تعبیر بخشی از رویای 23 ساله

۱۳۹۸/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۴۳۰
تعبیر بخشی از رویای 23 ساله

روحانی: نباید برای روزهای سختی و غم مردم، جیب دوخت و زمانی که مردم به ماسک وضدعفونی‌کننده نیاز دارند برخی آن را احتکار کنند

گروه راه و شهرسازی|

سرانجام دیروز، قطعه یک آزاد راه تهران- شمال (بزرگراه همت تا راه شهرستانک) به طول 32 کیلومتر و ارزش مالی ۱۰ هزار میلیارد تومان با حضور حسن روحانی، رییس‌جمهور؛ محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و پرویز فتاح رییس بنیاد مستضعفان افتتاح شد. این بخش از آزاد راه شمال، پیش از این، در 23 بهمن ماه سال جاری به مدت چند روز به صورت آزمایشی بهره‌برداری شد.

افتتاح قطعه یک آزادراه تهران-شمال، در شرایطی انجام شد که با روی کارآمدن دولت یازدهم، عباس آخوندی در زمان معارفه در مجلس وعده تکمیل این آزادراه را مطرح کرد اما طی 5 سال وزارت او هربار و پس از هر بازدید از پروژه، بازه زمانی این وعده گسترده‌تر شد، تکمیل این آزادراه اما نصفه ماند. با این حال، به گفته کارشناسان، قطعه یک آزادراه

تهران- ‌شمال یکی از مهم‌ترین قطعات این آزادراه است. به این دلیل که کل آزادراه تهران- شمال 67 کیلومتر مسیر تهران- کرج- چالوس را کوتاه می‌کند که 60 کیلومتر آن در منطقه یک اتفاق می‌افتد. این مساله به لحاظ ترافیکی کمک شایانی به تردد می‌کند. برآوردهای صورت گرفته توسط مشاور پروژه حاکی از آن است که با بهره‌برداری از این قطعه سالانه 86 میلیون لیتر سوخت صرفه‌جویی می‌شود؛ یعنی حدود 450میلیارد تومان از دوش دولت برداشته می‌شود.

این آزادراه به طول ۱۲۱ کیلومتر، چهار قطعه دارد که مراحل مطالعاتی آن از سال ۱۳53 آغاز شد، این طرح پس از انقلاب مسکوت ماند اما از سال 75 مراحل اجرایی آن آغاز شد. قطعه اول آزاد‌راه تهران- شمال از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان، امامزاده عقیل، تونل تالون و دره لانیز به سه‌راهی شهرستانک‌ می‌رسد، اجرای این قسمت که طول آن تقریباً ۳۲ کیلومتر است، موجب می‌شود قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج‌ می‌گذرد حذف شده و مسیر فعلی حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه‌تر شود و صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف سوخت، استهلاک و وقت مسافران را به دنبال خواهد داشت.بخش دوم آزادراه، حدفاصل آب شهرستانک - پل زنگوله به طول تقریبی ۲۲ کیلومتر است؛ تونل‌های بلند البرز هر یک به طول ۶۴۰۰ متر در این منطقه قرار دارد، با اجرای این قسمت، طول مسیر جاده فعلی کرج - چالوس حدود 5 کیلومتر کوتاه می‌شود، عملیات عمرانی این قطعه (به غیر از تونل‌های البرز) از خرداد ماه سال ۱۳۹۶ آغاز شده و همچنان در حال اجرا است.اما بخش سوم آزادراه، حدفاصل پل زنگوله و سه‌راهی دشت نظیر و مرزن آباد به طول تقریبی ۴۷ کیلومتر است، مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز، یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود، در این منطقه هیچ‌گونه اقدامی درمورد عملیات اجرایی انجام نگرفته است.

قطعه چهارم آزادراه تهران- شمال، حدفاصل سه‌راهی دشت نظیر مرزن‌آباد- چالوس به طول حدود ۲۰ کیلومتر است. مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز، یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود، اجرای این قطعه از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و در سال ۱۳۹۱ به بهره‌برداری رسید.

    به دشمن التماس نمی‌کنیم

رییس‌جمهور اما دیروز در مراسم افتتاح قطعه یک آزادراه تهران- شمال با بیان اینکه پروژه مهم منطقه یک آزادراه، در دوره تحریم ساخته شد و به مهندسان، کارگران و مدیران ایرانی افتخار می‌کنیم، تاکید کرد: مردم ایران به دشمن التماس نخواهند کرد و تسلیم نمی‌شوند و تحریم نتوانست بر اراده مهندسان، کارگران و مدیران ایرانی برای تکمیل پروژه مهم آزاد‌راه شمال تاثیر بگذارد.

حسن روحانی روز سه‌شنبه با حضور در محل احداث منطقه یک آزادراه تهران-شمال، در جمع مهندسان و دست اندرکاران اجرای این طرح، ضمن قدردانی از همه دست اندرکاران اجرای این طرح عظیم گفت: همه درآمدهای کسب شده از قطعه یک این بزرگراه، صرف ساخت قطعه دوم خواهد شد و قرار شده تا پایان دولت دوازدهم یک مسیر از قطعه دوم این بزرگراه افتتاح شود.

