انتقاد از قرون وسطایی دانستن قرنطینه شهری

۱۳۹۸/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۵۱۵
انتقاد از قرون وسطایی دانستن قرنطینه شهری

گروه راه و شهرسازی|

 رحمت‌الله حافظی عضو سابق شورای شهر تهران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پیشنهاد داد یک بیمارستان صحرایی ویژه بیماران کرونا در نزدیکی فرودگاه امام ایجاد شود. او همچنین با تاکید بر ضرورت انجام قرنطینه محله‌ای و شهری اظهارات مسوولان وزارت بهداشت درباره قرون وسطایی خواندن قرنطینه شهری را عجیب دانست و گفت که هم اینک ایتالیا 12 شهر خود را قرنطینه کرده است.

به گزارش «تعادل» ۳۰ بهمن ماه اولین مورد از ویروس کرونا در شهر قم از طریق روابط عمومی وزارت بهداشت گزارش شد و به فاصله یک روز خبر ابتلای چند تهرانی به این ویروس مردم پایتخت را در شوک و نگرانی فرو برد. با گذشت یک هفته از شیوع ویروس کرونا اما هنوز مسوولان تدابیر خاصی برای مقابله با آن در نظر نگرفته‌اند و آمار ضد و نقیض در این زمینه نشان از بی‌برنامگی دارد. هر چند حدود 9 بیمارستان در تهران برای پذیرش بیماران مبتلا در نظر گرفته شده است اما فیلم‌ها و اخباری که در شبکه‌های مجازی پخش شده نشان از این دارد که امکانات این بیمارستان‌ها کافی نیست و حتی گفته می‌شود در برخی بیمارستان افراد مبتلا و کسانی که تست داده‌اند در کنار یکدیگر نگهداری می‌شوند و قرنطینه به معنای واقعی کلمه در این بیمارستان‌ها وجود ندارد.

در این خصوص رحمت‌الله حافظی عضو سابق شورای شهر تهران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی که در شورای چهارم نقش مهمی در افشای فساد مدیریت قبلی شهر داشت، با اشاره به ساخت بیمارستان هزار تخت خوابی در چین طی 9 روز، پیشنهاد کرده است با توجه به توانایی چینی‌ها و نیز با توجه به مراوداتی که با چینی‌ها داریم، از آنها بخواهیم در ایجاد یک بیمارستان صحرایی ویژه در نزدیکی فرودگاه امام که بتوان شرایط پدافند غیرعامل را برای آن پیش‌بینی کرد، ما را همراهی کنند.به گفته حافظی برای این منظور باید تیمی از چین به‌طور ویژه وارد کشور شود و در مراحل ساخت بیمارستان صحرایی با ما مشارکت کند. این یک فرصت است که تهدید پیش آمده در کشور را پشت سر بگذاریم.

حافظی با اشاره به شیوع کرونا در برخی استان‌های کشور گفت: وزارت بهداشت تحت هر شرایطی موظف است، نسبت به ایجاد محیط مناسب برای بیماران اقدام و شرایطی را فراهم کند تا از شیوع بیماری بین مردم قم و انتقال آن به سایر شهرها جلوگیری شود.آمار فوتی‌های کرونا رو به افزایش است و انتظار می‌رود وزارت بهداشت از طریق راه‌های علمی و پیشگیرانه از توسعه آن جلوگیری کند.

او با اشاره به اینکه وزارت بهداشت قرنطینه را اقدامی قرون وسطایی می‌داند، تصریح کرد: وزارت بهداشت دلیل قرنطینه نکردن را سفر مردم به شمال کشور می‌داند، اما عجیب است، مسوولانی که در جایگاه علمی و اجرایی بسیار بالا قرار دارند، اینگونه صحبت کرده و اغراق می‌کنند. وزارت بهداشت در حالی قرنطینه را قرون وسطایی می‌داند که ایتالیا در همین لحظه ۱۲ شهر خود را قرنطینه کرده است.

حافظی ادامه داد: قرنطینه کردن به معنای این است که هیچ شهروندی اجازه ورود و خروج از شهر را ندارد، حتی اجازه جابه‌جایی بین محلات شهر را هم نمی‌دهند و اینطور صحبت کردن خیلی تعجب‌برانگیز است. انتظار می‌رود با روش‌های علمی و استفاده از تخصص افراد در این حوزه، وزارت بهداشت برای مهار و جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری‌های تنفسی اقدام کند، چه این بیماری کرونا یا آنفلوآنزای فصلی باشد.

