع اطلاع‌رسانی کند و به منظور جلوگیری از اضطراب وتشویش پیام‌های تبلیغاتی در سطح شهر منتشر کند.در شهرداری و شورای شهر به دنبال این هستیم تا جایی که امکان دارد به شهروندان کمک کنیم. امیدوارم با عنایت خدا هر چه زودتر از این بحران عبور کنیم و از شهروندان نیز می‌خواهم که بهداشت فردی را رعایت کرده و از حضور در اجتماعات خودداری کنند زیرا پیشگیری بزرگ‌ترین دشمن ویروس کروناست.

 

ارسال نظر