به گفته روحانی، البته تحریم ممکن است در زمان‌بندی با یک تأخیرهایی ما را به‌طور طبیعی مواجه کند، اما هیچ‌وقت پروژه‌های مهم متوقف نشد. ببینید وقتی دولت ما شروع شد که ما در تحریم بودیم، در تحریم شدید بودیم تحریمی که از سال 90، 91 شروع شده بود، 92 که آمدیم در شدت تحریم بودیم.

او افزود: از همان روزهای اولیه ریاست‌جمهوری، آقای فروزنده را که آن زمان مسوول بنیاد مستضعفان بود، صدا زدم و به او گفتم که نقشه همین آزاد راه شمال را بیاورد. ایشان نقشه را آورد و بحث کردیم که کجا هستیم و چرا اینقدر عقب هستیم و باید چه کنیم؟ همانطور که آقای مهندس فتاح اعلام کردند آن روز 17 درصد از این پروژه انجام گرفته بود و باید برای 83 درصد این پروژه تصمیم می‌گرفتیم لذا از همان روز گفتم که دولت با تمام کوشش دنبال این طرح خواهد بود.

رییس‌جمهور اظهار کرد: از سال 75 با این پروژه سر و کار داشتم. خدا رحمت کند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را که برای این پروژه تصمیم گرفت. ابتدا طرح دیگری مطرح بود بعد جناب آقای رفیق‌دوست طرحی به آقای هاشمی دادند و ایشان مرا صدا زد و مفصل با من صحبت کرد. این طرح به بنیاد واگذار شد و زحماتی را از همان روزهای اولیه آقای مهندس فروزنده و بعد آقای سعیدی‌کیا با همه وجود برای تکمیل طرح به صحنه آمد. آقای مهندس فتاح هم که هر کجا بوده با همه توان و قدرت در کار خودش فعال است و ما در کارهای قبلی هم ایشان را دیدیم. در زمان وزارت آقای دکتر آخوندی، ایشان خیلی برای این پروژه زحمت کشید. چند بار هم با هم قرار گذاشتیم از این پروژه بازدید کنیم که نشد و جای ایشان امروز که این پروژه افتتاح شده خالی است.

او افزود: آقای مهندس اسلامی هم از روز اول عنصر بسیار پرکار و خستگی‌ناپذیر و جزو وزرایی است که واقعاً خستگی ناپذیر است. هر ساعتی هم زنگ می‌زنیم ایشان سر کار است و فعال است و تا حالا موفق نشدیم ایشان را در خواب پیدا کنیم. هر ساعتی زنگ زدیم بیدار بوده است.

روحانی اظهار کرد: همه ما توجه داریم که عمر مردم و ساعات زندگی مردم چقدر مهم است. اینکه این جاده جدید، یک ساعت و نیم زمان را کوتاه می‌کند، نمی‌شود برای آن ارزش گذاشت. در این جاده، به‌طور متوسط مثلاً در 24 ساعت، 18، 16 هزار ماشین عبور می‌کند و در هر ماشین 2، 3 نفر است اگر این را بر 1.5 ساعت ضرب و تقسیم کنیم، ببینید چقدر در عمر و زندگی مردم تاثیرگذار است. همه شما تجربه دارید وقتی آدم یک مسافرت 2 تا 3 روزه می‌رود، زمانی که بر می‌گردد اگر در یک راه‌بندان بزرگ گرفتار ‌شود، لذت آن سفر از بین می‌رود. یک وقتی در این تعطیلات از چالوس به تهران می‌آمدم، 15 ساعت در راه بودیم، شاید شما زمان بیشتر از این را هم تجربه کرده باشید. همه راه بسته بود و ماشین‌ها میلیمتری حرکت می‌کردند. ما نسبت به مردم، عمر و لذت و شادی مردم متعهدیم.

   نباید در غم و غصه باشیم

رییس‌جمهور گفت: خداوند انسان‌ها را آفریده برای اینکه یک زندگی خوب، سالم و شادمانه داشته باشد. همه‌اش نباید در غم و غصه باشیم.

دشمنان ما همیشه می‌خواهند برای ما فشار و مشکلات باشد. بعضی از حوادث است که در اختیار ما نیست و پیش می‌آید مانند سال 98 سال که سیل بوده است که از آغاز سال با سیل شروع کردیم. وقوع زلزله را کاری نمی‌شود کرد. باید کاری کنیم که آثار سوء این حوادث را در زندگی مردم کم کنیم. اصل‌اش را نمی‌شود به‌طور کامل جلوگیری کرد. حوادث مختلف در زندگی مردم است، امسال هم غم و مشکلات زیادی داشتیم، از شهادت سردار بسیار عزیز ما، سردار سلیمانی گرفته تا حادثه مردم عزیز کرمان تا مردم عزیزی که در هواپیما جان به جان آفرین سپردند برای همه ما بسیار مایه تأسف بود و سال سختی بود.