حافظی با اشاره به برداشت‌هایی که در کشور در زمینه قرنطینه شهرها وجود دارد، گفت: قرنطینه کردن به معنای تخلیه شهر نیست، در چین اعمال قرنطینه به این معنا است که در هر خانواده تنها یک عضو و آن هم هر سه روز یک‌بار اجازه خروج و خرید مایحتاج خانه را دارد و این به معنای قرنطینه است، نه چیزی که وزارت بهداشت می‌گوید و آنها باید در تعاریف خود بازنگری کنند.

او درباره کنترل ورودی مسافران به تهران اظهار کرد: این موضوع فراتر از ظرفیت‌های شورای شهر، شهرداری، وزارت بهداشت و حتی وزارت کشور است‌ و قطعا ستادی که تشکیل شده است و معاون اول رییس‌جمهور مسوولیت آن را برعهده دارند، ‌باید براساس اطلاعات متقن و نظرات فنی و تخصصی کارشناسان مربوطه و نه براساس نظرات مدیران وزارت بهداشت، تصمیم‌گیری‌ کنند.

حافظی تاکید کرد: وزارت بهداشت باید متخصصان را به جلسات خود دعوت کند و بر اساس اطلاعات موجود نظرات کارشناسی را اخذ و تصمیم‌گیری کنند. باید از نیروهای نظامی و انتظامی کمک بگیریم و تمهیدات خاصی در نظر گرفته شود. اصراری بر این نیست که قرنطینه کردن اتفاق افتد، این اتفاق باید مبتنی بر نظرات کارشناسی رخ دهد و قرنطینه به معنای واقعی و نه به آن معنایی که معاون وزیر تعریف کردند، انجام شود.

    ضد عفونی کردن اتوبوس‌های پایتخت شبانه روزی شد

همزمان با شیوع ویروس کرونا روسای کمیسیون‌های فرهنگی - اجتماعی، عمران و حمل و نقل شورای شهر در نامه‌ای به شهردار تهران پیشنهاد لغو 10 روزه طرح ترافیک به منظور استفاده بیشتر از خودروی شخصی در راستای پیشگیری از ویروس کرونا را مطرح کردند و روز گذشته شورای عالی ترافیک از کاهش ساعات ترافیک خبر داد. مسوولان شهرداری نیز برای مقابله با این موضوع تمهیداتی در نظر گرفته‌اند و در اولین گام ضدعفونی کردن اتوبوس‌های پایتخت را به شکل شبانه روزی در دستور کار قرار دادند. در این خصوص محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با تشریح تدابیر و تمهیدات این شرکت برای ارتقای ایمنی ناوگان اتوبوسرانی پایتخت در حوزه بهداشت عمومی گفت: عملیات ضدعفونی کردن اتوبوس‌های شرکت واحد که از پنجشنبه اول اسفند صرفاً در ساعات پایانی شب انجام می‌شد را شبانه روزی کرده‌ایم.

محمود ترفع با اعلام اینکه این اقدام به منظور افزایش سطح بهداشتی ناوگان اتوبوسرانی و حفظ سلامت مسافران و بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت صورت گرفته است، افزود: علاوه بر این عملیات شست و شوی اتوبوس‌ها طی ساعات روز در ابتدا و انتهای خطوط انجام می‌شود. او از تهیه و نصب پوسترهای آموزشی حاوی اطلاعات پیشگیرانه در زمینه نکات بهداشتی برای مسافران و رانندگان خبر داد و تأکید کرد: علاوه بر این، نمایشگرهای ال‌ای دی اتوبوس‌های بی‌آرتی را نیز به پخش پیام‌های پیشگیرانه در حوزه سلامت عمومی که از سوی وزارت بهداشت توصیه شده است، اختصاص داده‌ایم. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با تاکید بر اینکه تعداد مسافران ناوگان اتوبوسرانی تهران در روزهای اخیر نسبت به قبل کاهش قابل ملاحظه‌ای نداشته است، تصریح کرد: از شهروندان عزیز درخواست می‌کنیم اگر علائم سرماخوردگی دارند، از حمل ونقل عمومی استفاده نکنند و در صورت ضرورت استفاده از حمل ونقل عمومی در صورت علائم سرماخوردگی از ماسک و دستکش استفاده کنند.

    ممنوعیت ورود دستفروشان به مترو

همچنین ممنوعیت ورود دستفروشان به مترو در دومین جلسه کارگروه مقابله با بیماری‌های واگیر شهرداری تهران مصوب شد. فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو در این باره گفت: قبل از شیوع کرونا ویروس در پایتخت، ممنوعیت ورود دستفروشان به شبکه مترو وجود داشت اما امکان جلوگیری از ورود این افراد به صورت کامل امکان پذیر نبود.  او با بیان اینکه موضوع ممنوعیت ورود دستفروشان به مترو در دومین جلسه کارگروه مقابله با بیماری‌های واگیر شهرداری تهران مصوب شده است، تصریح کرد: به علت جلوگیری از شیوع این بیماری از شهروندان درخواست داریم که از دستفروشان خریدی نداشته باشند. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران گفت: البته تعداد دستفروشان در چند روز اخیر کاهش پیدا کرده است چرا که آنها هم مانند مسافران مترو در معرض این بیماری قرار دارند.

    برج میلاد تعطیل شد

یکی دیگر از اقدام‌های شهرداری در این زمینه تعطیلی مراکز فرهنگی و گردشگری از جمله برج میلاد است و در این راستا تمام فعالیت‌های تفریحی و گردشگری برج میلاد با دستور مدیرکل دفتر شهردار تهران تعطیل شد.

علاوه بر این مدیر دفتر شهردار تهران طی نامه‌ای به معاونان، شهرداران مناطق و مدیران کل خبر داد که مراکز ورزشی اعم از آبی و غیر آبی تا اطلاع ثانوی تعطیل است. همچنین باغ پرندگان شهر تهران تا اطلاع ثانوی تعطیل شد. تمامی فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی مجموعه‌های مختص بانوان از جمله مراکز شهربانو، شهدخت و بوستان‌های بانوان هم تعطیل شد. خانه‌های کودک برای محلات و کلاس‌های فوق برنامه و سایر برنامه‌های غیرضرور هم به تعطیلی کشانده شد. فقط فعالیت‌های تخصصی سرای محله و خانه سلامت به منظور ارایه خدمات مورد نیاز به شهروندان در حوزه مراقبت و پیشگیری از ویروس کرونا طبق روال گذشته ادامه دارد.


کرونا زمان طرح ترافیک تهران را کاهش داد

عمار سعیدیان‌فر مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران اعلام کرد: بنابر تصمیم شورای ترافیک تهران و در پی شیوع کرونا در پایتخت، اجرای طرح‌های ترافیکی تهران به میزان دو ساعت و نیم در هر روز کاهش یافت. عمار سعیدیان‌فر روز چهارشنبه با اشاره به مصوبات جلسه روز گذشته شورای ترافیک تهران افزود: این اقدام برای کنترل شیوع کرونا و با توجه به درخواست عمومی برای استفاده از وسایل نقلیه شخصی و پرهیز از حضور در محل‌های پرتجمع گرفته شد.

او ادامه داد: بر این اساس طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا از شنبه (یازدهم اسفند) تا آخر هفته آینده از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ بعدازظهر اجرا می‌شود. سعیدیان‌فر یادآور شد: پیش از این زمان اجرای طرح ترافیک و آلودگی هوا ۶: ۳۰ تا ۱۸ در نیمه دوم سال بود که حالا با تصویب شورای عالی ترافیک زمان اتمام یک ساعت زودتر و زمان آغاز نیز یک ساعت و نیم دیرتر خواهد بود.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون ۲ طرح «ترافیک» و «کنترل آلودگی هوا» (زوج و فرد سابق یا حلقه دوم طرح ترافیک) در محدوده مرکزی شهر تهران اجرا می‌شود و شرط ورود به این محدوده‌ها که مالکان خودروها جریمه نشوند، ثبت نام مالک و مشخصات خودرو در سامانه my.tehran.ir و شارژ حساب شهروندی است. محدوده طرح ترافیک از شمال به خیابان مطهری، از جنوب به خیابان شوش، از غرب به خیابان کارگر و از سمت شرق به خیابان‌های شریعتی و ۱۷ شهریور است و از سوی دیگر طرح کنترل آلودگی هوا نیز از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی (ع)، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه‌های نواب و چمران محدود می‌شود.

زمان اجرای طرح‌های ترافیکی تهران در نیمه دوم سال از ساعت ۶: ۳۰ تا ۱۸ شنبه تا چهارشنبه است ضمن اینکه روزهای جمعه و ایام تعطیل نیز این طرح‌های ترافیکی اجرا نمی‌شود. همچنین طرح کنترل آلودگی هوا علاوه بر روزهای شنبه تا چهارشنبه، روزهای پنجشنبه از ساعت

۶: ۳۰ تا ۱۳ اجرا می‌شود.

 

ارسال نظر