او افزود: مردم ما در همه جا با شهامت به میدان آمدند. یعنی در برابر تحریم خم نشدند، التماس نکردند. ما به دشمنان التماس نخواهیم کرد. ملت ما التماس نخواهد کرد. ملت ما تسلیم هم نخواهد شد و سختی را تحمل می‌کند تا دشمن را پشیمان کند. در برابر حوادث طبیعی غیرمترقبه‌ای هم که پیش می‌آید باز هم مردم ما آزمایش خوبی دادند و همه به هم کمک کردند. شادی و غم مهم نیست. مهم این است که در شادی و غم چگونه عکس‌العمل نشان دهیم و چطوری کمک می‌کنیم. حادثه‌ای پیش می‌آید از یک کشوری یک مصیبتی پیش آمده و ویروسی آمده و الان هم حدود 40 کشور دنیا را مبتلا کرده و همه جا را مبتلا می‌کند، این جوری است که به همه کشورها می‌رود. یعنی یک مسافر بی‌دعوت و نامیمون برای خودش سفر می‌کند و هر جایی می‌رود. باید از این مشکل عبور کنیم.

    از مشکلات  نهراسیم

روحانی اظهارکرد: نباید از مشکلات بهراسیم و خدای ناکرده نباید کسی از این حوادث سوءاستفاده کند و برای روزی که مردم در سختی هستند، جیب بدوزد. آن جیب‌هایی که برای غم و سختی مردم دوخته می‌شود، بسیار خطرناک است و برای زندگی دنیا و آخرت‌شان جز خسارت هیچ‌چیز ندارد. آدم برای مردمی که برای خرید قرص و مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده و حتی ماسک گرفتارند، آنجا بیاید، سوءاستفاده کند این درست نیست. خداوند این همه راه برای روزی حلال گذاشته است. چرا دنبال طلب درآمد حرام می‌گردیم. روحانی همچنین درباره عوارض عبوراز آزاد راه اظهار کرد: آقای اسلامی عوارضی در نظر گرفته بود و ما مقداری تخفیف دادیم تا رفت و آمد مردم با شادی شروع شود. در روز غیرتعطیل کمتر و در روز تعطیل هم قیمت مناسب و همچنین تصمیم گرفتیم که از این قطعه یک، دولت و بنیاد هر درآمدی که دارند، ان‌شاء‌الله آن را برای قطعه دوم صرف می‌کنیم. البته این درآمد کافی نیست و قطعه دوم به پول زیادی نیاز دارد لذا مردم بدانند هر مقداری هم در اینجا داده می‌شود، برای قطعه دوم صرف خواهد شد و البته دولت هم کمک می‌کند. او افزود: قرار ما با آقای مهندس اسلامی و آقای مهندس فتاح این است که تا پایان دولت دوازدهم، قطعه دوم یک مسیرش افتتاح شود و یک مسیر هم از همان جاده قدیم استفاده شود تا قسمت بعد هم تکمیل شود . همه توان‌مان را به‌کار می‌گیریم و به آقای دکتر نوبخت هم دستور می‌دهم همه امکاناتی که لازم است در اختیار بگذارد، ان‌شاء‌الله مردم یک زندگی راحت‌تری را داشته باشند.

رییس‌جمهور همچنین گفت: جاده‌ای زیبا و قشنگ است و جاده‌ای است که یا پل است یا تونل. یعنی در تمام مسیر این جاده شما از پل عبور می‌کنید می‌روید داخل تونل یا از تونل خارج می‌شوید می‌روید روی پل، معلوم است در این 32 کیلومتر چه کار عظیم و بزرگی انجام شده است. یعنی 18 تونل که یکی از آن تونل‌ها نزدیک 5 کیلومتر طول دارد.

او افزود: کار عظیم و بزرگی انجام گرفته است. رقم را گفتند که ارزش روز آن چقدر است. ارزش اصلی‌اش هم حساب کنیم، بیش از 4 هزار میلیارد تومان خرج شده است. 4200 خرج شده است. ارزش الان هم گفتند حدود 10 هزار میلیارد تومان ارزش فعلی آن است. خرج زیاد و وقت زیادی برده است در طول این زمان و امروز الحمدلله آماده شده است. این به نفع سلامت مردم است. اینکه انرژی کمتری مصرف می‌شود. همین که رقم را اعلام کردند در سال بیش از 80 میلیون لیتر مصرف بنزین کمتر می‌شود، این بسیار مهم است، وقت مردم و مساله آلودگی و سلامت مردم از اهمیت بالایی برخوردار است.

روحانی اظهار کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه بنادر، کار بسیار عظیمی انجام گرفته است. در زمینه راه‌آهن کار بی‌نظیری انجام گرفته است. در دولت‌های یازدهم و دوازدهم 5 استان همدان، کرمانشاه، آذربایجان‌های شرقی و غربی و گیلان به راه‌آهن سراسری وصل شده‌اند که این کار بسیار عظیم و بزرگی است .

 

ارسال نظر